Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Har varit starkt inne på en Buzzrack eazzy 4 senaste dagarna. Men hittade nu den tekniska dokumentationen. Angivet maxmått hjulbas 114 cm för en 29", och kring 110 cm för en 27,5".

Ska man följa det kan jag inte hitta någon av Buzzracks 4-cyklars-ställ som funkar med "modern" hjulbas. Jag tänkte köra en 29" med hjulbas 119cm och en 27,5" med hjulbas 125 cm.

Men det går ju inte "officiellt". Det skiljer ju alltså 15 cm på angivet max mot jeffsyns hjulbas på 125 cm.

Har ett buzzrack buzzwing 3. Det som händer på det är att hjulen hamnar mer och mer utanför klykorna, men jag kör det med 1300 mm hjulbas, inget problem. Tror också det skulle gå att borra nya fästhål och flytta ut alltihop en bit till.

Jag har ett Buzzwing 4 och upplever inga problem med min cykel som har 125 cm hjulbas. Precis som @calinde har jag också sett att det finns utrymme för smidig modifiering om man upplever behovet.

Jag har ett Buzzwing 4 och upplever inga problem med min cykel som har 125 cm hjulbas. Precis som @calinde har jag också sett att det finns utrymme för smidig modifiering om man upplever behovet.
Har ett buzzrack buzzwing 3. Det som händer på det är att hjulen hamnar mer och mer utanför klykorna, men jag kör det med 1300 mm hjulbas, inget problem. Tror också det skulle gå att borra nya fästhål och flytta ut alltihop en bit till.

Är det någon av er som har en 27,5" are? Inga problem med att spännbanden som ska runt hjulen blir för korta?

29. Det närmar ju sig helt klart max som går. Möjligt att en 27a med samma hjulbas skulle få problem.
29 här också men spännbanden räcker och blir över för min del.

Tack för svar.

Jag tänkte ju beställa eazzyn och kan inte läsa mig till att den skulle ha sämre spec gällande hjulbas jämfört med buzzwingen. Jag får prova helt enkelt, 6 600 kr går det lös på men SEK är en skräpvaluta så det är som det är!!

Thules cykelhållare för dragkrok verkar fungera fint att köra med cyklarna vinklade bakåt.
Passerade en bil med "bagageluckeöppnarläget" aktiverat, dvs cykeln lutad nästan vågrätt.
Försökte vinka till mig uppmärksamheten från föraren, men blicken riktades mot något annat, kan inte varit jättestor uppmärksamhet mot någon sidobackspegel heller.

Bra test av fastsättningen av cykeln i alla fall.

Köpte en thule velocompact 2. Får bli utvädering efter första turen till ett cykellopp imorgon.
Gjorde ett testmontage av cykeln men fegade ut och beställde ett såntdär kolfeberskydd med.

Halloj! Vi har haft ett Jula-cykelställ ett par år nu och det har gjort sitt jobb de gånger vi behöver ha med oss alla fyra cyklar. Nu bytte vi bil då familjen blev större och det passar inte längre. Vi har en Mercedes V-klass och problemet är att bakluckan tar i fästet till dragkroken på cykelhållare. Fästet är alltså för högt med några centimeter.

Är det någon som vet ett ställ som passar på minibussar som har baklucka som går långt ner? Alternativt finns det någon i Stockholmsområdet som jag kan testa ett hos, gärna ett buzzrack men alla alternativ är välkomna. Vet att det finns en specialmodell som man kan hänga på bakluckan, men då kan inte bakluckan användas när cyklarna är på, vilket verkar krångligt om man råkar behöva något där bak under resan.

Halloj! Vi har haft ett Jula-cykelställ ett par år nu och det har gjort sitt jobb de gånger vi behöver ha med oss alla fyra cyklar. Nu bytte vi bil då familjen blev större och det passar inte längre. Vi har en Mercedes V-klass och problemet är att bakluckan tar i fästet till dragkroken på cykelhållare. Fästet är alltså för högt med några centimeter.

Är det någon som vet ett ställ som passar på minibussar som har baklucka som går långt ner? Alternativt finns det någon i Stockholmsområdet som jag kan testa ett hos, gärna ett buzzrack men alla alternativ är välkomna. Vet att det finns en specialmodell som man kan hänga på bakluckan, men då kan inte bakluckan användas när cyklarna är på, vilket verkar krångligt om man råkar behöva något där bak under resan.
Såg ett ställ som var rekommenderat för Fiat Ducato. De har ju "dubbeldörr" bak vilket ställer krav på att stället kan fällas mycket och lågt. Tyvärr minns jag inte tillverkaren men du kan ju prova googla. Rätt säker på att det var en tysk tillverkare iaf.

Jag har Buzzrack och det bygger en del. Sitter inte rätt på kulan på bilden men illustrerar ett annat problem med stora bakluckor. Går inte ens öppna med fällt ställ. Ska testa med ett Thule ställ när jag får chansen

Bilagor

• IMG_20240618_183609.jpg
    IMG_20240618_183609.jpg
    543.8 KB · Besök: 183
Någon som har provat denna Mont Blanc? Känns väldigt prisvärd jämfört mot Thule och kanske kan funka om man oftast kör kortare sträckor med fyra cyklar.

Jag har Buzzrack och det bygger en del. Sitter inte rätt på kulan på bilden men illustrerar ett annat problem med stora bakluckor. Går inte ens öppna med fällt ställ. Ska testa med ett Thule ställ när jag får chansen

Det var nästa problem såklart, vilken modell är det du har?

Såg ett ställ som var rekommenderat för Fiat Ducato. De har ju "dubbeldörr" bak vilket ställer krav på att stället kan fällas mycket och lågt. Tyvärr minns jag inte tillverkaren men du kan ju prova googla. Rätt säker på att det var en tysk tillverkare iaf.

Topp, ska forska i det!

Sök på cykelhållare som passar på VW transporter T5, det är en modell som är ökänd för att ha låg och svepande bakdörr, sidohängda dörrar är nästan alltd döfött att ens försöka hitta något passande till om man vill öppna med stället på plats.
thule1.jpg

Sök på cykelhållare som passar på VW transporter T5, det är en modell som är ökänd för att ha låg och svepande bakdörr, sidohängda dörrar är nästan alltd döfött att ens försöka hitta något passande till om man vill öppna med stället på plats.
Visa bilaga 708355

Bland relaterade filmer till den du länkade fanns denna med Atera Strada 3 som testas på en Marcopolo, vilket är samma chassi som V-klass. Den verkar fungera! Är dock lite skeptisk till frigången mot bakluckan om man har cykeln innerst, i filmen är den placerad i mittenspåret.

Svarar mig själv om någon annan letar samma info, denna tråd på ett engelskt VW T6 forum har en del info. Folk verkar använda Atera och Thule XT3 (oklart exakt vilken) med framgång.

Svarar mig själv om någon annan letar samma info, denna tråd på ett engelskt VW T6 forum har en del info. Folk verkar använda Atera och Thule XT3 (oklart exakt vilken) med framgång.

Antar att det är Thule VeloSpace 3 bike 939 som de syftar på, det har tre fördelar mot mitt Thule EasyFold 2b (har bägge)
1. Basramen är vinklad både nedåt/bakåt vilket ger det låg profil
2. Åtspänningshandtaget är riktat bakåt och inte åt sidan, och bygger då inte höjd framför dragkrokskulan som på EasyFold vilket borde ge ett par extra centimeters frigång på en bil med låg baklucka.
3. De två första cykelplatserna är också lägre placerade vilket borde ge bättre frigång än ett "platt" ställ
1719738884996.png

1719739327848.png
https://www.bikeradar.com/reviews/accessories/bike-racks/thule-velospace-xt3-review

Nån som har erfarenhet av någon Thule HangOn modell? (Eller andra märken av samma princip..)
Visa bilaga 710669
Min erfarenhet är att de funkar bra för att nå enstaka gång flytta damcykeln mellan sommarstugan och villan. Men har man dyra ömtåliga cyklar behövs alldeles för mycket trixande för att få dem att hänga bra.
... Och för en modern MTB funkar de väldigt dåligt. Antagligen ok för en räser om man orkar binda upp allt

Min erfarenhet är att de funkar bra för att nå enstaka gång flytta damcykeln mellan sommarstugan och villan. Men har man dyra ömtåliga cyklar behövs alldeles för mycket trixande för att få dem att hänga bra.
Jag uppdaterade frågan med lite info om vad som är utgångspunkten för mig. ?

Jag uppdaterade frågan med lite info om vad som är utgångspunkten för mig. ?
Killgissar att det funkar men är jobbigt. Överröret är väl ganska lutande på alla, dvs cyklarna kommer hänga snett och men behöver tänka till.
Skulle absolut rekommendera en billig/begagnad plattformshållare i stället om det går att klämma in i budgeten.

Killgissar att det funkar men är jobbigt. Överröret är väl ganska lutande på alla, dvs cyklarna kommer hänga snett och men behöver tänka till.
Skulle absolut rekommendera en billig/begagnad plattformshållare i stället om det går att klämma in i budgeten.
Jag har ett såntdär Thule för fyra cyklar. Ovanstående kommentarer stämmer. Lägg till att det blir riktigt tungt och meckigt att tilta stället för att komma in i bagaget. Så - OK för enstaka resor med hyggligt standardramar. Tar också ganska mycket plats i bagaget så inget smidigt ställ för att köra omkring med ifall man får en cykeltransport

Nån som har erfarenhet av någon Thule HangOn modell? (Eller andra märken av samma princip..). Har 2st 26" Lapierre Edge 3.7 M samt en Vitus 29" L (Alla är Mtb). Opel Astra Sporttourer.
Visa bilaga 710669
Det funkar jättebra för en MTB. Jag har alltid mitt i bagageluckan och använder det ngn dag i veckan. Har stället för två cyklar (utan tilt-funktion).

MEN på vår bil kommer stället för nära bagageluckan så pedalen/styret skulle ta emot om jag sätter den längst in. En äldre V70 t.ex. har en större läpp i bak som ger mer utrymme mellan ställ och bagagelucka.

Två vanliga cyklar fungerar. Och med rätt bilmodell, ev viss demontering och vadderat med rörisolering skulle man kanske kunna få på två MTBs. Tre känns som en rejäl utmaning.

dragkroksstall_2cyklar_m_hardtail.jpg

Det funkar jättebra för en MTB. Jag har alltid mitt i bagageluckan och använder det ngn dag i veckan. Har stället för två cyklar (utan tilt-funktion).

MEN på vår bil kommer stället för nära bagageluckan så pedalen/styret skulle ta emot om jag sätter den längst in. En äldre V70 t.ex. har en större läpp i bak som ger mer utrymme mellan ställ och bagagelucka.

Två vanliga cyklar fungerar. Och med rätt bilmodell, ev viss demontering och vadderat med rörisolering skulle man kanske kunna få på två MTBs. Tre känns som en rejäl utmaning.

Visa bilaga 710687
Och varje gång man öppnar bakluckan behöver stället av och sen trixa med rörisolering igen...?

Och varje gång man öppnar bakluckan behöver stället av och sen trixa med rörisolering igen...?
Köper man med tilt-funktion ska man ju slippa det. Menade mest att det är tajt mellan cyklarna...

Vi har en plattformshållare och takhållare för transport av fler cyklar. Men det är smidigt med sax-stället när bara en cykel ska med.

Köper man med tilt-funktion ska man ju slippa det. Menade mest att det är tajt mellan cyklarna...

Vi har en plattformshållare och takhållare för transport av fler cyklar. Men det är smidigt med sax-stället när bara en cykel ska med.
+1 Ska jag bara ha en Mtb eller racer väljer jag det framför plattform eller takställ. Supersnabbt och stadigt. Jag tror att det oftast (generellt?) inte innebär några större problem med fs-Mtb, men jag får erkänna att jag inte har provat med så många olika. Ska jag ha på fler än en cykel väljer jag plattform,

+1 Ska jag bara ha en Mtb eller racer väljer jag det framför plattform eller takställ. Supersnabbt och stadigt. Jag tror att det oftast (generellt?) inte innebär några större problem med fs-Mtb, men jag får erkänna att jag inte har provat med så många olika. Ska jag ha på fler än en cykel väljer jag plattform,

Tycker inte det funkar för långslagiga cyklar typ enduro eller DH. För korta transporter funkar det men jag tar alltid plattform om jag ska åka en bit.

Men det där säger ingenting, stället fälls väl ändå runt leden i mitten, som alla andra ställ?

Köpte ett sånt där billigt ställ för fyra cyklar från Jula, 1990 kr. Det hade spännremmar för däcken vilket jag gillade och sen ska jag inte använda det så mycket. Transportera familjens cyklar till och från landet på semestern och sedan några kortare turer en mil enkel resa till Järvsöbacken.

Funderade på Mont Blanc men när jag knappade in regnumret på Bilias sida så stod det att den inte passar min bil!? Har en BMW X3.

Familjen visar inget jättestort intresse för cykling så prisskillnaden på drygt 10.000 kr upp till Thules ställ kändes stor.

Har inte monterat och provat det ännu men återkommer med ett omdöme.

Som Zebb redan sagt - det är inte hela stället som skall fällas - bara plattformen. Då borde det gå fritt för luckan. Det är om bakänden på stället tar i marken innan det är helt nedfällt som skulle kunna orsaka problem med lucköppning
1720508045685.png

Hej
Någon som vet vad som eventuellt skulle motivera 4kkr extra för ett Thule Epos 3 vs EasyFold XT3? Tycker det är svårt att se några större skillnader förutom viss design och hur cyklarna fästs men motiverar det ett så mycket högre pris??

Hej
Någon som vet vad som eventuellt skulle motivera 4kkr extra för ett Thule Epos 3 vs EasyFold XT3? Tycker det är svårt att se några större skillnader förutom viss design och hur cyklarna fästs men motiverar det ett så mycket högre pris??
Detta är Happy. Om det inte klassas som retro, så måste man alltid ha det senaste.

Hej
Har ett Epos. Har inte testat XT3 men liknande lösningar. Det är underbart att slippa fundera på hur man skall få igenom armarna utan att krocka med ramen. Nu har jag två FS, kör man racer är väl nyttan mindre.

Jag har ett EasyFold. Jag tycker inte att det är ett jätteproblem att få till armarna. Det finns många möjliga placeringar av arm och klo generellt. Dessutom kör jag ju oftast samma cyklar och då vet jag ju redan hur de ska sitta. Två cyklar på ett XT3 är busenkelt oavsett FS eller HT. Tre cyklar får man tänka till lite (första gången).

Hade jag köpt ställ idag hade jag säkert köpt Epos (enl sackan ovan) men jag hade egentligen klarat mig nästan lika bra med EasyFold.

Jag har ett EasyFold. Jag tycker inte att det är ett jätteproblem att få till armarna. Det finns många möjliga placeringar av arm och klo generellt. Dessutom kör jag ju oftast samma cyklar och då vet jag ju redan hur de ska sitta. Två cyklar på ett XT3 är busenkelt oavsett FS eller HT. Tre cyklar får man tänka till lite (första gången).

Hade jag köpt ställ idag hade jag säkert köpt Epos (enl sackan ovan) men jag hade egentligen klarat mig nästan lika bra med EasyFold.
Det beror på skulle jag säga. Har tidigare kört två FS som jag lärde mig hur jag skulle sätta. De jag har nu har jag testat i alla vinklar men inte hittat något som ger riktigt bra frigång, dvs riskerar krocka om cyklarna rör sig. Och då har jag bara två...
Epos är löjligt dyrt, men värt vartenda öre för mig. Har man en annan cykelkombo kan man tycka annorlunda. Och om det är värt skillnaden är ju upp till var och en

Jag köpte en VeloSpace inför semestern och måste säga att det är en av de bästa grejerna jag köpt på länge. Så sjukt smidigt.
Har fraktat två HT (XXL och M) samt två barncyklar (20” och 14”). Genom att vrida styret på barncyklarna kunde jag klämma in den minsta utan att ha tillbehöret för en fjärde cykel. Säkrade 14” med två spännband. Borde funka med 16” också sen blir det tajt.

Upplever inget problem att fästa cyklarna.

Köpte även en 2 meter låskedja med ordentligt lås som extra försäkring de gångerna man ställer bilen på en parkering utan uppsikt.

Det enda negativa med Velospace är storleken. Hemmavid är det inga problem men kanske värre när man är ute och reser och vill ställa av stället. Det tar en del plats…

Har ett Epos. Har inte testat XT3 men liknande lösningar. Det är underbart att slippa fundera på hur man skall få igenom armarna utan att krocka med ramen. Nu har jag två FS, kör man racer är väl nyttan mindre.
I mitt fall är det en blandning av cyklar allt från 24" HT till barnen, en FS till mig och en EL-SUV till frugan. Elcykeln är en av de stora anledningarna till att jag tittar på en hållare för dragkroken. Har tidigare fått upp familjens alla fyra på taket.
Elvykeln har inget topprör utan bara en riktigt fet diagonal (typ damcykel) och rör till sadelstolpen. Frågan är om det funkar med en Epos och/eller EasyFold?

Är framförallt intresserad av dessa då de går att vika ihop.

Tillbaka
Topp