Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ja imorgon blir det intressant pendling…
Men idag gick resan fram och tillbaka okej grå-blöt-vind-trist. Jag förtjänar pizza ikväll ?

Startade tidigt imorse så jag slapp regnet men garderade mig med nomaden som har längst skärmar och rullar bedrövligt dåligt men är skoj att trampa på ?, hemåt sida med , men 30-11och 2.8 däck så går det inte så fort ändå ….
Sjukt många elmuppar nu trots vädret ,vid rödljuset innan götgatsbacken fick man vänta en extra intervall för att det var så mycket folk hur blir det när vädret blir bra , hua hua hua ?

Märkligt när det är Cph som är den stora cykelhuvudstaden i Europa, aldrig att man måste vänta flera intervaller innan man kommer över ett rödlyse? Det bara flyter på, även i rusningstrafik, ni borde prova!

Möter liknande fordon på förhållandevis smala cykelbanor inte alltför sällan:
Visa bilaga 677598
De tar upp ca 3/4 av bredden av cykelbanan vilket resulterade i en hand som fick kontakt med backspegeln på fordonet jag mötte i eftermiddags.
Jag vet att klass 2 är godkända för att framföras på cykelbana, men det känns som om att infrastrukturen borde anpassas efter det också.
Har senaste tiden fortsatt möta detta fordon, dock med en viktig skillnad.
Den saknar sedan någon vecka tillbaka sin vänstra backspegel.
Till slut kanske den kom för nära någon och backspegeln fick möta sin baneman.
Kan inte låta bli att tycka att rättvisa på något sätt har skipats :giggle:

På årstafältet drog de ut grus för en månad sen, på det sopsaltade. Man har ju även passat på att lägga en "chikan" bort mot arlabacken. Den har mer formen av 3 serpentinsvängar strax nedanför backen. Så i stället för en liten blöj som tidigare behöver du nu svänga 460 grader för att cykla "rakt fram".

Är det nån som vet varför staden valt att "förbättra" på det sättet?
Även på min sträcka har staden skapat denna ”förbättrade” cykelbana. Ironin i att erbjuda grusfria sopsaltade banor på vintern enbart för att grusa dem till våren.

Misstänker glapp i tid mellan att en entreprenör sopat vägbanan tills att en med mindre maskin tar hand om den smalare cykelbanan. Allt kan hända m.h.a. lagen om offentlig upphandling.

Två plus mest regn, lite snö
IMG_0436.jpeg
som ligger kvar på gräsmattorna.
Tejp är bra skit….

Var beredd på snökaos men var knappt någon snö, eller regn för den delen heller, att tala om. Men det ska bli skönt med lite varmare väder nästa vecka.

Skitväder ut (snöglop), skitväder hem (småspiksregn).
Får hoppas på lite global uppvärmning så slipper dessa 6 månaders vintrarna...

En lite sen rapport men cyklade ut i Nacka istället för norr om Stockholm i torsdags. Vilken flaskhals det verkar vara precis när man kommit till sickla. Hur mycket folk som helst. Lyckades jag bara pricka in när alla passerar eller är det väldigt mycket trafik, och rätt smalt?

Småregnade till och från men jag är så varm så det var rätt skönt ändå. Men jag trodde jag skulle få solglimt på vägen hem så nu har jag bytt väderapp.

Also, ni som passerar götgatsbacken, fanns det någon väg runt eller?

En lite sen rapport men cyklade ut i Nacka istället för norr om Stockholm i torsdags. Vilken flaskhals det verkar vara precis när man kommit till sickla. Hur mycket folk som helst. Lyckades jag bara pricka in när alla passerar eller är det väldigt mycket trafik, och rätt smalt?

Småregnade till och från men jag är så varm så det var rätt skönt ändå. Men jag trodde jag skulle få solglimt på vägen hem så nu har jag bytt väderapp.

Also, ni som passerar götgatsbacken, fanns det någon väg runt eller?
Brukar ta repslagargatan som går parallellt om jag cyklar i rusning, cykelbanan guidar om man kollar på marken, men de flesta kör såklart rakt fram.

Även jag körde välbehövlig rengöring. Insåg att bakbromsen var halvdöd, så ingen cykling innan nytt br-r8070 sitter på plats.
?

Drog min 11,7km med elcykel för första gången. Det går ju lika snabbt, eller snabbare att cykla mina vanliga cyklar :) Vilken besvikelse ändå. Jag spar på ett knä.

Pendlade in runt lunch, inte så mkt cyklister men alla dessa löpare på cb på Norr Mälarstrand? Gärna i bredd. Någon borde göra ngt! #Nimby

Senast ändrad:
Fint på vägen till jobbet förutom att dödsgruset ligger kvar nästan överallt. Snöade på jobbet men det hade gått över i regn när jag skulle hem. På hemvägen övergick det till snöblandat. Dagens slutsatser är att regnjackan är otät även om den är av galon eller så avger jag stora mängder vätska, regnjackan har även korta ärmar så det blir kallt om handlederna, regnbyxorna släpper igenom mängder met vatten över fotlederna. Cykelskorna gillar väta och suger därför åt sig varje vattenmolekyl de kan hitta och sedan är den starkt bunden till skorna, får se om de är torra i morgon bitti

Gårdagens pendling var finfin men lite svår med klädsel. Långbenat och långärmat var aningens kallt kl 6 men också aningens varmt kl 16. Att få cykla i solskenet och vacker natur gjorde det till ett litet problem. Jag måste nästan stanna upp och fotografera då och då. Gillar era andras bilder här i tråden.
Kul att kunna investera i nya kläder dock. Och vattenflaska/hållare.

Skönt att äntligen kunna cykla i shorts. Stod 8 grader på termometern och jag var lite tveksam men det funkade perfekt i kombination med tröja och vindväst. Men det var ganska mycket motvind så jag fick kämpa en del vilket kanske hjälpte att inte frysa.

Nurå...
Gjort ett antal cykelpendlingsförsök i april, som följts av feber eller nåt j-ävla virus skit.

Men nu känns det OK. Peppar-peppar...
Och "varmt" imorse också, och snabbare trots motvind.
Hoppas det var sista viruset och regelbunden pendling kan börja! ?

Tillbaka
Topp