Retro mtb:s!!!
Alpinestars!Vilka tycker ni är de creddigaste 90-tals Mtb märkena?
Själv gillar jag t ex Kona, Gary Fisher, Trek och Specialized.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alpinestars!Vilka tycker ni är de creddigaste 90-tals Mtb märkena?
Hade en Almega (första mtbn). :) För stor, totalt styv, riktigt tidsenlig lack (inget positivt ens då) men hade gärna haft kvar den (stulen, då den var ihoplåst med en betydligt coolare cykel).Alpinestars!
Dom övre är väl helt ok ungdomscyklar. 500-800 kr typ. Den nedre är värd mer men har inte koll på modellen. 1500 kr kanske?Får
Får man slänga upp en fråga om dessa gamlingar här - finns det nät värde, intresse, priside?
Visa bilaga 697227Visa bilaga 697228
Tack för bra uppskattning ?Dom övre är väl helt ok ungdomscyklar. 500-800 kr typ. Den nedre är värd mer men har inte koll på modellen. 1500 kr kanske?
Alla bilder är från ”fel” håll ? så man inte ser växlarna.
Ja, då ser man fram och bakväxel.Tack för bra uppskattning ?
Oh, är de de som är 'fel håll?! Då ska ja ta rättare bilder imorgon![]()
Meridian ser jättefin ut. Crescent…not so much ?. 2500kr för Meridan känns rimligt. Såg några avslutade annonser däromkring. Bl a auktion.Så här då! Foton från rätt håll iallafall ?
shimano arus står de på båda växlar, den röda har vrid-handtag och den orangea klick med tummen..
Den gråa är 24växlad och ca 10 år (kanske inte gammal nog för att kallas varesig retro eller mtb iofs.. har inte rullat många mil men alltid stått inne..
Visa bilaga 697303Visa bilaga 697304Visa bilaga 697305Visa bilaga 697306Visa bilaga 697307
Vart finns cyklarna?Så här då! Foton från rätt håll iallafall ?
shimano arus står de på båda växlar, den röda har vrid-handtag och den orangea klick med tummen..
Den gråa är 24växlad och ca 10 år (kanske inte gammal nog för att kallas varesig retro eller mtb iofs.. har inte rullat många mil men alltid stått inne..
Visa bilaga 697303Visa bilaga 697304Visa bilaga 697305Visa bilaga 697306Visa bilaga 697307
De två första skulle bli bra studentcyklar efter lite service och montering av Biltemaskärmar på Crescenten.Så här då! Foton från rätt håll iallafall ?
Fint att se! Kommer du köra med original cantis?Visa bilaga 696746
Lava Dome Race Light från 1997.
Fat Chance och KonaVilka tycker ni är de creddigaste 90-tals Mtb märkena?
Tror att de hängde ihop med Trek. Kanske var Trek ramar i princip som var brandade som Gary Fisher.Gary Fisher var väl mest en person-kult? Bra PR.. och små glasögon.
Långt tillbaka, innan Trek-historien, var GF-cyklar riktigt bra och väl genomtänkta. 1991 såldes företaget till Taiwan där det inte riktigt fungerade så det blev Trek efter det och resten är historia.Gary Fisher var väl mest en person-kult? Bra PR.. och små glasögon.
En riktig "Bad boy" (utan att vara en badboy)! Snygg!Visa bilaga 697416
Cannondale M500 uppbyggd som SS med ny skivbromsad framgaffel.
Hm. Jag kan ju inget om cykelmärken i princip. Men är Wheeler bra grejor? Jag såg en annons om flera cyklar där det var en, men jag avfärdade det som nåt ointressant lågprismärke. Finns det fler märken som man bör hålla koll på, som man lätt missar? Cycletech undrar jag också om.
Jag hittar i princip bara nitade eller konstig BCD. Hur vanligt var det med skruvar förr? Har de nitade tagit över först senare?Finns ju gott om begagnade vevpartier i gott skick att välja bland istället för att köpa nytt. De är dessutom snyggare och antagligen av bättre kvalitet än det som går att köpa nytt nuförtiden.
Jag låter orginalbromsarna sitta kvar. Den kommer ut på köp o sälj så fort den är komplett, nästa ägare får ta den till nästa nivå.Fint att se! Kommer du köra med original cantis?
Jag har en likadan som borde få lite översyn inför vårens turer.
Visa bilaga 697371
Wheeler är inget att hetsa upp sig över men de har gjort en del skapliga hojar. Jag tror det var ett house brand för en taiwanesisk tillverkare.Hm. Jag kan ju inget om cykelmärken i princip. Men är Wheeler bra grejor? Jag såg en annons om flera cyklar där det var en, men jag avfärdade det som nåt ointressant lågprismärke. Finns det fler märken som man bör hålla koll på, som man lätt missar? Cycletech undrar jag också om.
Riktigt rå! Darth Vader.Visa bilaga 697416
Cannondale M500 uppbyggd som SS med ny skivbromsad framgaffel.
Hm. Jag kan ju inget om cykelmärken i princip. Men är Wheeler bra grejor? Jag såg en annons om flera cyklar där det var en, men jag avfärdade det som nåt ointressant lågprismärke. Finns det fler märken som man bör hålla koll på, som man lätt missar? Cycletech undrar jag också om.
Går det att få ID på korgen?Pimpade till min Univega Alpina med korg, gammal Brooks sadel, handtag och pedaler. Blev elegant tycker jag. Blir en ”vackert väder citybike” för mig.
Borde kanske satsa på en sportigare Brooks B17 sadel men denna är bekväm och fanns tillgänglig.
Original växlar Stx/Stx RC som nu har kommit till liv efter lite smörj och spänd vajer.
Visa bilaga 697540Visa bilaga 697541Visa bilaga 697542
Ja visst, den är från Stålhästen. Medium/sport.Går det att få ID på korgen?
skulle säga runt en 1000-lapp. Kanske mer om delarna är i bra skick men den ser rätt trött ut när man kollar lacken.Hittade min gamla mountainbike när det var dags att städa ur föräldrahemmet. Det är en Wheeler Easton 9990 (tror den är från 1993).
Någon som har koll på vad en sådan cykel kan vara värd?
Ser att det är Shimano XT, det är bra grejer. Liten ram som det brukade vara på den tiden. Klassas ju nästan som barncyklar nuförtiden. Det är mest vi vintagenördar som går igång på de där men jag dubblar Valdemars tusing till två.Hittade min gamla mountainbike när det var dags att städa ur föräldrahemmet. Det är en Wheeler Easton 9990 (tror den är från 1993).
Ramen lockar nog få till köp, däremot har delarna ett värde men inte så mycket. Vill någon betala 2000 för en använd XT-grupp från mitten av 90-talet får denne gärna höra av sig till mig. Har flera på hyllan :DSer att det är Shimano XT, det är bra grejer. Liten ram som det brukade vara på den tiden. Klassas ju nästan som barncyklar nuförtiden. Det är mest vi vintagenördar som går igång på de där men jag dubblar Valdemars tusing till två.
För nån som kört Wheeler absolut. För nån som inte kört Wheeler är nog 2000 lite för mycket. Men mer än 1000 iaf.Ser att det är Shimano XT, det är bra grejer. Liten ram som det brukade vara på den tiden. Klassas ju nästan som barncyklar nuförtiden. Det är mest vi vintagenördar som går igång på de där men jag dubblar Valdemars tusing till två.
Det är intressant det där att aluminiumramar inte är så attraktiva. Varför är det så?Ramen lockar nog få till köp, däremot har delarna ett värde men inte så mycket. Vill någon betala 2000 för en använd XT-grupp från mitten av 90-talet får denne gärna höra av sig till mig. Har flera på hyllan :D
Utan ram (med sentimentala värden omöjliga att prissätta) får du naturligtvis mindre för bara delarna.Ramen lockar nog få till köp, däremot har delarna ett värde men inte så mycket. Vill någon betala 2000 för en använd XT-grupp från mitten av 90-talet får denne gärna höra av sig till mig. Har flera på hyllan :D
Hittade min gamla mountainbike när det var dags att städa ur föräldrahemmet. Det är en Wheeler Easton 9990 (tror den är från 1993).
Jag kan vara intresserad! Vad är det för storlek?Hej, har en Diamond Back Accent EX att skänka bort (Stockholm) om någon är intresserad, troligen från -90 med deore LX. Ser ungefär ut så här:
Visa bilaga 697816
Oj, osäker. Ska ut och titta på den imorgon, kan kolla då. Cykeln finns just nu i Västerort. Återkommer ?Jag kan vara intresserad! Vad är det för storlek?
Backlura, hässelby :) Jolov, var väl först men återkommer med mått och mer info.Hörde jag Västerort? Var där?
Om den är "rätt" kan jag betala en slant. ?
Det låter toppen ?Backlura, hässelby :) Jolov, var väl först men återkommer med mått och mer info.