Retro mtb:s!!!

Får
Får man slänga upp en fråga om dessa gamlingar här - finns det nät värde, intresse, priside?
1000006507.jpg
1000006512.jpg

Så här då! Foton från rätt håll iallafall ?

shimano arus står de på båda växlar, den röda har vrid-handtag och den orangea klick med tummen..

Den gråa är 24växlad och ca 10 år (kanske inte gammal nog för att kallas varesig retro eller mtb iofs.. har inte rullat många mil men alltid stått inne..
1000006677.jpg
1000006679.jpg
1000006680.jpg
1000006682.jpg
1000006683.jpg

shimano arus står de på båda växlar, den röda har vrid-handtag och den orangea klick med tummen..

Den gråa är 24växlad och ca 10 år (kanske inte gammal nog för att kallas varesig retro eller mtb iofs.. har inte rullat många mil men alltid stått inne..
Visa bilaga 697303Visa bilaga 697304Visa bilaga 697305Visa bilaga 697306Visa bilaga 697307
Meridian ser jättefin ut. Crescent…not so much ?. 2500kr för Meridan känns rimligt. Såg några avslutade annonser däromkring. Bl a auktion.

Visa bilaga 697303Visa bilaga 697304Visa bilaga 697305Visa bilaga 697306Visa bilaga 697307
De två första skulle bli bra studentcyklar efter lite service och montering av Biltemaskärmar på Crescenten.

Det är ingen i tråden som huggit på det här monstret ännu? Framdämparen var tydligen inte helt enkel att serva ens när det begav sig...

Senast ändrad:
Finns ju gott om begagnade vevpartier i gott skick att välja bland istället för att köpa nytt. De är dessutom snyggare och antagligen av bättre kvalitet än det som går att köpa nytt nuförtiden.
Jag hittar i princip bara nitade eller konstig BCD. Hur vanligt var det med skruvar förr? Har de nitade tagit över först senare?

Hm. Jag kan ju inget om cykelmärken i princip. Men är Wheeler bra grejor? Jag såg en annons om flera cyklar där det var en, men jag avfärdade det som nåt ointressant lågprismärke. Finns det fler märken som man bör hålla koll på, som man lätt missar? Cycletech undrar jag också om.
Wheeler är inget att hetsa upp sig över men de har gjort en del skapliga hojar. Jag tror det var ett house brand för en taiwanesisk tillverkare.

Pimpade till min Univega Alpina med korg, gammal Brooks sadel, handtag och pedaler. Blev elegant tycker jag. Blir en ”vackert väder citybike” för mig.

Borde kanske satsa på en sportigare Brooks B17 sadel men denna är bekväm och fanns tillgänglig.

Original växlar Stx/Stx RC som nu har kommit till liv efter lite smörj och spänd vajer.

IMG_4691.jpeg
IMG_4693.jpeg
IMG_4694.jpeg

Hm. Jag kan ju inget om cykelmärken i princip. Men är Wheeler bra grejor? Jag såg en annons om flera cyklar där det var en, men jag avfärdade det som nåt ointressant lågprismärke. Finns det fler märken som man bör hålla koll på, som man lätt missar? Cycletech undrar jag också om.

Wheeler är ett ointressant märke. Det är dess fördel. Om man kopplar bort sig från varumärken och (retro)hype och kikar vad man får för pengarna kan det vara en kanoncykel. De gjorde allt från snik till bättre.

Skrev det här tidigare och i ett annat sammanhang:
"En gång i tiden för väldigt många år sedan fick jag i uppdrag att hitta en bra pendlarhoj åt en gammal klasskamrat. Han skulle svetsa några specialsaker åt mig och som motprestation skulle jag hitta något bra och prisvärt i cykelväg åt honom. Inte att jag skulle betala den – utan bara hitta och sätta den i ordning för det som han ville ha den till.

Då jag på den tiden var helt hämmad och inskränkt vad det gäller cyklar (det fanns bara italiensk racer och fransk fin-touring i mitt huvud) var det här en inre kamp. Jag visste vad han behövde och han visste att jag visste att han visste… ja, ni fattar! Och han behövde INTE en racer. Han behövde något robust och tåligt. Året runt. I ur och skur. Dessutom med barnsäte för dagisskjutsning. Min inre kamp mot detta var hård men i slutänden kunde jag erbjuda honom en begagnad Wheeler 8000 Comp Line med Shimano XT rakt igenom, skärmar, lyse, reflexer, ringklocka och med möjlighet till barnsits. Det var en cirka 1992: a i bra skick och den hade alla fästen som han kunde tänkas behöva redan från start. Svetsarbetet åt mig blev kanon och han cyklade nöjd många år på Wheelern.

Trots min inskränkta inställning kunde jag inte undgå att fascineras över ramens mångsidighet. Den taiwanesiska firman/byggarna eller den som beställt hojen från dem måste ha tänkt till en del. De måste ha tänkt bortom "Comp Line" och XT - som på något sätt signalerade tävling och seriös ambition i skogen på den tiden. Det var som om de förutsåg årtionden i "commuter hell" (eller kanske en fjärran framtid som långfärdscykel...).

Bra kvalitetsrör (Tange Cro Mo butted MTB Oversize) men inte delikat tunna (Prestige, Ultimate, etc). Tange triple butted ”Big Responce fork”. TIG-svetsad ram (fina svetsar) för att kunna få vilken geometri som helst utan att behöva fundera på muffar. Lödda fästen för tre flaskställ, ”investment cast” gaffeländar fram och bak med två par fästöron bak för skärmar och pakethållare och ett par fram för skärm. Sadelstagen bak med övre fästen för lasthållare och bromsstopp. Alla vajrar dragna på överröret. Pumpigg på styrhuvudet.

Jag började mäta lite och kom fram till att det här är ju en terrängbil 21! Lång hjulbas, långa kedjestag, slacka vinklar m.m. Stark och mångsidig. Som sagt - jag kunde inte annat än att imponeras lite över denna cyklarnas terrängbil. Det var så jag tänkte på den – ”tänk om vi hade haft sådana här som militärcyklar i lumpen!”

Sedan gick drygt 25 år.

När jag nu började fundera på en rough stuff expeditionstouringcykel dök den där Wheelern upp igen från hjärnans inre vindlingar. ”Man kanske skulle ha en sådan som bas?” Och det dök upp en Wheeler 8000 Comp Line Oversize på Blocket – som frammanad av mitt intensiva tänkande. I min storlek, XT rakt igenom och i bra skick. Billigt (prisvärt)."

Slut citat.

Så jag bygger på en sådan. När sedan en till i liten storlek dök upp på blocket för 300kr (inte stulen) så köpte jag den också och satte ihop den till min fru. Några nya vajrar, en sadel och nya däck. Svinbilligt totalt sett och en bra cykel.

Fruns vid 300 pix-köpet:
20220408_115603_resized.jpg

Rensad från onödigt:
20220408_130704_resized.jpg

Byggd åt frun (ja, hon vill ha styret där...):
20220528_211910_resized.jpg

Min under byggnation till tung-touring (och skärmen bara ligger där... inte monterad):

20220815_184241_resized.jpg

Senast ändrad:
Pimpade till min Univega Alpina med korg, gammal Brooks sadel, handtag och pedaler. Blev elegant tycker jag. Blir en ”vackert väder citybike” för mig.

Borde kanske satsa på en sportigare Brooks B17 sadel men denna är bekväm och fanns tillgänglig.

Original växlar Stx/Stx RC som nu har kommit till liv efter lite smörj och spänd vajer.

Visa bilaga 697540Visa bilaga 697541Visa bilaga 697542
Går det att få ID på korgen?

Hittade min gamla mountainbike när det var dags att städa ur föräldrahemmet. Det är en Wheeler Easton 9990 (tror den är från 1993).

Någon som har koll på vad en sådan cykel kan vara värd?

Bilagor

• IMG_4576.jpg
    IMG_4576.jpg
    1.8 MB · Besök: 102
  • IMG_4581.jpg
    IMG_4581.jpg
    1.2 MB · Besök: 102
Hittade min gamla mountainbike när det var dags att städa ur föräldrahemmet. Det är en Wheeler Easton 9990 (tror den är från 1993).

skulle säga runt en 1000-lapp. Kanske mer om delarna är i bra skick men den ser rätt trött ut när man kollar lacken.

Ser att det är Shimano XT, det är bra grejer. Liten ram som det brukade vara på den tiden. Klassas ju nästan som barncyklar nuförtiden. Det är mest vi vintagenördar som går igång på de där men jag dubblar Valdemars tusing till två.

Ser att det är Shimano XT, det är bra grejer. Liten ram som det brukade vara på den tiden. Klassas ju nästan som barncyklar nuförtiden. Det är mest vi vintagenördar som går igång på de där men jag dubblar Valdemars tusing till två.
Ramen lockar nog få till köp, däremot har delarna ett värde men inte så mycket. Vill någon betala 2000 för en använd XT-grupp från mitten av 90-talet får denne gärna höra av sig till mig. Har flera på hyllan :D

För nån som kört Wheeler absolut. För nån som inte kört Wheeler är nog 2000 lite för mycket. Men mer än 1000 iaf.
Och allt var mindre och bättre förr! ;)

Ramen lockar nog få till köp, däremot har delarna ett värde men inte så mycket. Vill någon betala 2000 för en använd XT-grupp från mitten av 90-talet får denne gärna höra av sig till mig. Har flera på hyllan :D
Det är intressant det där att aluminiumramar inte är så attraktiva. Varför är det så?
Gillar själv smäckra stålramar bättre förstås.

Utan ram (med sentimentala värden omöjliga att prissätta) får du naturligtvis mindre för bara delarna.

Värdet är som alltid det någon är villig att betala. Klart det kanske finns en Wheeler-entusiast som bor nära och vill pynta 2000 för cykeln. Jag tror dock 1000 är en rimligare värdering om den ska säljas inom några veckor. Nya ägaren lär vilja skaffa nya däck och slitdelar. Bara det blir nära en tusenlapp till om hen inte har ett lager hemma.

Jag köpte en liknande för något år sedan för en femhunka, dock trimmad med XTR-bakväxel.

Ingen rusning efter den, men jag var nöjd med priset.

Tillbaka
Topp