(OT) Häckla Tesla

(OT) Häckla Tesla
I början gillade jag inte Teslas one pedal, men vande mig snabbt och tycker den är bra. Förra bilen hade paddlar som justerade regenereringen, och det hade ju varit kanon även på Teslan, men allt vad gäller knappar och sensorer är ju bannlyst ?.

Vad gäller @H. s fråga om hur man justerar foten (antar när man inte kör farthållare) så har jag inget bra svar. Antingen har jag inte behövt flytta foten, eller så gör jag det utan att tänka på det... Oavsett är det blixtsnabbt att aktivera farthållaren, och jag kör ofta med den.

Vad gäller acceleration, så lär man sig snabbt att accelerera så mycket man vill, och som någon skrev, krypkörning är jättebra, speciellt när man ska över en kant. Nästan som att köra TGB30 med terrängbroms ?.

Jag läste någonstans, kanske här på forumet? Att chillmode är bra för räckvidden på vintern på grund av att batteriet inte behöver värmas så mycket, eftersom uteffekt som behövs är lägre. Vet dock inte hur sant det är.

(OT) Häckla Tesla
Adaptiv farthållare löser ju det där åt en :)

Annars får man gasa lite med vänstern.

Bromsa eller gasa med vänster fot är långt mer än min motorik klarar av. Otroligt hur hårt det sitter vad jag ska göra med vilken fot.

Däremot är det inga problem alls att köra manuell bil trots att jag haft automat eller elbil i 7-8 år och bara kört manuell ett fåtal gånger under de åren, senast i höstas.

(OT) Häckla Tesla
Tvärnitar oavsiktligt :-)

Enklast är väl att köra farthållaren men annars skulle jag faktiskt säga att det är den största nackdelen med OPD.
Ah. Jag tänkte inte på farthållare. Använder det aldrig, däremot har jag ständigt fartbegränsaren påslagen. Säger kanske mer om mig än bilen iofs.

(OT) Häckla Tesla
Bästa är faktiskt när man backar med släp, framförallt lite sega/svåra som när jag backar in i garaget och har en rätt hög kant och smal port. Inget dragläge eller gung från drivlinan alls.

(OT) Häckla Tesla
Samma med sjösättning av båt, otroligt skönt att ha ögonblicklig respons och inget rullande. Aldrig varit så lätt att dra upp båten utan att slira på kopplingen eller spinna med framhjulen på en sandig sjösättningsramp.

(OT) Häckla Tesla
(OT) Häckla Tesla
Screenshot 2024-05-10.png

Tillbaka
Topp