Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du kan ju kolla hur stora filerna är. Om de är runt 4 Gb så kan det mkt väl vara filsystemet som "spökar" (tror det heter filsystem o inte filformat). Finns nog inget sätt att komma runt det på kameror i sådana fall. Står väl på minneskortet annars vilket system det är om du stoppar det i en dator.Fat32 kan vara boven men låter inte helt rimligt heller. Nu har jag hunnit få i mig ett par öl så logiken sviker mig lite men nog bör man kunna komma runt det där med Ntfs el nåt. Får kolla upp vad Nikon hittar på vid formateringen av minneskortet..
så var det på min 5d vill jag minnas iafEdit. Var inte skattegränsen just vid 30 min video och inte att filerna delar upp sig, förresten?
Fannypack, så är kameran dessutom lite mer skyddad?Någon som känner till en kamerarem som fäster kameran bak på ryggen så att den inte glider fram när man cyklar? Har en väska med en extra rem som gör just detta men hittar ingen kamerarem med samma funktion.
Någon som känner till en kamerarem som fäster kameran bak på ryggen så att den inte glider fram när man cyklar? Har en väska med en extra rem som gör just detta men hittar ingen kamerarem med samma funktion.
Kör DIY lösning med hjälp av Peak Design och Fidlock. Kör med Canon R5 med stora tunga linser som 50mm F/1.2, 135mm F/1.8 och 70-200 F/2.8 ligger stilla på ryggen, t.om i skogen.Typ denna? Borde kanske gå att diy:a ganska enkelt.
De har väl bara bytt ut ND-filter mot HDF-filter. Så nä, skaffa en adapter med ett black mist filter istället om du gillar det. GR4 får vi nog vänta på ett tag till :(Googlar lite halvt regelbundet efter en ny Ricoh gr, men hade missat att det kommit en ny Ricoh GR III. Är det bra att den uppdateras? Är HDF något att ha? Eller betyder det bara att vi måste vänta på GR IV och en vinkelbar skärm ett tag till?
![]()
Ricoh GR III HDF & GR IIIx HDF – nya versioner med optiskt ”vintage-filter”
Ricoh kommer med nya versioner av populära Ricoh GR III och GR IIIx som fått ett inbyggt HDF-filter som kan aktiveras när man vill få en klassisk look på sina bilder.www.fotosidan.se
Så slutade tyvärr min Olympus sina dagar också.Min OM EM M5 har fått slutarproblem, funderar på om det är värt att få den fixad eller om jag skall tjacka en ny. Just nu så startar jag kameran, tar en bild, kameran hänger sig, repetera en 5-7 ggr så funkar den men det är lite trist.
Väldigt oklart fel och kameran har inte gått många rutor även om den säkert är 10 år nu. (min Nikon FM2 från 70-talet funkar hur bra som helst....)
Inte så bra på Olympus så jag kanske inte hänger med i modell-namnen, men om det är denna modellen borde det ju vara värt att laga även om det bara är för att sedan sälja?Min OM EM M5 har fått slutarproblem, funderar på om det är värt att få den fixad eller om jag skall tjacka en ny. Just nu så startar jag kameran, tar en bild, kameran hänger sig, repetera en 5-7 ggr så funkar den men det är lite trist.
Väldigt oklart fel och kameran har inte gått många rutor även om den säkert är 10 år nu. (min Nikon FM2 från 70-talet funkar hur bra som helst....)
Det är nog snarare den det står Olympus på som släpptes 2012 typ och inte är jättedyr begagnad.Inte så bra på Olympus så jag kanske inte hänger med i modell-namnen, men om det är denna modellen borde det ju vara värt att laga även om det bara är för att sedan sälja?
Baserat på bildkvaliteten hos min lika gamla omd em-10 så skulle jag inte lägga så mycket pengar på den...Min OM EM M5 har fått slutarproblem, funderar på om det är värt att få den fixad eller om jag skall tjacka en ny. Just nu så startar jag kameran, tar en bild, kameran hänger sig, repetera en 5-7 ggr så funkar den men det är lite trist.
Det där är den nya(re) varianten av kamera. Kikat på den men den har inte vertikalgrepp å så, vilket är lite syndInte så bra på Olympus så jag kanske inte hänger med i modell-namnen, men om det är denna modellen borde det ju vara värt att laga även om det bara är för att sedan sälja?
Greppen, som passar E-M5 Mark III passar OM-5 också. Några få invärtes uppdateringar i OM-5, så kanske räcker med E-M5 Mark III (?)Det där är den nya(re) varianten av kamera. Kikat på den men den har inte vertikalgrepp å så, vilket är lite synd
Har ju en E-M5 mk1 så... jaja, inte direkt prio just nu med 15k för en kamera när vi byter värmepump, fönster och eventuellt gräver om garaguppfarten hemmaGreppen, som passar E-M5 Mark III passar OM-5 också. Några få invärtes uppdateringar i OM-5, så kanske räcker med E-M5 Mark III (?)
Är i samma sits förutom att jag kört m4/3 i typ 15 år. Jag är en stor förespråkare av om, men det bygger väl mycket på att det är vad jag fotat med mest.På gång att köpa ny kamera
Dags att gå in i den spegelösa djungeln
Från början var jag inne på nya Nikon Z6 lll men helsike så dyrt det blir med nya objektivom man dessutom fotar djur och natur.
Har någon provat Nikon D50 II?
Eller ska jag snegla på M 4/3? Känner ingen som använder det och finns ju ingen fotoaffär inom 15 mils radie:) så är det att bo i den fattiga östra delarna i Småland……. OM system eller Panasonic ?
Frågan är vad du har för objektiv i dagsläget som du kan fortsätta att ha glädje av.På gång att köpa ny kamera
Dags att gå in i den spegelösa djungeln
Från början var jag inne på nya Nikon Z6 lll men helsike så dyrt det blir med nya objektivom man dessutom fotar djur och natur.
Har någon provat Nikon D50 II?
Eller ska jag snegla på M 4/3? Känner ingen som använder det och finns ju ingen fotoaffär inom 15 mils radie:) så är det att bo i den fattiga östra delarna i Småland……. OM system eller Panasonic ?
Jag kör Z50 om du undrar något om den :) håller kvar vid min Mk I, Z50II känns inte lockande. Får se om det kommer nån annan rolig APSC sedan.skulle funka på Z50
Adaptern till Nikon F är ju rätt dyr. Tänk också på att det måste vara AF-S objektiv om du vill ha autofokus. Men det har du säkert koll på eftersom du verkar ha koll på kompatibilitet för det objektiv du har.Har en del äldre Nikon F objektiv som skulle funka på Z50 med adapter.
Men använder i huvudsak bara mitt Tamron 150-600 G1 som inte funkar med adapter.
Så det blir hur som helst både kamerahus och 1 teleobjektiv
Budget är ca 32 000:-
Jag gick igenom en liknande process för ett par år sedan. Alla kameror är bra idag. Vissa hus är såklart bättre på vissa saker, men grundnivån är väldigt hög. Så ett annat sätt att angripa urvalet är att inledningsvis fokusera mindre på finesser och mer på handhavandet. Hur ligger huset i handen? Går det att byta batteri med stativbricka monterat (om man nu använder stativ)? Vill man ha Joystick för att flytta fokusområde? Vilka filmfunktioner anser man sig behöva? Osv, osv. Sen tycker jag att man kan väga in kvalitet, vikt och pris för de objektiv man anser sig behöva i ekvationen. Det kan skilja en del mellan olika tillverkare. När man kommit så långt har man förhoppningsvis avgränsat sitt urval något.Jo jag tror jag har koll :)
Man blir tokig av att sitta och kolla tester och div fotografers åsikter på youtube.
Ena sekunden vill jag ha OM-system och nästa sekund Nikon och en Canon har jag aldrig ägt….. och Panasonic är ju lite kul.
Om man är öppen för att gå in i nytt system så skulle jag nog säga att det är i den ändan man ska börja. Speciellt om man är intresserad av lite mer specifika objektiv, tex långa telen.Sen tycker jag att man kan väga in kvalitet, vikt och pris för de objektiv man anser sig behöva i ekvationen. Det kan skilja en del mellan olika tillverkare.
Har ingen erfarenhet. Cyklar med fanny pack o mindre kamera i o tycker det är bra.Lösningen gömmer sig säkert bland de 40 föregående sidorna men jag hittar den inte; vilken rem eller sele skall jag titta efter om jag vill ha kameran stadigt förankrat på ryggen när jag cyklar? Har sett bilder här där det verkar fungera för somliga.
Funkar denna
eller är jag helt ute å cyklar?Axelrem bågformad & armhålsrem snabbplatta | Kamda
Köp JJC ergonomisk axelrem för högerhänta med Arca-Swiss snabbplatta. Andningsbar, bekväm och säker med justerbar längd och extra säkerhetslina.www.kamda.se
Beror ganska mycket på vilken kamera och objektiv du ska cykla med.Lösningen gömmer sig säkert bland de 40 föregående sidorna men jag hittar den inte; vilken rem eller sele skall jag titta efter om jag vill ha kameran stadigt förankrat på ryggen när jag cyklar? Har sett bilder här där det verkar fungera för somliga.
Funkar denna
eller är jag helt ute å cyklar?Axelrem bågformad & armhålsrem snabbplatta | Kamda
Köp JJC ergonomisk axelrem för högerhänta med Arca-Swiss snabbplatta. Andningsbar, bekväm och säker med justerbar längd och extra säkerhetslina.www.kamda.se
Jag har en liknande rem, tredelad med rem under ena armen. Den ligger mest i en låda. Remmen funkar ok när man går, men så fort man lutar sig fram kommer kameran kanande. IMHO finns det betydligt bättre lösningar för cykling. Jag hade mycket hellre valt en väska eller ett snabbfäste som tex Peak Designs.Lösningen gömmer sig säkert bland de 40 föregående sidorna men jag hittar den inte; vilken rem eller sele skall jag titta efter om jag vill ha kameran stadigt förankrat på ryggen när jag cyklar? Har sett bilder här där det verkar fungera för somliga.
Funkar denna
Låter vettigt.
Hur stor är kameran? Evoc gör en midjeväska som passar kameror, men den är ganska stor: https://evocsports.us/products/hip-pack-capture-7lLåter vettigt.
Får nog bli en midjeväska.
Har inte provat själv, men sett flera lösningar likt denna:Lösningen gömmer sig säkert bland de 40 föregående sidorna men jag hittar den inte; vilken rem eller sele skall jag titta efter om jag vill ha kameran stadigt förankrat på ryggen när jag cyklar? Har sett bilder här där det verkar fungera för somliga.
Funkar denna
Det borde egentligen funka rätt bra om man bara tar en extra rem som går att knäppa upp och fäster direkt i kamerans öglor, sen drar den tight runt magen när man rör på sig, då hänger kameran i den vanliga remmen och hålls mot kroppen av den extra. Risken är ju förstås fortfarande att den halkar runt och fram på magen om man rör sig för energisktHar inte provat själv, men sett flera lösningar likt denna:
Skillnaden är väl att den tredje remen kommer närmare kameran, jämfört med den du länkar? Tänkt flera gånger att jag ska göra en enkel diy-variant bara för att testa konceptet, men det har inte blivit ännu...![]()
The Rille Cycling Camera Strap
The best camera strap for cyclists, period. The Rille stabiliser strap is the best solution we could find to keep our cameras secure on our backs when out on rides. We paired it with a 9mm thick mountaineering shoulder strap which is adjustable in length from 80-135cm and connects to the camera...shop.fernwee.cc
En Sony 6000 men jag använder den ibland med gammal Nikon-optik. Fast antagligen inte när den ska med på cykeln.Hur stor är kameran? Evoc gör en midjeväska som passar kameror, men den är ganska stor: https://evocsports.us/products/hip-pack-capture-7l
Jag har använt en sån länge och väl, och den funkar strålande att cykla med även på riktigt stökig stig.