Köpråd för en nybörjare och novis (MTB)

Viktorph

Medlem
Hej!

Nu börjar solens strålar värma (nåväl, regnet öser också ner) men jag har länge funderat på att införskaffa en MTB för första gången och nu är det dags! Jag läser och läser, men detta är rena djungeln, så därför vänder jag mig till er experter.

Jag är ute efter en MTB och har tänkt cykla på grusvägar och kanske röra mig mot stigcykling framöver. Tänker mig initialt en HT som första val och inte heldämpat då jag aldrig cyklat tidigare och inte vill lägga tiotusentals kronor på ett intresse jag inte vet om jag vill fortsätta med. Samtidigt är jag den personen som heller ej vill lägga pengarna på något skräp, och där möts ju utmaningarna mot vad jag ska införskaffa. För det är det första man läser här på forumet. "Du hittar bara skräp för 6000". Smärttröskeln för utgiften på en cykel går runt 7000 SEK, men ju billigare desto bättre (eller ja, ni förstår). Jag har kikat igenom diverse trådar på forumet för att få ett hum, men ofta hamnar man lätt på prisnivåer runt 10 000 och uppåt för att få något vettigt med hyfsade delar.

Har kikat på blocket men ofta är det ramstorlek och närhet till säljaren som försvårar. Jag är 179 cm lång, så jag är väl någonstans mellan en M och L i storlek på cykeln. Ska man gå på större eller mindre, eller är det nödvändigt att prova först? Kanske säger sig självt...

Sen är ju frågan. Vad ska jag gå på för märke, modell och så vidare?

Har kikat på:

* Fuji Nevada 1.9 (billigt och således "skräp"?)
* Scott Scale
* Scott Aspect
* White XC 290
* Canyon Stoic

Kan man få hjälp med lite fler modeller som man kan lägga på bevakning på blocket kanske? Bor i Örebro och kan åka till angränsande län om jag hittar något lämpligt.

Oerhört tacksam för all hjälp och vägvisning till en vilsen själ.

Allt gott!

Hej, för 7k och grusvägscykling skulle jag gå på xc290. (Men de verkar svåra att få tag på enl. XXLs hemsida = Halmstad, Skellefteå)
Den kommer iaf funka bra i t ex Hjulsjö både på stigar och grusväg.
Du kommer klara dig OK utan hiss-stolpe för sadeln.

Som nybörjare på cykel kan det vara bra att köpa nytt om du är ovan att mecka själv. Men är du OK med att mecka och hittar någon bra hoj är ju det oftast mycket prisvärt.

Tyvärr finns det en bra anledning till att de cyklar som oftast rekommenderas för nybörjare kostar 10-13kkr. Det är där man börjar få en cykel som man inte "växer ur" inom 1 år utan något som man kan förbättras med utan att känna att cykeln håller en tillbaka. För grus - och kanske lättare stig - kan du hitta något som kommer fungera utmärkt dock. (gäller inte begagnat)

Det jag hade tittat på är nog en Trek Marlin Gen 3. Du borde kunna hitta någon inom din budget. Väldigt viktigt att det är Gen 3, Gen 2 är betydligt sämre och utdaterad.

Jag hade varit lite försiktig med att köpa en begagnad MTB om du inte är generellt kunnig inom cyklar. Det är vara mycket som kommer skapa problem och kosta pengar som inte är jättelätt att se om man inte vet vad man ska titta på.

Storlek kan variera väldigt mycket mellan märken och även modeller. Generellt skulle jag nog säga att L är din storlek. Jag är lika lång och skulle nog välja L på de flesta modeller förutom en del nya "superlånga" cyklar men dem behöver inte du bry dig om.

Läs denna också:

Tack snälla för era tips och rekommendationer. Det jag kan konstatera är väl att jag kanske då bör satsa på en helt ny cykel då jag inte har någon vana av mekandet.

Tipset med Vitus'en var superbra, men jag blir lite skeptisk och rädd då både storleken var "fel" och då det är 27.5". Å andra sidan kanske man ska gå på mindre modell om man är mellan två storlekar? Men det kanske är bättre att lägga de extra pengarna och få något som rullar bättre i skogen också? Men jag har som sagt ingen erfarenhet från hoppet mellan 27.5" och 29".

Vet ju inte var smärtgränsen går men det här är en helt ok cykel för det du beskriver.

Den där såg fin ut. Tack!

Egentligen är priset inget bekymmer, utan det är mer en fråga om vad som är värt i dagsläget med tanke på hur länge mitt intresse kommer att bibehålla sig. Svår balans där, man vill ju såklart inte ge mer än nödvändigt, men inte heller ha något skräp. I början tittade jag på en begagnad Fuji Nevada för 2500 kr, bara för att komma igång, men nu är jag helt plötsligt uppe i 9000. ?

Förstår, blir ju roligare om man har bra grejer och då kanske man också fastnar. MTB är en materialsport. Det är kanske ingen gigantisk skillnad mellan ett par instegs slalomskidor och några som är lite bättre, i varje fall inte för en nybörjare, men på mtb händer det en hel del i funktion gällande både dämpare och bromsar om man går upp några tusenlappar.

Förstår, blir ju roligare om man har bra grejer och då kanske man också fastnar. MTB är en materialsport. Det är kanske ingen gigantisk skillnad mellan ett par instegs slalomskidor och några som är lite bättre, i varje fall inte för en nybörjare, men på mtb händer det en hel del i funktion gällande både dämpare och bromsar om man går upp några tusenlappar.
Jag köper verkligen det resonemanget. Kanske blir lite roligare också att köpa något med lite mer kvalité som håller lite bättre i längden också. Och slår man ut det på några år så blir ju inte kostnaden så farlig, om man ligger runt den summan jag tänkt lägga.

Är det bromsar och dämpare som är den största skillnaden med dessa MTB's alltså? Jag vet att när man läser så är det ju en stor skillnad att gå från HT till fulldämpat bland annat. Också att dropper post är "superviktigt" att ha. Men hur märks skillnaden på bromsandet? Jag tänkte mest som novis att det var växlar och smidigheten att utföra detta som var den största skillnaden, men det kanske är helt fel, hehe.

Det sitter ofta enklare bromsar i förhållande till drivlinan. Man snålar in där vilket innebär att en billigare cykel kommer med skruttbromsar. Dämpare är dyrt att uppdatera så där är det ju smart att redan från början få något hyfsat vettigt. I varje fall en luftdämpad gaffel.

Heldämpat med dropper är ju något helt annat än en instegscykel under 10-tusen. Men då pratar vi andra pengar också.

bromasar är bra men gränsen för mig går vid
1) Växel med ej avtagbar indikator så man inte kan sätta den på "rätt" sida om broms
2) 4 fingershandtag går dock att justera in om inget annat är i vägen

Även min röst hamnar på begagnat alternativet.

Köpte billigare mtb cyklar på xxl, <4000kr när äldsta barnet behövde en "riktig" mtb för lokala cykelklubben, mest för inte slösa pengar ifall hon tröttnade. Mycket meckade blev det, men jag brydde mig inte då jag aldrig köpt en cykel för >5000kr.
Cykel intresset höll sig så förra året köpte vi en ny Trek merlin efter råd och testande och jag märkte skillnaden i kvalitet och drivlina.

Samtidigt gick mig gamla cykel sönder innan avresa för enklare XC semester så jag slängde mig på blocket samma dag och fann en 5 år gammal Bianchi kuma 29 för 7000kr. Taget, och vi drog iväg utan egentligen se över cykeln, men den var/är grym allt bara fungerar.

Med att intresset har hållt i sig sitter hela familjen med bättre begagnade cyklar som jag hittade via happyrides forum och blocket, allt handlade om komponent kunskap samt att prova, är man inte nöjd så letar man vidare
Bekanta gick också på begagnat linjen efter ha köpt cyklar på stadium förra året då de märkte skillnaden jämfört med de jag hade köpt för samma pris, men med ett par år på nacken.

Själv uppgraderade jag till en ny Orbea Occam efter att ha funnit en ny hobby som jag nog kommer hålla på med ett tag framöver.

Även min röst hamnar på begagnat alternativet.

Köpte billigare mtb cyklar på xxl, <4000kr när äldsta barnet behövde en "riktig" mtb för lokala cykelklubben, mest för inte slösa pengar ifall hon tröttnade. Mycket meckade blev det, men jag brydde mig inte då jag aldrig köpt en cykel för >5000kr.
Cykel intresset höll sig så förra året köpte vi en ny Trek merlin efter råd och testande och jag märkte skillnaden i kvalitet och drivlina.

Samtidigt gick mig gamla cykel sönder innan avresa för enklare XC semester så jag slängde mig på blocket samma dag och fann en 5 år gammal Bianchi kuma 29 för 7000kr. Taget, och vi drog iväg utan egentligen se över cykeln, men den var/är grym allt bara fungerar.

Med att intresset har hållt i sig sitter hela familjen med bättre begagnade cyklar som jag hittade via happyrides forum och blocket, allt handlade om komponent kunskap samt att prova, är man inte nöjd så letar man vidare
Bekanta gick också på begagnat linjen efter ha köpt cyklar på stadium förra året då de märkte skillnaden jämfört med de jag hade köpt för samma pris, men med ett par år på nacken.

Själv uppgraderade jag till en ny Orbea Occam efter att ha funnit en ny hobby som jag nog kommer hålla på med ett tag framöver.

Låter ju superbra! Vad kul att det håller i sig!

Jag tror att man främst behöver veta vilka komponenter man bör undvika och vilka som är en bra grund, för att sedan därefter leta och köpa något på begagnatmarknaden. Eller så chansar man ? Jag kan ju ingenting om varken mekande eller vilka komponenter som är prisvärda sett till kvalitet så det är härligt att man får lite tips på modeller (eller annonser) härifrån.

Låter ju superbra! Vad kul att det håller i sig!

Jag tror att man främst behöver veta vilka komponenter man bör undvika och vilka som är en bra grund, för att sedan därefter leta och köpa något på begagnatmarknaden. Eller så chansar man ? Jag kan ju ingenting om varken mekande eller vilka komponenter som är prisvärda sett till kvalitet så det är härligt att man får lite tips på modeller (eller annonser) härifrån.
Jag började med att kolla specen på nya cyklar och se vad som skiljer de olika modellerna och prisnivåer, sedan in på tex Shimanos hemsida för att komplementera med info.

Sedan skall det sägas att när jag och en kollega nu köpte nya cyklar var det som 2 män står med en öppen bilhuv vid vägkanten och kollar på en täckplastbit, vi har en del att lära oss om vad vi har köpt ?

Jag började med att kolla specen på nya cyklar och se vad som skiljer de olika modellerna och prisnivåer, sedan in på tex Shimanos hemsida för att komplementera med info.

Sedan skall det sägas att när jag och en kollega nu köpte nya cyklar var det som 2 män står med en öppen bilhuv vid vägkanten och kollar på en täckplastbit, vi har en del att lära oss om vad vi har köpt ?
Haha! Det låter som att jag skulle kunna göra detsamma!

Jag har tänkt tanken också att göra som du nämnde. Har kommit så långt som Shimano Tourney och Deore och att man kanske bör leta efter det sistnämnda. ?

Vad tror ni om denna? Läste tidigare om tipset på Lapierre Edge 9.9 som nyköp och den verkar ju prisvärd. Då såg jag den här Edge 7.9 och tänkte att det kanske är ett bra nybörjarköp ”begagnat”. Den hade rätt storlek och var hyfsat nära för att hämta på plats. Vet dock inte skillnaden på 7.9 och 9.9.

Vad tror ni om denna? Läste tidigare om tipset på Lapierre Edge 9.9 som nyköp och den verkar ju prisvärd. Då såg jag den här Edge 7.9 och tänkte att det kanske är ett bra nybörjarköp ”begagnat”. Den hade rätt storlek och var hyfsat nära för att hämta på plats. Vet dock inte skillnaden på 7.9 och 9.9.
Ser vettig ut, 5000kr låter ok vid en snabb sökning..

Jag har tänkt tanken också att göra som du nämnde. Har kommit så långt som Shimano Tourney och Deore och att man kanske bör leta efter det sistnämnda. ?
Ja men det är inte hela sanningen tyvärr, billigare cyklar är ofta "bakväxeltrimmade", dvs man har satt dit en deore bakväxel men resten är Tourney.

Och som någon skriver ovan, hellre en bra gaffel och Tourney växlar än tvärt om, eftersom växlar och bromsar är enkelt att uppgradera med tiden medan gaffel dyrt att byta i efterhand.

Ser vettig ut, 5000kr låter ok vid en snabb sökning..

Ja men det är inte hela sanningen tyvärr, billigare cyklar är ofta "bakväxeltrimmade", dvs man har satt dit en deore bakväxel men resten är Tourney.

Och som någon skriver ovan, hellre en bra gaffel och Tourney växlar än tvärt om, eftersom växlar och bromsar är enkelt att uppgradera med tiden medan gaffel dyrt att byta i efterhand.
Grymt tips! Har du några tips på vad man bör notera och se upp för när det gäller gaffel? ?

Grymt tips! Har du några tips på vad man bör notera och se upp för när det gäller gaffel? ?
Som andra skriver är det bra med en luftgaffel som man kan justera trycket på. De kräver regelbunden service (50h om man följer tillverkarens rekommendationer) för att fungera bra så köper man en begagnad cykel som körts några år utan service så får man ta hänsyn till det. För en billig gaffel så är service en rätt stor del av inköpspriset.

Som andra skriver är det bra med en luftgaffel som man kan justera trycket på. De kräver regelbunden service (50h om man följer tillverkarens rekommendationer) för att fungera bra så köper man en begagnad cykel som körts några år utan service så får man ta hänsyn till det. För en billig gaffel så är service en rätt stor del av inköpspriset.
Jag förstår. Jag läste nybörjarguiden och noterade följande:

• Gaffeln bör ha Boost 15×110 mm genomgående axel för framnavet.
  • De flesta cyklar kommer med en dämpargaffel från RockShox eller Fox. De har gafflar för alla cykeltyper i alla prisklasser utom det absoluta budgetsegmentet. Tillgången till service och reservdelar är mycket god.
Den där Edge 7.9 har en ROCKSHOX JUDY SILVER TK REMOTE med slaglängd på 100 mm. Är det alltså något jag bör hoppa över med tanke på de 10 mm i skillnad mot guidens riktlinjer, eller är det inget som jag kommer märka av? Eller utgår guiden från det lite ”bättre segmentet” med högre pris?

Det står också att man bör kunna ställa in efter vikt osv. Vet du om man det med denna?

Tänker att man får lämna in den efter x antal timmar för service, det är inga problem för min del. Den här var inköpt i januari 2024 såg jag, och verkar obetydligt använd. Blir sugen på att slå till! ?

Jag förstår. Jag läste nybörjarguiden och noterade följande:

• Gaffeln bör ha Boost 15×110 mm genomgående axel för framnavet.
  • De flesta cyklar kommer med en dämpargaffel från RockShox eller Fox. De har gafflar för alla cykeltyper i alla prisklasser utom det absoluta budgetsegmentet. Tillgången till service och reservdelar är mycket god.
Den där Edge 7.9 har en ROCKSHOX JUDY SILVER TK REMOTE med slaglängd på 100 mm. Är det alltså något jag bör hoppa över med tanke på de 10 mm i skillnad mot guidens riktlinjer, eller är det inget som jag kommer märka av? Eller utgår guiden från det lite ”bättre segmentet” med högre pris?

Det står också att man bör kunna ställa in efter vikt osv. Vet du om man det med denna?

Tänker att man får lämna in den efter x antal timmar för service, det är inga problem för min del. Den här var inköpt i januari 2024 såg jag, och verkar obetydligt använd. Blir sugen på att slå till! ?

Den gaffeln funkar. Jag har samma på min instegscykel som jag fortfarande har kvar. Absolut, det är inget för tuffare terräng, men jag har använt den cykel för att cykla i skogen. Sitter ofta på billigare heldämpade XC-cyklar. Alla luftgafflar går att ställa eftersom fädringen baseras på lufttrycket och inte en stålfjäder. Jag säger kör så att du kommer igång. Fastnar du kommer du ändå vara här om ett år och fråga om heldämpat. ;)

Det är är andra 100mm. 110mm boost är navets bredd inte slag.

Judy TK är det allra enklaste. Billigare än motion control
Den gaffeln funkar. Jag har samma på min instegscykel som jag fortfarande har kvar. Absolut, det är inget för tuffare terräng, men jag har använt den cykel för att cykla i skogen. Sitter ofta på billigare heldämpade XC-cyklar. Alla luftgafflar går att ställa eftersom fädringen baseras på lufttrycket och inte en stålfjäder. Jag säger kör så att du kommer igång. Fastnar du kommer du ändå vara här om ett år och fråga om heldämpat. ;)
Låter bra det! Finns nog också en risk för det. “Villhöver” kommer det nog heta då ?

Tack för förklaringen, då är jag med.

Det där kanske inte är ett så dumt instegsköp då med andra ord.
Nej om den är i skick. Utan spec och geo är det svårt att säga mer.

Boost spelar mest roll om du ska börja uppgradera. Få instegscyklar kommer att ha boost både fram och bak.

Bara från bilden och att det är 11x1 deore så kanske den lite motsvarar white xc290 Pro som brukar säljas för 9999 (ny). Troligen har white bättre gaffel men inte boost

Det är sånt här som gör att man älskar forum som dessa. Hade aldrig noterat detta själv.
Den går att cykla på i alla fall men känns dyrt.
Obs! Jag har inte kollat alla detaljer utan spontant baserat på pris och coil

Egentligen bör man jämföra komponent för komponent och titta på geo men det är lite mycket jobb en lördag morgon

Eventuellt är detta mer prisvärt om man kan ta sig till Stockholm eller Jönköping

Ja det där är en coil-gaffel och inte luft, plus att den har QR-nav. Det får man dock räkna med i den här prisklassen. Den är nog prissatt lite högt också.

Du kommer absolut att kunna cykla grus och enklare stig på den, men det är inte direkt en cykel att växa i om du börjar köra lite mer på riktigt i terräng.

Den går att cykla på i alla fall men känns dyrt.
Obs! Jag har inte kollat alla detaljer utan spontant baserat på pris och coil

Egentligen bör man jämföra komponent för komponent och titta på geo men det är lite mycket jobb en lördag morgon

Eventuellt är detta mer prisvärt om man kan ta sig till Stockholm eller Jönköping

Jag förstår. Jag letar vidare helt enkelt. När jag såg nypriset så blev även jag skeptisk även fast den i princip är ny.

Har dessvärre inga längre turer inplanerade just nu pga barnvecka och nästa vecka jobbresa utomlands, så Stockholm eller Jönköping blir svårt. Men tack för tipset! Har modellen XC 290 under bevakning på blocket också. ?

Jag förstår. Jag letar vidare helt enkelt. När jag såg nypriset så blev även jag skeptisk även fast den i princip är ny.

Har dessvärre inga längre turer inplanerade just nu pga barnvecka och nästa vecka jobbresa utomlands, så Stockholm eller Jönköping blir svårt. Men tack för tipset! Har modellen XC 290 under bevakning på blocket också. ?
Om den verkligen är i nyskick, i ordets rätta betydelse, så kanske det ändå är en bra affär. Vid minsta problem som du inte kan fixa själv vore det bättre med en ny.

Om man funkar som jag så är problemet med boost att om du uppgradera hjul eller gaffel så kommer de inte att passa på nästa cykel.

Ramen har två inteface eller 3 med sadelstolpe men stolpe finns i massor med diameter så det är som det är. Större än 27.2 och med hål i för dropper vill man ha på nästa cykel.

Nästa cykel kommet att ha 148mm boost (eller gudförbjude ännu mer) med TA och hjul med 135 eller 141 mm QR passar inte (141mm kan passa om man köper fina nav som kan konverteras)

Fram kommet ramen att har koniskt headset för gaffel med 1 1/8 - 1 1/2'' rör. De billigaste har straight vilket visserligen går att lösa i konisk ram.
110mm TA boost gäller fram så hjul med 100mm QR passar ej

Om den verkligen är i nyskick, i ordets rätta betydelse, så kanske det ändå är en bra affär. Vid minsta problem som du inte kan fixa själv vore det bättre med en ny.

Om man funkar som jag så är problemet med boost att om du uppgradera hjul eller gaffel så kommer de inte att passa på nästa cykel.

Ramen har två inteface eller 3 med sadelstolpe men stolpe finns i massor med diameter så det är som det är. Större än 27.2 och med hål i för dropper vill man ha på nästa cykel.

Nästa cykel kommet att ha 148mm boost (eller gudförbjude ännu mer) med TA och hjul med 135 eller 141 mm QR passar inte (141mm kan passa om man köper fina nav som kan konverteras)

Fram kommet ramen att har koniskt headset för gaffel med 1 1/8 - 1 1/2'' rör. De billigaste har straight vilket visserligen går att lösa i konisk ram.
110mm TA boost gäller fram så hjul med 100mm QR passar ej
Lyckades få ner den ytterligare i pris om jag fortfarande var intresserad, så det kanske lutar åt den ändå.

Vad innebär det mer konkret att jag inte får luftdämpare? Och vad är QR-nav?

Förstår att för er som har lite fler krav än en annan och kan komponenter, att ni inte skulle vilja ha det, men för mig som total novis, är det ovärt med coil? Kommer jag ens reflektera över att jag skippat det är frågan.

Så himla synd att XC 290 PRO inte finns i lager. Tycker ofta det är så med många intressanta modeller att de är slut i lager. Även den Lapierre som länkats tidigare verkade trevlig, men den hade också coil som jag förstod det.

Du kan inte ställa in gaffeln efter din vikt. Med en luftgaffel justerar man lufttrycket så det passar vikten, på en coil måste man byta själva stålfjädern vilket inte är värt. Om du har hyfsat ”normal” vikt kommer det inte bli ett problem med en coil. Om du är väldigt lätt eller tung kan det bli knasigt.

QR är en rätt udda standard, så inte lika lätt att hitta hjul och skulle du köpa ett par bättre hjul kommer du inte kunna flytta dem till nästa cykel om den har boost. Rent funktionellt spelar det ingen roll.

Knappast värt att hålla på och uppgradera den här. Bättre att spara de pengarna och lägga på nästa om du blir biten.

Du kan inte ställa in gaffeln efter din vikt. Med en luftgaffel justerar man lufttrycket så det passar vikten, på en coil måste man byta själva stålfjädern vilket inte är värt. Om du har hyfsat ”normal” vikt kommer det inte bli ett problem med en coil. Om du är väldigt lätt eller tung kan det bli knasigt.

QR är en rätt udda standard, så inte lika lätt att hitta hjul och skulle du köpa ett par bättre hjul kommer du inte kunna flytta dem till nästa cykel om den har boost. Rent funktionellt spelar det ingen roll.

Knappast värt att hålla på och uppgradera den här. Bättre att spara de pengarna och lägga på nästa om du blir biten.

Tack snälla för utförligt svar. Då är jag med. Skulle väl tro att jag är normalviktig då jag väger runt 80 kilo +- några (beroende på grill- och ölsäsong) så tror inte det blir ett problem med stålfjäder.

Tänker också så. Lägger lite mindre nu och fastnar jag lär det bli helfjädrat nästa gång. ?

Har du fått ner den lite så är det inte mycket pengar. Jag hade som sagt inte funderat på att uppgradera utan att räkna med att byta om du vill ha bättre. Nästa prisklass blir väl 10-12000

Har du fått ner den lite så är det inte mycket pengar. Jag hade som sagt inte funderat på att uppgradera utan att räkna med att byta om du vill ha bättre. Nästa prisklass blir väl 10-12000
Låter rimligt tänker jag. 4500 kr är inte mycket idag, så det kan vara värt att få något ”helt okej” för en novis ändå för det priset.

Den blir nog bra för att testa på och se om du vill lägga mer pengar. Några större ingrepp är inte värt det, men om du lämnar grusvägarna och börjar cykla i skogen finns det tre uppgraderingar som gör det roligare:

1) Pedaler. De som sitter på erbjuder inte mycket grepp. Biltemas mtb-pedaler ska funka helt okej.
2) En dropper post. Kör du bara grusväg och sittcykling behövs det inte, men för teknisk cykling i skogen gör det nog mest skillnad av allt på cykeln.
3) Däck. Ser ut att vara snabbrullande xc-däck av lite enklare slag på den, erbjuder nog inte mycket grepp på stenar eller rötter.

I alla fall om du tycker den ser ut att vara i bra skick

Den blir nog bra för att testa på och se om du vill lägga mer pengar. Några större ingrepp är inte värt det, men om du lämnar grusvägarna och börjar cykla i skogen finns det tre uppgraderingar som gör det roligare:

1) Pedaler. De som sitter på erbjuder inte mycket grepp. Biltemas mtb-pedaler ska funka helt okej.
2) En dropper post. Kör du bara grusväg och sittcykling behövs det inte, men för teknisk cykling i skogen gör det nog mest skillnad av allt på cykeln.
3) Däck. Ser ut att vara snabbrullande xc-däck av lite enklare slag på den, erbjuder nog inte mycket grepp på stenar eller rötter.
Superbra tips! Tusen tack för det!

Bumpar lite. Säljaren med den tidigare cykeln bestämde sig för att behålla den, så det blev inget köp där.

Började kika på XXL på om XC 290 PRO hade kommit in i lager och såg att det nu fanns XC 290 Pro 24 (https://www.xxl.se/white-xc-290-pro-24-terrangcykel-herr-svart/p/1226933_1_Style) i lager istället för den XC 290 PRO DEORE 1X11 23 (https://www.xxl.se/white-xc-290-pro-deore-1x11-23-terrangcykel-herr-svart/p/1194850_1_Style) jag tidigare kikat på.

Försökte jämföra specs’en lite snabbt i telefonen men såg inga skillnader vid en snabb titt. Är det bara ny årsmodell? Har ni bra koll på skillnaden mer än de 900 kr extra den kostar? ? Är det samma cykel kanske jag slår till på en i veckan.

Bumpar lite. Säljaren med den tidigare cykeln bestämde sig för att behålla den, så det blev inget köp där.

Började kika på XXL på om XC 290 PRO hade kommit in i lager och såg att det nu fanns XC 290 Pro 24 (https://www.xxl.se/white-xc-290-pro-24-terrangcykel-herr-svart/p/1226933_1_Style) i lager istället för den XC 290 PRO DEORE 1X11 23 (https://www.xxl.se/white-xc-290-pro-deore-1x11-23-terrangcykel-herr-svart/p/1194850_1_Style) jag tidigare kikat på.

Försökte jämföra specs’en lite snabbt i telefonen men såg inga skillnader vid en snabb titt. Är det bara ny årsmodell? Har ni bra koll på skillnaden mer än de 900 kr extra den kostar? ? Är det samma cykel kanske jag slår till på en i veckan.
Det verkar vara samma cykel. 23 = årsmodell 2023, 24 = årsmodell 2024.
Blir säkert toppen som första cykel!

Liten varning för att XXL inte alltid har den kunnigaste personalen så känn efter att skruvar är åtdragna innan du ger dig i väg. Om du vill prova mer teknisk stig ( rötter och sten, uppför och nedför) så kan du sänka sadeln ett par centimeter när du kommer till skogen. Det blir som en billig variant på dropperpost ?.

Tillbaka
Topp