Race Across America (RAAM) 2024 med Jimmy Rönn!

De sprider ut sig i täten och tar varsin delsträcka. Rönns försprång växer rätt snabbt nu.
IMG_6108.png

Och Zamboni (399) tuffar på. Om jag tolkar kartan rätt har han rullat ut på slätten efter första bergen. Ingen aning hur han ligger till mot stopptider och så. Men han rör på sig.

Rönn stillastående sen en knapp timme. Om IG-uppdateringen för en liten stund sen är hyggligt korrekt är planen drygt 1,5 timmars sömn och sen iväg igen.

Rönn har passerat TS 34. Har tagit 1:44 på Strasser på den delsträckan. Ser dock på delsträcksfarterna ut som att det bör ha varit en sträcka där Strasser hade en nattvila, så min gissning är att det kommer att komma en delsträcka om ett tag då Strasser ”kontrar”.

Senast ändrad:
En fråga. Inte för att någon som gör RAAM är dålig

Hur kommer det sig att majoriteten knappt kommit någonstans, ja då självklart i jämförelse med superproffsen längst fram?

Ser lite ut som ett proffslag är i samma startled som ett gäng söndagscyklister. De är inne i 2a och 3e delstaten? Jimmy och kompani snart i mål. En otroligt spridning.

En fråga. Inte för att någon som gör RAAM är dålig

Hur kommer det sig att majoriteten knappt kommit någonstans, ja då självklart i jämförelse med superproffsen längst fram?

Ser lite ut som ett proffslag är i samma startled som ett gäng söndagscyklister. De är inne i 2a och 3e delstaten? Jimmy och kompani snart i mål. En otroligt spridning.
Tittar du på de gröna flaggorna på kartan? Det är de som kör i lagtävlingen och de startade en bra bit efter soloåkarna.

Sen är det ju en väldig spännvidd inom soloklassen. I år är nog de bästa bättre än de varit på ett antal år, vilket sprider ut det mer.

Senast ändrad:
Tittar du på de gröna flaggorna på kartan? Det är de som kör i lagtävlingen och de startade en bra bit efter soloåkarna.

Sen är det ju en väldig spännvidd inom soloklassen. I år är nog de bästa bättre än de varit på ett antal år, vilket sprider ut det mer.
Aha okej då förstår jag ? Lagtävling låter kul, sånt skulle man göra.

Ja de längst fram är sannerligen bra. 5 dygn med 11 timmar vila.... wow! Hoppas han tar 2 veckor lugn semester i USA efteråt

Både Rönn och Kaufman är f.n. stillastående. Rönn har varit det en bra stund med Kaufman stannade rätt nyligen.

Rönn förbi TS36 på 5:14:52. Jämfört med Strasser 2014 är han därmed 15:39 efter och tappade alltså 2:15 på den delsträckan. Sannolikt mkt kopplat till att han hade nattvilan under etappen.

Simon här, en av de som hjälper Jimmy. I detta läge vi befinner oss nu handlar det om att ta lite mer tid på Kaufman för att buffra inför Appalacherna. Målet är nu att säkra en vinst så det finns inget utrymme att slappna av. Jimmy har som strategi att sova lite extra mot tidigare äventyr för att kunna ha en växel till om det skulle bli tajt duell mot slutet. Vi kör alltså inte Jimmy ner i golvet sömnmässigt. Den totala utmaningen löser det bra själv. Detta är en utmaning som är svår att greppa. Från ökenvärme till fuktig värme och bergstoppar över 3000m över havet. Målet var en början sub 8 och målet var länge det. Vi reviderade planen när vi insåg det var så utmanande att hålla Jimmy nerkyld under dagarna vi inte fick vara nära honom. Reglerna första halvan säger att man inte får ge cyklisterna hjälp mer än 4 gånger/h och med trafik som man ska förhålla sig till blev det ofta 2-3gånger/h under de första dygnen. Det har tyvärr satt sina spår på Jimmy då det är jobbigt att komma tillbaka efter milda värmekollapser.

In på instagram och skicka er support till Jimmy. Han är oerhört sliten men det är allihopa! Hoppas vi kan få se den första svenska framskjutna placeringen någonsin i RAAM. Han ger verkligen allt♥️

Och jämfört med Strasser 2014 var Rönn 15:52 långsammare vid TS37. Skulle han greja samma tid från TS37 till mål som Strasser gjorde skulle han landa på knappt åtta och ett tredjedels dygn.

Det är ju så j-la knallhårt.

Rönn är typ 9mil före Kaufmann som är typ 10mil före Meierhofer som är typ 10mil före Hase/Jeffersson. Då har de hållit på (i storleksordningen, jag orkar inte tänka nu) i 6dygn. Rönn har en snitthastighet på 24,6km/h. Total tid. Rullet ligger på 27,1km/h. Så slarvar man bort 3-4h är man omkörd. Skulle Rönn ta sovmorgon på samma sätt jag kan göra ibland vore han 5:a när han vaknade. 350 mil in i loppet.

Knallhårt.

Rönn vid TS38 på 5:22:37. Jämfört med Strasser 2014 var han 16:39 långsammare. Så han tappade 47 min på den delsträckan.

Intressant taktiskt spel nu. De säger att han ska ta lite längre nattvila kommande natt för att han om möjligt ska ha lite mer mental energi på slutet.

Måste vara en fin balansgång att gå att dels försöka säkra segern genom att se till att utnyttja ledningen till att om möjligt köra med lite marginaler och å andra sidan att inte ge Kaufman vittring.

Måste vara en fin balansgång att gå att dels försöka säkra segern genom att se till att utnyttja ledningen till att om möjligt köra med lite marginaler och å andra sidan att inte ge Kaufman vittring.
Jag skulle nog våga påstå att om man har cyklat ca 3500 km och endast ligger ca 88 km efter, så har man nog vittring.... :giggle:

Jag skulle nog våga påstå att om man har cyklat ca 3500 km och endast ligger ca 88 km efter, så har man nog vittring.... :giggle:
Min tanke är att avståndet mellan Rönn och Kaufman först drygades ut efter att Rönn tagit över ledningen men att det väl lite stabiliserat sig. Om Kaufman då börjar ta (vilket var det jag menade med att få vittring) kan han stärkas mentalt.

Tillbaka
Topp