Den officiella Crescent Tråden

Jag har en Fashion Line 316 (tror jag) som jag har precls fixat upp för sommarcyklingen, det är helt klart min favoritcykel. Dock har jag aldrig sett dessa ”hjälpbromsar” på andra 317 så jag undrar om jag inte tagit miste på modellen och om någon i så fall kan hjälpa mig?

IMG_6287.jpeg

Bilagor

• 021EA1B0-5930-4923-A252-062BDDADD1CD.jpeg
    021EA1B0-5930-4923-A252-062BDDADD1CD.jpeg
    689.1 KB · Besök: 93
  • IMG_0352.jpeg
    IMG_0352.jpeg
    524.1 KB · Besök: 101
Senast ändrad:
Jag har en Fashion Line 316 (tror jag) som jag har precls fixat upp för sommarcyklingen, det är helt klart min favoritcykel. Dock har jag aldrig sett dessa ”hjälpbromsar” på andra 317 så jag undrar om jag inte tagit miste på modellen och om någon i så fall kan hjälpa mig?

Visa bilaga 705736
Jag tror banne mig det är (nästan) samma Crescent som jag har! I samma färg!
Jag ska ta och pusta! (putsa) upp den en vacker dag :)

Senast ändrad:
Någon som äger en veterancrescent från 1950-talet? Den klassiska röd-beiga modellen som gjordes i Uppsala? En granne vill sälja sin billigt och jag funderar på att köpa och renovera för pendling.

Så jäkla snygg! Var det innan det blev Crescent?
Ja, det är en Hermes byggd på Nymans Verkstäder (osäker om det är en 1945:a eller 1948:a) mellan Klostergatan och Dragarbrunnsgatan i Uppsala. Jag gav bort den som födelsedagspresent förra året, så den är inte längre i min ägo.

Bilagor

• 1718701044331.png
    1718701044331.png
    1.1 MB · Besök: 84
  • hoj.jpg
    hoj.jpg
    964.8 KB · Besök: 88

Visa bilaga 705736
Nu har jag rotat fram min ram från förrådet, och den ser väldigt lik ut som din!
Här är ett kasst kort på den:

P1060467.jpg

Kollat runt lite på nätet, och jag tror både din och min är "snäppet" bättre än 316.
Det verkar som det är nån variant av 318 istället?

Senast ändrad:
Nu har jag rotat fram min ram från förrådet, och den ser väldigt lik ut som din!

Visa bilaga 706544

Kollat runt lite på nätet, och jag tror både din och min är "snäppet" bättre än 316.
Vill gärna ha kvar Guilla sadeln! Men den ser snustorr och missfärgad ut. Kan man fräscha upp den?

Visa bilaga 706544

Ni verkar båda ha rör typ Tange Mangalloy så 318 verkar sannolikt.

Ute med fin Crescent idag. 319 heter den. Svarta Dura Ace komponenter sitter på och tubdäck som när de 2 sista får punka ska bytas till kanttråd där jag har fälgar som ligger o väntar…

Bor i Linköping och blev lite smittad av cykel-SM som pågår utanför jobbet så hemvägen blev 4,2mil lång i fint väder men en hel del blåst..

Håller på att samla mod inför att köra runt en större sjö i närheten som blir ca 10 mil vad jag förstår så det är sommarens mål..

Bild från förra året men det som skiljer är att reservtub samt pump nu finns med också..

IMG_0248.jpeg

Ute med fin Crescent idag. 319 heter den. Svarta Dura Ace komponenter sitter på och tubdäck som när de 2 sista får punka ska bytas till kanttråd där jag har fälgar som ligger o väntar…

Bor i Linköping och blev lite smittad av cykel-SM som pågår utanför jobbet så hemvägen blev 4,2mil lång i fint väder men en hel del blåst..

Håller på att samla mod inför att köra runt en större sjö i närheten som blir ca 10 mil vad jag förstår så det är sommarens mål..

Bild från förra året men det som skiljer är att reservtub samt pump nu finns med också..

Visa bilaga 706922
Wow! Så snygg!!
319 var väl en av Crescents toppmodeller?

Om man inte kan hitta exakt original-spec så bygg med Campa nos- eller beg-delar.
(Mitt stall-tips! ? )
Jag antar att man kan använda korta Campagnolo-bromsar till dessa racing-Crescent-ramar...
Min cykel 309 hade pakethållare och skärmar original med längre bromsar.

Bilagor

• 20240622_103034.jpg
    20240622_103034.jpg
    1.1 MB · Besök: 55
Senast ändrad:
Finns någon renoveringstråd någonstans.

Edit: Här var den.

Har kommit över en Crescent Trekking som stått bortglömd inomhus och är i förträffligt skick. Är nyfiken på ålder och ev story om Trekkingmodellen. Ser nyare här på forumet men min är gissningsvis, om inte första, så tidig generation. Stålram och treväxlad Torpedo. Någon som vet något om ram osv? Vill gärna fixa och anpassa den något men vet inte om själva grunden är bra eller inte.
IMG_8107.jpeg

Bilagor

• IMG_8105.jpeg
    IMG_8105.jpeg
    465.7 KB · Besök: 59
  • IMG_8103.jpeg
    IMG_8103.jpeg
    738.8 KB · Besök: 56
Har kommit över en Crescent Trekking som stått bortglömd inomhus och är i förträffligt skick. Är nyfiken på ålder och ev story om Trekkingmodellen. Ser nyare här på forumet men min är gissningsvis, om inte första, så tidig generation. Stålram och treväxlad Torpedo. Någon som vet något om ram osv? Vill gärna fixa och anpassa den något men vet inte om själva grunden är bra eller inte. Visa bilaga 709226
Jag har en liknande, men med 7-växlat Nexus-nav. Jag vill minnas att jag köpte min ny sommaren -93. Lite olika färgsättning mellan din och min, se min länk i signaturen. Kanske det skiljer något år eller två mellan dem. Med ditt ramnummer bör det gå att få fram exakt årsmodell.

Jag har en liknande, men med 7-växlat Nexus-nav. Jag vill minnas att jag köpte min ny sommaren -93. Lite olika färgsättning mellan din och min, se min länk i signaturen. Kanske det skiljer något år eller två mellan dem. Med ditt ramnummer bör det gå att få fram exakt årsmodell.
Kul! Hade gärna haft 7 istället för 3, större sannolikhet att jag skulle använda den mer. Men får bra feeling för den: skicket, utseendet och känslan gör att jag skulle kunna tänka mig att sikta långsiktigt med den.

Är du nöjd med din? Tankar om kvaliteten?

Har kommit över en Crescent Trekking som stått bortglömd inomhus och är i förträffligt skick. Är nyfiken på ålder och ev story om Trekkingmodellen. Ser nyare här på forumet men min är gissningsvis, om inte första, så tidig generation. Stålram och treväxlad Torpedo. Någon som vet något om ram osv? Vill gärna fixa och anpassa den något men vet inte om själva grunden är bra eller inte. Visa bilaga 709226
Fint skick på den! Jag skulle absolut använda den, men byt den hemska Biltemasadeln! :giggle:
Ramen är svårt att sia om, men den ser ju skapligt smäcker ut iaf, kanske inte det värsta bojsänket.

Lovar! Haha! It will be the first to go.

Hade den utlånad till pappa och han satte sin egen prägel på den.

Sugen att konvertera den något till en mer gravelliknande pendlare - då passar en svart lädersadel onekligen bättre
Kanske byta sadelstolpe och styrstam också då.
Och plocka bort generatorn!
Ramen är nog rätt OK ändå vid närmare koll.

Kul! Hade gärna haft 7 istället för 3, större sannolikhet att jag skulle använda den mer. Men får bra feeling för den: skicket, utseendet och känslan gör att jag skulle kunna tänka mig att sikta långsiktigt med den.

Är du nöjd med din? Tankar om kvaliteten?
Jo då. Jag är skapligt nöjd med min. Den känns gedigen. Den har funkat bra som vardagscykel i tre decennier nu. Inte alltför mycket problem. Det jag behövt göra är bl.a. att serva växelnavet någon gång för sådär 10 år sedan. Ungefär i samma veva, kanske något tidigare, gick den helsmidda veven sönder (utmattningsproblem). Klacken som hakade i drevet gick av. Sen har jag väl fått rikta hjulen några gånger. Har kört med en hel del tung last, samt att jag också vägt en hel del själv, vilket tidvis tagit hårt på stålfälgar och ekrar.

7-växlat är trevligt att ha. Jag har nu även en gammal treväxlad Crescent med Torpedo-nav, som är nästan tio år äldre, men nu har jag blivit så bortskämd med 7 växlar så det känns primitivt att gå ned till 3. Jag använder den 7-växlade även som träningsredskap en hel del, men den är rätt tung och drivlinan känns trög jämfört med min landsvägs-räser och min MTB. Men den är ganska praktisk att ha att köra på när det är dåligt väder, blött, vinterförhållanden osv. eftersom jag har skärmar på den och navväxlarna kräver förhållandevis lite underhåll. Man får ju träning med den cykeln också, även om det går lite långsammare.

Idag så råkade jag slinta till lite och bara råkade köpa en till cykel. Min sambo anser att jag har lite väl många men till mitt försvar så har jag faktiskt ingen räser så det måste jag ju ha. Blev så att jag tänkte köra på en retro hoj och rusta upp och, nu svär jag i kyrkan, mordenisera lite. Hittade denna skönhet för hela 300 riksdaler efter lite övertalning. Jag undrar däremot om någon vet vad det kan vara för årtal på den? Gissar på 80tal men kan verkligen inte mycket om Cresent.
IMG_20240828_200740.jpg
IMG_20240828_200759.jpg
IMG_20240828_200754.jpg
IMG_20240828_201055.jpg

Klart man kan modernisera! En cykel för 300 kr är inget att spara på, och kommer aldrig att bli nåt samlarobjekt ens med "originaldelar"... vad det nu betyder
Lycka till! Och bygg nåt kul!

Bilagor

• 20220619_135543.jpg
    20220619_135543.jpg
    851.4 KB · Besök: 65
Idag så råkade jag slinta till lite och bara råkade köpa en till cykel. Min sambo anser att jag har lite väl många men till mitt försvar så har jag faktiskt ingen räser så det måste jag ju ha. Blev så att jag tänkte köra på en retro hoj och rusta upp och, nu svär jag i kyrkan, mordenisera lite. Hittade denna skönhet för hela 300 riksdaler efter lite övertalning. Jag undrar däremot om någon vet vad det kan vara för årtal på den? Gissar på 80tal men kan verkligen inte mycket om Cresent. Visa bilaga 722434Visa bilaga 722435Visa bilaga 722436Visa bilaga 722437
Ser ut som en 92316 Fashion line från 1985 av bilderna att döma. Börjar ramnumret med WAKA så är det 1985.

Det gör det! Tack då vet jag lite mer om mitt nyförvärv. Något speciellt med den modellen eller året man bör veta om?
Träningsracer kan man kanske kalla den. Ramrören är oreducerade ST52 och komponenterna av enklare grad. Bromsarna är Shimano 600 lustigt nog och kan ha monterats dit efteråt. Duger utmärkt för lite trivselcykling och bruksvärdet är helt okej om man ger den lite underhåll.

Träningsracer kan man kanske kalla den. Ramrören är oreducerade ST52 och komponenterna av enklare grad. Bromsarna är Shimano 600 lustigt nog och kan ha monterats dit efteråt. Duger utmärkt för lite trivselcykling och bruksvärdet är helt okej om man ger den lite underhåll.
Okej, kul med lite mer info. åter igen, tack så mycket! Ja jag har inga aspirationer att tävla med den direkt. Mest ett kul projekt att kunna lära sig lite på och göra till sin egen.

Tillbaka
Topp