Gcn appen

Gcn appen
Närmare 120% höjning av priset från D+:s 179 kr/mån alltså. Hade halvt befarat än högre pris, men får nog säga att jag är rätt tveksam till att de kommer att få mina pengar.

Gcn appen
Det är en ganska saftig höjning från de 540 kr/år jag betalade för GCN till 4 668kr/år om det slutar så. Hur man prisar sig ur (iaf. den legala) marknaden på sätt och vis.

Gcn appen
Närmare 120% höjning av priset från D+:s 179 kr/mån alltså. Hade halvt befarat än högre pris, men får nog säga att jag är rätt tveksam till att de kommer att få mina pengar.
I Max Sport ingår Allsvenskan, så det ska nog jämföras med Sport Premium hos discovery+ (som kostar 349 kr/månad). För mig som inte tittar på fotboll blir såna paket helt ointressanta och om det är det enda som finns att välja på (om discovery+ försvinner eller tar bort paketet för 179 kr/månad) så är det sluttittat för mig.

Gcn appen
I Max Sport ingår Allsvenskan, så det ska nog jämföras med Sport Premium hos discovery+ (som kostar 349 kr/månad). För mig som inte tittar på fotboll blir såna paket helt ointressanta och om det är det enda som finns att välja på (om discovery+ försvinner eller tar bort paketet för 179 kr/månad) så är det sluttittat för mig.
Jo, jag vet att jämförelsen haltar lite. Men för mig som också är ointresserad av tilläggen i Max Sport blir ökning av kostnaden närmare 120% om jag vill skaffa ett abonnemang som ger mig cykelsändningar.

Gcn appen
GCN-dealen får man nog tyvärr se som "too good to be true". Tyvärr svårt att tro att ngt sådant kommer tillbaka.
Jo, det var känslan redan vid lanseringen (vilket gjorde att nedläggningen inte var det minsta oväntad). Men frågan är: vad kostar det egentligen att visa cykel till en massmarknad (säg Europa som helhet)? Om man helt bortser från att top management på mediabolag är helt inställda på bundling/unbundlingcykler, nog borde något som GCN kunna ha funnits för säg 99kr/månaden? Nog att det finns skalfördelar, men man kan sälja 10-100 gånger mer av det och liknande content för 389kr/mån...

Gcn appen
Jo, det var känslan redan vid lanseringen (vilket gjorde att nedläggningen inte var det minsta oväntad). Men frågan är: vad kostar det egentligen att visa cykel till en massmarknad (säg Europa som helhet)? Om man helt bortser från att top management på mediabolag är helt inställda på bundling/unbundlingcykler, nog borde något som GCN kunna ha funnits för säg 99kr/månaden? Nog att det finns skalfördelar, men man kan sälja 10-100 gånger mer av det och liknande content för 389kr/mån...
Jag hoppas att du har rätt och att vi får se något sådant i en inte alltför avlägsen framtid. Cynikern i mig är dock inte helt övertygad.

Gcn appen
Borde väl vara enkelt att skräddarsy en tjänst där man får klicka i exakt vad man vill ha?
D+ erbjuder endast cykling som är intressant för min del.
Svårare kanske att köpa upp sporter för bolagen om man inte vet att det finns kunder som betalar för ett stort sportpaket.
Vill hemskt gärna välja bort allt som har med serier och reality att göra.

Gcn appen
Borde väl vara enkelt att skräddarsy en tjänst där man får klicka i exakt vad man vill ha?
Svårare kanske att köpa upp sporter för bolagen om man inte vet att det finns kunder som betalar för ett stort sportpaket.
Gissar att det inte primärt är tekniska begränsningar som sätter käppar i hjulet.

Gcn appen
Enkelt ja, men om det kommer vara till försäljning beror på vad som är på modet/i cykeln (för företagen) eller inte. Är saker byggda som paket: "unbundle" och sälj saker separat. "Kunden får själv välj vad den vill betala för!". Säljs saker separat: "bundle" och sälj som paket. "Kunden sparar pengar genom att få mängdrabatt!".

Läs här för lite mer om konceptet (det är inte nytt). https://hbr.org/2014/06/how-to-succeed-in-business-by-bundling-and-unbundling

Gcn appen
Enkelt ja, men om det kommer vara till försäljning beror på vad som är på modet/i cykeln (för företagen) eller inte. Är saker byggda som paket: "unbundle" och sälj saker separat. "Kunden får själv välj vad den vill betala för!". Säljs saker separat: "bundle" och sälj som paket. "Kunden sparar pengar genom att få mängdrabatt!".

Läs här för lite mer om konceptet (det är inte nytt). https://hbr.org/2014/06/how-to-succeed-in-business-by-bundling-and-unbundling
Jo, nog är det uträknat allt. Kunden skall inte få det den vill ha.

Gcn appen
Hoppas D+ inkl. sporten bara rullar på då.
Min tolkning är fotfarande att det "rullar på", men att OS inte kommer att inkluderas där. 179 kr/mån för cykel och en engångsavgift till Max om man vill se OS-loppen alltså. Dock verkar det som att OS ska ingå i Max standardabonnemang, så Basic/Standard utan sporttillägg borde väl räcka?
Kan jag streama OS i Paris 2024 på Max?
Ja. OS i Paris 2024 kommer att ingå i alla Max grundabonnemang.
(https://help.hbomax.com/se/Answer/Detail/000002200)

Gcn appen
Har haft hbo abbonemang sen det kostade 49:-, betala 260:- för sport paket, när man bara vill se cykel, tillåt mig småle, kommer inte hända.. Kan ju teckna eurosport separat för 179:- tycker det är rätt mycket.

Gcn appen
GCN (RIP) -relaterat: Fick just mail från Discovery. Eurosport Premium som streamingtjänst stängs ner. Framöver behövs MAX med Sportpaket för 349kr/månaden (med reklam "Livesport och -kanaler har reklam oavsett vilket abonnemang du har."). Hello tiz-cycling igen...

Senast ändrad:
Gcn appen
Nu så skall dock GCN vakna till liv igen. De gamla dokumentärerna skall ploppa upp igen och får de in tillräckligt med pengar så lär det väl produceras nya.
Sedan så tycker jag nästan att det är skönt att Discovery ryker, man blir nästan mörkrädd när man möts av deras utbud av ”reality”.

Gcn appen
Nu så skall dock GCN vakna till liv igen. De gamla dokumentärerna skall ploppa upp igen och får de in tillräckligt med pengar så lär det väl produceras nya.
Sedan så tycker jag nästan att det är skönt att Discovery ryker, man blir nästan mörkrädd när man möts av deras utbud av ”reality”.
"GCN" i den här tråden stod dock för den app som levde 2020-2023, där dokumentärer etc var en sidobusiness och huvudattraktionen sändningar av cykelloppen för elit (dam och herr). Den återkommer inte tyvärr. Vill man se lopp så kostar det nu 7 gånger mer än när GCN-appen kom, och du tvingas framöver se reklam. Hur ekonomin ser ut för företagen har jag inte insikt i, men det är en rätt stor negativ förändring för användaren.

Senast ändrad:
Gcn appen
Ja allt som inte är sport är ju bara skräp där. Undra om någon tittar på det? Men tveksamt om det bli bättre med Max? Oavsett vill jag ha D+ kvar. Allt mitt TV-behov fylls ut mer än vad jag behöver med Cykling och MFF:s matcher. Behöver inget annat men vill ha det kvar, och lär inte får det billigare än genom nuvarande D+-abbonemang

Gcn appen
Men om man streamar eurosport via deras app är det väl inte reklam ?
Hadde/Har HBO, men inte så sugen på betala för Max sportpaket...
Det har varit så hittills (att reklamfritt alternativ funnits i först GCN, sedan Eurosport-appen. Det jag finner på Max hemsida säger dock "Livesport och -kanaler har reklam oavsett vilket abonnemang du har."

Gcn appen
Det har varit så hittills (att reklamfritt alternativ funnits i först GCN, sedan Eurosport-appen. Det jag finner på Max hemsida säger dock "Livesport och -kanaler har reklam oavsett vilket abonnemang du har."
Jag tänker som sagt _inte_ teckna max sport abbonemang. Utan eurosport via appen separat.
Och den texten har redan vart uppe i tråden då.

Gcn appen
Nu kom besked om att Eurosport också lägger ner prenumerationstjänsten och hänvisar till Max (ännu kan man se cykel reklafritt live och eftersänt på eurosportappen)

Aldrig i livet att jag kommer fortsätta med Max (har HBO i perioder och hade det när Discovery integrerades) och speciellt aldrig i livet att jag betalar så mycket extra för att få tillgång till massa sport jag inte är det minsta intresserad av.

Gcn appen
Hej! Försöker hänga med i svängarna. Jag har Discovery+ idag där kan man se cykel reklamfritt. Ej fått något meddelande om att Discovery+ ska läggas ner ännu, men det kommer väl när som helst.
Fråga: På MAX kommer man där kunna se cykel reklamfritt? Eller behöver man betala (mycket) mer och dessutom få reklam?

Gcn appen
Hej! Försöker hänga med i svängarna. Jag har Discovery+ idag där kan man se cykel reklamfritt. Ej fått något meddelande om att Discovery+ ska läggas ner ännu, men det kommer väl när som helst.
Fråga: På MAX kommer man där kunna se cykel reklamfritt? Eller behöver man betala (mycket) mer och dessutom få reklam?
Det står så här på Max angående sporttillägget:
IMG_0293.jpeg

Gcn appen
Intressant att det verkar som sport-tillägget i Sverige är typ dubbelt så dyrt som andra länder. Men 7eur/månad har tydligen varit vad Eurosport kostat istället för våra 179 också

Tillbaka
Topp