För att försöka göra det komplicerade enkelt: Under förutsättning att man ligger man på hög mängd och är tillräckligt erfaren (dvs att kroppen faktiskt tål träningen) tror jag väl att de flesta nu för tiden både för löpning och cykling kör majoriteten av träningspassen ganska lugnt (många pass i ca Z2) men sedan riktigt hårt med bra kvalitet ca 1-2 pass vecka, kan ju vara intervallpass, snabbdistans, fartlek, tröskelpass eller vad som helst. (Du vill vara tillräckligt utvilad för att få ut kvalité på dina hårdare pass.)
------------------------------------
För lägre mängd, träningstid till förfogande och mindre erfarenhet finns det säkert andra vettigare sätt att träna på.
Finns garanterat avsevärt mer rutinerat folk i tråden men jag har kombinerat lite löpning och cykling, periodvis verkar mina vader bli påverkade av cyklingen som leder till problem för löpningen (åkt på ett par sträckningar, upplever det som att vaderna blir lite "kortare"/spända av all cykling men jag stretchar aldrig, testar nu lite promenader emellanåt för att mjuka upp dem lite) men generellt går det ändå bra att kombinera. Tycker nog inte att jag vinner nästan någonting alls på att jag löptränat när jag cyklar (bortsett från konditionen eller att man kanske tar lite på vikten möjligen...) men tvärtom upplever jag att det hjälper mer, dvs att löpningen drar viss nytta av cyklingen. Själv prioriterar jag cykling (det här är ju ett cykelforum ? ?) och har enbart kört ca 2 löppass / vecka under de perioder där jag kombinerat lite. Mest eftersom jag gillar löpträning också samt är ute efter variationen.
Triathleter bör rimligen var experter på detta hela bunten, att kombinera. Måste finnas hur mycket som helst att läsa på i ämnet på nätet.
Det är väl en del sunt förnuft när man kombinerar. Själv försöker jag undvika cykla för hårt dagen innan (eller samma dag) jag planerar att ta ett löppass.
Ett visst motsatsförhållande finns väl mellan sporterna även om konditionsaspekten är gemensam. Varning för grovt generaliserande: Vassa långdistanslöpare är inte alltför sällan pinnsmala/lätta medan en vass cyklist har oftast har lite mera power/råstyrka att tillgå i benen. Beror så klart rätt mycket på hur du tränar, äter och vad du vill bli bra på dock, distanser etc. Går så klart bli riktigt vass i båda disciplinerna (och jag vet att det finns sådana här på happy) men kan kanske vara lite mer utmanande samt tidskrävande, antingen kräva talang (bra anlag) och/eller vettiga genomtänkta tränings samt kostupplägg. Igen kolla på Triathleterna som förebilder samt träningstips.