Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Jo den är fin tycker jag någon som vet mer om modell ock komponenter budgetmodell? Årtal värd nått? Etc
Tidigt 90-tal. Mangaloy-stål och komponenter i det övre budgetsegmentet. Gissar på BSA-gängor så går att hitta rimligt prissatta reservdelar. Är nog inte värt några direkta pengar – en tusenlapp eller max två i skicket den befinner sig i. Rustar man upp den får man inte igen pengarna man lägger på vajrar, styrlinda, drivlina.

Stål!
Jo den är fin tycker jag någon som vet mer om modell ock komponenter budgetmodell? Årtal värd nått? Etc

Tidigt 90-tal. Mangaloy-stål och komponenter i det övre budgetsegmentet. Gissar på BSA-gängor så går att hitta rimligt prissatta reservdelar. Är nog inte värt några direkta pengar – en tusenlapp eller max två i skicket den befinner sig i. Rustar man upp den får man inte igen pengarna man lägger på vajrar, styrlinda, drivlina.

instämmer med ovan. Däremot toppen som pendelcykel, vintercykel, cykel med lite mera last etc. Ofta finns ju plats för breda däck och skärmar:) Nu vet jag inget om bilar men kanske snarare en Volvo 740 turbo än en italiensk sportbil.

Stål!

Har man tur är de ju fransk standard på styrstam och vevlager lol ;(

Stål!
Tack ungefär som jag trodde troligen får den gå tillbaka till ägaren den är ju bara marginellt bättre än den Peugeot jag redan lånat. Jag förstår att alla tror jag baxar alla Peugeot jag ser ?

Stål!
Tack ungefär som jag trodde troligen får den gå tillbaka till ägaren den är ju bara marginellt bättre än den Peugeot jag redan lånat. Jag förstår att alla tror jag baxar alla Peugeot jag ser ?
Peugeot har släppt ut så enormt många cyklar på marknaden att det är svårt att hitta guldkornen bland allt skräp. Precis som våra svenska tillverkare.

Stål!
Jag har haft en Team Miyata (Tim) som nu ägs av @slice me nice och både han och jag älskar den hojen. Det var Miyatas toppmodell för seriösa tävlingscyklister. Tim var 126 mm mellan gaffeländarna men jag vidgade till 130. Eftersom det är niodelad Campa på cykeln i annonsen borde den redan vara 130 mm. Av dekalerna att döma är det en tidig 90-talare.
Vad är det för vevlagerstandard, BSA eller ITA?

Stål!
Tillbaka på stål igen! Blocketfynd upphottad med lite köp&sälj.
IMG_0159.jpeg

Stål!
Fick i uppdrag av en vän och kollega att bygga en bra cykel.
Blev en fin stålhoj

Ram: Surly Midnight Special
Gaffel: Aerlite Gravel Carbon
Hjul: Hunt Gravel Race (förvånansvärt lätta aluhjul)
Däck: Gravelking SK 43mm
Gruppset: GRX 12s
Sadel: Brooks C17 Cambium
Sadelstolpe och Styrstam: Ritchey Classic
Osv :)
Blev väldigt imponerad av GRX 12s. Vet inte om det är pga att min egen hoj har 2x och heldraget hölje (och är den "gamla" 11s) men den här växlar så sjukt fint i jämförelse
PXL_20240612_163529817.jpgPXL_20240609_193948145.jpgPXL_20240609_193945347.jpgPXL_20240609_193141753.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Fick bli en fin stålhoj

Blev väldigt imponerad av GRX 12s. Vet inte om det är pga att min egen hoj har 2x och heldraget hölje (och är den "gamla" 11s) men den här växlar så sjukt fint i jämförelse
Visa bilaga 708434Visa bilaga 708436Visa bilaga 708437Visa bilaga 708435
H*vete vad fin hoj!
Riktigt stiligt med silvriga Ritchey styrstammen

Stål!
Fick bli en fin stålhoj

Visa bilaga 708434Visa bilaga 708436Visa bilaga 708437Visa bilaga 708435
Snygg! Men jag gillar inte framgaffeln! Den stör det estetiska i mina ögon! :)

Stål!
Förstår det, looken är inte för alla. Personligen tycker jag det funkar bra och framförallt blev cykeln runt ett kg lättare.
Landade på 10.5kg vilket känns som hyffsat lätt ändå :)
Jag gillar det. Tycker att orginalgaffeln inte är jättefin med böjda benen. Sen matchar en chonky gaffel 44mm headtuben bra

Sen att det blir lättare och bekvämare är en bonus.

Stål!
Jag gillar det. Tycker att orginalgaffeln inte är jättefin med böjda benen. Sen matchar en chonky gaffel 44mm headtuben bra

Sen att det blir lättare och bekvämare är en bonus.
Tycker nog orginalgaffeln är rätt snygg, men t ex Soma Wolverine har en smäckrare och snyggare stålgaffel (men där är det ju också smalare styrrör)

Stål!
Nyinköpt Colnago Altein med Campagnolo (givetvis) Veloce o dyl. Record vevar i alu beställt. Har försökt med kolfiberhojar senaste året med dolda vajrar, skivor, pressade vevlager och annat krafs. Inget för mig.
Ojojoj, så snygg!! Jämfört med dagens hojar, vilken skillnad!
Men den svarta stammen måste åtgärdas! :sneaky:

Senast ändrad:
Stål!
Här är en bra guide. https://theradavist.com/tutorial-how-to-remove-anodizing-and-polish-bicycle-components/

Även ett bad med kaustiksoda tar bort anodiseringen. Sen är det bara att polera!
Se bara upp för anodisering är ingen ytbeläggning - det är bara ändrad struktur på aluminium. Så du kommer försvaga stammen. Om du gör rätt försvinner ju bara någon hundradels mm eller vad det kan vara men om du har otur blir stammen farligt försvagad. Konsten är rätt styrka på lutet och lagom lång tid.

^ obs - inte superinsatt så ovan är fritt ur minnet.

Stål!
Ja, tanken slog mig att processen kan försvaga stammen så jag ska nog hålla mig borta från detta. Enklast är trots allt att leta ny, eller lacka gul kanske?
Hittade hojen på Blocket. 5000kr. Se bild nedan hur den såg ut. Sen har jag rejsat till den med ny stolpe (den förra var svart, men missade tyvärr en grymt snygg Campagnolo titanstolpe här på happy), smalare styre, 40 cm istället för 44, med rätt vinklar, nygammal sadel o dyl.
Sen finns ju möjlighet att köra quill stam eftersom gaffeln är gängad och nu körs med a-head adapter men då måste jag byta styre igen med tanke på diametern vid styrinfästningen

Bilagor

• IMG_8134.png
    IMG_8134.png
    193.6 KB · Besök: 67
Stål!
Den är snygg. Men att blanda amerikanska prylar med italienska… petigt jag vet, men det kanske går att avlägsna loggan på något sätt.
Såklart. En Deda quill då kanske.

Stål!
Såklart. En Deda quill då kanske.

Riktigt ful tycker jag. En Dia Compe är bättre då.

Insåg för sent att jag inte borde har sålt min Koga-Miyata FullPro stålresjer, för så lite pengar, för många år sen. Ser nu att snygga Dura-Ace quill-stammen finns på nätet för $95 - $400! (inte att jag tycker om att köra med quill stam, men snygg är den).

Tillbaka
Topp