Race Across America (RAAM) 2024 med Jimmy Rönn!

Jag försöker fatta var Strasser gör ett helt dygn på Rönn. Snittfart, dryga 26 knyck, är densamma och skillnaden i stopptiden känns marginell.

Jag försöker fatta var Strasser gör ett helt dygn på Rönn. Snittfart, dryga 26 knyck, är densamma och skillnaden i stopptiden känns marginell.
Strasser hade 7:15:56 på 3020 miles, vilket ger totalsnitt på 26,4 km/h medan Rönn hade 8:18:11 på 3065 miles, vilket ger ett totalsnitt på 23,5 km/h.

Rönn hade enligt trackingsidan 20:59 i stopptid och 7:20:10 i rulltid. Rullsnittet för Rönn blir alltså 26,2 km/h.

Edit: Lyckades inte vid en snabb googling hitta ngn information om stopptid för Strasser 2014.

Från hans egen sida (maskinöversatt till engelska då jag inte kan tyska):

"His total sleep time in the last eight days was just 6:30 hours. The total riding time including all breaks, bike and clothing changes amounts to around 184 hours, around 170 hours since last Tuesday 10pm (CET) he was exclusively on his bike."

Skulle alltså, om jag försår det rätt, i runda slängar röra sig om ca 14 timmar stopptid varav hälften sömn. Så stopptiden var ungefär 2/3 av Rönns. Och rullsnittet var runt 28,6 km/h.

Sammanfattningsvis är alltså "receptet" för Rönn att ta bort en tredjedel av stopptiden och höja rullsnittet med 2,4 km/h om han vill matcha Strassers rekord vad gäller snittfart.

Genom att loppets längd varierar är "recpetet" för att matcha rekordet vad gäller totaltid inte helt klart.

Som @kais01 var inne på påverkar vind. Har för mig att det 2014 var gynsamma vindar i början vilket gav en väldigt snabb inledning. Dessutom var Strasser på den tiden väldigt offensiv i sina öppningar, både cyklingsmässigt och (har jag för mig) vad det gäller sömn. Snittet efter 3 dygn inkl. passage av Rocky Mountains var över 30 km/h om jag läser tabellen tidigare i tråden rätt. Som jämförelse passerade Rönn TS20 efter 1134 miles på 3:00:11, d.v.s. en snittfart på 25,3 km/h.

Ja på den långa sträckan blir ju snittfarten viktig. Inte minst att sätta fart från början.

Jag vet att teamet kommenterade att ” nu går det inte fort” samtidigt som Rönn ville köra lite fortare, i realsen på Insta. Med bättre koll på var gränsen går och hur teamet är synkat går det kanske att utmana rekordet?

Finns ganska få rekord som är oslagbara. Så om de fortsätter arrangera RAAM och det inte helt ändrar karaktär utan fortfarande, i alla fall vissa år, attraherar riktigt duktiga ultracyklister kommer nog rekordet att ryka vad det lider. Att plocka ca 23 timmar känns dock som det inte kan vara helt trivialt.

Om man tittar på Strassers segertider var de:
2011: 8:08:06  (2990 miles) 
2013: 7:22:52  (2993 miles) 
2014: 7:15:56  (3020 miles)
2017: 8:09:34  (3070 miles) 
2018: 8:01:23  (3070 miles)
2019: 8:06:16  (3070 miles) 
De varierar med typ 2/3 dygn. Svårt att veta om det är skillnader i väder, fysisk förmåga, slumpmoment, upplägg, ... som är huvudorsakerna.

Kikar man på Robics segertider var de 8:10, 9:09, 8:20, 9:00 och 9:01. Där sticker ju 8:10 ut som den klart bästa och 9:09 som den klart sämsta tiden medan de andra tre ligger inom 5 timmar. Bästa tiden sattse då längden var 2959 miles. Det var enda gången vid hans vinster då den var under 3000 miles. Osäker på om bansträckningen i grova drag var densamma vid alla hans segrar. Har för mig att bansträckningen ändrats rätt radikalt åtminstone en gång. I början av RAAMs historia var målgången i New York.

Hur lite sover de vassaste egentligen? Vore ju intressant att prova/försöka att sova så lite i ca åtta-nio dygn för att se hur kroppen reagerar. Dock enbart i kombination med vanlig jobbpendling och jobb. ? ? På jobbet lär de väl tro att man börjat dricka eller något. ? ?

Hur lite sover de vassaste egentligen? Vore ju intressant att prova/försöka att sova så lite i ca åtta-nio dygn för att se hur kroppen reagerar. Dock enbart i kombination med vanlig jobbpendling och jobb. ? ? På jobbet lär de väl tro att man börjat dricka eller något. ? ?
Jag skulle inte producera mkt på jobbet om jag var nere på fyra timmars sömn per natt. Och då är det ändå 2-3 gånger så mkt som de som pressar det hårdast i RAAM. Tror att det i någon mening är "lättare" att göra något fysiskt repetitivt som att cykla om man är toktrött än att försöka producera något vettigt och inte helt trivialt med hjärnan.

Jag skulle inte producera mkt på jobbet om jag var nere på fyra timmars sömn per natt. Och då är det ändå 2-3 gånger så mkt som de som pressar det hårdast i RAAM. Tror att det i någon mening är "lättare" att göra något fysiskt repetitivt som att cykla om man är toktrött än att försöka producera något vettigt och inte helt trivialt med hjärnan.
Tittar man på filmerna som teamet la upp så behandlades Jimmy ganska ofta som om han vore ett barn eller dement. Han leddes fram till cykeln och till husbilen, det var korta, enkla, meningar och ännu kortare svar. Säger väl en del om hur hjärnan går på lågvarv när sömnbristen kickar in.

Tittar man på filmerna som teamet la upp så behandlades Jimmy ganska ofta som om han vore ett barn eller dement. Han leddes fram till cykeln och till husbilen, det var korta, enkla, meningar och ännu kortare svar. Säger väl en del om hur hjärnan går på lågvarv när sömnbristen kickar in.
Bättre än Robic i alla fall:

”The craziness is methodical, however, and Robic and his crew know its pattern by heart. Around Day 2 of a typical weeklong race, his speech goes staccato. By Day 3, he is belligerent and sometimes paranoid. His short-term memory vanishes, and he weeps uncontrollably. The last days are marked by hallucinations: bears, wolves and aliens prowl the roadside; asphalt cracks rearrange themselves into coded messages. Occasionally, Robic leaps from his bike to square off with shadowy figures that turn out to be mailboxes. In a 2004 race, he turned to see himself pursued by a howling band of black-bearded men on horseback.

Mujahedeen, shooting at me, he explains. So I ride faster.

His wife, a nurse, interjects: The first time I went to a race, I was not prepared to see what happens to his mind. We nearly split up.”

Länk till hela artikel.

Det är ju Amerika så måste fråga: Vilka preparat som inte vi tar får dom bruka i RAAM? Noll och inget gissar jag, men jag vet inte.

Fattar inte riktigt vad de säger kring Strassers rekord och att den sträckningen skippade Appalacherna. Bansträckningen var på slutet för Strasser:
1719434040748.png

I år var det enligt nedan, med brasklapp för att det på slutet är ngt skumt med avstånden då ju loppet landade på 3065 miles.
1719434204292.png

Ander kolumnen är avstånd från föregående TS till den aktuella TS:en, dels i miles och dels i km
Sista kolumnen är klättring på delsträckan i feet resp. meter.

Ser ut att vara rätt likartat TS45-TS50 för att sedan skilja sig åt. TS50 och de två målplatserna (mina pilar) syns på kartan nedan:
1719434479362.png

Tycker det ser ut som en klar majoritet av Appalacherklättringen bär ha ingått i båda upplagorna men att delsträckan till TS51 var längre och sannolikt även mer kuperad i årets upplaga.

Ett sätt att i någon mån kompensera för de varierande längderna på loppet är att istället titta på snittfarten. För att nå högre snittfart än Strasser hade Rönn behövt komma in under 7:19.

Supportade ultralopp känns för tråkiga o dyra. Jämför med Transcontinental som skall köras av Strasser o 349 andra. Över 1..000 personer ville vara med o cykla.

Jaha. Gäller det bara cykling eller annan sport också? F1 tråkigt, folkrace roligt? Americas Cup tråkigt, Hisingen runt roligt?

Att det är dyrt och krångligt att få till gör inte att det är mindre underhållande för mig. Det är gladiatorspel.

Extremt bra kört och verkar ha varit ett närmast fullt fungerande 10-manna supportarbete som möjliggjorde segern. Finner det inte alls otänkbart att de skulle kunna utmana Strassers rekord. Tror även att Kaufman bidrog till insatsen. En kille med både kapacitet och potential. Han ser jag som en framtida segrare.

Går att undra vad en RAAM-satsning går på inkl kvalificeringslopp, utrustning, resor och själva racet med support. Uppmärksamheten behövs för framtida spons.

Strasser har nämnt storleksordningen 60 000 € som nödvändig budget för att få ihop en satsning.

Sen ska du ha ett kompetent team som dessutom kan ta ledigt....

Jaha. Gäller det bara cykling eller annan sport också? F1 tråkigt, folkrace roligt? Americas Cup tråkigt, Hisingen runt roligt?

Att det är dyrt och krångligt att få till gör inte att det är mindre underhållande för mig. Det är gladiatorspel.
Nu gällde det varför det är så få startande. Ovilja att underhålla dig?

Nu gällde det varför det är så få startande. Ovilja att underhålla dig?
Fast det är ju mycket fler bilar på folkrace-festivalen än Monacos GP, och en massa fler båtar runt Hisingen? Kvalitet behöver inte (men kan) korrelera med kvantitet.

Vill inte tjafsa med dig, man tycker olika. Jag tycker inte RAAM är tråkigt, inte TC heller. Väldigt olika upplägg, men prestationerna underhåller mig oavsett.

Jag tycker att det är riktigt kul att följa dessa extrema prestationer, vilka knäppskallar ! Men tänker alltid att om man vill kan man göra samma sak själv, men i lagom mkt långsammare fart, och på egna villkor.

Strasser har nämnt storleksordningen 60 000 € som nödvändig budget för att få ihop en satsning.

Sen ska du ha ett kompetent team som dessutom kan ta ledigt....
Ja, Rönn nämnde 500 Tkr som sin.
Har man inte stålarna gäller det att sälja in sponsorskap. Här tror jag absolut man kan sälja in inspirationsmöte som motprestation. Att tidigt ha säkrat medel och team är nog viktigt för att kunna fokusera träning och vardag. Upp till 40h cykling i hårda veckor + arbete och familj kräver ju sitt.

Tror det skulle kunna vara värt med proffesionellt säljarbete här. Vet proffssäljare som fyller fotbollslags- och lokalklubbars kassor med hundratusentals kr.

Ja, Rönn nämnde 500 Tkr som sin.
Har man inte stålarna gäller det att sälja in sponsorskap. Här tror jag absolut man kan sälja in inspirationsmöte som motprestation. Att tidigt ha säkrat medel och team är nog viktigt för att kunna fokusera träning och vardag. Upp till 40h cykling i hårda veckor + arbete och familj kräver ju sitt.

Tror det skulle kunna vara värt med proffesionellt säljarbete här. Vet proffssäljare som fyller fotbollslags- och lokalklubbars kassor med hundratusentals kr.

Lägg till organisationsstressen med flyg, hotel, material, hyrbilar, cyklar, reservdelar, nutrition, ombyggnation av husbilar....blir ju utbränd av bara tanken ?

De pratade på podden om olika anledningar till att RAAM tappat deltagare de sista åren och trodde bland annat att det är alldeles för omständigt samtidigt som det finns många nya unsupported lopp att välja på för duktiga ultracyklister att mäta sig på med betydligt lägre insatser.

Jimmy!
Så makalöst imponerande insatts.
Om du hänger på Happy vore det kul att höra din version av loppet.
Stort grattis till vinsten av årets upplaga, kan vi få en bild på en flottig pizza med lämplig dryck till?
Chapeau!
Tack!
Jodå haft inlogg till happy sen 20år eller nått men det första rensades bort så nytt sen några år dock mest inne på köp/sälj.
Fullt upp med att äta så ingen bild. Men är ni i Atlantic city så stanna på White House Subs Shop, episka mackor!
Fullt upp med jobb, fixande och familjen just nu så rapport får komma senare. Svarar lite i tråden nu bara. Kul att läsa efteråt.
//Jimmy

Sammanfattningsvis är alltså "receptet" för Rönn att ta bort en tredjedel av stopptiden och höja rullsnittet med 2,4 km/h om han vill matcha Strassers rekord vad gäller snittfart.

Genom att loppets längd varierar är "recpetet" för att matcha rekordet vad gäller totaltid inte helt klart.

Som @kais01 var inne på påverkar vind. Har för mig att det 2014 var gynsamma vindar i början vilket gav en väldigt snabb inledning. Dessutom var Strasser på den tiden väldigt offensiv i sina öppningar, både cyklingsmässigt och (har jag för mig) vad det gäller sömn. Snittet efter 3 dygn inkl. passage av Rocky Mountains var över 30 km/h om jag läser tabellen tidigare i tråden rätt. Som jämförelse passerade Rönn TS20 efter 1134 miles på 3:00:11, d.v.s. en snittfart på 25,3 km/h.
Ja det är ju olika banor med olika längder och mängd höjdmeter att passera. Har för mig att Strasser själv sagt att hans snabbaste tid på den snabba banan inte är möjligt på nuvarande bana.

Målet var att köra snabbare men lite väl mycket tid på stopp och en värme våg som följde med oss hela loppet satte stopp för det. Men häftigt att inse att med mer slimmade stopp lite snabbare och lite mer tur med vädret så är det inte alls omöjligt! Men riktigt nöjd med loppet som det blev och att ha fått min "resa" med en massa minnen. Lärde oss en hel del.

Ja, och t ex Nordkap-Tarifa är 740 mil Unsupported...

Jo men vi pratar ju supported. Det är ju som två olika sporter. Unsupported lockar lite då jag gillar att fixa själv och ha koll och verkligen vara själv med elementen och slippa hela projetlederiet och sponsjakt. Men det får ev bli sen nån gång när barnen är större.

Lägg till organisationsstressen med flyg, hotel, material, hyrbilar, cyklar, reservdelar, nutrition, ombyggnation av husbilar....blir ju utbränd av bara tanken ?

De pratade på podden om olika anledningar till att RAAM tappat deltagare de sista åren och trodde bland annat att det är alldeles för omständigt samtidigt som det finns många nya unsupported lopp att välja på för duktiga ultracyklister att mäta sig på med betydligt lägre insatser.
Ja frågar du mig har jobbet runt det här projektet nästa varit jobbigare än själva loppet? så på det sättet har unsupported en klar fördel

Tack!
Jodå haft inlogg till happy sen 20år eller nått men det första rensades bort så nytt sen några år dock mest inne på köp/sälj.
Fullt upp med att äta så ingen bild. Men är ni i Atlantic city så stanna på White House Subs Shop, episka mackor!
Fullt upp med jobb, fixande och familjen just nu så rapport får komma senare. Svarar lite i tråden nu bara. Kul att läsa efteråt.
//Jimmy
Hoppas att maten smakade och att du återhämtar dig bra efter loppet!

Grattis till en fantastisk prestation! Och stort tack för underhållningen.

Hur mycket minns du av resan? Har du ”ett sammanhängande minnesspår” från start till mål? Eller är det lite rörigt? Jag föreställer mig att det kan bli lite rörigt mtp den fysiska ansträngningen och extrema sömnbristen.

Tillbaka
Topp