Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Race Across America (RAAM) 2024 med Jimmy Rönn!
Jag försöker fatta var Strasser gör ett helt dygn på Rönn. Snittfart, dryga 26 knyck, är densamma och skillnaden i stopptiden känns marginell.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Strasser hade 7:15:56 på 3020 miles, vilket ger totalsnitt på 26,4 km/h medan Rönn hade 8:18:11 på 3065 miles, vilket ger ett totalsnitt på 23,5 km/h.Jag försöker fatta var Strasser gör ett helt dygn på Rönn. Snittfart, dryga 26 knyck, är densamma och skillnaden i stopptiden känns marginell.
2011: 8:08:06 (2990 miles) 2013: 7:22:52 (2993 miles) 2014: 7:15:56 (3020 miles) 2017: 8:09:34 (3070 miles) 2018: 8:01:23 (3070 miles) 2019: 8:06:16 (3070 miles)De varierar med typ 2/3 dygn. Svårt att veta om det är skillnader i väder, fysisk förmåga, slumpmoment, upplägg, ... som är huvudorsakerna.
Jag skulle inte producera mkt på jobbet om jag var nere på fyra timmars sömn per natt. Och då är det ändå 2-3 gånger så mkt som de som pressar det hårdast i RAAM. Tror att det i någon mening är "lättare" att göra något fysiskt repetitivt som att cykla om man är toktrött än att försöka producera något vettigt och inte helt trivialt med hjärnan.Hur lite sover de vassaste egentligen? Vore ju intressant att prova/försöka att sova så lite i ca åtta-nio dygn för att se hur kroppen reagerar. Dock enbart i kombination med vanlig jobbpendling och jobb. ? ? På jobbet lär de väl tro att man börjat dricka eller något. ? ?
Tittar man på filmerna som teamet la upp så behandlades Jimmy ganska ofta som om han vore ett barn eller dement. Han leddes fram till cykeln och till husbilen, det var korta, enkla, meningar och ännu kortare svar. Säger väl en del om hur hjärnan går på lågvarv när sömnbristen kickar in.Jag skulle inte producera mkt på jobbet om jag var nere på fyra timmars sömn per natt. Och då är det ändå 2-3 gånger så mkt som de som pressar det hårdast i RAAM. Tror att det i någon mening är "lättare" att göra något fysiskt repetitivt som att cykla om man är toktrött än att försöka producera något vettigt och inte helt trivialt med hjärnan.
Bättre än Robic i alla fall:Tittar man på filmerna som teamet la upp så behandlades Jimmy ganska ofta som om han vore ett barn eller dement. Han leddes fram till cykeln och till husbilen, det var korta, enkla, meningar och ännu kortare svar. Säger väl en del om hur hjärnan går på lågvarv när sömnbristen kickar in.
Lite roligt på ämnet RAAM som längsta loppet supported/unsupported.Nu finns Umara-gängets senaste podcast om RAAM / Jimmy Rönn att tillgå här:
#454 - Jimmy Rönn Race Across America
Rekommenderas!
Ja, och t ex Nordkap-Tarifa är 740 mil Unsupported...Lite roligt på ämnet RAAM som längsta loppet supported/unsupported.
TABR är väl 670-680 mil?
Måste vara ett populärt lopp. Skämt åsido men för extremlopp av denna kalibern kan det inte vara så lätt att få så många anmälda?Ja, och t ex Nordkap-Tarifa är 740 mil Unsupported...
![]()
NorthCape-Tarifa 2024
The Bikepacking Events calendar with races, group rides, demos, and fesivals around the world.bikepacking.com
Tog mig ungefär tio sekunder att googla fram detta, visserligen några år på nacken men jag gissar att policyn inte ändrats.Det är ju Amerika så måste fråga: Vilka preparat som inte vi tar får dom bruka i RAAM? Noll och inget gissar jag, men jag vet inte.
Intressant ur ett historiskt perspektiv men det lär nog dröja ex antal år innan detta lopp går av stapeln igen.Lite annat format, men längre:
![]()
A guide to the longest bike race on Earth
Red Bull Trans-Siberian Extreme is a gruelling bike race across Russia – get the route lowdown here.www.redbull.com
Ja, i alla fall om man bortser från möjligheten att ryssarna själva skulle få för sig att arrangera det med kraftiga begränsningar kring vilka som får/kan delta.Intressant ur ett historiskt perspektiv men det lär nog dröja ex antal år innan detta lopp går av stapeln igen.
Årets upplaga pågår just nu, med 29 startande i solo-klassen.Måste vara ett populärt lopp. Skämt åsido men för extremlopp av denna kalibern kan det inte vara så lätt att få så många anmälda?
www.northcape-tarifa.com
Extremt bra kört och verkar ha varit ett närmast fullt fungerande 10-manna supportarbete som möjliggjorde segern. Finner det inte alls otänkbart att de skulle kunna utmana Strassers rekord. Tror även att Kaufman bidrog till insatsen. En kille med både kapacitet och potential. Han ser jag som en framtida segrare.
Går att undra vad en RAAM-satsning går på inkl kvalificeringslopp, utrustning, resor och själva racet med support. Uppmärksamheten behövs för framtida spons.
Nu gällde det varför det är så få startande. Ovilja att underhålla dig?Jaha. Gäller det bara cykling eller annan sport också? F1 tråkigt, folkrace roligt? Americas Cup tråkigt, Hisingen runt roligt?
Att det är dyrt och krångligt att få till gör inte att det är mindre underhållande för mig. Det är gladiatorspel.
Fast det är ju mycket fler bilar på folkrace-festivalen än Monacos GP, och en massa fler båtar runt Hisingen? Kvalitet behöver inte (men kan) korrelera med kvantitet.Nu gällde det varför det är så få startande. Ovilja att underhålla dig?
Ja, Rönn nämnde 500 Tkr som sin.Strasser har nämnt storleksordningen 60 000 € som nödvändig budget för att få ihop en satsning.
Sen ska du ha ett kompetent team som dessutom kan ta ledigt....
Ja, Rönn nämnde 500 Tkr som sin.
Har man inte stålarna gäller det att sälja in sponsorskap. Här tror jag absolut man kan sälja in inspirationsmöte som motprestation. Att tidigt ha säkrat medel och team är nog viktigt för att kunna fokusera träning och vardag. Upp till 40h cykling i hårda veckor + arbete och familj kräver ju sitt.
Tror det skulle kunna vara värt med proffesionellt säljarbete här. Vet proffssäljare som fyller fotbollslags- och lokalklubbars kassor med hundratusentals kr.
Då är det deltagare från det loppet jag mött senaste tiden här nere i Frankrike. Pigga och starka som vinklat glatt allihopaÅrets upplaga pågår just nu, med 29 startande i solo-klassen.
2024: tracking | NorthCape-Tarifa
www.northcape-tarifa.com
För att vara kvällspress en väldigt bra artikel.japp då var kvällspressen igång ?
Visa bilaga 708787
Tack!Jimmy!
Så makalöst imponerande insatts.
Om du hänger på Happy vore det kul att höra din version av loppet.
Stort grattis till vinsten av årets upplaga, kan vi få en bild på en flottig pizza med lämplig dryck till?
Chapeau!
Ja det är ju olika banor med olika längder och mängd höjdmeter att passera. Har för mig att Strasser själv sagt att hans snabbaste tid på den snabba banan inte är möjligt på nuvarande bana.Sammanfattningsvis är alltså "receptet" för Rönn att ta bort en tredjedel av stopptiden och höja rullsnittet med 2,4 km/h om han vill matcha Strassers rekord vad gäller snittfart.
Genom att loppets längd varierar är "recpetet" för att matcha rekordet vad gäller totaltid inte helt klart.
Som @kais01 var inne på påverkar vind. Har för mig att det 2014 var gynsamma vindar i början vilket gav en väldigt snabb inledning. Dessutom var Strasser på den tiden väldigt offensiv i sina öppningar, både cyklingsmässigt och (har jag för mig) vad det gäller sömn. Snittet efter 3 dygn inkl. passage av Rocky Mountains var över 30 km/h om jag läser tabellen tidigare i tråden rätt. Som jämförelse passerade Rönn TS20 efter 1134 miles på 3:00:11, d.v.s. en snittfart på 25,3 km/h.
Inga. Var inställd på dopingkontroll som flaggans för för vinnaren men blev ingen.Det är ju Amerika så måste fråga: Vilka preparat som inte vi tar får dom bruka i RAAM? Noll och inget gissar jag, men jag vet inte.
Jo men vi pratar ju supported. Det är ju som två olika sporter. Unsupported lockar lite då jag gillar att fixa själv och ha koll och verkligen vara själv med elementen och slippa hela projetlederiet och sponsjakt. Men det får ev bli sen nån gång när barnen är större.Ja, och t ex Nordkap-Tarifa är 740 mil Unsupported...
![]()
NorthCape-Tarifa 2024
The Bikepacking Events calendar with races, group rides, demos, and fesivals around the world.bikepacking.com
Ja frågar du mig har jobbet runt det här projektet nästa varit jobbigare än själva loppet? så på det sättet har unsupported en klar fördelLägg till organisationsstressen med flyg, hotel, material, hyrbilar, cyklar, reservdelar, nutrition, ombyggnation av husbilar....blir ju utbränd av bara tanken ?
De pratade på podden om olika anledningar till att RAAM tappat deltagare de sista åren och trodde bland annat att det är alldeles för omständigt samtidigt som det finns många nya unsupported lopp att välja på för duktiga ultracyklister att mäta sig på med betydligt lägre insatser.
Tack Gunnar!Så fantastiskt grymt genomfört lopp av Jimmy och teamet.
Ni är helt otroliga.
Stort grattis från en sedan tidigare RAAM-Solo finisher.
Hoppas att maten smakade och att du återhämtar dig bra efter loppet!Tack!
Jodå haft inlogg till happy sen 20år eller nått men det första rensades bort så nytt sen några år dock mest inne på köp/sälj.
Fullt upp med att äta så ingen bild. Men är ni i Atlantic city så stanna på White House Subs Shop, episka mackor!
Fullt upp med jobb, fixande och familjen just nu så rapport får komma senare. Svarar lite i tråden nu bara. Kul att läsa efteråt.
//Jimmy