Graveldäck - vilket är er favorit?

En fråga om Terra Speed. Jag noterade en vecka efter monteringen att det finns en pil som anger rotationsriktningen. Jag har monterat både däck fel. Men för mig ser mönstret helt symmetriskt ut. Har någon upptäckt något som skulle vara annorlunda om man byter riktning?

Kanske använder Conti samma stomme till däck med olika mönster? Terra Hardpack är (lite) asymmetrisk.

Det blev Shwalbe G-one R fram och RS bak, 45 bredd och tubeless.
Känns som en klar uppgradering mot de Vittoria Terrano Dry 38 jag harde innan.
Nu har jag bara cyklat ca 8 mil på torra grus och asfaltsvägar..

?
Bara att montera om nu!

...skojar så klart, men jag hade säkert gjort det pga det hade ätit upp mig inifrån tillslut ?

Ser det nu på bilden på nätet, men hade inte noterat det hemma. Ska titta igen ...

Med slang skulle jag montera om. Men för de är monterade tubeless och hemmapump inte räckte låter jag sitta dem fel.

Ang. rullriktning på Terra Speed: Den lilla sipingen i kantdobbarna skiljer…?

Oh nej, alla sipening åt fel hål!

2024-05-22-16-01-21-604.jpg

På ena cykeln har jag sen i våras kört med Schwalbe G-one R fram och G-one RS bak, bägge i 45 mm. Kanske inget överflöde av grepp i bakdäcket men känns som att det rullar på rätt bra. Mest nöjd är jag dock över att jag inte fått en punka trots bitvis rätt stökigt och vasst underlag.

På den andra cykeln har jag nu monterat Challenge getaway xp i 40 mm. Dom var lite halvbökiga att montera men gick utan däckjärn. Nu kommer dock en fråga som ni däckexperter kanske kan komma med lite input - jag upplever att däcket satt sig rätt, det poppade när jag fyllde på med luft från kompressor och jag hade någorlunda smort fälgkanterna med schwalbes såplösning. Men när jag sätter på hjulet på cykeln och snurrar hjulet kan man ana att iaf framdäcket däcket inte är helt spikrakt - är det nåt att bry sig om?

Däcken är tlr och är monterade på zipp hookless fälgar och när jag tittar längs sidorna på dom monterade däcken ser det ut som att de satt sig som de skall. Däcken är helsvarta och sidorna är av nåt material som gör att det är lite knepigt att urskilja den exakta linjen som finns längs däcksidan, klart är dock att ingen del av däcket ligger nere i fälgens mitten.

På ena cykeln har jag sen i våras kört med Schwalbe G-one R fram och G-one RS bak, bägge i 45 mm. Kanske inget överflöde av grepp i bakdäcket men känns som att det rullar på rätt bra. Mest nöjd är jag dock över att jag inte fått en punka trots bitvis rätt stökigt och vasst underlag.

På den andra cykeln har jag nu monterat Challenge getaway xp i 40 mm. Dom var lite halvbökiga att montera men gick utan däckjärn. Nu kommer dock en fråga som ni däckexperter kanske kan komma med lite input - jag upplever att däcket satt sig rätt, det poppade när jag fyllde på med luft från kompressor och jag hade någorlunda smort fälgkanterna med schwalbes såplösning. Men när jag sätter på hjulet på cykeln och snurrar hjulet kan man ana att iaf framdäcket däcket inte är helt spikrakt - är det nåt att bry sig om?

Däcken är tlr och är monterade på zipp hookless fälgar och när jag tittar längs sidorna på dom monterade däcken ser det ut som att de satt sig som de skall. Däcken är helsvarta och sidorna är av nåt material som gör att det är lite knepigt att urskilja den exakta linjen som finns längs däcksidan, klart är dock att ingen del av däcket ligger nere i fälgens mitten.
Gör om tills det sitter centrerat.

Hej gänget!
Jag behöver köpråd! Jag är egentligen MTBer men har nu köpt mig en gravel för att ha som omväxling i träningen. Det sitter smala slicks på nu som jag vill byta, både för komfort och för att få större användningsområde.

Användning: Träningscykling som komplement till min MTB och viss del pendlingscykling, mestadels på asfalt och bra grusvägar. Jag tänker mig 38-40mm bredd. Jag vill ha ett däck som täcker in detta på ett bra sätt. Det ska vara lättrullat, funka på blött underlag asfalt/grusväg, och vara ok även på hösten när löven faller.

Jag har kikat på bla:
- Pirelli Cinturato Gravel H https://www.bike-discount.de/en/pirelli-cinturato-gravel-h-folding-tyre-1
- Vittoria Terreno Zero Gravel Lite https://www.bike-discount.de/en/vit...ene-2.0-folding-tire?number=20109680-40291166
- Michelin POWER Adventure TS Competition Line https://www.bike-discount.de/en/mic...e-tlr-folding-tire-1?number=20133383-40361169
- Specialized Pathfinder Pro 2Bliss (har även spanat på S-worksvarianten som är lättare) https://www.tradeinn.com/bikeinn/en...k6mK1yLhTUEwZbSXsPxoCqucQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Vad har ni för erfarenheter av dessa däck i relation till min användning?

Hej gänget!
Jag behöver köpråd! Jag är egentligen MTBer men har nu köpt mig en gravel för att ha som omväxling i träningen. Det sitter smala slicks på nu som jag vill byta, både för komfort och för att få större användningsområde.

Användning: Träningscykling som komplement till min MTB och viss del pendlingscykling, mestadels på asfalt och bra grusvägar. Jag tänker mig 38-40mm bredd. Jag vill ha ett däck som täcker in detta på ett bra sätt. Det ska vara lättrullat, funka på blött underlag asfalt/grusväg, och vara ok även på hösten när löven faller.

Jag har kikat på bla:
- Pirelli Cinturato Gravel H https://www.bike-discount.de/en/pirelli-cinturato-gravel-h-folding-tyre-1
- Vittoria Terreno Zero Gravel Lite https://www.bike-discount.de/en/vit...ene-2.0-folding-tire?number=20109680-40291166
- Michelin POWER Adventure TS Competition Line https://www.bike-discount.de/en/mic...e-tlr-folding-tire-1?number=20133383-40361169
- Specialized Pathfinder Pro 2Bliss (har även spanat på S-worksvarianten som är lättare) https://www.tradeinn.com/bikeinn/en...k6mK1yLhTUEwZbSXsPxoCqucQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

1718202204625.png

Alldeles för lite erfarenhet än så länge av Rene Herse Hurricane Ridge egentligen, men förväntningarna håller än så länge. Vad som är placebo och inte är helt oväsentligt - det är känslan man är ute efter! Man får mycket känsla när man köper dyra däck...

Visa bilaga 701035

Härligt följsamma och rappa. Saknade någon km/h i snittfart gentemot förväntat när jag körde asfalt senast, men det tror jag att jag kan leva med (och det är en högst subjektiv utvärdering). Jag har gått in i dessa däck med förväntningen om att inte tappa fart på asfalt öht.

Gällande mönster tror jag inte på det på grusvägar, men dels är det tufft med mönster, dels när jag en dröm om att cykla långt genom vad som helst. Mina vanliga go-to-Rene-däck har noll broms- och drivgrepp om de ens ser en fläck jord, så dessa är tänkta att klara lite sämre underlag.

Sen får vi se om det blir något mönster kvar om man rullar förhållandevis mycket asfalt. Dobbarna är ju rejält utsatta och de MÅSTE slitas ganska fort..
Blir nyfiken på din pakethållare fram. Verkar smidigt och bra. Hemmabyggd eller köpt?

Hej gänget!

Jag har kikat på bla:

Jag valde Continental Terra Speed 45mm, för att de är relativt låg vikt och rullar snabbt. De har en följsam åkyta. Såg att på nätet att de inte har så lång livslängd. Något jag ännu inte märkt av. Kanske kan de däcket vara något för dig?

Hej gänget!

Jag har kikat på bla:

Cinturato Gravel H är mycket trevligt. Rullar fint och bra våtgrepp.

Gör om tills det sitter centrerat.
Jag får tusan i mig inte till det. Det är ingen tvekan om att däcket sätter sig men jag har tryckt ned det från fälgkanten och poppat på det igen tre gånger, den tredje gången tog jag av däcket för att med ögat kolla att fälgen är rak. Hade ganska rikligt med såpvatten och dessutom fanns det tätningsvätska på fälgkanterna. Däcket ligger ändock snett eller skevt nånstans, det är ju inte mycket det handlar om men när jag snurrar däcket på hjulet kan man se ett visst wobbel men inte tillräckligt mycket för att se vart vart det är. Sjukt irriterande!

Jag får tusan i mig inte till det. Det är ingen tvekan om att däcket sätter sig men jag har tryckt ned det från fälgkanten och poppat på det igen tre gånger, den tredje gången tog jag av däcket för att med ögat kolla att fälgen är rak. Hade ganska rikligt med såpvatten och dessutom fanns det tätningsvätska på fälgkanterna. Däcket ligger ändock snett eller skevt nånstans, det är ju inte mycket det handlar om men när jag snurrar däcket på hjulet kan man se ett visst wobbel men inte tillräckligt mycket för att se vart vart det är. Sjukt irriterande!
Det är ganska vanligt att handgjorda däck som Challenge inte är helt raka utan kan se ut att vobbla lite även om det sitter korrekt och fälgen är rak. Irriterande men inte något som man kan göra något åt vad jag vet. Har samma problem med mina Conti RaceKing. Oftast så tror jag inte att det spelar någon roll bortsett från det visuella men kanske att det i värsta fall kan rulla sämre men då skulle jag reklamera däcket.

Svårt för mig att bedöma hur mycket däcket wobblar. Lite kan man säkert leva med, om man inte har kraftig OCD.

Senast ändrad:
Lägg upp en liten film här för bedöning. Ser det ut som det har poppat så är det nog bra med det.

Tack för all input!

Hoppas att fimsnutten nedan är synlig.

Det wobblar riktigt mycket! Du är säkert på att fälgen är rak?

Jag skulle skicka tillbaka däcket.

På ett av min frus Conti Terra Speed är slitbanan monterad asymmetriskt, men den wobblar inte. Här verkar stommen inte vara rak.

Är fälgen helt rak då?

Jag tror att det på filmen ser lite värre ut än det är i verkligheten, dels är varken stället eller sadelstolpen som den är monterad i stum och det är inte heller min hand som håller i telefonen.

Jag tror inte att det är fälgen då även bakhjulet visar liknande tendenser men jag har faktiskt en uppsättning andra och nya hjul som jag funderar att prova med däcken.

När det gäller rullmotstånd på grus så är det för mig raka motsatsen mot vad dessa staplar visar. Dv s lägre/medium tryck rullar märkbart bättre än högt tryck. På asfalt kanske det stämmer.
Nja, bilden verkar komma från BRR (Bicyclerollingresistance)
BRR, liksom de allra flesta som göra "labmätningar", gör sina mätningar på ett onaturligt underlag (det finns flera anledningar till det).
Den som litar såpass mkt på rullmotståndsmätningarna hos BRR att hen väljer däck utifrån dem riskerar att lura sig själv.

Rullmotståndet på vanliga landsvägar ser ofta helt annorlunda ut och ökar med onödigt högt tryck
graph2.jpg

Bild från: http://trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Läs gärna hela artikeln, den är intressant

Ja, precis. Det får väl anses fastställt att lägre tryck rullar bättre. Blir ju totalt missvisande att publicera ett test gjort med helt fel förutsättningar. Vad vill man uppnå?

Det blev en till film, framifrån :)

Denna gång monterade på ett par nya fälgar och det wobblar ändå. Känns som att det bekräftade det inte är fälgarna det är fel på och skulle det sitta i monteringen så är känns det helt orimligt att man skall behöva poppa på däcket +5 gånger för att få 100%-ig passform.

Nu sitter det istället Schwalbe G-One R på cykeln, ett använt fram och flång nytt där bak. Dessa utan wobbel :)

Vet inte riktigt vad jag skall göra med Challenge däcken, det är ju inte direkt så att jag vill att dom skickar ett nytt set men kanske kan få pengarna tillbaka iaf.

Det blev en till film, framifrån :)

Denna gång monterade på ett par nya fälgar och det wobblar ändå. Känns som att det bekräftade det inte är fälgarna det är fel på och skulle det sitta i monteringen så är känns det helt orimligt att man skall behöva poppa på däcket +5 gånger för att få 100%-ig passform.

Nu sitter det istället Schwalbe G-One R på cykeln, ett använt fram och flång nytt där bak. Dessa utan wobbel :)

Vet inte riktigt vad jag skall göra med Challenge däcken, det är ju inte direkt så att jag vill att dom skickar ett nytt set men kanske kan få pengarna tillbaka iaf.
Jodå. Ibland är monteringen jättesvår så det kan ha blivit fel. Varför inga filmer från sidan? :)

Jag har ett par challenge getaway pro htlr som ej används. Grymt sköna däck när de väl funkade men jag kommer aldrig köpa dem igen. De är fett jobbiga att få på fälgarna(iaf de jag har) - nästan omöjliga att poppa det tog 10-15 min per däck även med en värstingkompressor, de wobblar(dock inte fullt lika mycket som ovan men dock), de läcker konstant så om man pendlar så är det ett annat tryck på vägen hem och efter 7-10 dagar är däcken platta. Behöver man slänga in en slang pga punka eller liknande är det bättre för hjärtat att ringa en taxi. Hittar man en perfekt fälg till däcken är de världsklass men för mig blev det oerhört irriterande.

Jag har ett par challenge getaway pro htlr som ej används. Grymt sköna däck när de väl funkade men jag kommer aldrig köpa dem igen. De är fett jobbiga att få på fälgarna(iaf de jag har) - nästan omöjliga att poppa det tog 10-15 min per däck även med en värstingkompressor, de wobblar(dock inte fullt lika mycket som ovan men dock), de läcker konstant så om man pendlar så är det ett annat tryck på vägen hem och efter 7-10 dagar är däcken platta. Behöver man slänga in en slang pga punka eller liknande är det bättre för hjärtat att ringa en taxi. Hittar man en perfekt fälg till däcken är de världsklass men för mig blev det oerhört irriterande.
Det verkar vara en återkommande beskrivning av dom däcken men problematiken med iaf att få på däcken på fälg skall vara åtgärdad på getaway xp, dom tillverkas väl till en annan spec.

Inte helt ovanligt att cykeldäck inte är perfekta, även om priset indikerar att de borde vara det. Enkelt att verifiera genom att plocka av däcket från fälg och mäta bredden samt centrering av slitbanan.

Nu har jag tröttnat på de där panaracer oem däcken som tipsades om här för en tid sedan. Första paret var alldeles ojämnt från tillverkningen. Jag fick nya som håller formen men inte luften vid slanglös montering. Har prövat allt... Tejpat om fälgen och bytt sealant men inget hjälper.

Släta eller så släta som möjligt, 650b 42-45 mm breda och rimligt pris. Får jag era bästa tips!

Dax för nya däck! Går från Tufo(vilka jag varit nöjd med) till Specialized Pathfinder S works, extremt lätta att montera. Håller tätt utan vätska. Nu är det bara att hoppas lite på punkteringsgudarna då de känns väldigt tunna. Hoppas de blir nya favoriter. Nån som kör med de och har ett omdöme?
Innerbredd på fälgen är 24mm.

Bilagor

• PXL_20240707_074236791.MP.jpg
    PXL_20240707_074236791.MP.jpg
    478.6 KB · Besök: 88
  • PXL_20240707_074717664.jpg
    PXL_20240707_074717664.jpg
    368.8 KB · Besök: 90
Dax för nya däck! Går från Tufo(vilka jag varit nöjd med) till Specialized Pathfinder S works, extremt lätta att montera. Håller tätt utan vätska. Nu är det bara att hoppas lite på punkteringsgudarna då de känns väldigt tunna. Hoppas de blir nya favoriter. Nån som kör med de och har ett omdöme?
Funderar på att göra samma byte som dig. Kör också med tufu i nuläget men är lite sugen på att testa pathfinder.
Så posta gärna igen när du testat lite

Jag kör Pathfinder Pro 47mm och tycker dom funkar bra.
Punkade mina Tufo Thundero 45mm 3 gånger på typ 100 mil, har nu kört säkert 250mil på Pathfinder utan någon punka (håller tummarna att jag inte jinxar det nu).

Jag kör Pathfinder Pro 47mm och tycker dom funkar bra.
Punkade mina Tufo Thundero 45mm 3 gånger på typ 100 mil, har nu kört säkert 250mil på Pathfinder utan någon punka (håller tummarna att jag inte jinxar det nu).
Aha! Punkade mitt thundero bakdäck nu i helgen efter nästan 250 mil. Annars har dom hållit bra.

Senast ändrad:
De är mina gubbgrusglidarfavoriter också! 44mm här också på i24, går precis in i min billiga Grail utan skrap vid belastning. Till mina 72kg kör jag med 1.8/2.4 bar häromkring på fulgruset, rullar och dämpar som gudar. Fäste har jag inte utforskat, annat än att man får passa sig i upptorkande gamla vattenpölar… Helt dugliga på asfalt också!

IMG_3942.jpeg

Nyfiken på samma modell i 47mm. Berätta gärna löpande hur de känns, slits och rullar. Samt punkafrekvensen!

Uppenbarligen är de fantastiskt tröga, inget KOM på premiärturen...
Uppenbarligen är de skit...inte ett K.O.M på premiärturen, de får ett test till sen åker de.

Tillbaka
Topp