Retro mtb:s!!!

Nu har jag torkat dammet av den och ska sälja den. Killer V800 med Shimano LX 8-delt. Jag kan väldigt lite om retro mtb även om jag tyckte mycket om min GT Avalanche i högstadiet.
Är det nån som vet nåt om styrstammen? Jag tror mig minnas att märket är Coda.

IMG_20240612_204548.jpg

IMG_20240612_204244.jpg

CyclePro Ambush (från 1991 om jag forskat rätt.) Helt original - Deore LX på allt, inklusive naven. Svarta Araya-fälgar, osedvanligt breda för åldern! (Körde en runda med annat hjul fram idag och kände hur mycket senare bromsen nöp mot Mavic-fälgen kontra Araya.)
Plockade av lite krafs som gammal låshållare och ringklocka idag. Nästa steg blir att göra om styrstammen till en adapter (tack för tips @AnteL - om det lyckas ska jag flytta över en XT-grupp från 1992 eller 1993, och då också byta cockpit.
Ramstorlek är 22” - ville köpa stor med tanke på planen kring kort styrstam och ordentlig rise. Ser inte bra ut med så lite sadelstolpe dock…

Bilagor

• IMG_1653.jpeg
    IMG_1653.jpeg
    2.3 MB · Besök: 120
Senast ändrad:
Har varit på jakt efter en 90-talare från någon av de coolare märkena och fyndade denna Gary Fisher Hoo koo e koo idag.
Annons med rubrik ”MTB som behöver lite kärlek”.

Ser ut att vara original förutom sadeln. Ska börja med att tvätta och smörja. Kolla sadelstolpen. Handtagen är som lakrits så annat styre eller linda skulle sitta bra. En stel gaffel skulle också sitta bra.

IMG_5065.jpeg
IMG_5060.jpeg
IMG_5062.jpeg
IMG_5061.jpeg

Katalogbild från 1993.
IMG_5066.png

fick tag i en gammal ram för några månader sen (GT Bravado ’97) och har äntligen kommit igång med projektet.
IMG_1249.jpeg

Testmonterade hjul från en annan cykel får att få ett intryck av hur det kommer se ut. Blir dock 650b istället för vanliga 700c.

IMG_1244.jpeg

Verkade fräckt med skivbroms-konvertering, så tillverkade ett par fästen och stag till ramen, som svetsades på.

IMG_1247.jpeg

Framgaffeln.

Med lite tur får jag hem fälgar och ekrar att bygga med till helgen. ?

Har varit på jakt efter en 90-talare från någon av de coolare märkena och fyndade denna Gary Fisher Hoo koo e koo idag.

Ser ut att vara original förutom sadeln. Ska börja med att tvätta och smörja. Kolla sadelstolpen. Handtagen är som lakrits så annat styre eller linda skulle sitta bra. En stel gaffel skulle också sitta bra.

Visa bilaga 709352Visa bilaga 709353Visa bilaga 709354Visa bilaga 709355

Katalogbild från 1993.
Visa bilaga 709356
Fin! Hur mår vevlagret? Bakhjulet är inte heller ursprungligt ser det ut som. Kan bli en utmaning att hitta en stel gaffel till den där om du inte shimsar ner styrlagret en storlek...

Fin! Hur mår vevlagret? Bakhjulet är inte heller ursprungligt ser det ut som. Kan bli en utmaning att hitta en stel gaffel till den där om du inte shimsar ner styrlagret en storlek...
Ska laga punktering och provcykla så får jag se hur lagret mår.

Försökte få bort kedjeskyddet. Var uttag för en insexnyckel i centrum men det var i plast och gick inte att vrida på. Svårt att få grepp på.

IMG_5069.png

fick tag i en gammal ram för några månader sen (GT Bravado ’97) och har äntligen kommit igång med projektet.
Visa bilaga 709393
Testmonterade hjul från en annan cykel får att få ett intryck av hur det kommer se ut. Blir dock 650b istället för vanliga 700c.

Visa bilaga 709394
Verkade fräckt med skivbroms-konvertering, så tillverkade ett par fästen och stag till ramen, som svetsades på.

Visa bilaga 709395
Framgaffeln.

Med lite tur får jag hem fälgar och ekrar att bygga med till helgen. ?
Snyggt!

Visa bilaga 709352Visa bilaga 709353Visa bilaga 709354Visa bilaga 709355

Katalogbild från 1993.
Visa bilaga 709356

Riktigt skön hoj! Runs like a dream. Storleken var bra till mig som är 185 cm.

Lagade punka, tvättade och smörjde. Putsade bort ytrost med en scotch svamp. Vöxlarna funkade helt ok och sadelstolpen satt lyckligtvis inte fast. Bytte till en sportigare sadel. Ska leta efter ett svart passande styre med lite rise.

IMG_5091.jpeg
IMG_5093.jpeg
IMG_5099.jpeg

Kom över en Cyclepro Stony point, Verkar stört omöjligt att hitta någon katalog eller nåt för att veta ett hum om årsmodell? Hittar kataloger för alla racemodeller från cyclepro från 90talet men inte mtb.. Tips?

Mitt första hjulbygge blev lyckat!
Ville egentligen ha lite fläskigare däck (45-48), men hittade gravelking slick 42 för 18 euro paret.
IMG_1278.jpeg

En hel del pill kvar samt lackering. Är helt novis när det kommer till cyklar, men har ända sedan mellanstadiet tyckt att GT var tuffast, så det var helt enkelt dags.

Egentligen bara ramen som är ”retro”, men det är väd det som räknas?
Har försökt läsa på och samlat delar under våren.

Någon sa att shimano 105 var bra, så slog till när jag hittade ett grymt paketpris. Var orolig att det skulle lira dåligt med 1x, men att döma av det lilla jag hunnit provcykla känns det perfekt.
IMG_1282.jpeg

Fortsättning följer…

Pictures, or it didn’t happen. ?

Grattis, berätta om cykel och planer!
Cyklade hem den med 0.7bar i bakhjulet från återbruket?
IMG_20240702_165849.jpg
IMG_20240702_165824.jpg

Planen är att ha mycket kul med grabben i sommar och idag gick jungfru färden och sen pendla med den
IMG_20240705_133958.jpg

Adapter så man kan ha ahead stam och frontrack är beställt,Blir en till flaskhållare så vi har varsin, har bmx stam utan styre liggandes eller fatbar och stam då det ligger i garaget, fetare däck och singelklinga fram ifall jag hittar någon som ligger nånstans mellan 2-3e drevet hade ju också varit kul

Cyklade hem den med 0.7bar i bakhjulet från återbruket?
Visa bilaga 710077Visa bilaga 710078
Planen är att ha mycket kul med grabben i sommar och idag gick jungfru färden och sen pendla med den
Visa bilaga 710079
Adapter så man kan ha ahead stam och frontrack är beställt,Blir en till flaskhållare så vi har varsin, har bmx stam utan styre liggandes eller fatbar och stam då det ligger i garaget, fetare däck och singelklinga fram ifall jag hittar någon som ligger nånstans mellan 2-3e drevet hade ju också varit kul
Helt rätt, ut och kör!
Min personliga erfarenhet och åsikt är att 1x visserligen är enkelt och smidigt men att 3x eller iaf 2x inte är så dumt trots allt. Med 3x i behåll så får du bra omfång på utväxlingen tom. med original 7- eller 8-delat, särskilt om du kör med så ädel last. Dessutom med bibehållen skonsam kedjelinje.

Om den möjligen med ålderns rätt är lite kärv i växlar och bromsar så gör nya vajrar och höljen underverk. Ju bättre grejer desto… bättre. ?

Grymt, framtiden ser ljus ut!

Ps. Du känner säkert till det, men att laborera med olika styren (och för den delen även däck) kan förvandla cykeln. Själv upplever jag att bredare däck kan väcka det mesta till liv och att två olika styren på i övrigt identiska cyklar gör dem till två helt olika cyklar. Just CyclePro och deras smala originalstyren, gärna avsmalnade ytterligare pga barends, illustrerar det särskilt tydligt.

Senast ändrad:
Helt rätt, ut och kör!
Min personliga erfarenhet och åsikt är att 1x visserligen är enkelt och smidigt men att 3x eller iaf 2x inte är så dumt trots allt. Med 3x i behåll så får du bra omfång på utväxlingen tom. med original 7- eller 8-delat, särskilt om du kör med så ädel last. Dessutom med bibehållen skonsam kedjelinje.

Om den möjligen med ålderns rätt är lite kärv i växlar och bromsar så gör nya vajrar och höljen underverk. Ju bättre grejer desto… bättre. ?

Grymt, framtiden ser ljus ut!

Ps. Du känner säkert till det, men att laborera med olika styren (och för den delen även däck) kan förvandla cykeln. Själv upplever jag att bredare däck kan väcka det mesta till liv och att två olika styren på i övrigt identiska cyklar gör dem till två helt olika cyklar. Just CyclePro och deras smala originalstyren, gärna avsmalnade ytterligare pga barends, illustrerar det särskilt tydligt.
Ja som det är nu får 3x vara kvar, växlar helt okej nu men skulle inte skada med nya vajrar höljen och en justering, skulle man ju kunna passa på att få in lite mer färg :)

Ja man sitter ändå förvånansvärt bra men har ändå inte speciellt mycket till övers för orginal styrkombon så vi får se vad man hittar på där då det bara kan bli bättre, ett lägre bmx styre hade varit kul ska nog ha nåt liggandes ifall det inte försvann i flytten från förra garaget ?

Har du tips på några trevliga 2.10-2.20s? Hook worms gillar jag och kört på en del bmx men tycker dom är lite väl dyra...Man kanske skulle prova Billy bonkers

@LWB , @aben och ni andra med koll på vevlager: är det Shimano BB-UN52 som är sopkasst? Och vad kör man med istället, som är tillgängligt och inte SKF-dyrt?

Om jag inte helt misstar mig så har jag cyklat sönder ett på 142 mil. Helt tokigt dåligt!!

@LWB , @aben och ni andra med koll på vevlager: är det Shimano BB-UN52 som är sopkasst? Och vad kör man med istället, som är tillgängligt och inte SKF-dyrt?

Om jag inte helt misstar mig så har jag cyklat sönder ett på 142 mil. Helt tokigt dåligt!!
UN-300 är väl det man får tag i nu som är kasss
Alla UN-52/55 osv är bättre :)

Men det är väl @LWB som SKF-konverterade ett utslitet UN300 om jag minns rätt?

Bb-un300 är det som lär vara imponerande dåligt. Det ska sägas att jag aldrig själv har kört något sådant, än mindre kört slut. Men de sägs ge sig för ingenting.
När jag plockade ned ett nytt 300 och bytte till SKF-lager i det så förstår man. Lagren är bittesmå, så om kvaliteten är tvivelaktig till att börja med, tätningen likaså och så ska de tugga i sig kraften från ett par starka cyklistben så inser man att det måste vara lite snits på grejerna om det ska funka.

Jag ställer däremot samma fråga, vad finns det idag som ligger emellan bb-un300 och SKF, Phil mfl?

?

Edit: Det hade varit en vacker värld om bb-un55 fanns kvar. Det är bl.a. pga att det inte gör det som jag ömt vårdar de originallager med kopp och kona som jag har.

Bb-un300 är det som lär vara imponerande dåligt. Det ska sägas att jag aldrig själv har kört något sådant, än mindre kört slut. Men de sägs ge sig för ingenting.
När jag plockade ned ett nytt 300 och bytte till SKF-lager i det så förstår man. Lagren är bittesmå, så om kvaliteten är tvivelaktig till att börja med, tätningen likaså och så ska de tugga i sig kraften från ett par starka cyklistben så inser man att det måste vara lite snits på grejerna om det ska funka.

Jag ställer däremot samma fråga, vad finns det idag som ligger emellan bb-un300 och SKF, Phil mfl?

?

Edit: Det hade varit en vacker värld om bb-un55 fanns kvar. Det är bl.a. pga att det inte gör det som jag ömt vårdar de originallager med kopp och kona som jag har.
Hmm.. Mitt 52-lager skulle jag ju klassa som kasst givet de där 142 milen. Ingen vinterpendling och dylikt heller.

Dels går lagret hackigt, dels är det ett jätteglapp som man känner tydligt när man trampar. Lagret kommer nog hålla ihop ett tag till med det är störigt över gränsen för vad jag kan tolerera.

Emotser tips på det där perfekta lagret i "mellanklassen" från den som hittat ett sådant!?

För att hålla tråden på rätt köl är det alltså den här cykeln som har undermåligt vevlager. Var på bikepackingäventyr för ett par år sedan, i dvala hela förra året men nu tagen i tjänst på nytt. Ruggigt härlig hoj på alla vis!?

IMG_7256.jpeg

Bildgooglade lite olika lager, eftersom skruven till växelvajerstyrningen under vevlagerhylsan gjort en repa rakt igenom klistermärket där beteckningen på lagret står, så den eventuell femman kanske är något annat än en femma. Verkar dock inte hitta något annat nummer, men jag blev misstänksam att jag fått tag i något riktigt mög givet att NDS har en plastmutter istället för en i metall som de 52-lager jag hittar bilder på har. Dock verkar 54-lagret ha plastmutter också, så jag förmodar att det faktiskt är ett 52-lager jag har.

IMG_7258.jpeg

Hur som helst, jag drar till Veloform och konsulterar under veckan. Då jag gjort det tidigare så har det ungefär funnits två svar på lagerfrågan: antingen den billiga skiten som Anders egentligen inte vill kännas vid (som jag alltså valde förra gången...) eller de fina med röda detaljer och annat på som kostar 1500-2000 kr och håller till, genom och hem från Sahara igen.

Intressant, om någon har erfarenhet av dem så låt oss kunskapstörstande få veta!

Bildgooglade lite olika lager, eftersom skruven till växelvajerstyrningen under vevlagerhylsan gjort en repa rakt igenom klistermärket där beteckningen på lagret står, så den eventuell femman kanske är något annat än en femma. Verkar dock inte hitta något annat nummer, men jag blev misstänksam att jag fått tag i något riktigt mög givet att NDS har en plastmutter istället för en i metall som de 52-lager jag hittar bilder på har. Dock verkar 54-lagret ha plastmutter också, så jag förmodar att det faktiskt är ett 52-lager jag har.

Visa bilaga 710453

Hur som helst, jag drar till Veloform och konsulterar under veckan. Då jag gjort det tidigare så har det ungefär funnits två svar på lagerfrågan: antingen den billiga skiten som Anders egentligen inte vill kännas vid (som jag alltså valde förra gången...) eller de fina med röda detaljer och annat på som kostar 1500-2000 kr och håller till, genom och hem från Sahara igen.
Du är värd en röd ring. Punkt.

Kläm in några hundra mil lite snabbt så vi får en ordentlig kvalitetskontroll!?

Om man drar erfarenheter från Shimanos HT2-lager som jag är mycket mer van vid så är allt under XTR/Dura-Ace helt dugligt på landsvägscykel men dör snabbdöden direkt på mtb. Har cyklat sönder något lager på bara hundra mil eller sådär. De här fyrkantslagren har ju snarast ännu mindre lager så man får väl räkna med att maskinlager (som inte går att byta!) inte är något under av hållbarhet..

Visa bilaga 710453

1500-2000kr vore lättare att hantera om man hade -en- cykel ?

Vilka dimensioner är ni på jakt efter? 68 eller 73? Axellängd?

Vilka dimensioner är ni på jakt efter? 68 eller 73? Axellängd?
Du menar en sån där one-bike-to-rule-them-all...? Som i den optimala cykeln...? Inga kostnader besparade eftersom man sålt alla sina andra cyklar? Hmm, låter som en bra början på en byggtråd!?

Jag behöver 68x110, fast det där med axellängd är ju alltid godtyckligt. Har massor av utrymme in till kedjestagen för vevarna, och klingorna går fritt med råge, så jag skulle kunna köra mycket smalare tror jag. Sitter väldigt bredbent på "mtb-vevar" när alla andra cyklar har landsvägsvevar...

Fick nyss besked om att en annan happyit hade "en påse vevlager" som hen kunde undvara, så det finns en smidig vevlagerfrågelösning nära till hands vad det verkar...

Jag tror inte 2000 räcker för ett SKF lager nuförtiden. Säljs via USA vilket gör att den höga dollarkursen påverkar. Får jag ut 100 mil på ett UN-300 för 150 spänn så är jag nöjd :)

Jag tror inte 2000 räcker för ett SKF lager nuförtiden. Säljs via USA vilket gör att den höga dollarkursen påverkar. Får jag ut 100 mil på ett UN-300 för 150 spänn så är jag nöjd :)
150 mil för 150 kr och 2000 mil för 2000 kr kanske är vad man får räkna med då.? Bekymret är ju att haveriet kommer hux flux och så står man där precis när man inte har tid att skaffa och byta lager.. Synd att det blivit så accepterat att lagrade grejer inte behöver hålla så länge. Det är ju genomgående för massor av produkter, alltifrån vevlager, nav och annat som snurrar.☹️

Det där är jag redo att köpa alla dagar i veckan när du uttrycker dig på det viset! Däremot så lär min ekonomi uppvisa alldeles för många röda detaljer också om det spenderas 2000 kr på vevlager för en 5000-kronorscykel, eventuellt...?
Du menar en sån där one-bike-to-rule-them-all...? Som i den optimala cykeln...? Inga kostnader besparade eftersom man sålt alla sina andra cyklar? Hmm, låter som en bra början på en byggtråd!?

Jag minns en tid innan Sjukdomen, eller ja, innan jag visste att jag var såhär sjuk, då jag byggde min då ännu bara andra one bike to rule them all, Norrskensflamman. Då blev det röd ring från Veloform. Sen dess kör jag glad som ett barnkalas med betydligt ”enklare” och ffa betydligt billigare lager. Vilket för övrigt inte är ett så alldeles tokigt sätt att livstidsförlänga lagren heller, bygg så många retrohojar att var och en av dem bara rullar en mil om året. ?‍♂️?

Jag minns en tid innan Sjukdomen, eller ja, innan jag visste att jag var såhär sjuk, då jag byggde min då ännu bara andra one bike to rule them all, Norrskensflamman. Då blev det röd ring från Veloform. Sen dess kör jag glad som ett barnkalas med betydligt ”enklare” och ffa betydligt billigare lager. Vilket för övrigt inte är ett så alldeles tokigt sätt att livstidsförlänga lagren heller, bygg så många retrohojar att var och en av dem bara rullar en mil om året. ?‍♂️?
Norrskensflamman - med vevlager rödare än den röda lacken??

Stor del av min framgång i att sällan behöva byta slitdelar är densamma - cykla allt vad du kan men ha så många olika konstiga cyklar att cyklarna själva knappt märker av att de används! En plan endast bedragen av BB-UN52.

Roligt det där med sjukdomsbilden. Vid själva insjuknandet är det mycket optimering och jakt på den där "ultimata cykeln". Sen släpper det fokuset och man börjar nischa in sig till att ha "en cykel av varje" istället, åtminstone för mig. För @LWB manifesteras sjukdomsbilden av allt att döma av att ha "så många cyklar som möjligt av en sort, men med liiiiiite olika styren bara".?

Norrskensflamman - med vevlager rödare än den röda lacken??

Stor del av min framgång i att sällan behöva byta slitdelar är densamma - cykla allt vad du kan men ha så många olika konstiga cyklar att cyklarna själva knappt märker av att de används! En plan endast bedragen av BB-UN52.

Roligt det där med sjukdomsbilden. Vid själva insjuknandet är det mycket optimering och jakt på den där "ultimata cykeln". Sen släpper det fokuset och man börjar nischa in sig till att ha "en cykel av varje" istället, åtminstone för mig. För @LWB manifesteras sjukdomsbilden av allt att döma av att ha "så många cyklar som möjligt av en sort, men med liiiiiite olika styren bara".?
Norrskensflamman borde väl ändå vara en fixie? en liten velodromcykel som bara kan svänga vänster
1720375737258.png

150 mil för 150 kr och 2000 mil för 2000 kr kanske är vad man får räkna med då.? Bekymret är ju att haveriet kommer hux flux och så står man där precis när man inte har tid att skaffa och byta lager.. Synd att det blivit så accepterat att lagrade grejer inte behöver hålla så länge. Det är ju genomgående för massor av produkter, alltifrån vevlager, nav och annat som snurrar.☹️
Du har såklart helt rätt. Krona per mil jämförelsen är klockren!

Var brukar ni köpa delar till er retro hojar? Tänker på t ex styren, pedaler, flaskhållare, mm. Har kollat lite på styren på Cykelkraft, men senast jag skulle köpa grejer beställde jag från Tyskland.

Bot och bättring från min sida när det gäller vevlagret jag så hastigt dömde ut som undermåligt! Efter lite trådarkeologi framkommer det i cykelns byggtråd att det hämtades från en förvisso välhållen men ändå ålderstigen Crescent. Det har alltså rullat mer än jag från början trodde - håll i era hästar innan ni kasserar era BB-UN52-lager mao!

Fint med väldokumenterade byggen ibland!? Till och med skruven som gjorde repan i vevlagerklistermärket noterades:

IMG_7259.png

IMG_7260.png

Ganska rolig läsning i byggtråden också, om jag får säga det själv!?

Tillbaka
Topp