Peth
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vaere för flaskhållare?Alltid tyckt att den stackars flaskhållaren varit så ensam på ramen.
Visa bilaga 710695
Så där ja, då var det ordnat.
Visa bilaga 710696
Visa bilaga 710697
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vaere för flaskhållare?Alltid tyckt att den stackars flaskhållaren varit så ensam på ramen.
Visa bilaga 710695
Så där ja, då var det ordnat.
Visa bilaga 710696
Visa bilaga 710697
Förstår beslutet till 100%! Jag ska dock krypa till korset med att mina reglage inte var friktion utan indexerade även dessa. Med friktion hade jag nog hållit mig i en och samma växel hela tiden.. för svårt!Ja det stämmer att det var downtube shifters i original. På den tiden fanns inga brifters inte. Jag tog över en bar ram men byggde den med 10-delade Ultegrareglage.
Jag har aldrig lärt mig hantera friktionsreglage så där friktionsfritt (?) som vissa kan, så indexerat är givet för mig. Har styrändsreglage på en annan Miyata (QuickCross) men även de är indexerade och det är inte tänkt som en snabb cykel. Brifters slår allt annat med hästlängder när det gäller snabbcykling i min bok.
Jag kan förstå tjusningen med att dra om något supermodernt med något gammalt, men det tycker jag att jag redan åstadkommer med den här.
Nitto! Var på Veloform i lördags så då var det bara att unna sig.Vaere för flaskhållare?
Herre min je. Jag kollade nyss, för första gången på några månader, på Blocket och sökte på ”Mountainbike 26”. Vilka priser!Finns drömmare
Satt en campa veloce 9 delad grupp på när jag köpte min. Men jo, down tube shifters är också kul, riktigt skönt att kunna dumpa alla växlar i ett svep med friktion. Körde två somrar på en landsvägscykel med campahmolo triomphe men kan inte säga att jag saknar det :)Ser jag fel eller kom denna cykel med down tube shifters? Förstår om det blivit konverterat till nyare grejer av er/tidigare ägare @slice me nice @Aabbcc men det var något av det charmigaste med min One Hundred! Tog ett tag att lära mig men sen var det nästan en flex att dra tag i växlarna vid rören när man passerade en splitterny TT-hoj.
Jag tror jag har den här liggande, lite oklart angående diameter för klämma, men kan kolla det ikväll om det är aktuellt?Ni vet hur det är. Ibland hamnar man fel i livets villervalla och reder inte ut det själv. Då kan det vara det svåraste som finns att blotta sig och be om hjälp. Men efter tillräckligt lång tid på botten finns inte någon stolthet kvar att vårda, och det är först då som man, fullständigt hudlös inför allt och alla och så svag som man någonsin har varit, är stark nog att be om hjälp.
Där är jag nu.
Jag är på jakt efter en framväxel.
Följande specar behöver uppfyllas:
- klämma för 28,6 mm
- downpull
- ok bruksskick eller bättre
- tillräckligt snygg, dvs LX, DX, Deore eller XT modell äldre. Helst något i stil med nr 7 nedan.
Jag har följande att deala med:
Visa bilaga 710737
Från vänster till höger:
1. Shimano 105 FD-1050, 28,6 mm klämma, downpull
2. Shimano XT FD-M737, 28,6 mm klämma, top pull
3. Shimano XT FD-M786, 28,6 mm klämma, top/downpull
4. Shimano XT FD-M8025, utan klämma, top/downpull
5. Shimano XT FD-M751, 28,6 mm klämma, top pull
6. Shimano Deore FD-M???, 31,8 mm klämma, top/downpull
7. Shimano Deore DX FD-M651, 31,8 mm klämma, top pull
Samtliga är i gott bruksskick. Slarvigt rengjorda men annars med många Happy-inlägg kvar att ge.
Snälla, hjälp mig.
Det sved rejält, eller???Ni vet hur det är. Ibland hamnar man fel i livets villervalla och reder inte ut det själv. Då kan det vara det svåraste som finns att blotta sig och be om hjälp. Men efter tillräckligt lång tid på botten finns inte någon stolthet kvar att vårda, och det är först då som man, fullständigt hudlös inför allt och alla och så svag som man någonsin har varit, är stark nog att be om hjälp.
Där är jag nu.
- klämma för 28,6 mm
- downpull
- tillräckligt snygg, dvs LX, DX, Deore eller XT modell äldre. Helst något i stil med nr 7 nedan.
Visa bilaga 710737
Från vänster till höger:
Samtliga är i gott bruksskick. Slarvigt rengjorda men annars med många Happy-inlägg kvar att ge.
Snälla, hjälp mig.
Tack @L.and men det är tyvärr de där rackarna som har fört mig hit ned.Jag tror jag har den här liggande, lite oklart angående diameter för klämma, men kan kolla det ikväll om det är aktuellt?
Jag har nog både en dx och lx som mest ligger och skräpar i en låda, kikar ikv!Ni vet hur det är. Ibland hamnar man fel i livets villervalla och reder inte ut det själv. Då kan det vara det svåraste som finns att blotta sig och be om hjälp. Men efter tillräckligt lång tid på botten finns inte någon stolthet kvar att vårda, och det är först då som man, fullständigt hudlös inför allt och alla och så svag som man någonsin har varit, är stark nog att be om hjälp.
Där är jag nu.
- klämma för 28,6 mm
- downpull
Visa bilaga 710737
Från vänster till höger:
Snälla, hjälp mig.
Som en kanske märker pratat jag bara grundläggande "framväxel" än och har inte riktigt lärt mig de finare nyanserna i språket!Tack @L.and men det är tyvärr de där rackarna som har fört mig hit ned.
Visa bilaga 710747
Sanningen att säga så funkar de helt ok. Jag har en 200cx på Skäggiga Damen och en 300lx på Systerskeppet och de gör jobbet utan minsta knot. Men de har tyvärr så tråkig detaljkvalitet och finish jämfört med LX och uppåt.
Jag kan tycka att middleburn-vevarna kan vara lite svåra att få till snyggt i vanliga fall, men jisses vad bra de blev här!Jag har fixat iordning fram, bakväxel och cantiarmar från den Edfeldska enpetaren.
Tänker att Valleyn skall få en del komponenter som den faktiskt hade som ny. Det ihop med middleburnpartiet, a-tac stam, Flite sadel, mavichjul med Lx/Coda nav kan bli roligt på riktigt. Ursäkta min dåliga mock men lite vettigare blir man.
I övrigt så är styrröret så långt så jag sätter bara en 1” A-head stam på ???
Visa bilaga 710877
Visa bilaga 710878Visa bilaga 710879
Roligt att det tilltalar? måste sätta dem på någon av hojarna då det bara ligger. Tycker det är synd. Passar bra på stålisen tycker jag??Jag kan tycka att middleburn-vevarna kan vara lite svåra att få till snyggt i vanliga fall, men jisses vad bra de blev här!
Oj.En gång om året händer det, hela blocket leds ut till rastgården samtidigt:
Visa bilaga 710950
Längst fram Minsta Lila, 16,5:an som LWB Jr ska tvingas att älska när han har vuxit i den.
De blev väl ystra av att komma ut i solen och ett tag var det stökigt, så jag gav dem en dusch med kallvattenslangen. Då blev de spaka igen.
Vid senaste besöket på Veloform inhandlades nytt gummi till Mustaschkryssar’ns 600-bromsar:
Visa bilaga 710951
De gamla var snygga, men vad hjälper det när gummit är så murket att det spricker?
Kvällens terapi var att riva hjulen på Minsta Lila - bak ser ut att kunna räddas, fram återstår att se - samt att putsa upp vev och stam:
Visa bilaga 710952
Dessvärre finns det inte mycket plats att sätta reglage på styret (Baby Bosco). Frågan är om pojkstackarn ska behöva köra 3x7 styrändsreglage…? Som läget är i världen just nu så är det tur att någon enda funderar över de Stora Frågorna.
Och lugn, alla cyklar ovan är inte mina. I mängden gömmer sig även don LWB:s 22.5:a, fru LWB:s 18.5:a, LWB Jr:s 16.5:a som redan nämnts samt brorsans 3X.
Nu sitter de i dagrummet och tittar på Benny Hill och snart är det läggdags. God natt kära dagbok.
Det är svårt att se en röd linje mellan byggena när det är så mycket variationEn gång om året händer det, hela blocket leds ut till rastgården samtidigt:
Visa bilaga 710950
Längst fram Minsta Lila, 16,5:an som LWB Jr ska tvingas att älska när han har vuxit i den.
De blev väl ystra av att komma ut i solen och ett tag var det stökigt, så jag gav dem en dusch med kallvattenslangen. Då blev de spaka igen.
Vid senaste besöket på Veloform inhandlades nytt gummi till Mustaschkryssar’ns 600-bromsar:
Visa bilaga 710951
De gamla var snygga, men vad hjälper det när gummit är så murket att det spricker?
Kvällens terapi var att riva hjulen på Minsta Lila - bak ser ut att kunna räddas, fram återstår att se - samt att putsa upp vev och stam:
Visa bilaga 710952
Dessvärre finns det inte mycket plats att sätta reglage på styret (Baby Bosco). Frågan är om pojkstackarn ska behöva köra 3x7 styrändsreglage…? Som läget är i världen just nu så är det tur att någon enda funderar över de Stora Frågorna.
Och lugn, alla cyklar ovan är inte mina. I mängden gömmer sig även don LWB:s 22.5:a, fru LWB:s 18.5:a, LWB Jr:s 16.5:a som redan nämnts samt brorsans 3X.
Nu sitter de i dagrummet och tittar på Benny Hill och snart är det läggdags. God natt kära dagbok.
Det var ju själva fan att ingen kunde köpa den! :)
För jag kunde ju inte låta bli när den var en mil hemifrån så nu står den där i garaget bland alla andra cyklar jag inte behöver :)
En ägare sedan ny, originaldäck och en sadelstolpen som släppte på första försöket.
Visa bilaga 710466
Visa bilaga 710467
Visa bilaga 710468
Röd cykel med albatrosstyre. Rosa cykel med albatrosstyre. Midnattsblå cykel med albatrosstyre. Väldigt stor cykel med albatrosstyre. Väldigt stor cykel med delar från Biltema. Man får ge sig själv lite tid att vänja sig så ser man snart de gemensamma dragen. En till röd cykel med…Det är svårt att se en röd linje mellan byggena när det är så mycket variation
Bra fråga, jag har faktiskt inte den blekaste. Men förutom i höjd så skiljer den sig bara väldigt lite från de större cyklarna. Fastän det skiljer 15 cm i höjd mot 22.5:orna så skiljer det bara några få centimeter i längd.@LWB vad kan en Minsta Lila råka väga?
Det är samma bild. Väl?
Tittar man noga kan man se att det inte är samma bild, men man får anstränga sig. Som en sån där ”Finn fem fel”-utmaning.Det är samma bild. Väl?
Edit: jag misstänker att LWB bör ta bort bilder där mer än 4-6 av cyklarna syns på bild samtidigt. Jag vet inte riktigt vad åtalspunkterna är, men den där bilden lär oavsett gå att använda mot honom....??
Det är uppenbart att LWB i masskopi med några andra konspiratörer hypear Miyata för att trissa upp andrahandsvärdet samtidigt som han dammsuger marknaden på miyator. Cyklarna på bild är förmodligen bara en bråkdel av hans Miyataarsenal. Misstänker att han snart kommer orkestrera en massutförsäljning och totalt krascha miyatamarknadenDet är samma bild. Väl?
Edit: jag misstänker att LWB bör ta bort bilder där mer än 4-6 av cyklarna syns på bild samtidigt. Jag vet inte riktigt vad åtalspunkterna är, men den där bilden lär oavsett gå att använda mot honom....??
@Carl Edfeldt, de har genomskådat vår plan. Jag förstör allt bevismaterial och beger mig upp i bergen. Ta hand om Jr. Stay safe broder. ¡Hasta la Victoria Siempre!Det är uppenbart att LWB i masskopi med några andra konspiratörer hypear Miyata för att trissa upp andrahandsvärdet samtidigt som han dammsuger marknaden på miyator. Cyklarna på bild är förmodligen bara en bråkdel av hans Miyataarsenal. Misstänker att han snart kommer orkestrera en massutförsäljning och totalt krascha miyatamarknaden![]()
@LWB alla finns i väst?@Carl Edfeldt, de har genomskådat vår plan. Jag förstör allt bevismaterial och beger mig upp i bergen. Ta hand om Jr. Stay safe broder. ¡Hasta la Victoria Siempre!
Jag har haft en Elevation 2000 (alu) där sadelstolpen var 28,6 mm.Behöver lite hilfe.
Vilka alternativ i sadelstolpe mått har ni som skruvat mycket Miyata stött på?
Skruvat bort den som sitter i min Ridge runner team. Troligtvis årsmodell 1990.
Hade tänkt använda den silvriga jag har i en Pathrunner 26.8mm. Den var alldeles för liten. Aha tänkte jag. Jag tar en superlätt skitsnygg 27.2mm jag har liggande. För liten den med. Då är det säkert 31.6mm då så lirkade ur en shim ur en ram som omvandlar 31.6 till 27.2. Den var för stor...
Tack. Ska prova det.Jag har haft en Elevation 2000 (alu) där sadelstolpen var 28,6 mm.
Har för mig att det är 28,nånting.Behöver lite hilfe.
Hade tänkt använda den silvriga jag har i en Pathrunner 26.8mm. Den var alldeles för liten. Aha tänkte jag. Jag tar en superlätt skitsnygg 27.2mm jag har liggande. För liten den med. Då är det säkert 31.6mm då så lirkade ur en shim ur en ram som omvandlar 31.6 till 27.2. Den var för stor...
Vill minnas att det är 30,9 på min stål-Valley.Behöver lite hilfe.
Stort tack ❤ men hittat en 28.6 här hemma och den passar inte heller.Har för mig att det är 28,nånting.
Skicka ett pm så skickar jag en stolpe. ?
Jag spenderade onödigt många timmar på att hitta en spec för ridge runner team 1990 som visade sadelstolpsstorlek. Hittade någon finsk katalog dör en liknande miaytaram (men inte ridge runner) hade svaret.Stort tack ❤ men hittat en 28.6 här hemma och den passar inte heller.
Jag får nog sluta gissa och helt enkelt ta till det gamla knepet att mäta på riktigt. ?
Googlat lite det verkar finnas en hel del modeller med just 29.6 runt årsmodeller 90 och 91.Jag spenderade onödigt många timmar på att hitta en spec för ridge runner team 1990 som visade sadelstolpsstorlek. Hittade någon finsk katalog dör en liknande miaytaram (men inte ridge runner) hade svaret.
Kan iaf meddela att alla killgissningar i tråden är fel. Rätt svar är 29.6!
Visa bilaga 711299
Finns shims att köpa billigt på amazon så du kan köpa en vanligare sadelstolpe.
Låt mig kolla i källarenGooglat lite det verkar finnas en hel del modeller med just 29.6 runt årsmodeller 90 och 91.
Hade ju varit enklare om min stolpe som jag plockade ur hade haft en markering eller att jag ägt ett skjutmått.
Jag spenderade onödigt många timmar på att hitta en spec för ridge runner team 1990 som visade sadelstolpsstorlek. Hittade någon finsk katalog dör en liknande miaytaram (men inte ridge runner) hade svaret.
Kan iaf meddela att alla killgissningar i tråden är fel. Rätt svar är 29.6!
Visa bilaga 711299
Finns shims att köpa billigt på amazon så du kan köpa en vanligare sadelstolpe.
Helt i min smak, med Gh sadlel oxå!???