[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

I Maktens fall är det inte noter han vill ha utan det som heter roadbook.
Fungerat utmärkt även när man är själv men att skriva ut massa papper är kanske inte rätt väg att gå idag.

Här är en liten, liten del av virrvarret av vägar jag körde igenom. Bara att memorera den här snutten är svårt, och sen är det bara 5-10 gånger mer totalt. Absolut ingen aning om vilken väg som är störst, vilka som är grus, hur korsningarna ser ut, om det finns skyltar och i så fall vilka orter de skyltarna pekar på (dit jag troligen inte ska).

Visa bilaga 710787
Äh vadå, de där vägarna är ju busenkla ?
Blir man törstig kan man stanna och köpa en dricka på lanthandeln i Oxsätra.

Det är synd om Makten. Det är fel på andra förare, fel på appar, fel på andra forummedlemmar, fel på bilar, fel på elcyklar. I stort sett fel på allt. Om man har bestämt sig för en krånglig och okänd väg, bör man försöka göra ett grundarbete med att lista vägarna och deras nummer. På de flesta ställen fins street view så någon form av insikt om de olika sträckornas beskaffenhet borde kunna erhållas. Ett enkelt papper med vägnummer och avstånd tillsammans med en mobilkarta som visar position borde göra susen.

Eller bara en navigeringsapp där man kan skapa rutter som inte ändras efter att man skapat dem.
Tror du letar efter appar som hanterar gpx spår. Kolla gpx.studio för att skapa dem och guru Maps för att navigera dem. Eller TopoGPS som nämnts tidigare. Förr var det Garmin basecamp + Garmin Montana som gällde men apparna börjar ta över.
Med detta får du ett färgglatt spår att följa och inget mer. Detta är vad som används vid mc-körning på småvägar och det låter som du är ute efter något liknande.

I Maktens fall är det inte noter han vill ha utan det som heter roadbook.
Fungerat utmärkt även när man är själv men att skriva ut massa papper är kanske inte rätt väg att gå idag.
Inplastade papper på styre, ram och underarmar borde täcka 25 korsningsintruktioner. Givetvis skrivna på rallyengelska.

Håller med! Dock oklar kompatibilitet mellan mac/android, när man som jag inte kör samma operativ på dator och lur.
Jag tror du måste vara beredd att testa. Nu kan man visst inte testa just import innan man betalar men
Alternativt kan du trycka på Meny > Mer > Importera fil. Då öppnas filappen. Här kan du välja ett molnlagring, som iCloud, Dropbox, OneDrive eller Google Drive. Sedan kan du bläddra igenom dina filer och välja de filer du vill importera.
Det står inget om att koppla ihop datorn. Tror inte kidsen gör det längre.

Oklart för mig vad fördelarna med topo är förutom terrängkartan som du inte behöver just för detta men den är ju bra att ha om man rejkar stig

Dom har inte ens någon. Telefon/platta är det enda dom känner till och vet hur man använder.

Tjena!

Nja, det gäller väl inte alla. Båda mina snorisar har två datorer var, varsin stationär speldator och varsin laptop. Det intressanta är att dom (och ganska många tonåringar) är tekniskt "bakom". När jag var i den åldern började jag lära mina föräldrar hur "ny teknik" fungerar. Då var dom ändå rätt skarpa och har haft dator hemma sen 1972(!)
Men mina barn tycker att allt bara ska fungera. Laggar datorn så är det fel på internet direkt, fast jag får ut 950 mbit och extremt bra ping. ?

Eller bara en navigeringsapp där man kan skapa rutter som inte ändras efter att man skapat dem.
Det är väl en sån här du letar efter
IMG_2513.jpeg

Tjena!

Nja, det gäller väl inte alla. Båda mina snorisar har två datorer var, varsin stationär speldator och varsin laptop.

Det är ovanligt. Oki, speldator kanske dom har, för att spela, men inte att göra produktiva saker på. Mina bröder som är 12 och 20 år yngre än mig har det inte. Ena brodern jobbar jag tillsammans med, enda gången har rör en dator är för att skriva ut en följesedel, faktura och adresslapp till paket (som inte går att göra på telefon), för allt annat används telefonen.

Kan ju vara så, jag ska åka och provköra idag och fråga ?
Ok, om vi ger detta en sista(?) chans. Vad saknas i detta utom vinterdäck och värme i säten? Det är nybilsgaranti (varför man nu behöver det på en bil någon annan äger) i 36 månader osv?
Trafiksförsäkring tillkommer? Halvförsäkring? Skatt? Vad mer?

132 SEK/mån får man nog lägga till annars blir gumpa kall

1720684388119.png

Ok, om vi ger detta en sista(?) chans. Vad saknas i detta utom vinterdäck och värme i säten? Det är nybilsgaranti (varför man nu behöver det på en bil någon annan äger) i 36 månader osv?

Värme i ratten är också ett måste. Anser jag.

Efter att ha levt en helg ihop med en id4 gtx och vår Tesla så begriper jag inte hur man kan övertyga sig själv att VWn är det rimliga valet om man nu tvunget ska in i elskräpslivet.

Det finns en vw-fördel och det är att sätena, de är väldigt korta i Teslan (slutar mitt på låret) och stolarna går bara bak tillräckligt om man är ca 180 lång.

Visa bilaga 711195
Försäkring ca 250:-/mån, v-däck köper iaf jag själv. Om jag nu hyr den, BYD är fortfarande mycket billigare men också mindre bil..

ID4 finns billigare också.

Efter att ha levt en helg ihop med en id4 gtx och vår Tesla så begriper jag inte hur man kan övertyga sig själv att VWn är det rimliga valet om man nu tvunget ska in i elskräpslivet.

Det finns en vw-fördel och det är att sätena, de är väldigt korta i Teslan (slutar mitt på låret) och stolarna går bara bak tillräckligt om man är ca 180 lång.
Jag är 190, provade en tesla förra veckan och det var inget vidare. ID7 ska vara mycket bättre än tidigare ID bilar men säkert långt från tesla i infotainment.

Försäkring ca 250:-/mån, v-däck köper iaf jag själv. Om jag nu hyr den, BYD är fortfarande mycket billigare men också mindre bil..

ID4 finns billigare också.

Ja, men det är inget annat som jag i praktiken måsta ha? Typ helförsäkring sista 12mån som var på tapeten tidigare?

Service ingår men då ingår inte a la Volvo kanske inte ALL service? Bomsvätska klarar sig i 3 år men risken är väl att man anses missköta bilen om man vägrar betala 2000 om året för att byta den.

Ja, men det är inget annat som jag i praktiken måsta ha? Typ helförsäkring sista 12mån som var på tapeten tidigare?

Service ingår men då ingår inte a la Volvo kanske inte ALL service? Bomsvätska klarar sig i 3 år men risken är väl att man anses missköta bilen om man vägrar betala 2000 om året för att byta den.
Vet inte det kan jag fråga om vi kommer iväg till VW idag. På BYD är det bara halv, men den hyrde vi på ett år.

All service ska ju ingå, men inte slitagedelar om man tex kör slut på däcken får man ju köpa nya.

Jag tyckte det kändes som att sitta på en pall, men den va beg och sätet var nog rätt nersjunket då den gått 13k och en model 3. Tesla har nog inte VW kvalität på sätena ?.

Men den var kul att köra iaf!

VAG har bra stolar på de dyrare bilarna, billiga Golfar mm är inte så roliga imho. Sportstolarna som har den där biten man kan skjuta fram slår allt annat jag provat.

13k ska inget sjunka ihop på tycker jag.

VAG har bra stolar på de dyrare bilarna, billiga Golfar mm är inte så roliga imho. Sportstolarna som har den där biten man kan skjuta fram slår allt annat jag provat.

13k ska inget sjunka ihop på tycker jag.
Ja VWs säten är väldigt bra eller som du säger sportstolarna med utdragbart stöd. Nej normalt märks ju inte 13k i en stol, men jag upplevde den vi testade som nersutten och väldigt mjuk där röven var. Inte alls lika mjuk på passagerarsidan.

Nya model 3 har väl andra förbättrade stolar tror jag.

Jag tror du måste vara beredd att testa. Nu kan man visst inte testa just import innan man betalar men

Det står inget om att koppla ihop datorn. Tror inte kidsen gör det längre.

Oklart för mig vad fördelarna med topo är förutom terrängkartan som du inte behöver just för detta men den är ju bra att ha om man rejkar stig
Eftersom jag gillar "Min karta" (Lantmäteriets app) så vore det smutt med en liknande där man kan göra (edit: eller snarare importera) rutter, så slipper man olika appar för körandet och kollandet på annat intressant. Vilket verkar vara just fallet med Topo GPS. Men, jag vill då fan inte sitta och göra rutten med telefonen. Alltså måste jag kunna göra den vid datorn och sen skicka till telefonen. Och det är då det blir oklart med Mac/Android (brukar lira extremt dåligt; exempelvis är det ett helvete att bara föra över bilder från luren till datorn).

Visa bilaga 711195
Rattvärme och stjärtvärme fram ingår enligt annonserna på blocket.

Eftersom jag gillar "Min karta" (Lantmäteriets app) så vore det smutt med en liknande där man kan göra (edit: eller snarare importera) rutter, så slipper man olika appar för körandet och kollandet på annat intressant. Vilket verkar vara just fallet med Topo GPS. Men, jag vill då fan inte sitta och göra rutten med telefonen. Alltså måste jag kunna göra den vid datorn och sen skicka till telefonen. Och det är då det blir oklart med Mac/Android (brukar lira extremt dåligt; exempelvis är det ett helvete att bara föra över bilder från luren till datorn).
Du kan väl bara maila dig själv, Dropboxa eller något annat av miljoner alternativ för att få över filerna från Macdator till Androidmobil? Och Androiderna är väl öht så öppna att du borde kunna koppla in den och sen direkt få tillgång till ett filsystem?

Ser fram emot att höra hur det här går – verkar vara en lång och krokig väg...

Visa bilaga 711195

Fast nu kollar du inte på ID.7 va?

Ja, det framgår att man tex kan använda icloud

men om man tar en produkt som outdooractive eller liknande så slipper man det eftersom man synkar från web appen till mobilappen

Det är ovanligt. Oki, speldator kanske dom har, för att spela, men inte att göra produktiva saker på. Mina bröder som är 12 och 20 år yngre än mig har det inte. Ena brodern jobbar jag tillsammans med, enda gången har rör en dator är för att skriva ut en följesedel, faktura och adresslapp till paket (som inte går att göra på telefon), för allt annat används telefonen.

Tjena!

Ser jag på mig själv så känner jag iofs igen mig. Tror jag använder min dator produktivt kanske en till två gånger i månaden, för att redigera bilder eller för ett rita ett garage i 3D.
I jobbet är det skillnad, där används datorn relativt mycket.

Jag tyckte det kändes som att sitta på en pall, men den va beg och sätet var nog rätt nersjunket då den gått 13k och en model 3. Tesla har nog inte VW kvalität på sätena ?.

Men den var kul att köra iaf!

Man sitter klart mer upprätt i Model Y, sittställningen är inte alls jämförbar med 3:an. Sätena är korta men det är de på alla bilar för mig (195 cm) så jag är van vid att inte ha stöd hela vägen fram. Och benutrymmet är otroligt bra, jag sitter "bakom mig själv" utan problem. Baksätet på trean var väldigt lågt för övrigt, klart bättre i Y.

Jag kollar ju inte på rätt ställe men återkom gärna med totalen. Halvförsäkring och skatt måste jag väl acceptera men annars måste allt vara inkluderat. Utom vinterdäck då.
Provkört nu, otroligt bekväm bil som är gigantisk invändigt. Halvförsäkring gäller leasingperioden ut. Övermil kostar 11:-/mil, uppdaterade ID4 fanns tyvärr inte hemma för provkörning då demobilen var ute så kunde inte jämföra back to back mer än provsitta en visningsbil.

Massagestol ?

Den ska då ersätta v90 och inte V40 antar jag
Vi har en Q3 och en Atto3 idag. Har tidigare haft Passat/A6 kombi. Har egentligen inget stort behov av en stor bil, men om vi går på ID7 så säljer vi nog Q3 och köper en enklare andrabil.

Får se hur vi gör, ID7 är nog svår att hitta rimliga vinterdäck till. ~24 papp för att hyra däck är ju lite magstarkt..

Vi har en Q3 och en Atto3 idag. Har tidigare haft Passat/A6 kombi. Har egentligen inget stort behov av en stor bil, men om vi går på ID7 så säljer vi nog Q3 och köper en enklare andrabil.

Får se hur vi gör, ID7 är nog svår att hitta rimliga vinterdäck till. ~24 papp för att hyra däck är ju lite magstarkt..
Ja, jag är antagligen inte redo för en spontan affär. Hittar bara GBG på blocket vilket inte är några problem men får väl först åka till Malmö och kolla hur stor den här. Vi klarar oss utan takbox på v90 så blir lite meck om vi byter till mindre

EDIT, Jag hade varit mer på med motsvarande affär på mindre bil. Jag har förlikat med mig att köra v90 tills den är avskriven.

Tillbaka
Topp