Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror man vill ha en viss totalpoäng i bergspristävlingen och då vill man inte ha för många HC-berg. Men det är ren spekulation från min sidaVars kan jag tänka mig faller inom fönstret för detta:
History plays a part, too. In fact, for Gouvenou, this is where the “subjective side” of climb classification really comes into play. “Climbs where there have been great battles, big cycling moments. That helps us to rank them.”
Isola 2000 får som sagt över 800. Känns som en våldsam nerklassning om den då ska bli cat 1 om nu gränsvärdet är 600.
Då Isola 2000 var slutstigning 1993 så var den HC-kategoriserad medan Vars hade cat 1.
Visa bilaga 711457
Jag håller på cv2-klassificeringsteorin...Cat 1 för Isola 2000 verkar ju inte alls uppfylla det där. Indexet blir över 800 vilket är klart mer än HC-gränsvärdet på 600.
Sen är den där typen av index luriga och det är lätt att de kan få väldigt ointuitiva effekter omman använder dem för att klassificera stigningar.
Ett exempel:
Backe 1: stiger 1000 hm på två mil med helt jämn lutning
Backe 2: stiger 100 hm första 15 km och 900 hm sista 5 km.
Dessa backar får samma index enligt den angivna formeln. Jag tror dock att det knappt finns någon som inte skulle säga att den andra backen är klart tuffare.
Pogacar 52:42:04Vilka ligger topp 3 nu?
Ingen direkt. Blev en liten utbuktning på kravallstaketet som smalnade av från höger och sprinten blev inte så bra från Laporte och Wout. Wout hamnade för långt fram för tidigt.Vem blev Wout blockerad av idag?
Jag håller med, men tror också att man i det du länkar till blandat ihop hästkrafter och, typ kubikcentimetrar ?Jag håller på cv2-klassificeringsteorin...
Cv2 rules
Möjligen att Yates skulle kunna försöka sig på att gå med i en utbrytning. Tror inte Almeida gör det. Och har svårt att se någon av dem attackera i sista backen om inte Pogi totalkollapsat.Imorgon och på söndag smäller det med de två tuffaste etapperna i hela touren, typ (man kan väl hävda att 19-20-21 är tuffare i och med att de är sist och därmed är alla extra trötta, men men...). Med dagens ansträngning blir det intressant hur de enskilda cyklisterna och kanske framförallt lagen hanterar bergen.
Jag gissar att Vingegaard kommer vara ganska ensam, samma sak med Remco och Rodriguez. Ändå relativt hög sannolikhet att UAE lyckas sätta tempot under stigningarna för att säkerställa att Pogacar har med sig Almeida och/eller Yates.
Får vi se attacker av Yates/Almeida blir det intressant att se vad som händer. Kan UAE trots sitt rykte och historik av kass strategi lyckas trolla fram en repris av Granon 2022 eller liknande fyrverkerier, för att cementera Pogs gula tröja? Eller får vi se att Vingegaard är starkast av alla.
Och frågan är vad Visma kan hitta på. De har ju inte ett dåligt lag, men skall bli intressant att se hur långt det håller i bergen.
Såklart kommer jag inte kunna se en sekund live. Det blir kvälls-repriser. Tyck gärna synd om mig.
Såg jag fel eller var det inte van Gils som orsakade vurpan på slutet genom att satsa på att komma förbi på sidan men det var för trångt?
Ja, Van Gils var Lotto-cyklisten. Men skulle ändå säga att det ändå var Capiots fel.Såg jag fel eller var det inte van Gils som orsakade vurpan på slutet genom att satsa på att komma förbi på sidan men det var för trångt?
Hm, visst, Capiot driver ut åt vänster vilket han ju förstås i en ideal värld inte skulle göra. Jag skulle dock säga att den typen av sidledsrörelser är så pass vanliga att cyklisterna nog får räkna med dem. Om det skulle vara ok att ”tackla” alla cyklister som inte håller sin linje perfekt hade nog cykelspurter setts som en kontaktsport och cyklisterna varit utrustade med skydd.Ja, Van Gils var Lotto-cyklisten. Men skulle ändå säga att det ändå var Capiots fel.
Capiot tittar vänster och ser förmodligen att Van Gils och ett gäng bakom honom kommer i raketfart och väljer/råkar svänga in åt vänster, rätt rejält. Den lilla luckan han lämnar tar van Gils och eftersom att Capiot liksom fortsätter till vänster blir det så tight att van Gils får krascha sig själv eller knö sig förbi.Hm, visst, Capiot driver ut åt vänster vilket han ju förstås i en ideal värld inte skulle göra. Jag skulle dock säga att den typen av sidledsrörelser är så pass vanliga att cyklisterna nog får räkna med dem. Om det skulle vara ok att ”tackla” alla cyklister som inte håller sin linje perfekt hade nog cykelspurter setts som en kontaktsport och cyklisterna varit utrustade med skydd.
Hade varit en annan sak om Capiot ”slängt sig ut” åt vänster precis när Van Gils kom. Nu ser Van Gils luckan, går för den och när den är på väg att stängas till skiter han i det och kör en tackling för att ändå komma fram.
Den typen av sidledsrörelser skulle jag säga är rätt vanligt förekommande. Och det förekommer även tämligen regelbundet klart häftigare sidledsrörelser. Inte sagt att jag gillar dem, men det blir en gråskala för vad som är acceptabelt.Capiot tittar vänster och ser förmodligen att Van Gils och ett gäng bakom honom kommer i raketfart och väljer/råkar svänga in åt vänster, rätt rejält. Den lilla luckan han lämnar tar van Gils och eftersom att Capiot liksom fortsätter till vänster blir det så tight att van Gils får krascha sig själv eller knö sig förbi.
Att van Gils blev bötfälld är väl inte förvånande trots allt, men tycker inte det är hans fel alls.
Han chansar och satsar definitivt, kanske är ungdomlig dumhet och orädsla men här ser man Capiot slänga en blick över axeln och man ser att Van Gils har gott om utrymme. Här gissar jag att Capiot uppfattar att ingen kommer alternativt struntar i det.Den typen av sidledsrörelser skulle jag säga är rätt vanligt förekommande. Och det förekommer även tämligen regelbundet klart häftigare sidledsrörelser. Inte sagt att jag gillar dem, men det blir en gråskala för vad som är acceptabelt.
Att Van Gils åkte på den hittills största boten i årets tour säger väl att juryn tycker att det han gjorde var rätt ordentligt fel.
Min reaktion när jag först såg det var någon sekund innan tacklingen att ”det där kommer inte att gå, nu smäller det”. I mina ögon känns det som Van Gils tar en rövare som i en ideal värld där alla cyklar på perfekta raka linjer hade gått hem men som i världen så som den är innebär ett skapligt risktagande och i detta fall inte gick hem.
Kul att det fortfarande är dessa dueller.
Wow, tusentals husbilar parkade längs vägen. But why?, 100ggr bättre att kolla på Livestream --- ! Det måste ta några dar i förväg att ta sig dit, och någon dag minst sen att komma ner igen med alla köaer. Jobbigt ! För att se cyklisterna i 20 sec - Korkat. ?