Hjälp - ingen överföring trampor till bakhjul

map7402

Medlem
Hej
Jag har en mtb GT agressor där något är sönder i baknavet.
När jag trampar så går bara kedjan runt och ingen kraft förs över till bakhjulet. Vad har gått sönder och vad ska bytas? Någon med erfarenhet?
Mvh

Något i frihjulsmekanismen har gått sönder, i bodyn och/eller navet.
Ta loss bodyn och kolla hur det ser ut.
Vad är det för nav?

Hej
Delade axeln och då ser det ut såhär..lösa lagerkulor som trillar ut.
Sitter det nåt i hjulet som ska tryckas ut?

Bilagor

• 20240714_194934.jpg
    20240714_194934.jpg
    939.5 KB · Besök: 64
ditt nav har lösa kulor med lagersäte och lagerkonor men de ska inte va så rostigt.. om det där ser ut som de gör så ser innanmätet i frikransen lika illa ut så du behöver en ny frikrans (och nej du ska inte försöka dela på frikransen o smörja upp den för de kommer drösa ut ett par dussin 1mm stora kulor vid försöket)

du kan testa rengöra nav kulor axel osv o se hur mycke skador du har på lagersäte och lagerkonor men de kommer aldrig bli helt hundra i lagergång igen innan du kostar på en frikrans

men i ditt fall hade jag nog köpt ett nytt bakhjul med kassett ist för frikrans plus kassett med samma antal drev som de du har nu

ditt nav har lösa kulor med lagersäte och lagerkonor men de ska inte va så rostigt.. om det där ser ut som de gör så ser innanmätet i frikransen lika illa ut så du behöver en ny frikrans (och nej du ska inte försöka dela på frikransen o smörja upp den för de kommer drösa ut ett par dussin 1mm stora kulor vid försöket)

du kan testa rengöra nav kulor axel osv o se hur mycke skador du har på lagersäte och lagerkonor men de kommer aldrig bli helt hundra i lagergång igen innan du kostar på en frikrans

men i ditt fall hade jag nog köpt ett nytt bakhjul med kassett ist för frikrans plus kassett med samma antal drev som de du har nu
...och till framtiden. Det är klokt att underhålla navet innan delarna förvandlad till järnoxid. Fett är en bra grej.

Tillbaka
Topp