Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är nog standardsvaret, enda nackdelelen är att de inte har så stor volym , ganska smala jämfört med andra 2.35 däck men de väger mycket mindre och har bättre punkaskydd.Ser inte men ett litet jack är väl ok.
Rocket ron funkar nog bra
Dum fråga kanske men går de sätta 20x2,35 när de suttit 2,20 eller blir de helt fel storlek?Ja det är nog standardsvaret, enda nackdelelen är att de inte har så stor volym , ganska smala jämfört med andra 2.35 däck men de väger mycket mindre och har bättre punkaskydd.
Finns det plats så funkar det ju :)Dum fråga kanske men går de sätta 20x2,35 när de suttit 2,20 eller blir de helt fel storlek?
Fanns nämligen i en lokal butik annars får vi beställa
Ja det är nog standardsvaret, enda nackdelelen är att de inte har så stor volym , ganska smala jämfört med andra 2.35 däck men de väger mycket mindre och har bättre punkaskydd.
Dum fråga kanske men går de sätta 20x2,35 när de suttit 2,20 eller blir de helt fel storlek?
Fanns nämligen i en lokal butik annars får vi beställa
På XC240 sitter lagerbanan också fast ordentligt. Skruvmejsel med vass spets + hammare och sätta fast styrröret i skruvstädet för operationen löste det. Plus fem djupa andetag..Någon som tagit av styrlager på en dämpad xc 260? Tänkte låta en grabb låna en bättre gaffel men får inte av crownrace. Ingen man man kan fyska med heller. Kulorna rullar verjlgen direkt på den. (Jag är mest van vid semi integrated)
Jag försökte med en filad skruvmejsel idag men vågade inte fullfölja. Det får vara. Blev lite för mycket åverkan på gaffel.På XC240 sitter lagerbanan också fast ordentligt. Skruvmejsel med vass spets + hammare och sätta fast styrröret i skruvstädet för operationen löste det. Plus fem djupa andetag..
Lycka till !
Ja, den kom av. Sen har jag nog satt dit den varje höst för vintersäsongen och tagit av den varje vår för sommarsäsongen då den dämpade gaffeln satts dit. Kanske fem säsonger nu och den är hel fortfarande.Jag försökte med en filad skruvmejsel idag men vågade inte fullfölja. Det får vara. Blev lite för mycket åverkan på gaffel.
Fick du av den hel?
Ja, jag gav väl upp för lätt då men svårt med andras grejor och de ska till isaberg innan ev skada kan reparerasJa, den kom av. Sen har jag nog satt dit den varje höst för vintersäsongen och tagit av den varje vår för sommarsäsongen då den dämpade gaffeln satts dit. Kanske fem säsonger nu och den är hel fortfarande.
Jag var förbi LBS och frågade om de hade en lös att säja men det fanns tyvärr inte. Konstigt.
Vi är lite Woom-converts i vår familj då vi inte annat än sett glädje vartän den kommer, borträknat några cykelkunnande pappor, något med ramen som verkar skava och woom är nästan ett skällsord. Vi satte grabben på en sån för länge sedan och det sa bara klick direkt, sen har vi kört på med dem och alltid varit nöjda. Sen blev vi lite snål och nyfiken på annat så det blev en Cube 16" som är en bra cykel, helt klart, men långt från prisvärd i mitt tycke.Vi är också lite i valet och kvalet om dottern ska byta till 20”, hon rullar en Ramones 16 nu med MT4-bromsar. Men hon är ~115-120 cm och fyller 5 senare i år. Hon har cyklat på den i två år nu.
Varit inne på en Ramones 20, men även sneglat på RipRock 20 då färgen lockar ??
Earlyrider, Woom (Pappa har lite svårt för ramdesignen) och Vpace känns lite orimligt dyra kanske. Har ni några tips?
Vill gärna ha något med skivbroms, kan alltid flytta över MT4orna om det är så. Sen känns ju trigger som en bättre lösning än vridväxel. Så lätt som möjligt är ju alltid bra.
Lär i vilket fall skaffa en ny sadelstolpe till hennes Ramones 16 tillsvidare, behövde nämligen korta den i början när hon skulle fylla 3. :)
Vid 115 borde det vara dags för 20 ja. Riprock är jag inte glad för. Spec verkar inte tycka det är så roligt m barncyklarVi är också lite i valet och kvalet om dottern ska byta till 20”, hon rullar en Ramones 16 nu med MT4-bromsar. Men hon är ~115-120 cm och fyller 5 senare i år. Hon har cyklat på den i två år nu.
Varit inne på en Ramones 20, men även sneglat på RipRock 20 då färgen lockar ??
Earlyrider, Woom (Pappa har lite svårt för ramdesignen) och Vpace känns lite orimligt dyra kanske. Har ni några tips?
Vill gärna ha något med skivbroms, kan alltid flytta över MT4orna om det är så. Sen känns ju trigger som en bättre lösning än vridväxel. Så lätt som möjligt är ju alltid bra.
Lär i vilket fall skaffa en ny sadelstolpe till hennes Ramones 16 tillsvidare, behövde nämligen korta den i början när hon skulle fylla 3. :)
Vi är lite Woom-converts i vår familj då vi inte annat än sett glädje vartän den kommer, borträknat några cykelkunnande pappor, något med ramen som verkar skava och woom är nästan ett skällsord. Vi satte grabben på en sån för länge sedan och det sa bara klick direkt, sen har vi kört på med dem och alltid varit nöjda. Sen blev vi lite snål och nyfiken på annat så det blev en Cube 16" som är en bra cykel, helt klart, men långt från prisvärd i mitt tycke.
Vi utsätter dock våra cykler för rätt mycket så mitt intryck är inte att Cube och annat är dåliga cyklar, bara att jag finner Woom förvånansvärt prisvärda trots sitt absurda pris och är fenomenala att lära sig på! Andrahandsmarknaden gjorde att vi nästan gick plus när vi sålde den också eftersom bara lite hygglig garageomvårdnad tydligen är något ovanligt så håller man efter den får man i stort sätt tillbaka pengarna.
Cuben har klappat ihop en gång för många i Downhillbackarna så för hans säkerhet har vi kört fully (vpace och propain) senaste tiden och hyran tangerade att bli mer än att köpa en ny så efter att inte hittat just någon andrahandsmarknad för dem att tala om så såg det vettigast ut att skaffa en ny. Så nu har vi en vpace moritz 20" som fick bli hans ganska tidiga 5-årspresent. (förra årets jag skulle gett mitt nuvarande jag ett nackskott om han visste hur det hela skulle bli när jag väl öppnat dörren för den här priskategorin av cyklar till småungar) Jag skäms men samtidigt, fasen så roligt vi hade i helgen tillsammans så det får helt enkelt kännas värt det!
Såhär långt kan jag inte annat än berömma vpacen jämfört med något annat han torterat, norco skulle bli en tvåa före propain om det övht. är såna cyklar du överväger. Fråga påom det är något du undrar
Hej,Vid 115 borde det vara dags för 20 ja. Riprock är jag inte glad för. Spec verkar inte tycka det är så roligt m barncyklar
Hellre scott scale rigid i så fall men de har mekaniska bromsar
Bmc twostroke ser bra ut.
Har du bild på problemet?Ja, jag gav väl upp för lätt då men svårt med andras grejor och de ska till isaberg innan ev skada kan repareras
Ingen bild. Det är bara en lagerbana / crownrace som sitter hårtHar du bild på problemet?
Du e helt 100 på d? Inte så att d e integrerat?Ingen bild. Det är bara en lagerbana / crownrace som sitter hårt
Integrerat crownrace? Ja 99% säker. Det är en billig skitgaffel med de vanliga fördjupningarna för skruvmejsel.Du e helt 100 på d? Inte så att d e integrerat?
Ja, dom kan sitta vansinnigt tajt. Gör som Emil777 sa. Har aldrig haft ett som gått sönder av lite våld.Integrerat crownrace? Ja 99% säker. Det är en billig skitgaffel med de vanliga fördjupningarna för skruvmejsel.
Min 7-åriga dotter har en White XC 240 Lite. Väldigt prisvärd cykel med låg vikt och hydrauliska bromsar samt låg i modellen.Hej! Har precis återupptagit MTB efter +10års uppehåll. Ska nu försöka få med familjen. Har 2 döttrar på 5 och 6år och är nu på jakt efter en prisvärd cykel till den äldre (till att börja med).
Var igår och kikade på en Trek Roscoe 24", men det var tyvärr för stor. Hon är strax över 120cm lång.
Som jag förstått det finns 24" som är anpassade för lite kortare? Har annars tittat på scott scale 20" - men det finns inte så mycket på begagnat marknaden som ligger inte rimligt avstånd.
Hittade den här, står angivet från 116cm - https://www.xxl.se/cube-cube-acid-2...1221368_1_Style#product-specification-section som såg prisvärd ut - eller?
Budget är max 4000:-, vad tror ni, är det något att ha?
MT4 med HC1-grepp är perfekta för små händer!Bara på skoj och efter lite påtryckningar så lät jag min 3-åring prova storasysters urväxta Cujo 20"
Till nästa sommar så kan det nog fungera, dock måste jag byta till hydrauliska bromsar med mer barnvänliga grepp. Några tips på prisvärda alternativ? Bolt on?
De flesta 2 fingersbromsar (mtb) har bra justeringsmöjlgheter så barn når. Jag har haft Formula the one, t1, r1, när de va små (pga låg vikt) men senare m400-6000. Även sram lite bättre funkar. D e inte så kinkiga. I början bromsar barn allt eller inget, typ. Allteftersom lär de sig att hantera bromsen bättre.Bara på skoj och efter lite påtryckningar så lät jag min 3-åring prova storasysters urväxta Cujo 20"
Till nästa sommar så kan det nog fungera, dock måste jag byta till hydrauliska bromsar med mer barnvänliga grepp. Några tips på prisvärda alternativ? Bolt on?
Tack, ser grymma ut, men kanske något över budget då dessa kostar närmare 1000kr per set om jag inte inte är helt ute och cyklar?MT4 med HC1-grepp är perfekta för små händer!
Tack. Tycker Shimano MT400 verkar ok, inte så stor skillnad i pris mot MT200 hellerDe flesta 2 fingersbromsar (mtb) har bra justeringsmöjlgheter så barn når. Jag har haft Formula the one, t1, r1, när de va små (pga låg vikt) men senare m400-6000. Även sram lite bättre funkar. D e inte så kinkiga. I början bromsar barn allt eller inget, typ. Allteftersom lär de sig att hantera bromsen bättre.
Se bara till så du får mtb-varianten och inte hybrid-varianten. Mtb bromsen är vinklad 2-fingerbroms, hybrid bromsen är rak 4-fingerbroms. Jag kan inte modellerna i huvet, så du får kolla själv, vet ej om 200 o 400 finns i hybridvariant.Tack. Tycker Shimano MT400 verkar ok, inte så stor skillnad i pris mot MT200 heller
Jo, jag körde istället på MT Trail, lite overkill med 4-kolvs fram men billigare såTack, ser grymma ut, men kanske något över budget då dessa kostar närmare 1000kr per set om jag inte inte är helt ute och cyklar?
Dock går dom ju att plocka med sig till nästa cykel.
Vad tror du om Shimano MT400 istället?
Mt400.Har nog inte sett mt200 eller mt400 med annat än 4 finger.
Mt200 funkar ändå bra från 24'' och skulle inte bli förvånad om det fungerar på 20'' också. Reach är justerbar
Varifrån mäter du avstånd? :-)Hej! Har precis återupptagit MTB efter +10års uppehåll. Ska nu försöka få med familjen. Har 2 döttrar på 5 och 6år och är nu på jakt efter en prisvärd cykel till den äldre (till att börja med).
Var igår och kikade på en Trek Roscoe 24", men det var tyvärr för stor. Hon är strax över 120cm lång.
Som jag förstått det finns 24" som är anpassade för lite kortare? Har annars tittat på scott scale 20" - men det finns inte så mycket på begagnat marknaden som ligger inte rimligt avstånd.
Hittade den här, står angivet från 116cm - https://www.xxl.se/cube-cube-acid-2...1221368_1_Style#product-specification-section som såg prisvärd ut - eller?
Budget är max 4000:-, vad tror ni, är det något att ha?
Tips på grövre däck till en Frog 48?
Med original 16"x1.75" så blir det lite läskigt för grabben att köra grusväg. Han vill ha bredare däck.
Något grovmönstrat 2.00 borde kanske räcka för att få en något stadigare tur och en lite tuffare utseende. 2.25 är kanske lite väl?
Edit: Såg att det sitter 1.50 däck på nu ?
Så utan att veta bredden på fälgen så får nog 2.00 bli max.
Jag tror det beror på att 48 är en äldre modell, på den tiden så ingick det två uppsättningar däck när man köpte cykeln ny. En uppsättning släta och en lite grövre. Köpte en ny Frog 40 till dottern för några år sedan, och då ingick det bara en uppsättning däck, och det var sådanna som du beskriver.Vi har en Frog 44 där det också sitter 16”x1.50” däck på. Har inte upplevt att däcken var speciellt begränsande. Men när jag jämför med bilden du lade upp tidigare verkar det som nästan släta däck på 48an?
Våran 44a har däck med massa små knobs, kan inte hitta det Kenda däcket nu. Men borde vara de Frog själva säljer som reservdel på deras hemsida. Annars kanske kolla på Rocket ron i 16”x2.00” alternativt Billy bonkers?
11-34 stöds av altus. Möjligt att mer funkar men på 20'' är 34T rätt lågt - beroende på vad ni har fram