Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Skulle inte förvånat mig. Du hade mycket energi kvar när vi andra gick och la oss. Bra kört hela vägen till mål! Vi sov istället och tog en korv med bröd till frukost innan vi trampade vidare.
Tog en skön tablett sen och sov ett par timmar sen. Fick en nygrilad hamburgare av snälla farbrorn strax före 02:00. Sista 10milen gick allt annat än fort, sista tre gick på vilja och känslor.

Sverigetempot 2024
Hej! Här är en liten reseberättelse (del 1/2)

Preludium
Tänkte att det kan vara trevligt komma ut lite, så gjorde en anmälan till årets tur. Mina förberedelser vad gäller landsvägscykling (utöver, förvisso, en del touring och vardagscykling) hade bestått av några turer på 3-5 mil och en 30-milare. Så räknade inte med något hastighetsrekord, och gillar inte att cykla en hel natt igenom. kunde kanske se om det gick att cykla civiliserat inom tidsgränsen, och sova 8 timmar varje natt?

IMG_20240702_225307.jpg

Vindeln station

Resan, även norrut denna gång, gick med "lokaltåg-stafett", ett oväntat bekvämt färdmedel under sommaren då man ofta har färre pendlare att trängas med. Första dagen med Mälartåg + X-tåg från Uppsala till Sundsvall, och sen Norrtåg till Umeå med god tid att arbeta ombord. Hade tänkt övernatta där, men tog ett lokalt tåg med mysig gammal X11-motorvagn till Vindeln och slog upp tältet bara några meter från älven.

IMG_20240703_193200.jpg

framme i Katterjåkk

Nästa dag började som på räls på Norrtåg, där jag bland annat träffade en
långfärdscyklist från Singapore. Dock gick min plan om att ta cykel hel och väskfri i stöpet i Boden, där vårt tåg blev stående på grund av en urspårad växling i Gällivare. Färdmedlet blev i stället en mindre bekväm ersättningsbuss. Jag lyckades vika ihop cykeln och lägga i ett medhavt litet plastskynke - men när cykeln väl var ombord hade jag själv inte sittplats kvar, utan fick ta nästa buss. Väl på bussens slutstation Gällivare ser jag då den första bussen med min cykel ombord - rullande ut från staden. Hallå? Jag flyger inte, och trodde jag därmed också att jag skulle slippa sådana spektakel, med bagage skickat någon helt annanstans ... Lyckades i alla fall få tag i ett Regina-tåg som precis skulle till Kiruna, kunde genskjuta bussen och kom fram till ett glatt återseende. Därefter lokala loktåget, det som fanns kvar, upp till Katterjåkk. Senare ankomst än planerat, och kort om än vacker övernattning i tältet vid en jokk i närheten.

Torsdag 4/7: Riksgränsen - Puoltikasjärvi (km 202), 20 mil
IMG_20240704_085936.jpg

IMG_20240704_090022.jpg

Start på gränsen

Rullade ut från Riksgränsen vid 9-tiden med ett glatt gäng, de flesta i en stor klunga, men med velomobilisterna långt i förväg. Körde med sällskapet till Abisko, där jag behövde stanna för lite justeringar. Mötte någon enstaka cyklist, men körde annars solo till Kiruna. Stopp på både Scandic, Coop och en lokal pizzeria som kallade sig "Kebab house".

IMG_20240705_075833.jpg
IMG_20240704_214409.jpg

Första övernattning, norr om Gällivare

Mat- och sovklockan hade gjort sig påmind, och bestämde att det - i enlighet med planen att köra bekvämt - kunde få bli en kortare första dag. Efter några enstaka skurar i alla biltrafik vid Svappavaara svängde jag vid 21-tiden in till en fin öppen stuga norr om Gävle jag hittat via Open Streetmap, tog ett kvällsbad, lade liggunderlaget på golvet och sov gott.

Fredag 5/7: Puoltikasjärvi - Laxsjön (söder om Moskosel, km 475), 27 mil

IMG_20240705_133241.jpg

Luleälven nästa

Uppstigning ca 07, och rullade snart genom Gällivare. Snabbt stopp på OKQ8 vid Sjöparken för vattenpåfyllning i kamelen, som sitter bakom ryggstödet på cykeln. Lugn cykling förbi Dundret, mindre biltrafik söder om staden. Vego-burgare till lunch på Ennás i Porjus. Första riktiga backen upp från Luleälven, vilket gick rätt bra trots (eller kanske tack vare?) några små skurar. Stopp på Coop i Jokkmokk vid 14-tiden för stämpel och proviant. Det är inte helt tätt här uppe mellan affärer, så en får passa på.

IMG_20240705_184105.jpg

Tågpersonalen provar tågets fyrkantsnyckel

Svängde vid 18-tiden in till stationen i Kåbdalis, där det enligt kartan skulle finnas dricksvatten, så det också var klart innan kvällen. Vattenposten hittades, men krävde vred för trädgårdskran, något jag faktiskt inte hade i packningen. Skulle åka vidare till annat ställe, men norrgående motorvagn på Inlandsbanan stod inne, och två ytterst hjälpsamma och trevliga förare + konduktör ville prompt hjälpa till. De berättade att de hört att här fanns godaste vattnet norr om Vilhelmina, och med en fyrkantsnyckel av den modell järnvägen använder + ett par gem från bra-att-ha-lådan på tåget fick de runt kranen, till allmän förnöjelse.

IMG_20240705_224820.jpg

Laxsjön, fin plats att tälta

Fortsatte kvällen i cykelvänligt uppehållsväder, viss motvind men inte så farligt på liggcykel. Såg turens första renar. Annars mycket skog och väg. Hade börjat leta boende på olika kartor, och undersökte vid 22:40-tiden en liten väg ner till Laxsjön. Visade sig vara en trevlig informell bad- och grillplats, med riktigt slät mjuk mossa för tältet i skogen bredvid. Tog kvällsbad igen och somnade innan midnatt.

Lördag 6/7: Laxsjön - Volgsjöfors (söder om Vilhelmina, km 744), 27 mil

IMG_20240706_093157.jpg

Rävunge

IMG_20240706_114426.jpg

Fler vägrenar

Gick upp vid 8-tiden, och rullade iväg kring 8:40. Dagen började fint med sol. Träffade vid 9-tiden en söt liten rävunge, som hoppade omkring, försiktigt nyfiken på mig och mitt åkdon. In till Arvidsjaur för dagens vattenpåfyllning och en tidig lunch, och träffade vid OKQ8 de första cyklisterna från F-gruppen. De hade inte sovit lika länge.

Så innan Slagnäs kom det ökända vägarbetet. Jag lyckades hålla disciplin och tillräckligt låg fart nästan hela vägen, men med bara några km kvar behövde jag gå ut till höger för en närgången husvagn. Då gick luften ur framdäcket, ett 28 mm GP5k med slang. Stannade och lagade klämpunkan. Precis när jag fått i luft kom en regndroppe. Och en till. Och sen åtskilliga tusen, med tillhörande åskväder. En holländsk cyklist (F34, Mark de Vos) hade stannat, och när skyfallet kom hittade han en fiskestuga precis intill. Jag fortsatte i stället, väderprognosen i åtanke och långa regn, och inte så brydd att bli blöt. Fick precis när regnet och grusvägen var över en punka även på bakdäcket. Gick att laga, och lappade gammal slang. Sen kom regnet åter. Bra timing ändå.

Träffade holländaren igen in mot Sorsele, och vi tog regnblöt pizza-paus tillsammans vid 16-tiden. Det var rätt varmt ändå i regnet så länge man rör sig - jag körde med tjockare handskar vid regn, tights, vindjacka med cykeltröjan i smartwool under - men just momentet att ta sig ut i det blöta och hurva sig några minuter innan kroppen kommit igång är ju inte helt bekvämt. Kan tänka mig det är ännu värre om man skulle haft sömnbrist på allt. Tack till verkstaden i Sorsele också, som lånade ut en vattenslang så jag kunde göra cykeln ren från vägarbetets sand och lera.

IMG_20240707_005049.jpg

Genom Vilhelmina

IMG_20240707_021451.jpg

Kvällens lägerplats

Kring Blattnicksele vid Vindelälven släppte regnet. Hade sällskap några bitar av Mark, men han skulle ta sovpaus tidigare. Rullade genom Storuman vid 21-tiden, och bestämde mig för att ta även Vilhelmina denna kväll, för att ha även mellan-stämpeltiderna helt inom de officiella tidsgränserna. Och det blev kanske vackraste etappen, med nästan helt bilfri väg, sol och dimma över myrar och sjöar. Rullade genom Vilhelmina vid 00:50 ungefär. Fotostämpling, bara EPA-ungdomar vakna. Hade tänkt sova direkt efter samhället, men hade bra flyt och fortsatte en bit längs Ångermanälven, hittade en till liten informell lägerplats nere vid en fors vid 01:30. En del av sovsäcken hade blivit blöt när cykeln låg ner i regnet, men blev torr av ren kroppsvärme på någon timme.

Söndag 7/7: Volgsjöfors - Östersund (km 960), 22 mil

IMG_20240707_192520.jpg

Felix, Mats och Camillas gäng

IMG_20240707_233927.jpg

Torkpaus i Östersund

Ute på vägen igen vid 11-tiden, precis innan det började regna igen. Lunch i Dorotea vid 13-tiden, hittade ett gäng blöta men rätt glada fredagscyklister (bland annat F52 Camilla Edvardsson Stenvold) på pizzerian, med kläder på tork över halva lokalen. E45 avstängd i samhället, så fick improvisera annan väg. Cyklade solo ut, och det tuffade på bra - förmodligen hjälpt av få backar.

Rullade rakt genom Hoting (som var informellt stopp med hotell), och kom in till Strömsund vid 16-tiden. Kände mig något belgisk när jag beställde pommes med sås på pizzerian. Många randonnörer på pizzerian, bland annat F01 Felix Unsöld som kört UTU och F37 Mats Ängehult. De senare två hade jag sällskap med hela vägen till Östersund, i ett rolig etapp och äntligen lite uppehållsväder. Hade också en dansk i närheten som föredrog köra solo, och Camillas gäng inte så många minuter efter. Här började det kännas som mer bebodda trakter, och med lite åker och äng som började ta över från bara skog och myrar. Vi rullade in i Östersund ungefär 22:30, efter lite fin backträning vid Lit (med bra bansträckning över gamla vägen). Skönt med lite dusch, bytte lite underkläder med min dropbag, och plockade ur lite som inte använts, bland annat regnbyxorna(!). Såg att T84 Morten Himmel hade sin cykel i korridoren - tydligen hade han kommit tidigare under dagen, men behövt vänta till måndag för nya däck i storlek 650B.

Fortsättning följer ...

Sverigetempot 2024
Här är reseberättelse del 2/2.

Måndag 8/7: Östersund - Ulvsjön (i Mora norra vildmark, km 1215), 26 mil
IMG_20240708_091240.jpg

Propagandacykling

Rullade ut i strålande väder vid 8-tiden med Felix, Mats och en cyklist till. Jämtland bjöd på sitt bästa med Frösö-blomster, ängar med små lador och snöklädda berg i ren propagandacykling. Släppte sällskapet vid Oviken, föredrog att spara krafter till senare under dagen i de rätt kraftiga backarna. Men såg Felix cykla förbi igen i Svenstavik, där jag stannat på fin-förmiddagsfika på ett café i byn.

IMG_20240708_142755.jpg
Klövsjö

Snabb-lunch på risgrynsgröt (från matsäcken, bra att göra den lättare inför klättring) utanför Tempo i Åsarna vid 13-tiden. Sen upp på småvägar, och snart första stigningen på 8%. Lagom uppvärmd, och pepp blåsmusik hjälpte. Kort paus i Klövsjö för att beundra utsikten och njuta av solen, innan toppen på Vemdalsskalet, där jag kort träffade några snabba cyklister från S-gruppen.

Dagens matpaus var i Vemdalens by vid 16-tiden. Sen började regnet. Satte på varmare kläder, och rullade ut genom fjällskogen mot Sveg i åska, blixtar och tidvis så mycket vatten jag hade önskat vindrutetorkare på glasögonen (eller kanske linser). Körde i kapp ett sällskap norrmän, som hängde på bakom mig ett tag.

IMG_20240708_225650.jpg

Lämnar Norrland

Proviantering vid 19-tiden på Coop i Sveg och lite fika på OKQ8 bredvid. En av norrmännen kunde bara lägga i ett par växlar bak, men jag kunde dessvärre inte hjälpa till. Efter Sveg upphörde regnet, och det blev fincykling igen. Brucker-tema på P2, och lyssnade på femte symfonin i cykelns högtalare med små härjedalska sjöar och enstaka gårdar passerande förbi. Lämnade civilisationen vid Lillhärdal och gav mig ut i vildmarken igen. En vacker kväll, med regnbåge i solnedgången, stora myr-vidder och forsar. I skymningen mötte jag ett par cyklister från Ö-vik, som tagit fotopaus vid länsgränsen. De hade då 10 mil(?) kvar till sitt bokade boende, men verkade vara på rätt bra humör trots detta. Gjorde kväll i en enkel glänta ungefär vid midnatt.

Tisdag 9/7: Ulvsjön - Silvergruvan (nära Hällefors, km 1483), 27 mil
Tisdagen blev en rolig cykeldag. Var på cykeln vid 10-tiden, och rullade in i Älvdalen vid 12-tiden för fika på byns mysiga konditori. På väg ut kom Petter Frygnegård (T71) ikapp i en uppförsbacke, och vi gjorde sällskap större delar av dagen. Vi cyklade längs Vasalopp-spåret, pratade om olika Vasalopp, och en bit efter Evertsberg såg vi norrmännen på håll. Vi körde i kapp dem i sann brödrafolken-anda, och drog sällskapet till Venjan för loppets - för min del - första glasspaus. I Vansbro kändes det ett tag som vi var ute på XC-lopp snarare än randonnée med skogsstig och smala broar. Hade ätit matsäck när norrmännen tog paus för fotbad, så rullade vidare själv när de tog in på pizzeria.

Resan gick genom gammal folkmusik-bygd till Nås, med oväntat många cyklister på vägen. Visade sig vara cykel-bingo, ordnat av en bygdeförening. Finns många sätt att komma ut och samla stämplar ... sen upp genom lite mer kullar till Fredriksberg. Träffade vid 21:30 ett gäng från Göteborg, där vi alla hade hittat det för dagen stängda bageriets picnicbord som lämpligt ställe för fikapaus och signering av varandras brevetkort.

IMG_20240709_223241.jpg

Nattcykling Fredriksberg - Hällefors

Hängde med Göteborgs-gänget, där två inte kört brevet alls innan de hängde på PBP förra året, i trevlig nattcykling. De skulle, med lite tvekan, köra natten igenom. Sade hejdå vid 00:20 och Silvergruvan, där jag spanat in en möjlig lägerplats. Svängde av in på grusvägen, som gick över skog och kraftledningsgata. Nu var det för första gången på länge faktiskt mörkt på riktigt. Döm om min förvåning när ett par stora ögon lyste i mörkret bara några meter bort, när jag tittade med pannlampa åt vänster. Björn? För smal. Rådjur? För stor. Älg? För liten ... men visade sig vara en tonårig älgkalv. Som nog blev lika överraskad som jag. Kunde sen sova gott vid Svartälven, även om vattnet var för strömt för att våga bada på egen hand.

Onsdag 10/7: Silvergruvan - Skövde (km 1711), 23 mil
IMG_20240710_123145.jpg

Badpaus

På rutten igen vid 10-tiden. Rullade in i Hällefors för snabbt fika på OKQ8; de hade sett flera cyklister vid det här laget. Ny cykelväg till Grythyttan längs stora vägen är bra, även om den omotiverat bytte till vänster sida i plankorsning halvvägs. Tog ett bad vid en liten sjö, hade inte tvättat håret på nästan två dygn. Fina kurviga vägar, små sjöar, rester av flera gamla järnvägar.

IMG_20240710_175608.jpg
IMG_20240710_213110.jpg

Västergötland

Kort proviantering på liten Coop i Karlskoga. Gul varning för skyfall i Götaland och södra Värland. Under pizza-pausen i Degerfors vid 16-tiden kom det utlovade regnet. Inget att göra, bara till att köra. Smattrade ordentligt mot vindjackan. Regnade i skog, regnade över fält, regnade över Göta Kanal. Vid Lyrestad började det lätta, och rullade på fina småvägar över Västgötaslätten mot Skövde. Men innan vi kom dit, skulle rutten upp på Billingen både en, två och tre gånger. Tidvis rätt brant. Stämplade på hotellet vid 22-tiden. Var lite frestad att övernatta där, men sovsäcken var torr, och rullade ner i mörkret, upp på berget igen längs rutten, och till en lägerplats jag använt förr, med utsikt över stadens ljus från bokskogen på berget. Klar för kvällen innan midnatt.

Torsdag 11/7: Skövde - Simlångsdalen (km 1940), 23 mil
IMG_20240711_104926.jpg

Förmiddagsfika

Rullade iväg från Billingen vid 9-tiden. Mötte som hastigast Niklas Edvall (T90), kassör i Randonnör Stockholm. Fin-fika på Systrarnas konditori i Falköping, och sen riktig cykelpropaganda igen på den asfalterade banvallen från Västra Centraljärnvägen. Vid Vegby (en grannby till Köttkulla) kom en kort regnskur. Ställde in cykeln i en picnic-paviljong i parken, men tog själv en ordentlig simtur i sjön. Det är mysigt att bada i regn.

IMG_20240711_143115.jpg

Går som på räls

IMG_20240711_153557.jpg

Möte med annan randonnée

IMG_20240711_162614.jpg

Bemannad frivillig kontroll

Kom fram till Tranemo vid 15-tiden, och träffade på ICA flera randonnörer, men som visade sig vara ute på en 60-milare. Bland annat förbundsorförande Daniel Ridings själv. De hade längre kvar att cykla än oss på Sverigetempot, vilket på något sätt kändes upplyftande. Stannade kort för ett äpple i Sjötofta, och rullade sen vidare till Hyltebruk, delvis med Niklas i sällskap. Stämplade på en cyklistvänlig pizzeria, där också fler cyklister anslöt och gjorde sällskap en bit ut från samhället. Funderade ett tag i den vindstilla kvällen på att fortsätta ända till ett spanat vindskydd uppe på Hallandsåsen, men slog läger vid 22:30-tiden i en bokskog några meter utanför Simlångsdalens samhälle.

Fredag 12/7: Simlångsdalen - Smygehuk (km 2158), 22 mil

IMG_20240712_114450.jpg

Second breakfast

Rullade iväg vid 9-tiden. Gran- och bokskog började vika allt mer för öppna fält. Efter någon mil hittade jag tyska liggcyklisten Morten Himmel (T84) igen, som cyklade helt analogt - både GPS och telefon hade fått slut på ström. Han fick låna en powerbank, och vi rapporterade position så arrangörer och vänner kunde se att allt var i ordning. Lång paus på det fina konditoriet i Laholm för att ladda batterier bokstavligen och bildligt - men jag tackar inte nej till en ordentlig - vad som för mig blev - second breakfast.

IMG_20240712_171620.jpg
IMG_20240712_142520.jpg

Som på kontinenten

Vi trampade uppför Hallandsåsen. Kände mig stark, men det kan också hjälpa att min Schlitter Encore är lite bättre på klättring än en M5 Highracer. Landskapet började bli helt annorlunda, med böljande öppna fält i stekande sol, svalkande tunnlar i bokskog, och små byar med gamla fina hus. Man skulle nästan kunna tro sig vara på Paris-Brest-Paris, och möta ett gäng hejande och dragspel-spelande bybor runt nästa hörn. Jag fick en oväntad punktering, men det var snabbt ordnat. Vi tog en matsäck-paus vid en liten sjö, och kom till Eslöv vid 17-tiden efter en tur förbi ett otal slott i tegel. Här fyllde vi proviant på Coop inför sista sträckan, och laddade med ett halvt kg glass per person. Gott.

IMG_20240712_213135.jpg

Solnedgång i Skåne

IMG_20240712_234750.jpg

Nästan framme

IMG_20240712_235534.jpg

I mål!

Sista sträckan gick i en guldfärgad solnedgång över vindmöllor, skånska gårdar och fält. Vi rullade bra i en varm motvind söderifrån, utöver en punka-paus igen som gick att ordna rätt snabbt. Hade blivit ett snitt i sidan på mitt GP5k bakdäck, så bytte till reservdäcket. Kvällen lade sig, och de blinkande röda ljusen på vindkraftverken blev som fyrar. Med några km kvar kom lukten och ljudet av hav i mörkret, och vid 23:50 kunde vi svänga in vid Smygehuks udde, och bli välkomnade av Marie Inkinen som skötte målet.

Sverigetempot 2024
Kanske kan nämna lite vad jag kört för utrustning också.

Cykel + verktyg
Schlitter Encore (highracer liggcykel) med trippel fram, lägsta växel 32-28.
Hemmabyggda hjul på H+SON-fälg och Sapim aeroekrar. GP5k 28-622 fram oh bak
  • reservslang (2 st)
  • GP4k 25 mm reservdäck
  • Reservtrissa för kedjan, växelöra och sits-fäste i reserv
  • Topeak mini-fotpump (varit med länge)
    Verktygs-neccesär med multiverktyg, några fasta nycklar, patchkit, olja, superlim, trasa, kirurghandskar, reserv-wire broms och växel, lite lösa skruvar, kedjelås, mm.
Fungerade som det skulle, även om jag fick en del punktering vid vägarbetet vid Slagnäs och i Skåne. Använde reservdäcket i Skåne. Gjorde nackstödet lite tjockare genom att stoppa in en reserv-tygpåse i det.

Elektronik
  • SON Delux navdynamo med 2 st Axa Pico (hel- och halvljus), B&M min-bakljus från dynamon
  • B&M E-werk för laddning av mobil, även en tunn 5W solpanel + några små powerbank
  • Liten delvis hemmabyggd bluetoothförstärkare + små Philips-högtalare för musik
  • Vanlig smartphone (vattentät Xperia XZ2) för navigering
  • Leznye StVZO reservlampa fram, B&M batterilampor bak (2 st)
  • Liten Petzl pannlampa
  • Diverse USB-sladdar + nätadapter
  • Lite sladd + sockerbitar i reserv
Fungerade i princip som de skulle. Behövde inte använda reserv-framlampan; hade reserv-baklampan på några gånger för säkerhets skull. Power-bank (små på 2.5 - 5 Ah) fungerade inte riktigt i pass-through, så körde högtalarna från en, under tiden den andra laddade från solpanelen och mobilen laddades från navdynamon. Behövde inte använda stora powerbanken (8 Ah) innan sista dagen då jag lånade ut den.

Kläder
  • Regnjacka
  • Gul vindjacka med reflexer
  • TORM cykeltröja i Smartwool, liggcykelanpassad med fickor fram (2 st)
  • Ylleunderställströja (2 st, en reserverad att sova i)
  • Ylletröja (användes mest att sova i)
  • Tjocka cykelhandskar
  • Tunna cykelhandskar, även de hel-finger
  • Halvlånga tight
  • Långa tights
  • Cykelbyxor utan vaddering / ylle- eller funktionsunderbyxor, (1 st/dag, bytte i Östersund)
  • yllestrumpor i olika tjocklek (3 st, bytte ut några i Östersund)
  • regnbyxor (använde inte ens i regn, så lämnade i Östersund)
  • Shimano XC-skor med vanlig SPD-kloss
  • Tunn mössa
  • Hjälm
  • Bomullshalsduk (fungerade även som handduk vid bad)
  • Yllehalsduk (mest för att sova i)
Fungerade som det skulle, även om jag inte behövde använda reserv-underställströjan. Regnbyxorna åkte hem också, det var lättare att cykla i tights i regnet och hålla sig varm.

Övernattning
  • Vaude 1-personerstält
  • Haglöfs 3-säsongers sovsäck
  • Thermarest liggunderlag
Fungerade som de ska. Tältet är superlätt, men man kan bara nätt och jämnt sitta upprätt i det. Sovsäcken blev blöt en gång, hade sen en innerpåse i fodralet.

Mat och dryck
  • Camelbak 3 liter + 750 ml vattenflaska
  • Sked, smörkniv, liten plastskål
  • Schweizerkniv
Försökte ofta ha lite mer än en måltid i reserv (potatissallad eller bröd + ost eller hummus), och ladda fika ungefär en gång per dag. Gick åt mycket torkade fikon, bananer men även Singoallakex var praktiska under gång. Köpte totalt två paket müsli för frukost. Hittade någon gång blåbär till frukosten också.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Även om det är underhållande att läsa om andras misär (skadeglädje?) så är det en sådan här reseberättelse som gör att suget infinner sig. Tack!
ja med detta inlägg blev man nästan lockad att delta! men som tur är, är man tillräckligt gammal och förståndig för att förstå att man inte ska vara med :)

Sverigetempot 2024
ja med detta inlägg blev man nästan lockad att delta! men som tur är, är man tillräckligt gammal och förståndig för att förstå att man inte ska vara med :)
Jag vet inte hur gammal du är, men det finns cyklister på 80-85 år som kört PBP. Och så kan du ju köra en sådan här bekväm-cykel som mig och några andra om så önskas :-)

(sen att cykla 210 mil på 8 dagar är nog förvisso lite galet hursomhelst, men ändå)

Sverigetempot 2024
Vad är det för tempopinnar man ska satsa på om man vill komma upp i höjd. Fokus komfort inte aero?
Byggde en cykel optimerad för komfort inför fjorårets RAP som tog mig 260 timmar att genomföra. Inga större problem med kroppen alls. Just tempopinnarna blev Ergo 43a med högsta möjliga risers (Profile Design såklart). Men det stora lyftet jämfört med C3 som jag kört många år och mil med var Culprits långa CSR "arm rests". Ingen UCI i ultracykling ?

Sverigetempot 2024
En vecka senare när intrycken satt sig lite (och kanske de värsta börjat suddas ut) - här kommer några tillägg på @Ricard_STHLM s RR

Hela första dagen flöt på fint, cykla genom en midnattssolsnatt var härligt även om det var långt mellan husen. Strax innan Storuman ser vi de första svalorna följt av blåklockor i mängder i dikeskanten.

Dag två var nära på miserabel, precis innan vi ska stanna i Vilhelmina för att stämpla kommer en störtskur och vi ramlar in på Coop blöta och kalla vilket inte blir bättre av att ACn är på för fullt. Samma visa i Dorotea, efter att ha snurrat runt vägarbetet på huvudgatan kommer vi till OKQ8-macken precis när det börjar ösa ner - då blir man lätt stillastående en extra stund.

Dag tre … även om den startade piggt var det dagen då vinden blåste ur skallen på mig. Trampa för att komma nerför 5-6% lutning tar verkligen lusten ur en. Det missade sovet innan Vansbro och att vi var 5-10 min för sena för att proviantera på macken i Vansbro var en liten utmaning men att få en glatt välkomnande av @stafer69 inne på värdshuset var en moralhöjare.

Här borde jag/vi nog ha kartrekat rutten lite bättre, för segare och knaggligare väg än den mot Fredriksberg (f.ö anser jag att alla orter med -berg och -ås bör förstöras) - verkligen inte rätt sträcka att få ett slag av sovhammaren. Här visade sig dock vår snabba vänskap hålla riktigt bra, inga sura miner - bara pepp. Det jag borde gjort bättre var att komma ihåg puffjackan jag pulat ner i packningen vid bag drop i Östersund (”den här kan ju vara bra att ha om det blir kallt”), men nu gjorde jag inte det och fick frysa som en hund. När vi väl fick lite värme i kroppen gick det ju fint att cykla 20 mil till ?

Fjärde benet från Skövde och ”him” var det blandad smärta och njutning - sittsåret gjorde sig ständigt påmint vid varje ojämnhet medan välkända vägar (och då särskilt söder om åsen) välkomnade med värme och skönhet. Sista 10 milen var närapå lekfulla med ett (i sammanhanget) furiöst partempo där vi drog prick 2 minuter var.

Målgång och mottagande av familjen var omtumlande, plötsligt var allt slut. Inte för att jag gärna ville cykla en meter till men var det verkligen över ?

Om fyra år … då kör vi väl igen ?

Sverigetempot 2024
Sade hejdå vid 00:20 och Silvergruvan, där jag spanat in en möjlig lägerplats. Svängde av in på grusvägen, som gick över skog och kraftledningsgata. Nu var det för första gången på länge faktiskt mörkt på riktigt. Döm om min förvåning när ett par stora ögon lyste i mörkret bara några meter bort, när jag tittade med pannlampa åt vänster. Björn? För smal. Rådjur? För stor. Älg? För liten ... men visade sig vara en tonårig älgkalv. Som nog blev lika överraskad som jag. Kunde sen sova gott vid Svartälven, även om vattnet var för strömt för att våga bada på egen hand.

Du gillar uppenbarligen att sova i naturen och verkar ha stor naturvana. Inte alla hade gillat att upptäcka ett par stora ögon bara några meter bort i mörkret...

Sverigetempot 2024
En vecka senare när intrycken satt sig lite (och kanske de värsta börjat suddas ut) - här kommer några tillägg på @Ricard_STHLM s RR

Hela första dagen flöt på fint, cykla genom en midnattssolsnatt var härligt även om det var långt mellan husen. Strax innan Storuman ser vi de första svalorna följt av blåklockor i mängder i dikeskanten.

Dag två var nära på miserabel, precis innan vi ska stanna i Vilhelmina för att stämpla kommer en störtskur och vi ramlar in på Coop blöta och kalla vilket inte blir bättre av att ACn är på för fullt. Samma visa i Dorotea, efter att ha snurrat runt vägarbetet på huvudgatan kommer vi till OKQ8-macken precis när det börjar ösa ner - då blir man lätt stillastående en extra stund.

Dag tre … även om den startade piggt var det dagen då vinden blåste ur skallen på mig. Trampa för att komma nerför 5-6% lutning tar verkligen lusten ur en. Det missade sovet innan Vansbro och att vi var 5-10 min för sena för att proviantera på macken i Vansbro var en liten utmaning men att få en glatt välkomnande av @stafer69 inne på värdshuset var en moralhöjare.

Här borde jag/vi nog ha kartrekat rutten lite bättre, för segare och knaggligare väg än den mot Fredriksberg (f.ö anser jag att alla orter med -berg och -ås bör förstöras) - verkligen inte rätt sträcka att få ett slag av sovhammaren. Här visade sig dock vår snabba vänskap hålla riktigt bra, inga sura miner - bara pepp. Det jag borde gjort bättre var att komma ihåg puffjackan jag pulat ner i packningen vid bag drop i Östersund (”den här kan ju vara bra att ha om det blir kallt”), men nu gjorde jag inte det och fick frysa som en hund. När vi väl fick lite värme i kroppen gick det ju fint att cykla 20 mil till ?

Fjärde benet från Skövde och ”him” var det blandad smärta och njutning - sittsåret gjorde sig ständigt påmint vid varje ojämnhet medan välkända vägar (och då särskilt söder om åsen) välkomnade med värme och skönhet. Sista 10 milen var närapå lekfulla med ett (i sammanhanget) furiöst partempo där vi drog prick 2 minuter var.

Målgång och mottagande av familjen var omtumlande, plötsligt var allt slut. Inte för att jag gärna ville cykla en meter till men var det verkligen över ?

Om fyra år … då kör vi väl igen ?
Klart vi gör ;)

Sverigetempot 2024
Dödsgruset er borte!

På veg til Offroad Finnmark. Visste dere at når man skal kjøre fra sør-Norge til Finnmark på mest effektive måte, da må man gjennom Sverige? Så i dag har jeg gjenopplevd Sorsele, Slagnäs, Arvidsjaur og Kåbdalis. I morgen blir det Jokkmokk, Gällivare, Finland og til slutt Finnmark.

PXL_20240724_172216524.jpg

Hadde jo sett spesielt fram til gjensynet med Dödsgruset. Men borte var den altså. Men kanskje det skal være sånn. Det er sånne mytiske vegarbeidsstrekninger som bare åpenbarer seg når det er Sverigetempot.

PXL_20240724_174711624.jpg

To minutter før ankomst Kåbdalis åpnet slusene seg. Dette påkalte de riktige minnene, for akkurat sånn var det jo hver kveld på ST også!

PXL_20240724_194215429.MP.jpg

Sverigetempot 2024
Dödsgruset er borte!

På veg til Offroad Finnmark. Visste dere at når man skal kjøre fra sør-Norge til Finnmark på mest effektive måte, da må man gjennom Sverige? Så i dag har jeg gjenopplevd Sorsele, Slagnäs, Arvidsjaur og Kåbdalis. I morgen blir det Jokkmokk, Gällivare, Finland og til slutt Finnmark.

Visa bilaga 714491

Hadde jo sett spesielt fram til gjensynet med Dödsgruset. Men borte var den altså. Men kanskje det skal være sånn. Det er sånne mytiske vegarbeidsstrekninger som bare åpenbarer seg når det er Sverigetempot.

Visa bilaga 714492

To minutter før ankomst Kåbdalis åpnet slusene seg. Dette påkalte de riktige minnene, for akkurat sånn var det jo hver kveld på ST også!

Visa bilaga 714493
Peter kanske har någon bra kanal in till Trafikverket så att de ser till att få till några riktigt eländiga dödsgrussträckor i månadsskiftet juni/juli de år Sverigetempot körs? ??

Sverigetempot 2024
Trosskydden funkade fint. Som större plåster på sittsåren förhindrade de att varskorpan torkade in i bibsen för att sen ryckas loss när man ställer sig upp.
Nu vill vi ju ha en jämförelse mellan olika modeller. Ger de som har vingar någon aerodynamisk fördel? Har Libresse eller Always överhanden just nu? ICAs egna är väl snarast att jämföra med Biltema och är väl därför ocyklingsbara?

Sverigetempot 2024
Nu vill vi ju ha en jämförelse mellan olika modeller. Ger de som har vingar någon aerodynamisk fördel? Har Libresse eller Always överhanden just nu? ICAs egna är väl snarast att jämföra med Biltema och är väl därför ocyklingsbara?
Återkommer nästa gång behovet uppstår. Eller så packar jag ner det där compeed-plåstret jag tog ur sjukvårdspåsen med kommentaren ”jag har ju aldrig fått skavsår förut” …

Tillbaka
Topp