Gravel eller landsväg för att komma igång som ambitiös nybörjare i Stockholm?

HwanTL

Medlem
Hej!

Först och främst, tack för möjligheten att hänga på ett grymt forum. Skall sägas att jag har dålig koll på gamla trådar, så skulle det finnas något bra - led mig gärna rätt!

Bakgrundsmässigt är jag primärt löpare men dras med en del skador så cyklat ganska mycket i sommar. Dessa turer har gjorts på en cykel från 90-talet som min far använt, det vill säga, helt prestigelöst. Mycket av det har gjorts på enklare grusväg och mycket asfalt. Ska nu flytta till Stockholm och tanken är att fortsätta cykla, upp emot 4 gånger i veckan, varpå ett antal frågor tillkommer.

1. Vad är mest tillgängligt att cykla på i trakterna runt Stockholm? Kommer bo på Söder. Föredrar grus men asfalt kanske är enklare att hitta här?
2. Skulle ni rekommendera en cykel som har landsväg som primärt syfte men funkar på grus, eller vice versa, givet den miljö som finns i Stockholm?
3. Vad är några staple instegscyklar i landsväg kontra gravel man kan hålla utkik efter, eller komponenter som bör finnas? Kan tänka mig lägg upp mot 10.000 kronor på andrahands- eller förstahandsmarknaden. Fick från en vän att i gravel vill man gärna ha GRX eller Apex, liknande guidelinjer eller hela modeller uppskattas grovt!
4. Vad är andra saker man kan tänka på som nybörjare? Annan utrustning? Kläder? Rutter?

Tar tacksamt emot så mycket tips som möjligt.

Förslag på väg kan jag inte hjälpa med, det var nog nästan 40 år sedan jag cyklade i Stockholmstrakten men en gruscykel typ White tror jag de flestavskulle föreslå. Finns en del begagnat på K&S

En cross/gravel är rätt univetsel och fungerar i många miljöer. Med släta däck går den nästan lika bra på landsvägen som en racer - lite för brett styre och lite för stora steg melkan växlarna, men fungerar utmärkt bra ändå.

3. Vad är några staple instegscyklar i landsväg kontra gravel man kan hålla utkik efter, eller komponenter som bör finnas? Kan tänka mig lägg upp mot 10.000 kronor på andrahands- eller förstahandsmarknaden.
Det är svårt att hitta nya cyklar som är tillräckligt bra för max 10kSEK
Kan du öka budgeten skall de här vara bra nybörjarcyklar, ram+gaffel är likadan men övrig utrustn skiljer
https://www.rosebikes.se/rose-blend-gravel-2715089?article_size=6847&product_shape=21062

Tar tacksamt emot så mycket tips som möjligt.
Sök dig till en cykelklubb, det är mkt roligare att cykla med andra
En sthlmsklubb med många motionärer är

Finns väldigt mycket lättillgänglig gravel söder om Stockholm. Du har området runt Hellasgården som är mycket trevligt för grus men även hela Södertörn där det kryllar av grusvägar. Finns även mycket bra landsväg så du får nog fundera på vad du söker.

Går även utmärkt att köra landsväg med graveldäck så jag hade nog köpt en gravel.

Finns väldigt mycket lättillgänglig gravel söder om Stockholm. Du har området runt Hellasgården som är mycket trevligt för grus men även hela Södertörn där det kryllar av grusvägar. Finns även mycket bra landsväg så du får nog fundera på vad du söker.

Går även utmärkt att köra landsväg med graveldäck så jag hade nog köpt en gravel.
Går ju enkelt ta med sig cykeln från södra station ner till västerhaninge och där sedan njuta att södertörns enorma utbud av trevliga vägar.

En gravel utan toklåg utväxling eller tokbrett styre och med släta däck på ca 35 mm är nästan lika bra som en landsvägscykel på asfalt och funkar ypperligt på grusväg. Det är bara Om grusvägen blir stig eller är väldigt dålig som mönstrade däck ger ngn större fördel. I praktiken tycker jag därför att det är en bra kompromiss om man vill cykla både grus och asfalt på samma cykel.

(Grusdäck med mönster känns trögt och trist på asfalt även om hastighetsskillnaden i praktiken inte måsta vara så stor.)

En gravel utan toklåg utväxling eller tokbrett styre och med släta däck på ca 35 mm är nästan lika bra som en landsvägscykel på asfalt och funkar ypperligt på grusväg. Det är bara Om grusvägen blir stig eller är väldigt dålig som mönstrade däck ger ngn större fördel. I praktiken tycker jag därför att det är en bra kompromiss om man vill cykla både grus och asfalt på samma cykel.

(Grusdäck med mönster känns trögt och trist på asfalt även om hastighetsskillnaden i praktiken inte måsta vara så stor.)
Jag har cyklat en hel del grus och även enklare stig med helsläta 35mm däck. Det fungerar så länge man inser att lera och blött gräs är otäckt halt.

En cross/gravel är rätt univetsel och fungerar i många miljöer.
En gravel utan toklåg utväxling eller tokbrett styre och med släta däck på ca 35 mm är nästan lika bra som en landsvägscykel på asfalt och funkar ypperligt på grusväg.
Om du kan tänka dig att dubbla din budget och den finns kvar i en strl som passar dig kan kanske denna på XXL vara intressant
Ridley Grifn har varit uppe här flera ggr de senaste veckorna, använd sök så hittar du mer att läsa.
Men enkelt uttryckt är det en sk "All Road" som skall vara mitt emellan lvg och gravel.

Senast ändrad:
Om du kan tänka dig att dubbla din budget och den finns kvar i en strl som passar dig kan kanske denna på XXL vara intressant
Ridley Grifn har varit uppe här flera ggr de senaste veckorna, använd sök så hittar du mer att läsa.
Men enkelt uttryckt är det en sk "All Road" som skall vara mitt emellan lvg och gravel.
Om vi vågar närma oss cyklar som säljs kring din budget tror jag att denna tråd https://happyride.se/forum/threads/white-gx-lite-22.3695609/ kan vara av intresse.
Själv har jag ingen sådan eller ens sett en lajv men prisläget kan vara intressnt. Säjs ofta säljas på nån sorts extrapris.

Det är svårt att hitta nya cyklar som är tillräckligt bra för max 10kSEK
Kan du öka budgeten skall de här vara bra nybörjarcyklar, ram+gaffel är likadan men övrig utrustn skiljer
https://www.rosebikes.se/rose-blend-gravel-2715089?article_size=6847&product_shape=21062

Sök dig till en cykelklubb, det är mkt roligare att cykla med andra
En sthlmsklubb med många motionärer är
Tack! Tror du även andrahandsmarknaden är för dyr för en sådan budget? :)

Perfekt, verkar som det är konsensus här så får fortsätt på det spåret!

Går ju enkelt ta med sig cykeln från södra station ner till västerhaninge och där sedan njuta att södertörns enorma utbud av trevliga vägar.
Låter härligt! Finns det nån app eller webbsida med ruttar runt Sthlm eller är det Strava premium som gäller kanske?

Är student så blir nog svårt att dubbla men ska hålla utkik. Alla tips uppskattas dock :)

Låter härligt! Finns det nån app eller webbsida med ruttar runt Sthlm eller är det Strava premium som gäller kanske?
Här får du en bra överblick vad som finns i Stockholm.

Annars är även strava bra!

Här får du en bra överblick vad som finns i Stockholm.

Annars är även strava bra!
Tack så hemskt mycket!!

Jag funderade på en Grifn, men valde bort den av två skäl.
Den har integrerad vajer- och bromsslangsdragning i styret och styrstammen. Du kan läsa mer bla här:

Den är åtminstone för mig för lång, så kolla att geometrin funkar för dig.

Jag funderade på en Grifn, men valde bort den av två skäl.
Den har integrerad vajer- och bromsslangsdragning i styret och styrstammen. Du kan läsa mer bla här:

Den är åtminstone för mig för lång, så kolla att geometrin funkar för dig.
Hehe Bele, finns det någon tråd där du inte klagar på intern vajerdragning?

Kan du hitta en begagnad White GX LTD 2022-års modell kan det vara ett mycket bra köp. Senare årsmodeller har troligen en annan geometri och har andra färger. Det du måste vara observant på är att 2021 års modell har exakt samma färgsättning som 2022 års modell, men en väsentligt sämre geometri.

Det verkar som om White har tagit bort geometrispecen för 2021 och för 2022 tror jag aldrig att de publicerde någon. Känns sittpositionen väldigt utsträckt är det nog 2021 som du bör undvika.

Hehe Bele, finns det någon tråd där du inte klagar på intern vajerdragning?

För korståg mot idiotin :LOL: Når kanske någon tillverkare till slut och får kanske fler nyköpare att fundera en gång till innan de accepterar skiten. Är dessutom viktig input för en student med tajt budget. Om hen måste börja med att byta styrstam för ett par tusen så är det inte rätt köp.

Edit: intern dragning genom styre och styrstam är det jag avskyr.

Senast ändrad:
För korståg mot idiotin :LOL: Når kanske någon tillverkare till slut och får kanske fler nyköpare att fundera en gång till innan de accepterar skiten. Är dessutom viktig input för en student med tajt budget. Om hen måste börja med att byta styrstam för ett par tusen så är det inte rätt köp.
:cool:
1722272965418.png

Med det sagt föredrar jag ändå att bakbromsvajern är dragen genom toppröret :devilish:

La till ett förtydligande i mitt förra inlägg att det är idiotion med intern dragning genom styre och styrstam som jag avskyr.
Hahah denna typ av insider tips man behöver, precis som du säger vore det surt att behöva lägga ut för service det första man gör..

La till ett förtydligande i mitt förra inlägg att det är idiotion med intern dragning genom styre och styrstam som jag avskyr.
Ah! Men ja, det är fan hemskt, skulle hjälpa en kompis serva cykeln en gång och han hade genom styre och styrstam, aldrig igen :oops:

Hahah denna typ av insider tips man behöver, precis som du säger vore det surt att behöva lägga ut för service det första man gör..
Vajrar o ffa höljen av bra kvalité behöver inte bytas särskilt ofta (beroende på hur mkt lera o gyttja man cyklar i)
men att behöva byta styrstam flera ggr för justera in sittställningen är förstås ett elände.
Har man tur, eller har koll på vad man behöver och vill ha, slipper man det helt och hållet, som jag.

<REDIGERAT>
Här kan man se en del av problemen i denna video när de bygger en cykel av en lös Grifn ram
</REDIGERAT>

Nja.. snyggare och sparar watt
Snyggare eller ej är subjektivt, för @Bele verkar det snarare leda till handsvett, hjärtklappning och blodtrycksrusning
men effektbesparing går att mäta och enl de oberoende vindtunnelmätningar jag har sett så är det (snällt uttryckt):
Tveksamt
skillnaderna är såpass små i realistiska cykelhastigheter att de maskeras av mätonogrannheten,
i reklamens underbara värld kan det förstås vara helt annorlunda.

Senast ändrad:
Vajrar o ffa höljen av bra kvalité behöver inte bytas särskilt ofta (beroende på hur mkt lera o gyttja man cyklar i)
men att behöva byta styrstam flera ggr för justera in sittställningen är förstås ett elände.
Har man tur, eller har koll på vad man behöver och vill ha, slipper man det helt och hållet.

Snyggare eller ej är subjektivt, för @Bele verkar det snarare leda till handsvett, hjärtklappning och blodtrycksrusning
men effektbesparing går att mäta och enl de oberoende vindtunnelmätningar jag har sett så är det (snällt uttryckt):
Tveksamt
skillnaderna är såpass små i realistiska cykelhastigheter att de maskeras av mätonogrannheten,
i reklamens underbara värld kan det förstås vara helt annorlunda.
Nåväl… Jag tar reklamen för sanning och glädjer mig över att slippa se alla tvättlinor ute på vägarna.

Edit/stavning…

Får man inte betydligt mer hoj för pengarna om man köper en vanlig instegsracer?
Tänker närmast på min egna trotjänare som kostade ca 14 000 då det begav sej.
Då fanns det visserligen inga ”gravels”, men om jag istället skulle köpt en cx eller en mtb tror jag att jag skulle fått ett riktigt bojsänke?
Jag tänker att priset i butiken motsvarar produktionen?
Idag kanske cykeltillverkarna producerar mer ”gravels” vilket kanske puttar ned priserna.
Jag ska inte älta min instegsracers förträfflighet mer (då faller den väl ihop påväg till macken) men en vanlig halvskruttig racerhoj tycks ju tåla hur mycket grus som helst?
Såvida man håller rent, smörjer lite osv…

Missade att lägga in länk till tråd om White GX LTD tidigare, så den kommer nu:

Lutar åt att bege mig till XXL och klippa en White efter tråden här. Verkar ändå som att man får ligga strax över 10.000 för att få något vettigt på andrahandsmarknden. Funderade eventuellt även på denna som låg ute https://happyride.se/annonser/ns-rag-2-strl-m.269190/

Hur skulle forumets mer erfarna åkare säga att denna står sig?

Jag var i samma situation som dig i april, gravel vs landsväg. De flesta jag pratade med (både säljare och rutinerade vänner) rekommenderade en gravel för att inte "låsa" upp sig när man är ny i denna värld och inte vet riktigt vad man föredrar. Dessutom att alltid ha möjligheten till att ha en skaplig landsvägscykel samtidigt som de går utmärkt att köra grus. Så jag köpte en gravel, och lite senare köpte jag en landsvägssetup med däck och hjul och har varit svinnöjd sen dess! :)

Funderade eventuellt även på denna som låg ute https://happyride.se/annonser/ns-rag-2-strl-m.269190/

Det verkar vara en sådan här
ns-bikes-gravel-bike-rag-2-olive-rust.jpeg

Om det är an allroundcykel som även skall användas för lvgträning du letar efter skulle jag välja en annan modell
Detta främst för att den har ett singelvevparti (1X) och den därför får begränsat växelomfång och stora hopp mellan utväxlingarna.
Just den länkade cykeln verkar mest lämplig för den som vill ha möjlighet för riktigt grova däck,
så här står det på hemsidan;
"WTB RIDDLER 45C tires
Clearance for 650B tires up to 2.2
"
En ram+gaffel med plats för såpass feta däck riskerar att få en geometri som gör att den känns trög, trist och kanske även tråkig att cykla med på vanlig landsväg särskilt jmf med en "vanlig" racercykel.
Även om däcken är bredare på moderna skivbromsade lvg-cyklar borde en ram+gaffel med plats för max 36-38mm ha förutsättningar för att fungera bättre som allroundcykel och naturligtvis med 2X. Ett vevparti typ 50/34 (eller 48/31) och en lämplig kassett, som passar för din förmåga och typ av cykling, borde vara mest lämpligt för en allroundcykel.
Ett enkelt sätt att jmf olika utväxlingar är mha

Kan du hitta en begagnad White GX LTD 2022-års modell kan det vara ett mycket bra köp.
Funkar inte det tycker jag att, så länge man gillar färgen, även 2024:an fortfarande är konkurrenskraftig, tom. med standardprislappen. Förra rean på modellen tror jag var midsommarveckan, 12 istf 14000kr.

(obligatorisk * kan vara rätt varierande cykelkunskaps-hjälp man får när man handlar på xxl)

Lutar åt att bege mig till XXL och klippa en White efter tråden här. Verkar ändå som att man får ligga strax över 10.000 för att få något vettigt på andrahandsmarknden. Funderade eventuellt även på denna som låg ute https://happyride.se/annonser/ns-rag-2-strl-m.269190/

Problemet med andrahandsmarknaden är att ingen vet vad deras cykel är värd, allra minst köparna själva. Det är skitsvårt. Därför kan du ibland hitta ett rejält klipp på en dundercykel som är helt orörd där säljaren inte ens bryr sig om pengarna, kanske bara glad att någon kommer och hämtar ”skiten” som tar plats. Men också luras av en okunnig säljare som säljer sin 9 år gamla utdaterade modell med helt fel grejer och som aldrig fått kärlek i sitt långa liv för samma summa, och bara för att det är ett ”bra” märke klipper du till på den..

Det är svinsvårt! Köpa nytt lönar sig för då kan du också jämföra med olika modeller, olika butiker, du vet vad du får och allt är nytt/orört. Vissa butiker får ju också ganska bra rabatt på sina saker, vissa har utförsäljning i slutet av säsongen/på utgående modeller/pga konkurs med mera. Du får oftast en riktigt bra cykel pga alla paketeringar som finns med ramar och komponenter. Det brukar löna sig att lägga lite mer dock. Runt 10 000 så får du oftast en väsentligt sämre cykel än för 12-13 000 (med rabatt då cykeln annars kostar runt 16-19 000).

Hade jag inte haft en cykel redan hade jag köpt denna:

Finns även andra Topstone ute med andra komponenter hos samma butik, för billigare pris. Dock andra färger men det kanske spelar mindre roll? Riktigt bra gravelhoj iallafall som även passar för bikepacking med alla sina infästningar i ramen. Lätt ram också så om du vill uppgradera komponenterna om några år är det inga problem, jämfört med en White där ramen är rätt tung och tydligen eländig att jobba med för mekaniker (enligt tråden här på forumet). Bättre andrahandsvärde än en XXL också.

En skaplig begagnad gravel funkar utmärkt! Märker du sedan att du cyklar mer landsväg så kan det ju vara en idé att köpa ett hjulpar med landsvägs däck!
De flesta gravel cyklar funkar utmärkt på landsväg tills du vet vad du verkligen gillar!

Problemet med andrahandsmarknaden är att ingen vet vad deras cykel är värd, allra minst köparna själva. Det är skitsvårt. Därför kan du ibland hitta ett rejält klipp på en dundercykel som är helt orörd där säljaren inte ens bryr sig om pengarna, kanske bara glad att någon kommer och hämtar ”skiten” som tar plats. Men också luras av en okunnig säljare som säljer sin 9 år gamla utdaterade modell med helt fel grejer och som aldrig fått kärlek i sitt långa liv för samma summa, och bara för att det är ett ”bra” märke klipper du till på den..

Det är svinsvårt! Köpa nytt lönar sig för då kan du också jämföra med olika modeller, olika butiker, du vet vad du får och allt är nytt/orört. Vissa butiker får ju också ganska bra rabatt på sina saker, vissa har utförsäljning i slutet av säsongen/på utgående modeller/pga konkurs med mera. Du får oftast en riktigt bra cykel pga alla paketeringar som finns med ramar och komponenter. Det brukar löna sig att lägga lite mer dock. Runt 10 000 så får du oftast en väsentligt sämre cykel än för 12-13 000 (med rabatt då cykeln annars kostar runt 16-19 000).

Hade jag inte haft en cykel redan hade jag köpt denna:

Finns även andra Topstone ute med andra komponenter hos samma butik, för billigare pris. Dock andra färger men det kanske spelar mindre roll? Riktigt bra gravelhoj iallafall som även passar för bikepacking med alla sina infästningar i ramen. Lätt ram också så om du vill uppgradera komponenterna om några år är det inga problem, jämfört med en White där ramen är rätt tung och tydligen eländig att jobba med för mekaniker (enligt tråden här på forumet). Bättre andrahandsvärde än en XXL också.
För den prislappen tycker jag man kan förvänta sig hydrauliska bromsar. Jag säger pass.

Jag var i samma situation som dig i april, gravel vs landsväg. De flesta jag pratade med (både säljare och rutinerade vänner) rekommenderade en gravel för att inte "låsa" upp sig när man är ny i denna värld och inte vet riktigt vad man föredrar. Dessutom att alltid ha möjligheten till att ha en skaplig landsvägscykel samtidigt som de går utmärkt att köra grus. Så jag köpte en gravel, och lite senare köpte jag en landsvägssetup med däck och hjul och har varit svinnöjd sen dess! :)
Ja det är lite det intrycket jag fått också, så fortsätter nog på inslagen väg! Låter härligt att kunna växla lite :)

Tillbaka
Topp