Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Utifrån de förutsättningarna är ett alternativ ju att byta klingan fram om möjligt.

Det påverkar såklart utväxlingen på alla växlar, men det verkar vara ok? Större kassett kräver kanske en längre bakväxel vilket blir dyrare och kanske inte alls funkar bra på en 20".
Då byter man till en mindre klinga fram, right?

Barncyklar samlingstråd
Utifrån de förutsättningarna är ett alternativ ju att byta klingan fram om möjligt.

Det påverkar såklart utväxlingen på alla växlar, men det verkar vara ok? Större kassett kräver kanske en längre bakväxel vilket blir dyrare och kanske inte alls funkar bra på en 20".
Altus är ju rätt kort men skulle tro att zee funkar bra på 20 också. Vet inte vilken av dem som är kortast

Om behovet och pengar finns hade jag slängt på zee men har inge själv upplevt behovet.

Barncyklar samlingstråd

Det är oftast enklaste lösningen. Men på barncyklar sitter ofta framdrevet ihop med vevarmen. Då blir det dyrare och ofta är det omöjligt att hitta en lämplig vevparti med mindre drev.

Barncyklar samlingstråd

Klinga o vevparti sitter fast på Frogs hojar. Deras standard har varit 32t fram, och för kort vevparti. Har för mig 20" har kanske 105mm istället för 115mm som passar bättre i den strlkn.
Så du har 3 faktorer att gå efter. Du kan köpa frogs egna vevparti me klinga i 115mm, men då får du fortf 32t fram. Du kan gå upp till 9 eller 10v, men det kostar mer. Förrförra året så hade shimano slutat me produktion av zee 10v bakväxel för 11-36t, men d kan ha ändrats. De tillverkade enbart dh-versionen 11-28t.

Barncyklar samlingstråd
Jag slängde på ett goldix-vevparti med srams infästning av klinga , lätt att byta och klingorna kostar mellan 100-150kr , lätt värt det att kunna byta .
IMG_1795.png

Barncyklar samlingstråd
Klinga o vevparti sitter fast på Frogs hojar. Deras standard har varit 32t fram, och för kort vevparti. Har för mig 20" har kanske 105mm istället för 115mm som passar bättre i den strlkn.
Så du har 3 faktorer att gå efter. Du kan köpa frogs egna vevparti me klinga i 115mm, men då får du fortf 32t fram. Du kan gå upp till 9 eller 10v, men det kostar mer. Förrförra året så hade shimano slutat me produktion av zee 10v bakväxel för 11-36t, men d kan ha ändrats. De tillverkade enbart dh-versionen 11-28t.
Funkar det inte med en goatlink och dhversonen….?

Barncyklar samlingstråd
Det är oftast enklaste lösningen. Men på barncyklar sitter ofta framdrevet ihop med vevarmen. Då blir det dyrare och ofta är det omöjligt att hitta en lämplig vevparti med mindre drev.
Ah, såklart tillverkarna gör det så knäppt, tänkte inte på det.

Och sitter ihop med bash.
frog verkar ha 32T fram. 28 blir för lite.
Byt till 34 bak eller zee.

30t finns ju som mellanting, men nu verkar ju den dörren stängd oavsett.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte detta istället för Goldix,

Riprock kör väl 11-42 kassett, men cage blir väldigt lång då också i jämförelse med vår 11-34 med kort cage. :)
Den där 42an hjälper ju mer än den stjälper iaf ;)
Perfekt backväxel om man ska cykla i skogen.

Barncyklar samlingstråd
Tråkigt att det försvinner. Om någon känner ett starkt behov verkar 26bikes.

Eventuellt är det ändå länken som skiljer. I alla fall hittade jag en separat hanger link för FR edition

Barncyklar samlingstråd
Vad säger ni om

BMC TWOSTROKE AL 24 ?​

Enligt tillverkaren skall den väga in på 10kg.

Bilagor

• Screenshot_20240729-203911~2.png
    Screenshot_20240729-203911~2.png
    35.6 KB · Besök: 49
  • Screenshot_20240729-211601~2.png
    Screenshot_20240729-211601~2.png
    57.5 KB · Besök: 44
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Fråga gällande styrets bredd, bör samma formel som för vuxna användas även för huvudbeningar runt metern?
D.v.s kroppslängden *4,4.
Det skulle i nuläget innebära att lämplig bredd är ca 47 cm (106 cm knatte)
Nyförvärvet levererades med ett 65 cm, vilket torde passa till nån med >145 cm kroppslängd!?
Och var hittar man smalare styren med diameter 31,8mm samt 19mm i änden?
Tänker att hellre än att kapa så köper jag ett par stycken smalare styren (typ 50 & 56 cm eller så)
Jag har hittat ett på Aliexpress, men där är ej diametern på styrets ände specificerat.

Barncyklar samlingstråd
Fråga gällande styrets bredd, bör samma formel som för vuxna användas även för huvudbeningar runt metern?
Nyförvärvet levererades med ett 65 cm, vilket torde passa till nån med >145 cm kroppslängd!?
Tänker att hellre än att kapa så köper jag ett par stycken smalare styren (typ 50 & 56 cm eller så)
Jag har hittat ett på Aliexpress, men där är ej diametern på styrets ände specificerat.
Det låter lite brett ja. Även x4.4 känns brett
Vitus 20, under covid i alla fall, hade ett vanligt 31.8 styre men det funkar nog inte på mindre än 20...

Barncyklar samlingstråd

Det är mycket för brett. Lite bredare styre skadar dock inte barn. Jag skulle kapa till något lite mer än 50 cm. Men man behöver har koll att reglage/bromshandtag går att flytta in tillräckligt långt.

Barncyklar samlingstråd
Vad säger ni om

BMC TWOSTROKE AL 24 ?​

Enligt tillverkaren skall den väga in på 10kg.
BMC Twostroke AL 20 vägde jag just till 9,62 kg originalspecad.
Var hittar du uppgifter om vikten på BMCs hemsida? Efter att ha nagelfarit sidan så har jag inte lyckats hitta denna info.
Nordssportmotor.se anger vikten för AL 20 till 9,2 kg, det är det enda stället som jag har sett vikten nämnas.

Barncyklar samlingstråd
Det är mycket för brett. Lite bredare styre skadar dock inte barn. Jag skulle kapa till något lite mer än 50 cm. Men man behöver har koll att reglage/bromshandtag går att flytta in tillräckligt långt.
Styret är tapered, max 8 cm går det att flytta in. D.v.s 57 cm.
Köper som sagt hellre nytt/nya styren att växa med, har ställt frågan till AliX om diameter.

Barncyklar samlingstråd
När mina va små mätte jag axelbredd, plus en näve åt vardera sida, deras näve. Ungefär.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
BMC Twostroke AL 20 vägde jag just till 9,62 kg originalspecad.
Var hittar du uppgifter om vikten på BMCs hemsida? Efter att ha nagelfarit sidan så har jag inte lyckats hitta denna info.
Nordssportmotor.se anger vikten för AL 20 till 9,2 kg, det är det enda stället som jag har sett vikten nämnas.
Här, sedan vet jag inte hur tillförlitligt det är.

Någon på detta forum skriver 23 ibs, vilket är runt 10.4 kg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Här, sedan vet jag inte hur tillförlitligt det är.

Någon på detta forum skriver 23 ibs, vilket är runt 10.4 kg

Det låter rimligt, 780g upp från AL 20.
Som jämförelse sägs EasyRider Seeker 20 väga 8,7 utan pedaler, och dom marknadsför sig med att göra lätta barn/ungdomscyklar.
Woom original 4 med fälgbroms, 7,7kg.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag slog till på en Orbea Laufey 24 H30 med stel gaffel till dottern i 8-års present.
157 XCC har just nu 25% på alla cyklar, vilket gjorde att jag fick den för 5800kr.
Den föll både dottern och frugan i smaken, så jag är i mål ?

Barncyklar samlingstråd
Vad tror ni om Treks nya Wahoo Path 20". Är det ett prisvärt alternativ till Woom? Vikten verkar iaf OK på 8,7 kg.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag har en 20-tummare som ska gå i arv. Det är en relativt bra cykel men problemet är att den har en tung fjädergaffel. Finns det ett rimligt alternativ (stel gaffel) som inte kostar skjortan och väger som ett båtankar? Det ska vara fälgbroms och QR-axel.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag har en 20-tummare som ska gå i arv. Det är en relativt bra cykel men problemet är att den har en tung fjädergaffel. Finns det ett rimligt alternativ (stel gaffel) som inte kostar skjortan och väger som ett båtankar? Det ska vara fälgbroms och QR-axel.
Jag kanske har en. Får kika när jag kommit hem. Pma mig för påminnelse

Barncyklar samlingstråd
Vad tror ni om Treks nya Wahoo Path 20". Är det ett prisvärt alternativ till Woom? Vikten verkar iaf OK på 8,7 kg.
Man borde kunna hitta något liknande med hydrauliska bromsar för dom pengarna.
Dock 600g tyngre.

Barncyklar samlingstråd
Hej
Har försökt leta runt men inte hittat vad jag sökte efter specifikt eller fått det bekräftat vad som funkar.

Grabben på 6 år vill gärna följa med ut i skogen och cykla vilket man inte tackar nej till. Han kör runt på en White XC 200 lite 6 växlad hoj som funkar prima.
Jag ser dock att han får vissa bekymmer då och då och tänker att man kan nog uppgradera den lite så ni som provat och vet.

Hur breda däck är rimligt att få plats med?
Han är inte riktigt kompis med växelreglaget, vad finns det för passande trigger istället?
Någon som bytt till skivbroms?

Sen en önskan från hans sida, går det att byta ut gaffeln mot en dämpad variant?

Jag är alltför novis på cykeldetaljer så därav mina kanske självklara frågor.

Lite inne på att helt sonika skaffa en ny cykel med rätt komponenter till han men han gillar sin blåa faran och det är kul att meka lite plus att man då får lite kvalitetstid tillsammans och han får vara med och lära sig ta hand om grejerna.

Barncyklar samlingstråd
Jag skulle nog säga, håll ut och köp en White XC 240 när barnet är mogen för det.
Bra cykel med bra komponenter, låg vikt och billig. Ligger ofta ute från 1500kr beg.

Min dotter har en sådan som slit och släng cykel.

En 20" med dämpad framgaffel blir nog väldigt tung skulle jag tro.

Kanske tråkigt svar ?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Hej
Har försökt leta runt men inte hittat vad jag sökte efter specifikt eller fått det bekräftat vad som funkar.

Grabben på 6 år vill gärna följa med ut i skogen och cykla vilket man inte tackar nej till. Han kör runt på en White XC 200 lite 6 växlad hoj som funkar prima.
Jag ser dock att han får vissa bekymmer då och då och tänker att man kan nog uppgradera den lite så ni som provat och vet.

Hur breda däck är rimligt att få plats med?
Han är inte riktigt kompis med växelreglaget, vad finns det för passande trigger istället?
Någon som bytt till skivbroms?

Sen en önskan från hans sida, går det att byta ut gaffeln mot en dämpad variant?

Jag är alltför novis på cykeldetaljer så därav mina kanske självklara frågor.

Lite inne på att helt sonika skaffa en ny cykel med rätt komponenter till han men han gillar sin blåa faran och det är kul att meka lite plus att man då får lite kvalitetstid tillsammans och han får vara med och lära sig ta hand om grejerna.
Allt du frågar efter finns, så ja, d går att byta. Frågan e vad du tänkt att d får kosta?

Barncyklar samlingstråd
Allt du frågar efter finns, så ja, d går att byta. Frågan e vad du tänkt att d får kosta?

Jag tänker att sålänge jag håller mig under vad det hade kostat att köpa en färdigkittad cykel så är jag nöjd, inte alls motståndare till att köpa begagnade prylar heller.

Kan du guida mig mot några exempel så jag vet vad jag ska leta efter?

Barncyklar samlingstråd
Jag tänker att om du vill göra något så lägg pengarna på annat växelreglage, ett trigger. Sen bättre däck. Resten går inte eller är bara onödigt.

Vet inte hur lång han är, men flera går över på 24” när det är 7år. Det hjälper mycket i skogen med större hjulen där. Sen resten av pengarna på att försöka fynda en bra 24” i höst/vinter/vår.

Barncyklar samlingstråd
Jag tänker att sålänge jag håller mig under vad det hade kostat att köpa en färdigkittad cykel så är jag nöjd, inte alls motståndare till att köpa begagnade prylar heller.

Kan du guida mig mot några exempel så jag vet vad jag ska leta efter?
Jag byggde om mina pojkars 20", till ungefär d du beskriver, utom dämpargaffel. Ang dämpargaffel tycker jag att d e du som förälder som säger "nej", pga du vet att den inte kommer göra nån nytta. Kostnaden för mig blev ca 7k per cykel, inkl beg cykel. D blev 10-växlat zee 11-42t o 38t fram, med Formula The One-bromsar, kolfiberstyre, -stam o -sadelstolpe.
Om däcken så tänk på att du vill ha bra gummi. Har du inte bra gummi så gör mönstret bara ytterst lite.
De växte ur sina 20", inte in i 24". Så de hade aldrig 24" utan gick upp på 26" o 27,5", direkt istället.

Barncyklar samlingstråd
Nej dämpare har jag väl i princip redan sagt nej till, anser att han inte behöver det nu heller.

Däremot däck, bromsar och växelreglage i den prioriteringen har jag väl mer eller mindre funderat på som realistiska uppgraderingar så tack för input ?

Tillbaka
Topp