Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Reviderar mitt tidigare omdöme gällande Fjällräven/Specialized front rack och roll top bag. Jag var lite mer noggrann med monteringen och kortade ner snöret något. Satt stabilt under hela vår 8-dagars tur från Rostock till Gdynia.
hör Gärna mer om den resan :)
Här kan man följa loppet: https://aroundnorway-2024-classic.legendstracking.com/
Här kan man följa loppet: https://aroundnorway-2024-classic.legendstracking.com/
Spännande, skickar pm!Grejerna börjar ta över så rensar ut nya och begagnade köksprylar så som sprit och gaskök, kastruller, termosar och andra tillbehör. Hämtas i Stockholm söderförort och skickas tyvärr inte.
Man har blivit bortskämd nu med att ha @GoranS som refererar från TCR. Har inte tagit mig tid att gå in själv och följa loppet på kartan.Strax målgång - 300 (fjäll)mil på en dryg vecka..! ??
Bra "premiär"cykling. :)Jag provade på lite bikepacking för ett par veckor sedan. Från Stockholm till Ljungdalen över 3 dagar och tanken var ungefär 50% grus. Skulle möta resten av familjen i Ljungdalen för vandring så hade lite tidspress. Var ute i sista sekund med att planera rutten så hade lite ångest över risken att jag hade valt dåliga vägar. Har inte heller tältat på flera år och det såg ut att bli regn hela andra dagen så hade ångest för det också. Sist jag körde med samma sovutrustning var det helt fullt i väskorna, så bestämde mig för att investera i ett system från Tailfin så att jag skulle ha gott med plats. Släpade med mig lite onödigt mycket saker, men tänkte att det var ett bra tillfälle att få en känsla för vilken utrustning jag vill ha med mig. Tanken är att jag också ska kunna använda Tailfin-system på randoliknande äventyr i framtiden.
Förutom Tailfin-systemet hade jag med mig typ följande (och lite andra småsaker och extrakläder):
Visa bilaga 718580
- Ramväskor: Restrap
- Styrväska: Ortlieb Handlebar-Pack QR
- Tält: Terra Nova Laser Compact 1
- Liggunderlag: Exped Ultra 3R (mummy)
- Sovsäck: Cumulus X-Lite 200
- Kök: Optimus Crux med något mindre kärl + Aeropress för kaffet
Pakethållaren och väskorna från Tailfin funkade klockrent. Inget skrammel på grusvägarna och smidigt att kunna ta bort väskorna från cykeln på ett enkelt sätt.
Första natten hittade jag en tältplats intill Stora Ulvsjön (Grängshammar) strax innan Borlänge. Fanns en kyrka med toalett där jag kunde fylla på vatten, vilket var bra för det hade varit ganska varmt under dagen. Regnade på natten, men blev ett uppehåll på morgonen så att jag slapp riva tältet i regn. Hade ju bestämt mig för att fixa morgonkaffet så hade köpt med mig bröd och mjukost i Norberg kvällen innan för lite enkel frukost, men stannade till på Circle K i Borlänge för att fylla på lite också (man måste ju äta på mackar när man cyklar långt).
Visa bilaga 718581
Rätt mycket grus andra dagen. Det utlovade regnet kom inte förrän jag hade lämnat Orsa på eftermiddagen, men då var det bitvis så kraftigt att jag körde med regnbyxor. Väldigt kuperat norr om Orsa (skulle ha kollad banprofilen bättre) och vägarna jag hade valt hade mycket löst grus som var tungcyklat. Valde till slut att planera om lite för att komma ut på asfalt och cyklade kända vägar från Sverigetempot mellan Lillhärdal och Sveg (fast åt andra hållet).
Visa bilaga 718582
Visa bilaga 718583
I Sveg orkade jag inte krångla med att hitta tältplats så tog en plats på campingen och passade på att utnyttja dusch och övriga faciliteter.
Visa bilaga 718589
Sista dagen innebar kraftig motvind och cykling över Flatruet (och en liten bonusbacke på 7 km i Ljungdalen upp till stugan vi hade bokat).
Visa bilaga 718591
Visa bilaga 718594
Visa bilaga 718595
Visa bilaga 718593
Visa bilaga 718596
Några reflektioner (som nybörjare på det här):
- Tältet Terra Nova Laser Compact 1 funkar bra för den här typen av ensamcykling där det bara blir kortare sovstopp, men är kanske inget man ligger och myser i. Fanns ändå rätt mycket plats bredvid mig i tältet och ute i absiden för väskorna, inget behövde ligga ute i regnet.
- När man cyklar så här nära civilisationen klarar man sig bra utan kök, men det skadar väl inte att ha med om det finns plats
- Hur man packar på cykeln påverkar mycket hur den beter sig. Sista dagen (med samma utrustning) tror jag vikten kom för långt bak. Den kändes skum när jag stod upp och kändes slingrig utför eller när jag tog bort en hand från styret för att göra något.
- Det går mycket långsammare att cykla med packning och på grus, speciellt när det är lösare underlag. Jag borde nog ha planerat lite kortare dagar, men nu fanns det inte riktigt tid för det.
- Körde slanglöst och även om jag var orolig för punka och hur jag skulle hantera det, så funkade det bra. Körde vissa delar med ganska risigt underlag.
Ett sånt här är jag själv sugen på https://durstongear.com/products/x-...qT6P6-ynZSAglT5awu7UV1&variant=48553273786659Jag vet att det har stötts och blötts tidigare.. tält.
I mitt fall letar jag efter ett tält som ska användas för två personer vid vandring samt vid färd med cykel (både 1p och 2p).
Men finns det någon shortlist som rymmer;
- Dual wall (visst vill man slippa kondens?)
- Lätt
- Kompakt packat men ändå någon form av komfort rest.
- Billigt (max 3k?)
Ja, jag vet. Du kan inte få billigt och bra. Men vi tänker sweet spot.
Och tältet behöver inte klara 4-säsonger.
Kan tänka mig att köpa ali-tält.
Kan tänka mig köpa "märkes"-tält.
Allt är ju en stor kompromiss.
Otroligt. Var precis inne på deras hemsida (fast kollade på solid). Efter sett en tråd på ansiktsboken.Ett sånt här är jag själv sugen på https://durstongear.com/products/x-...qT6P6-ynZSAglT5awu7UV1&variant=48553273786659
Under 3k om du redan har pinnar och grejer.
Plus tull och moms.Under 3k
Plus tull och moms.
Väldigt nöjd med mitt. En klassiker i UL-kanonEtt sånt här är jag själv sugen på https://durstongear.com/products/x-...qT6P6-ynZSAglT5awu7UV1&variant=48553273786659
Under 3k om du redan har pinnar och grejer.
En variant på det klassiska ryggåstältet, funderar själv på att köpa ett beg. fjällräventält eller liknande för jag gillar inte riktigt de här långa böjbara stängerna mitt kupoltält har.Väldigt nöjd med mitt. En klassiker i UL-kanon
Det här är lurigt tycker jag, en liten till synes obetydligt förändring kan göra att cykeln inte alls går bra. Jag har testat allt möjligt med min cykel och kommit fram till att den fungerar bäst med all packning på bakpakethållaren, bara att lassa på hur som helst och cykeln har gått perfekt.
- Hur man packar på cykeln påverkar mycket hur den beter sig. Sista dagen (med samma utrustning) tror jag vikten kom för långt bak. Den kändes skum när jag stod upp och kändes slingrig utför eller när jag tog bort en hand från styret för att göra något.
Det vore intressant att se några bilder om du vill och har möjlighet att visa sådana.Det här är lurigt tycker jag, en liten till synes obetydligt förändring kan göra att cykeln inte alls går bra. Jag har testat allt möjligt med min cykel och kommit fram till att den fungerar bäst med all packning på bakpakethållaren, bara att lassa på hur som helst och cykeln har gått perfekt.
Så köpte jag ett par nya fina Vaude-packväskor, som monterades efter konstens alla regler och på samma plats som de gamla och packades som jag brukar inför en långtur nu i sommar. Och cykeln trivdes inte, slingrade sig och var allmänt otrevlig, så illa att jag fick vända hem direkt. De gamla väskorna hängdes på och packningen lyftes över, enkelt eftersom jag packat med innerpåsar, alltså precis samma packning med samma placering, bara olika väskor, och nu gick cykeln som på räls och med varierad last under hela turen.
Kanske bra med en plus och minuslista som sagt.Otroligt. Var precis inne på deras hemsida (fast kollade på solid). Efter sett en tråd på ansiktsboken.
Kanske skulle lägga till att jag helst har ett självstagande tält. Tycker de brukar vara enklare att få upp.
Huvudanledningen är nog att det är en relativt stor cykel och med dagens mått ganska mycket flex i ramen, de flesta cyklar idag är betydligt styvare, på gott och ont.Det vore intressant att se några bilder om du vill och har möjlighet att visa sådana.
Alltså cykel utan packning, cykel med Vaude-packväskor och cykel med gamla packväskorna.
Vad är det för märke och modell på de Vaude-packväskorna?
Vad är det för märke och modell på de gamla packväskorna?
Vad är det märke och modell på pakethållaren?
Har man en footprint med sig så kan man sätta upp Cloud up och Star River med yttertältet först. Då sätter man upp pinnarna i footprinten och sen på med ytterduken och sen kan man kliva in under och sätta upp innertältet.Många tält (inkl. Naturehike Cloud Up) bygger på att man sätter upp innertältet först. Känns inte helt bra om det regnar, men hur är det i praktiken?
Edit: Och en sak till; det här med att tälta på klippor bygger på att man har med sig ett footprint också antar jag? Annars sabbar man väl snabbt tältbottnen?
Många tält (inkl. Naturehike Cloud Up) bygger på att man sätter upp innertältet först. Känns inte helt bra om det regnar, men hur är det i praktiken?
Edit: Och en sak till; det här med att tälta på klippor bygger på att man har med sig ett footprint också antar jag? Annars sabbar man väl snabbt tältbottnen?
Många tält (inkl. Naturehike Cloud Up) bygger på att man sätter upp innertältet först. Känns inte helt bra om det regnar, men hur är det i praktiken?
Jag har dels ett eget Big Agnes Copper Spur 1-personerstält i bikepackingvarianten (dvs korta stänger) som jag använt en del, och nu senast sov jag i ett likadant fast 2-personersvarianten på en veckolång tur. För sin lilla packstorlek upplever jag tälten som ruggigt praktiska - högt i tak, ganska gott om plats i absid (tvåpersoners har två absider/utgångar vilket är toppen) och en massa bra förvaringsutrymmen inuti tältet.Jag vet att det har stötts och blötts tidigare.. tält.
I mitt fall letar jag efter ett tält som ska användas för två personer vid vandring samt vid färd med cykel (både 1p och 2p).
Men finns det någon shortlist som rymmer;
- Dual wall (visst vill man slippa kondens?)
- Lätt
- Kompakt packat men ändå någon form av komfort rest.
- Billigt (max 3k?)
Ja, jag vet. Du kan inte få billigt och bra. Men vi tänker sweet spot.
Och tältet behöver inte klara 4-säsonger.
Kan tänka mig att köpa ali-tält.
Kan tänka mig köpa "märkes"-tält.
Allt är ju en stor kompromiss.
Naturehike cloud up? Supernöjd. Inte testat i snöstorm på kalfjället och inte så förtroendeingivande dragkedja men har funkar toppen för mig.
Sen går ju Cloud Up väldigt snabbt att sätta upp. Under 5 minuter när man samtidigt tar en tältuppsättningsöl.Har man en footprint med sig så kan man sätta upp Cloud up och Star River med yttertältet först. Då sätter man upp pinnarna i footprinten och sen på med ytterduken och sen kan man kliva in under och sätta upp innertältet.
För klipptältning så är ju footprint bra. Eller en bit Tyvek eller annat, typ pressening som tål lite misshandel. Jag har en bit takduk som blev över efter takbyte. Styvt och vattentätt.
Beror ju på var man cyklar också. Där jag cyklar finns en busskur, campingkök eller vindskydd alltid inom några km :)Jag har dels ett eget Big Agnes Copper Spur 1-personerstält i bikepackingvarianten (dvs korta stänger) som jag använt en del, och nu senast sov jag i ett likadant fast 2-personersvarianten på en veckolång tur. För sin lilla packstorlek upplever jag tälten som ruggigt praktiska - högt i tak, ganska gott om plats i absid (tvåpersoners har två absider/utgångar vilket är toppen) och en massa bra förvaringsutrymmen inuti tältet.
Sen känns de ganska tunna och flimsiga när jag jämför med mitt 3-personers Hillebergtält som jag haft i ganska många år. Att få med det på cykeln är däremot bara att glömma utan att få tråkig cykling på köpet. Ett Copper Spur på kalfjället hade inte fungerat.
Gällande budget vet jag inte vad Big Agnes-tälten kostar men gissar att de kostar ganska mycket mer än summan du anger. Det finns såklart inte alltid ett linjärt förhållande mellan kvalitet och pris, men tältet känns för viktigt för att chansa med imho. En cykel som går sönder kan man ofta laga själv, men trasiga dragkedjor eller brustna tältdukar känns till stora delar svårare att åtgärda i fält..

Vilket Hilleberg är det? Jag har ett Nallo 3 som jag tidigare har dömt ut som för stort och tungt för cykling, men om jag packar stängerna separat så får det plats i väskan bak och vikten på 2,6 kg borde gå att hantera. Är sugen på att testa hur det är att cykla med i praktiken.Sen känns de ganska tunna och flimsiga när jag jämför med mitt 3-personers Hillebergtält som jag haft i ganska många år. Att få med det på cykeln är däremot bara att glömma utan att få tråkig cykling på köpet. Ett Copper Spur på kalfjället hade inte fungerat.
Det är ett Allak 3, och vill minnas att det väger 3,8 kilo eller något i den stilen (fristående, så tyngre än ett tunneltält). Sov på kalfjäll i Norge under stormen Hans förra året, vilket var fullständigt odramatiskt. Telefonen tjöt, blinkade gult och varnade att man inte borde lämna hemmet samtidigt som jag låg i tältet.?Vilket Hilleberg är det? Jag har ett Nallo 3 som jag tidigare har dömt ut som för stort och tungt för cykling, men om jag packar stängerna separat så får det plats i väskan bak och vikten på 2,6 kg borde gå att hantera. Är sugen på att testa hur det är att cykla med i praktiken.
Bra poäng. Kan inte annat än hålla med.Moraliska pekpinnen kring Naturehike:
Ett Cloud Up är alltså en kopia på ett Big Agnes-tält (och som jag förstår det är alla deras tält kopior på andra tillverkares tält). Om alla köper Naturehike istället för "originalet" måste man hoppas på att de själva har möjlighet att stå för framtida utveckling då de tillverkare vars tält de plagierar åker på stryk pga minskad försäljning och därmed får mindre möjlighet att fortsätta sin utveckling och produktion.
Viktigt att komma ihåg att produkters kvalitet till stor del handlar om erfarenhet och framförallt tillverkares långsiktiga ambitioner att vara förknippade med kvalitet (och att de därmed gör bra grejer). Dessvärre är det färre och färre produkter som tillverkas med sådana ambitioner, och det är konsumenter som med sina inköp styr åt vilket håll utvecklingen går.
Har du någon erfarenhet av vitvaror och barnleksaker?hemska tanke om Utvecklingen stannar av (spoiler: det kommer den tyvärr inte göra ändå)