Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Bikepacking

Bilagor

• IMG_1491.png
    IMG_1491.png
    476.1 KB · Besök: 79
Bikepacking
Grejerna börjar ta över så rensar ut nya och begagnade köksprylar så som sprit och gaskök, kastruller, termosar och andra tillbehör. Hämtas i Stockholm söderförort och skickas tyvärr inte.

Bikepacking
Jag provade på lite bikepacking för ett par veckor sedan. Från Stockholm till Ljungdalen över 3 dagar och tanken var ungefär 50% grus. Skulle möta resten av familjen i Ljungdalen för vandring så hade lite tidspress. Var ute i sista sekund med att planera rutten så hade lite ångest över risken att jag hade valt dåliga vägar. Har inte heller tältat på flera år och det såg ut att bli regn hela andra dagen så hade ångest för det också. Sist jag körde med samma sovutrustning var det helt fullt i väskorna, så bestämde mig för att investera i ett system från Tailfin så att jag skulle ha gott med plats. Släpade med mig lite onödigt mycket saker, men tänkte att det var ett bra tillfälle att få en känsla för vilken utrustning jag vill ha med mig. Tanken är att jag också ska kunna använda Tailfin-system på randoliknande äventyr i framtiden.

Förutom Tailfin-systemet hade jag med mig typ följande (och lite andra småsaker och extrakläder):
  • Ramväskor: Restrap
  • Styrväska: Ortlieb Handlebar-Pack QR
  • Tält: Terra Nova Laser Compact 1
  • Liggunderlag: Exped Ultra 3R (mummy)
  • Sovsäck: Cumulus X-Lite 200
  • Kök: Optimus Crux med något mindre kärl + Aeropress för kaffet
IMG_6928.jpeg

Pakethållaren och väskorna från Tailfin funkade klockrent. Inget skrammel på grusvägarna och smidigt att kunna ta bort väskorna från cykeln på ett enkelt sätt.

Första natten hittade jag en tältplats intill Stora Ulvsjön (Grängshammar) strax innan Borlänge. Fanns en kyrka med toalett där jag kunde fylla på vatten, vilket var bra för det hade varit ganska varmt under dagen. Regnade på natten, men blev ett uppehåll på morgonen så att jag slapp riva tältet i regn. Hade ju bestämt mig för att fixa morgonkaffet så hade köpt med mig bröd och mjukost i Norberg kvällen innan för lite enkel frukost, men stannade till på Circle K i Borlänge för att fylla på lite också (man måste ju äta på mackar när man cyklar långt).

IMG_6969.jpeg

Rätt mycket grus andra dagen. Det utlovade regnet kom inte förrän jag hade lämnat Orsa på eftermiddagen, men då var det bitvis så kraftigt att jag körde med regnbyxor. Väldigt kuperat norr om Orsa (skulle ha kollad banprofilen bättre) och vägarna jag hade valt hade mycket löst grus som var tungcyklat. Valde till slut att planera om lite för att komma ut på asfalt och cyklade kända vägar från Sverigetempot mellan Lillhärdal och Sveg (fast åt andra hållet).

IMG_6978.jpeg

IMG_7008.jpeg

I Sveg orkade jag inte krångla med att hitta tältplats så tog en plats på campingen och passade på att utnyttja dusch och övriga faciliteter.

IMG_7018.jpeg

Sista dagen innebar kraftig motvind och cykling över Flatruet (och en liten bonusbacke på 7 km i Ljungdalen upp till stugan vi hade bokat).

IMG_7038.jpeg

IMG_7049.jpeg

IMG_7060.jpeg

IMG_7067.jpeg

1723448263299.png

Några reflektioner (som nybörjare på det här):
  • Tältet Terra Nova Laser Compact 1 funkar bra för den här typen av ensamcykling där det bara blir kortare sovstopp, men är kanske inget man ligger och myser i. Fanns ändå rätt mycket plats bredvid mig i tältet och ute i absiden för väskorna, inget behövde ligga ute i regnet.
  • När man cyklar så här nära civilisationen klarar man sig bra utan kök, men det skadar väl inte att ha med om det finns plats
  • Hur man packar på cykeln påverkar mycket hur den beter sig. Sista dagen (med samma utrustning) tror jag vikten kom för långt bak. Den kändes skum när jag stod upp och kändes slingrig utför eller när jag tog bort en hand från styret för att göra något.
  • Det går mycket långsammare att cykla med packning och på grus, speciellt när det är lösare underlag. Jag borde nog ha planerat lite kortare dagar, men nu fanns det inte riktigt tid för det.
  • Körde slanglöst och även om jag var orolig för punka och hur jag skulle hantera det, så funkade det bra. Körde vissa delar med ganska risigt underlag.

Bikepacking
Jag provade på lite bikepacking för ett par veckor sedan. Från Stockholm till Ljungdalen över 3 dagar och tanken var ungefär 50% grus. Skulle möta resten av familjen i Ljungdalen för vandring så hade lite tidspress. Var ute i sista sekund med att planera rutten så hade lite ångest över risken att jag hade valt dåliga vägar. Har inte heller tältat på flera år och det såg ut att bli regn hela andra dagen så hade ångest för det också. Sist jag körde med samma sovutrustning var det helt fullt i väskorna, så bestämde mig för att investera i ett system från Tailfin så att jag skulle ha gott med plats. Släpade med mig lite onödigt mycket saker, men tänkte att det var ett bra tillfälle att få en känsla för vilken utrustning jag vill ha med mig. Tanken är att jag också ska kunna använda Tailfin-system på randoliknande äventyr i framtiden.

Förutom Tailfin-systemet hade jag med mig typ följande (och lite andra småsaker och extrakläder):
  • Ramväskor: Restrap
  • Styrväska: Ortlieb Handlebar-Pack QR
  • Tält: Terra Nova Laser Compact 1
  • Liggunderlag: Exped Ultra 3R (mummy)
  • Sovsäck: Cumulus X-Lite 200
  • Kök: Optimus Crux med något mindre kärl + Aeropress för kaffet
Visa bilaga 718580

Pakethållaren och väskorna från Tailfin funkade klockrent. Inget skrammel på grusvägarna och smidigt att kunna ta bort väskorna från cykeln på ett enkelt sätt.

Första natten hittade jag en tältplats intill Stora Ulvsjön (Grängshammar) strax innan Borlänge. Fanns en kyrka med toalett där jag kunde fylla på vatten, vilket var bra för det hade varit ganska varmt under dagen. Regnade på natten, men blev ett uppehåll på morgonen så att jag slapp riva tältet i regn. Hade ju bestämt mig för att fixa morgonkaffet så hade köpt med mig bröd och mjukost i Norberg kvällen innan för lite enkel frukost, men stannade till på Circle K i Borlänge för att fylla på lite också (man måste ju äta på mackar när man cyklar långt).

Visa bilaga 718581

Rätt mycket grus andra dagen. Det utlovade regnet kom inte förrän jag hade lämnat Orsa på eftermiddagen, men då var det bitvis så kraftigt att jag körde med regnbyxor. Väldigt kuperat norr om Orsa (skulle ha kollad banprofilen bättre) och vägarna jag hade valt hade mycket löst grus som var tungcyklat. Valde till slut att planera om lite för att komma ut på asfalt och cyklade kända vägar från Sverigetempot mellan Lillhärdal och Sveg (fast åt andra hållet).

Visa bilaga 718582
Visa bilaga 718583

I Sveg orkade jag inte krångla med att hitta tältplats så tog en plats på campingen och passade på att utnyttja dusch och övriga faciliteter.

Visa bilaga 718589

Sista dagen innebar kraftig motvind och cykling över Flatruet (och en liten bonusbacke på 7 km i Ljungdalen upp till stugan vi hade bokat).

Visa bilaga 718591
Visa bilaga 718594
Visa bilaga 718595
Visa bilaga 718593
Visa bilaga 718596
  • Tältet Terra Nova Laser Compact 1 funkar bra för den här typen av ensamcykling där det bara blir kortare sovstopp, men är kanske inget man ligger och myser i. Fanns ändå rätt mycket plats bredvid mig i tältet och ute i absiden för väskorna, inget behövde ligga ute i regnet.
  • När man cyklar så här nära civilisationen klarar man sig bra utan kök, men det skadar väl inte att ha med om det finns plats
  • Hur man packar på cykeln påverkar mycket hur den beter sig. Sista dagen (med samma utrustning) tror jag vikten kom för långt bak. Den kändes skum när jag stod upp och kändes slingrig utför eller när jag tog bort en hand från styret för att göra något.
  • Det går mycket långsammare att cykla med packning och på grus, speciellt när det är lösare underlag. Jag borde nog ha planerat lite kortare dagar, men nu fanns det inte riktigt tid för det.
  • Körde slanglöst och även om jag var orolig för punka och hur jag skulle hantera det, så funkade det bra. Körde vissa delar med ganska risigt underlag.
Bra "premiär"cykling. :)

Bikepacking
Visa bilaga 718593

Kul med en RR ! Det är ju alltid en massa egna val mellan vikt/volym och bekvämlighet.

Räcker det med ett minitält, eller gillar man och campa och spendera en del tid där ? Då är det skönt med ett ganska rymligt tält.

Kök eller inte ? Och om man gillar att campa och laga mat på köket kan man ta med ett bättre och stabilare kök, och stekpanna & köksprylar, inte bara ett minikök för att koka vatten.

Lite extra prylar för nöjes skull. Läsplatta, hörlurar, några powerbanks, systemkamera ?

Tjockt liggunderlag och uppblåsbar kudde ? Hur mkt reservdelar och verktyg ?

Bikepacking
Ja, det blir en hel del avvägningar. Vi vandrade med barnen senare under veckan och angrep det på ett annat sätt, med två rymliga 3-mannatält på fyra personer ?.

Personligen är jag nog inte bekväm med att ge mig ut mer i vildmarken med cykeln än vad jag gjorde här, p g a risken att råka ut för mekaniska problem långt från hjälp (som mest några mil från större vägar i det här fallet), och då behöver man ju inte släpa med sig särskilt mycket mat och har egentligen mer plats för annan lyx. Jag hade rätt mycket plats i sidoväskorna och skulle också kunna köra med större såna (dom jag har är på 10 liter styck). Det första jag skulle ändra i så fall vore ett större tält. Eventuellt ta med vårt Trangia-kök, men har samtidigt svårt att se när jag skulle laga riktig mat på det. Mobil med hörlurar hade jag med den här gången också (men hörlurarna användes aldrig, som vanligt). Rena nödvändigheter som verktyg, reservdelar, förstärkningskläder, powerbank, första förband/hjälp och hygiengrejer hade jag nog med tillräckligt den här gången och inget som jag tror att jag skulle ändra så mycket på.

Bikepacking
Jag vet att det har stötts och blötts tidigare.. tält.
I mitt fall letar jag efter ett tält som ska användas för två personer vid vandring samt vid färd med cykel (både 1p och 2p).
Men finns det någon shortlist som rymmer;
- Dual wall (visst vill man slippa kondens?)
- Lätt
- Kompakt packat men ändå någon form av komfort rest.
- Billigt (max 3k?)
Ja, jag vet. Du kan inte få billigt och bra. Men vi tänker sweet spot.
Och tältet behöver inte klara 4-säsonger.
Kan tänka mig att köpa ali-tält.
Kan tänka mig köpa "märkes"-tält.
Allt är ju en stor kompromiss.

Bikepacking
I mitt fall letar jag efter ett tält som ska användas för två personer vid vandring samt vid färd med cykel (både 1p och 2p).
- Lätt
- Billigt (max 3k?)
Ett sånt här är jag själv sugen på https://durstongear.com/products/x-...qT6P6-ynZSAglT5awu7UV1&variant=48553273786659

Under 3k om du redan har pinnar och grejer.

Bikepacking
Bikepacking
Köpte Naturehike cloud up efter rek här, var inne på ett par andra tält först. Fantastiskt nöjd, lätt, billigt tält inkl en hyfsad footprint. Körde på tvåmanna och drog iväg över natten förra helgen med 10-åringen. Inte överdrivet mycket plats över men två expedsmumier, R3 ultra, gick in utan problem och vi sov gott.
Lite skak dagen efter och mesta kondensen borta från yttertält
1000017760.jpg

Bikepacking
Det här är lurigt tycker jag, en liten till synes obetydligt förändring kan göra att cykeln inte alls går bra. Jag har testat allt möjligt med min cykel och kommit fram till att den fungerar bäst med all packning på bakpakethållaren, bara att lassa på hur som helst och cykeln har gått perfekt.

Så köpte jag ett par nya fina Vaude-packväskor, som monterades efter konstens alla regler och på samma plats som de gamla och packades som jag brukar inför en långtur nu i sommar. Och cykeln trivdes inte, slingrade sig och var allmänt otrevlig, så illa att jag fick vända hem direkt. De gamla väskorna hängdes på och packningen lyftes över, enkelt eftersom jag packat med innerpåsar, alltså precis samma packning med samma placering, bara olika väskor, och nu gick cykeln som på räls och med varierad last under hela turen.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det här är lurigt tycker jag, en liten till synes obetydligt förändring kan göra att cykeln inte alls går bra. Jag har testat allt möjligt med min cykel och kommit fram till att den fungerar bäst med all packning på bakpakethållaren, bara att lassa på hur som helst och cykeln har gått perfekt.

Så köpte jag ett par nya fina Vaude-packväskor, som monterades efter konstens alla regler och på samma plats som de gamla och packades som jag brukar inför en långtur nu i sommar. Och cykeln trivdes inte, slingrade sig och var allmänt otrevlig, så illa att jag fick vända hem direkt. De gamla väskorna hängdes på och packningen lyftes över, enkelt eftersom jag packat med innerpåsar, alltså precis samma packning med samma placering, bara olika väskor, och nu gick cykeln som på räls och med varierad last under hela turen.
Det vore intressant att se några bilder om du vill och har möjlighet att visa sådana.
Alltså cykel utan packning, cykel med Vaude-packväskor och cykel med gamla packväskorna.
Vad är det för märke och modell på de Vaude-packväskorna?
Vad är det för märke och modell på de gamla packväskorna?
Vad är det märke och modell på pakethållaren?

Bikepacking
Otroligt. Var precis inne på deras hemsida (fast kollade på solid). Efter sett en tråd på ansiktsboken.

Kanske skulle lägga till att jag helst har ett självstagande tält. Tycker de brukar vara enklare att få upp.
Kanske bra med en plus och minuslista som sagt.
-Självstagande eller sätta upp med stavar, nackdelen med självstagande är ju att det blir en hel del pinnar som man ska spänna fast på cykeln. Men man kan tälta på klippor osv.
-enkel vs dubbeltyg,
-3 vs 4 säsonger,
-vind- och fjälltålighet,
-nylon vs dcf,
osv.

I den lätta men billiga kategorin under sub 3 skulle jag säga Lanshan 2 om sätta upp med stavar, Cloud up 2 om självstagande. Vill du ha lite mer plats och dubbla absider så finns ju Naturehike Star River (men lite tyngre).
För mer pengar finns ju X-mid som ju går att hitta begagnat så man slipper tull och frakt. Eller så köper man kopian från Aliexpress, dvs Asta Gear (
).

Bikepacking
Många tält (inkl. Naturehike Cloud Up) bygger på att man sätter upp innertältet först. Känns inte helt bra om det regnar, men hur är det i praktiken?

Edit: Och en sak till; det här med att tälta på klippor bygger på att man har med sig ett footprint också antar jag? Annars sabbar man väl snabbt tältbottnen?

Senast ändrad:
Bikepacking
Det vore intressant att se några bilder om du vill och har möjlighet att visa sådana.
Alltså cykel utan packning, cykel med Vaude-packväskor och cykel med gamla packväskorna.
Vad är det för märke och modell på de Vaude-packväskorna?
Vad är det för märke och modell på de gamla packväskorna?
Vad är det märke och modell på pakethållaren?
Huvudanledningen är nog att det är en relativt stor cykel och med dagens mått ganska mycket flex i ramen, de flesta cyklar idag är betydligt styvare, på gott och ont.

Pakethållaren är en Tubus (Cargo ?) och stabil så där finns troligen inte orsaken och de nya väskorna, Vaude Aquaback 48L, känns riktigt välgjorda och stabila om än med i min smak lite för komplicerade krokar för upphängningen. Utan det är nog att väskorna dels är något vidare och jag ser nu när jag jämför bilder att de sattes lite längre bak för att inte riskera nötas av hälen när jag trampar så tyngdpunkten kom kanske för långt bak.

Det är min gissning i varje fall, säkert vet man inte förrän man provat och som sagt med de gamla väskorna går cykeln perfekt trots "vårdslös" och tung packning, kan bli ganska mycket som surras fast på pakethållaren. .

Det finns en bild på cykeln från i slutet av turen med de äldre väskorna i det här inlägget, :

Senast ändrad:
Bikepacking
Många tält (inkl. Naturehike Cloud Up) bygger på att man sätter upp innertältet först. Känns inte helt bra om det regnar, men hur är det i praktiken?

Edit: Och en sak till; det här med att tälta på klippor bygger på att man har med sig ett footprint också antar jag? Annars sabbar man väl snabbt tältbottnen?
Har man en footprint med sig så kan man sätta upp Cloud up och Star River med yttertältet först. Då sätter man upp pinnarna i footprinten och sen på med ytterduken och sen kan man kliva in under och sätta upp innertältet.
För klipptältning så är ju footprint bra. Eller en bit Tyvek eller annat, typ pressening som tål lite misshandel. Jag har en bit takduk som blev över efter takbyte. Styvt och vattentätt.

Bikepacking

Stor fördel cloud up: när det är varmt (30+) kan man sätta upp tältet utan tak. Då sover man gott hela natten. Cyklade i Tyskland en sommar för några år sedan. Polaren i Vaudes 1,5p tält led. Han fick köra öppna dörrar (och mygg) eller värmeslag.

Klippor är smalt use case men det är ganska ofta man cyklar på ställen med hård mark eller som av annan anledning inte lämpar sig så bra för pinnar. Ofta kan det vara stenigt, kanske för löst underlag, kanske grusigt, kanske vill sova i ett vindskydd etc. Då är självstagande skönt.

En enorm fördel i regn tycker jag är att man enkelt kan packa innertältet separat från ytterdelen. Man får kanske lite mer regn om det vräker ner när man sätter upp men man slipper att allt blir blött andra natten. Jag har varit glad för det flera gånger. Aldrig satt upp tältet i ett skyfall (de brukar gå över fort) så för mig överväger fördelarna med den varianten.

Däremot - peace of mind på fjället etc - där hade jag nog inte satsat på CU.

Bikepacking
- Lätt
- Billigt (max 3k?)
Jag har dels ett eget Big Agnes Copper Spur 1-personerstält i bikepackingvarianten (dvs korta stänger) som jag använt en del, och nu senast sov jag i ett likadant fast 2-personersvarianten på en veckolång tur. För sin lilla packstorlek upplever jag tälten som ruggigt praktiska - högt i tak, ganska gott om plats i absid (tvåpersoners har två absider/utgångar vilket är toppen) och en massa bra förvaringsutrymmen inuti tältet.

Sen känns de ganska tunna och flimsiga när jag jämför med mitt 3-personers Hillebergtält som jag haft i ganska många år. Att få med det på cykeln är däremot bara att glömma utan att få tråkig cykling på köpet. Ett Copper Spur på kalfjället hade inte fungerat.

Gällande budget vet jag inte vad Big Agnes-tälten kostar men gissar att de kostar ganska mycket mer än summan du anger. Det finns såklart inte alltid ett linjärt förhållande mellan kvalitet och pris, men tältet känns för viktigt för att chansa med imho. En cykel som går sönder kan man ofta laga själv, men trasiga dragkedjor eller brustna tältdukar känns till stora delar svårare att åtgärda i fält..

Bikepacking
Har man en footprint med sig så kan man sätta upp Cloud up och Star River med yttertältet först. Då sätter man upp pinnarna i footprinten och sen på med ytterduken och sen kan man kliva in under och sätta upp innertältet.
För klipptältning så är ju footprint bra. Eller en bit Tyvek eller annat, typ pressening som tål lite misshandel. Jag har en bit takduk som blev över efter takbyte. Styvt och vattentätt.
Sen går ju Cloud Up väldigt snabbt att sätta upp. Under 5 minuter när man samtidigt tar en tältuppsättningsöl.

Bikepacking
Jag drog upp Cloud Up på tomten i lite vind och lätt regn. Lite mer omständigt men det blev inte direkt blött, gå ju otroligt fort att sätta upp. Med övning på någon minut bara skulle jag säga.

Bikepacking
Jag har dels ett eget Big Agnes Copper Spur 1-personerstält i bikepackingvarianten (dvs korta stänger) som jag använt en del, och nu senast sov jag i ett likadant fast 2-personersvarianten på en veckolång tur. För sin lilla packstorlek upplever jag tälten som ruggigt praktiska - högt i tak, ganska gott om plats i absid (tvåpersoners har två absider/utgångar vilket är toppen) och en massa bra förvaringsutrymmen inuti tältet.

Sen känns de ganska tunna och flimsiga när jag jämför med mitt 3-personers Hillebergtält som jag haft i ganska många år. Att få med det på cykeln är däremot bara att glömma utan att få tråkig cykling på köpet. Ett Copper Spur på kalfjället hade inte fungerat.

Gällande budget vet jag inte vad Big Agnes-tälten kostar men gissar att de kostar ganska mycket mer än summan du anger. Det finns såklart inte alltid ett linjärt förhållande mellan kvalitet och pris, men tältet känns för viktigt för att chansa med imho. En cykel som går sönder kan man ofta laga själv, men trasiga dragkedjor eller brustna tältdukar känns till stora delar svårare att åtgärda i fält..
Beror ju på var man cyklar också. Där jag cyklar finns en busskur, campingkök eller vindskydd alltid inom några km :)

Och jag uppskattar lite strul på äventyr ;)

Pinnar har jag packat längs ramen men det kanske man inte vill om man har en mer känslig lack. Eller smalare mellan knäna :D
IMG_2997.jpeg

Hittade en bild från den varma campingen i Tyskland också.
IMG_2996.jpeg

Bikepacking
Vilket Hilleberg är det? Jag har ett Nallo 3 som jag tidigare har dömt ut som för stort och tungt för cykling, men om jag packar stängerna separat så får det plats i väskan bak och vikten på 2,6 kg borde gå att hantera. Är sugen på att testa hur det är att cykla med i praktiken.

Bikepacking
Moraliska pekpinnen kring Naturehike:

Ett Cloud Up är alltså en kopia på ett Big Agnes-tält (och som jag förstår det är alla deras tält kopior på andra tillverkares tält). Om alla köper Naturehike istället för "originalet" måste man hoppas på att de själva har möjlighet att stå för framtida utveckling då de tillverkare vars tält de plagierar åker på stryk pga minskad försäljning och därmed får mindre möjlighet att fortsätta sin utveckling och produktion.

Viktigt att komma ihåg att produkters kvalitet till stor del handlar om erfarenhet och framförallt tillverkares långsiktiga ambitioner att vara förknippade med kvalitet (och att de därmed gör bra grejer). Dessvärre är det färre och färre produkter som tillverkas med sådana ambitioner, och det är konsumenter som med sina inköp styr åt vilket håll utvecklingen går.

Bikepacking
Jag har cyklat mest med mitt Nallo 3GT. Det tar ju plats (men jag har haft/tagit mig plats). Det är ju ett hem jmf med ett litet tält. Fastsurrat på pakethållaren tar det ingen plats (grejorna har jag ju i de fyra väskorna).

Bikepacking
Vilket Hilleberg är det? Jag har ett Nallo 3 som jag tidigare har dömt ut som för stort och tungt för cykling, men om jag packar stängerna separat så får det plats i väskan bak och vikten på 2,6 kg borde gå att hantera. Är sugen på att testa hur det är att cykla med i praktiken.
Det är ett Allak 3, och vill minnas att det väger 3,8 kilo eller något i den stilen (fristående, så tyngre än ett tunneltält). Sov på kalfjäll i Norge under stormen Hans förra året, vilket var fullständigt odramatiskt. Telefonen tjöt, blinkade gult och varnade att man inte borde lämna hemmet samtidigt som jag låg i tältet.?

Däremot blir man helstekt under sommarmånaderna här i södra delarna av landet direkt när solen tittar upp. Att man inte får med tältet på cykeln är väl inte en direkt sanning, och beror på var ens religiösa hemvist kring bikepacking/biketouring ligger. När jag står och trycker ner grejer i de få väskor jag har på cykeln tänker jag ofta på att bara ge upp och ta en annan cykel med bättre förutsättningar, men sen när man kör singletrack nerför en gammal kostig hårdgjord med krossat tegel följt av att man kör partempo nära tröskel i fem timmar för att hinna till solnedgång på ett fint ställe kommer man på varför man packade som man gjorde. Each to his own!?

Bikepacking
Jag skulle ju cykla lätt i somras. Men när jag såg att mitt Nallo inte rymdes nånstans köpte jag ett enmanstält som rymdes. :)
Funderar på att bygga en pakethållare för just tältet (och kanske nån sak till). Det blir aero och man behöver inte vara orolig för väder och oväder. Vikten kan jag ta. Under 3 kg för ett bombsäkert tält är inte värst. Och är man två är det ju halva det.

Bikepacking
Moraliska pekpinnen kring Naturehike:

Ett Cloud Up är alltså en kopia på ett Big Agnes-tält (och som jag förstår det är alla deras tält kopior på andra tillverkares tält). Om alla köper Naturehike istället för "originalet" måste man hoppas på att de själva har möjlighet att stå för framtida utveckling då de tillverkare vars tält de plagierar åker på stryk pga minskad försäljning och därmed får mindre möjlighet att fortsätta sin utveckling och produktion.

Viktigt att komma ihåg att produkters kvalitet till stor del handlar om erfarenhet och framförallt tillverkares långsiktiga ambitioner att vara förknippade med kvalitet (och att de därmed gör bra grejer). Dessvärre är det färre och färre produkter som tillverkas med sådana ambitioner, och det är konsumenter som med sina inköp styr åt vilket håll utvecklingen går.
Bra poäng. Kan inte annat än hålla med.

Tillbaka
Topp