Cykelvasan 2024, stress, gpx-fil, däckval, hur är banan? Osv.

Okej, nice. Men man måste anmäla sig och bli tilldelad startled för att veta? De släpper inte någon tabell som visar ungefär vart man hamnar beroende på tid osv?
Ja tyvär släpper dom endast seedingtabeller som sträcker sej tills led 4. Sen är det basserar på sitt resultat året före. Å startbevis/vilket led man hamnar i fick man åtminstone iår veta först 1augusti, när man redan är anmäld. Så vill man avvakta med anmälan för att veta startled måste man nog fråga runt vars folk med ungefär samma tid hamnat.

8-åriga sonens första vasalopp (30). Krigade sig igenom kylan trots växelhaveri och bromsproblem. Specialized Riprock 20" rekommenderas inte ?. Han är redan superpepp på nästa år, woop woop! ?
Grymt jobbat!
Min 8-åring vill aldrig göra om det säger hon, men får det gå lite tid kanske hon ändrar sig =P

Ja, i den vällingen var jag glad för mina tretumsdäck.

Hörde samma tröskverk, började först tro att det bara var jag, men sen hörde jag krasandet från alla cyklar runtomkring. Försvann dock lite senare efter att ha kört igenom några stora vattenpölar.
I lera gäller väl smala nabbiga däck som inte surfar runt på ytan.

I lera gäller väl smala nabbiga däck som inte surfar runt på ytan.
Såg många med smalare däck som skar ner i leran, men det kanske har mer att göra med hur bestämt och stabilt man kör ner i leran. Och om man har lättviktshoj eller stålhoj. Själv plöjde jag bara igenom både lera och vattenansamlingar.

Såg många med smalare däck som skar ner i leran, men det kanske har mer att göra med hur bestämt och stabilt man kör ner i leran. Och om man har lättviktshoj eller stålhoj. Själv plöjde jag bara igenom både lera och vattenansamlingar.
Det går ju bra så länge man inte behöver svänga eller leran börjar kleta fast på däcken.

Själv gör förkylningen att det bara blir halvan imorgon med dottern och inget mer än så. Surt sa räven, men ska bli skoj att se dotterns inledande entusiasm brytas ned kilometer för kilometer och ersättas av irritation och ilska men fortsätta drivas fram av hennes pannben. Jag ser många möjligheter till uppmuntrande tillrop, som jag är säker på att hon kommer uppskatta ?.

45 km i regn! Men vi hade det trevligt ihop hela vägen och humöret hölls uppe både för mig och för 15-åringen. Dottern har inte cyklat jättemkt men fick energi av att cykla om ”tjocka gubbar” (hennes ord) i uppförsbackarna. Blåbärssoppa vid varje station, men den kunde fått vara lite varmare. Kläderna fick spolas av med vattenslang innan de fick nå tvättmaskinen, vilket säger en del om förhållandena, men eftersom vi höll humören uppe blev misären något positivt och vi kunde skratta oss igenom sörjan. Om det blev så positivt att hon vill åka igen återstår dock att se.

Vi kom ikapp en del mindre barn som var kvar på 30-loppet. De hade då varit ute några timmar och den första dök väl upp med nästan milen kvar till Mora. En del såg ut som lakan. Heja heja ropade vi och vissa hade ork att svara från sina små cyklar. En hårdhudande start på deras Vasa-karriärer!

Jag körde för första gången i helgen och hade en väldigt rolig tur, blev såklart taggad på att köra nästa år igen! Jag startade i led 38 i år och gick in på 3:32 efter nästan bara solokörning, går det att få reda på ungefär vilket startled ens tid kan ge nästa år?
Såg precis att man kunde se startlista :)
Antal startande, Led5 211st, led6 210st, led7 182st.
Så förhoppningsvis räcker din placerin 110-125 till led 5, om de inte är en uppsjö cyklister som cyklat snabbt 2022& 2023 å tar din plats i 5an?
Antar att det var därför min fjolårsplacering 245 endast tog mej till led 7 (borde ju bli startplats 421-603).

Senast ändrad:
Så förhoppningsvis räcker din placerin 110-125 till led 5, om de inte är en uppsjö cyklister som cyklat snabbt 2022& 2023 å tar din plats i 5an?
Antar att det var därför min fjolårsplacering 245 endast tog mej till led 7 (borde ju bli startplats 421-603).
Häftigt! Tack för hjälpen! Nu gäller det väl att dra igång träningen inför nästa år, lite skillnad på cyklisterna runt en i startled 5 jämfört med 38 kan jag tänka mig?

Häftigt! Tack för hjälpen! Nu gäller det väl att dra igång träningen inför nästa år, lite skillnad på cyklisterna runt en i startled 5 jämfört med 38 kan jag tänka mig?
Jo skillnad deffenitivt, men du skulle absolut inte gjort bort dej där. kollar man iår så va det bara ca 60st i led 5 som cyklade snabbare än 3:33:33.

En sak jag reagerade på under fredagen är hur många det är som bromsar sig igenom nedförsbackar så fort det är lite grus. Själv försökte jag samla fart inför kommande uppförsbacke när det var en nedförsbacke, men blev ofta tvungen att bromsa för att det var tjockt med folk som bromsade sig nedför.

En sak jag reagerade på under fredagen är hur många det är som bromsar sig igenom nedförsbackar så fort det är lite grus. Själv försökte jag samla fart inför kommande uppförsbacke när det var en nedförsbacke, men blev ofta tvungen att bromsa för att det var tjockt med folk som bromsade sig nedför.
Räcker ju att det är en person som är osäker och har dålig koll och så fortplantar sig ju det bakåt. Folk åkte säkert runt och undrade varför du bromsade också?

Bästa är att starta i första led och sedan hålla fegisarna bakom sig.
Håller med att det är segt när man bara vill släppa på, men så är det ett gäng som kör lite mer "kontrollerat" framför sig.

Håller med, var ganska många runt min startgrupp, 9, som förmodligen är riktigt starka på vägen men livrädda så fort det blir smalt och stökigt. Det märktes framförallt i utförskörningen efter Mångsbodarna, mot Risberg, upp till Evertsberg och sedan utför från Evertsberg till Lundbäcksbackarna.
Blev omkörd på vägarna men så fort det blev stökigt så var det cyklister högt och lågt.

Hade en läskig incident som kunde slutat illa, i en av de värre lerpartierna i skogen efter Mångsbodarna så var det en som valde att cykla upp en bit i skogen parallellt med spåret och sedan körde rakt ut igen när det blev torrt. Jag som valde att köra full fart i "mitt spår" var millisekunder från att köra rakt in i hen från sidan i över 30 knyck...

Håller med, var ganska många runt min startgrupp, 9, som förmodligen är riktigt starka på vägen men livrädda så fort det blir smalt och stökigt. Det märktes framförallt i utförskörningen efter Mångsbodarna, mot Risberg, upp till Evertsberg och sedan utför från Evertsberg till Lundbäcksbackarna.
Blev omkörd på vägarna men så fort det blev stökigt så var det cyklister högt och lågt.

Hade en läskig incident som kunde slutat illa, i en av de värre lerpartierna i skogen efter Mångsbodarna så var det en som valde att cykla upp en bit i skogen parallellt med spåret och sedan körde rakt ut igen när det blev torrt. Jag som valde att köra full fart i "mitt spår" var millisekunder från att köra rakt in i hen från sidan i över 30 knyck...
Jo, det var samma i startgrupp 14. Vi körde om dem på de smalare och "stökiga" delarna, och sedan blev vi omkörda av dem på de lite mer snälla vägarna. Och de långa uppförsbackarna, där jag fick slita som ett as för att ta mig upp och de flög förbi.
Det var i och för sig lite humor i att utbrista: "Nämen här kommer du igen" när jag blev omcyklad av en äldre man för fjärde gången. Misstänker att vi hade ungefär samma snitthastighet sett över hela loppet.

På det hela taget var startgrupp 14 perfekt för mig med förväntad sluttid på 5:30 (gick i mål på 5:38), till skillnad från förra årets startgrupp 20.

En annan sak som slog mig under loppet var vilket högt däcktryck som många körde med trots grova dimensioner. De gav inte vika en millimeter och det sjöng om hjulen när de susade fram. Varför?!?
Jag väger strax över över 80 pannor, nyskiten och naken på morgonen och körde med 1,4-1,5 bar utan ett enda genomslag med ett par Forekaster 2,35. Känns betydligt skonsammare för kroppen.

Senast ändrad:
Ingen aning om vad jag kör för tryck, men när jag trycker med handloven så sviktar däcket ner en bra bit på mina 3.0.

Jo, det var samma i startgrupp 14. Vi körde om dem på de smalare och "stökiga" delarna, och sedan blev vi omkörda av dem på de lite mer snälla vägarna. Och de långa uppförsbackarna, där jag fick slita som ett as för att ta mig upp och de flög förbi.
Det var i och för sig lite humor i att utbrista: "Nämen här kommer du igen" när jag blev omcyklad av en äldre man för fjärde gången. Misstänker att vi hade ungefär samma snitthastighet sett över hela loppet.

På det hela taget var startgrupp 14 perfekt för mig med förväntad sluttid på 5:30 (gick i mål på 5:38), till skillnad från förra årets startgrupp 20.
Jag körde 5:11 förra året och hamna i startgrupp 21 nu, vet flera som körde långsammare än mig förra året men som starta före mig i år hur kan det va så? Rulla in på 5:01 nu så få se va det blir nästa år

Det var tydligen enkelt att byta startled. Min bror fick startled 31 men efter ett mail flyttades han upp till mig i startled 19. Han körde ca 1h långsammare än mig både på CV 2023 samt ett seeding grundande lopp i våras som vi körde ihop...

Trodde att vitsen med startled och seeding var att man skulle starta med folk som körde ungefär lika fort...

Det var tydligen enkelt att byta startled. Min bror fick startled 31 men efter ett mail flyttades han upp till mig i startled 19. Han körde ca 1h långsammare än mig både på CV 2023 samt ett seeding grundande lopp i våras som vi körde ihop...

Trodde att vitsen med startled och seeding var att man skulle start med folk som körde ungefär lika fort...
Ja det känns ju mer som ett lotteri

Trodde att vitsen med startled och seeding var att man skulle starta med folk som körde ungefär lika fort...
Jag tycker att det är bra att de flyttar fram personer som på ett trovärdigt sätt säger hur snabbt de räknar med att cykla. I det stora hela är förmodligen majoriteten ärliga och det är motionsklass... Alla vinner på att hamna rätt och det ökar säkerheten.

Märkligt hur de placerar in i startled tycker jag. Jag ställde en fråga till Vasaloppet om hur min tid/placering från 2022 i led 9 på 3,25/sub300 skulle stå sig, och då meddelade de mig att jag skulle få plats i led 9 eller 10. Pga det ruttnade jag lite faktiskt och valde att inte köpa en plats och köra, eftersom jag upplevde att jag under det loppet låg i täten för det ledet och körde om många cyklister i framförvarande led. Hade hoppats och trott att jag skulle få starta i ett led med ungefär lika snabba cyklister, då just omkörningar och utförskörningarna med bromsande medcyklister är något som i alla fall jag vill undvika i möjligaste mån.

Det får bli seedningslopp nästa år istället :)

Jag körde 5:11 förra året och hamna i startgrupp 21 nu, vet flera som körde långsammare än mig förra året men som starta före mig i år hur kan det va så? Rulla in på 5:01 nu så få se va det blir nästa år
Fast jag cyklade i Öppet spår på fredagen. Och där var startgrupp 14 de som chansade på 5:30.

Han mailade inte och sade att han skulle cykla lika snabbt som sin bror i startled 19 då bara? Annars var det liten risk att han hamnade just i 19 menar jag...

Han mailade inte och sade att han skulle cykla lika snabbt som sin bror i startled 19 då bara? Annars var det liten risk att han hamnade just i 19 menar jag...
Nej, det tror jag inte. Han sa nog att jag cyklade i 19 och undrade om det gick att komma närmare i start tid, skiljde 1h.

Han är fullt medveten att han inte cyklar lika fort...

En annan sak som slog mig under loppet var vilket högt däcktryck som många körde med trots grova dimensioner. De gav inte vika en millimeter och det sjöng om hjulen när de susade fram. Varför?!?
Jag väger strax över över 80 pannor, nyskiten och naken på morgonen och körde med 1,4-1,5 bar utan ett enda genomslag med ett par Forekaster 2,35. Känns betydligt skonsammare för kroppen.
Jag körde 2,5 bar i mina Maxxis Ardent / Ikon 2.2 och det gick hur bra som helst. 90 pannor. Upplevde inga smärtor under eller efter loppet som kan härröras till den ganska hårda åkturen. Gick som smort genom geggan dessutom.

Startade i led 31 och upplevde precis samma sak. Så fort det blev utför, stökigt, geggigt eller uppför så sjönk tempot och jag kunde köra om. Sen blev jag omkörd på platten så det är tydligt vad jag måste träna på inför nästa gång :rolleyes:

lider av något som känns som post-cykelvasan blues, funderar på ifall det finns något liknande lopp man kan sikta på?

kanske är gravellopp som jag bör kolla på, men frågan är ju, får man åka mtb på gravellopp ... ?

lider av något som känns som post-cykelvasan blues, funderar på ifall det finns något liknande lopp man kan sikta på?

kanske är gravellopp som jag bör kolla på, men frågan är ju, får man åka mtb på gravellopp ... ?
Samma här. Kör ett liknande lopp imorgon. Grenserittet, mellan Strömstad och Halden. 8 mil mtb typ som vasan men lite mer höjdmeter ?

Finns ju en massa långlopp på MTB. Brukar ju vara roligare än cykelvasan just pga typen av cykling.
Annars tror jag man får åka mtb på gravellopp, men det brukar ju gå lite "tyngre" om man har fartambitioner.

Tillbaka
Topp