Barncykling

Barncykling
Hej! Osäker om det här blir rätt tråd eller om det borde ligga i samlingstråden för barncyklar.
Men hur som helst, barnen (8 och 9 år) uppskattar mycket att köra downhill. Hittills har vi varit i Åre och där fungerar liften klockrent.

Men vi skulle vilja kunna nyttja den backe som finns närmare oss också men där finns bara ankarlift. Som vuxen tycker jag ankarliften fungerar bra efter lite träning men misstänker att när dom är små och lätta och cyklarna blir små kan det bli tufft att ha den hakad bakom sadeln. Är det någon som har en bra lösning på problemet? Tänker att det borde gå att ha någon lösning med snöre fäst i styrstammen och en Quick release typ.

Min son, 10 hade ingen problem alls med ankarliften i Bruket. Jag däremot ...

Barncykling
Kört Mtb hela dagen. En del nedför på stenmjöl och massor med pump track. När vi kom hem och det var dags att sova kände grabben att han mådde illa. Det gjorde han förra gången med när vi var ute.
Det är absolut den värsta känslan när man tränar magen och känner att man mår illa. Men det betyder väll också att han varit väldigt aktiv :)

Barncykling
Omgång två på banan idag men jag klagar inte så länge jag hinner hem till målgången på girot.
Fullt med folk nu iallafall ?
IMG_0523.png
IMG_0519.jpeg

Bilagor

• IMG_0526.jpeg
    IMG_0526.jpeg
    1 MB · Besök: 58
Barncykling
IMG_0536.png
IMG_0561.png
IMG_0553.jpeg
IMG_0554.jpeg
IMG_0555.jpeg

Texten föll visst bort ?
Kolla fightingfejset , han ville verkligen prova de grävda stigarna runt toppen men det såg enklare ut(mindre brant) än det var , nåja nu har vi testat och just för tillfället var det inte vår grej?.
Vi tog en enklare stig tillbaka ner till bmxbanan och lillebror.
Kollade oxå in lutningen på stigen å den var 10%

IMG_0535.jpegIMG_0534.jpeg

Senast ändrad:
Barncykling
Sonen cyklade välkände skinnyn på Dow Jones för första gången. Både gången cyklade han helt över och fick framhjulet på "rampen" som går ned. Men då glider bakhjulet ner innan det kommer till rampen. Jag förstår inte hur sonen kunde hoppa av elegant med cykeln när bakhjulet glider ner. En annan fråga är hur man får bakhjulet på rampen ... Kanske måste man cykla rakt fram lite längre och sen lyfta framhjulet på rampen?

2024-05-19-13-55-50-255.jpg

2024-05-19-13-57-35-683.jpg

Barncykling
IMG_0610.jpeg

IMG_0609.jpeg

Cykla med barn är fasen jobbigt för psyket men vi klarade Älvsjö bmxbana , högdadalstoppen, pumtracken och Stockholm bmx arena och hem igen på bara en
krasch?

Fan fan fan ropade hej för tidigt en av boysen vurpade på en trottoarkant 150 m hemifrån ?

Bilagor

• IMG_0618.jpeg
    IMG_0618.jpeg
    523.5 KB · Besök: 47
  • IMG_0617.jpeg
    IMG_0617.jpeg
    1.1 MB · Besök: 52
Senast ändrad:
Barncykling
En god morgon!
Vad gör vanligt folk på morgonen när det är så här fint att vara ute å cykla!?
IMG_0635.jpeg
IMG_0632.jpeg
IMG_0630.jpeg
IMG_0637.jpeg
IMG_0636.jpeg

De lagar delar av bmxbanan därav byggstaketet på bilden.
Blev inte bättre efter lunch , fortfarande folktomt men man kan köra pumptracken åt fel som omväxling ??

Senast ändrad:
Barncykling
Fyra timmar cykling på förmiddagen i Högdalen och stora grabben körde tre till på eftermiddagen men dagens höjdpunkt var när vi fick lämna över stafettpinnen (scotten) till en cykekamrats son som blev sådär otroligt lycklig över att få en ny (begagnad) cykel!
Unge nummer fem som använder den , förhoppningsvis kan den kanske vandra vidare efter det oxå ?
..

..
IMG_0656.jpeg

Senast ändrad:
Barncykling
Första (mini)semester för bara jag och sonen: två nätter och två dagar i Järvsö. Verkade riktigt kort nu vi är tillbaka, men vi har kört alla timmar där liften var öppet förutom för att äta lunch där sonen frågade direkt efter han hade ätit färdigt om vi skulle köra igen. Vi är nöjda.

Igår tyckte sonen att Cobra i Åre var bättre än Barbro. Men idag var vi lite mer van och började vi förstår hur hopp funkar. Sonen ville köra Barbro många gånger (men behövde tajma rätt för att inte hamna bakom långsammare åkare). Idag körde vi Itzy Bitzy tre gånger. Andra gånger guidade sonen mig, behövdes inte riktigt, men snäll. På bilden visar sonen hur man kör A-linjer vid de sista två hinder på En Tuff Brud (jag valde B-linjer).

En riktigt bra första semester tillsammans med sonen!

2024-06-07-13-08-15-008.jpg

2024-06-07-21-04-51-255.jpg

Senast ändrad:
Barncykling
Galet fin eftermiddag/kväll på bmxbanan,
helt ensamma !??
De provade att köra åt fel håll , funkar hyfsat i pumpen men inte i stora banan .
Lång omväg hemåt via Farsta, sköndal , globen de ville inte komma hem för tidigt för morsan hade sagt att de skulle lägga sig direkt, inte mig emot att de vill cykla mycket , de var lättsövda i alla fall ?
IMG_0810.jpeg
IMG_0809.jpeg
IMG_0813.jpeg
IMG_0812.jpeg

Barncykling
Varit på skogsstigjakt i vårt närområde, hittade ett par till med mer utmaning som vi får testa med mer tid.

Bilderna är från vandringsstigar så är väl rätt snällt och bra början för den lille på 3 år, 6-åringen var helnöjd och lillen hävdar nu att han är en mountainbike-pojke ?

Bilagor

• IMG_7581.jpeg
    IMG_7581.jpeg
    474.7 KB · Besök: 56
  • IMG_7580.jpeg
    IMG_7580.jpeg
    324.8 KB · Besök: 56
Barncykling
Galet fin eftermiddag/kväll på bmxbanan,
helt ensamma !??
De provade att köra åt fel håll , funkar hyfsat i pumpen men inte i stora banan .
Lång omväg hemåt via Farsta, sköndal , globen de ville inte komma hem för tidigt för morsan hade sagt att de skulle lägga sig direkt, inte mig emot att de vill cykla mycket , de var lättsövda i alla fall ?Visa bilaga 712098Visa bilaga 712099Visa bilaga 712100Visa bilaga 712101
Det där såg skoj ut! är det i hökarängen?

Barncykling
Ska man gå med på hörlurar vid cykling? I så fall, vågar man ge ett barn in-ear? Jag har alltid tänkt att det är farligare för hörsel. Orimligt att sporta med on-ear eller gör folk det?

Barncykling
Ska man gå med på hörlurar vid cykling? I så fall, vågar man ge ett barn in-ear? Jag har alltid tänkt att det är farligare för hörsel. Orimligt att sporta med on-ear eller gör folk det?
Kåpor eller in air spelar ingen roll när det kommer till hörseln. Det är volymen som bestämmer. Vi har kört med hörlurar som haft begränsad volym för att dom inte ska kunna spela för högt.
In ear kan däremot ge användaren irriterade örongångar. Jag använder mina AirPods PRO väldigt mycket. Jag brukar får alternera med mina vanliga AirPods för att hörselgångarna ska få vila ibland.

Barncykling
Vi hittade en ny bikepark på semesterställen. Sonen ville gärna prova, men då behövdes det en cykel. Som tur finns det en gammal, oanvänd, heldämpad MTB I huset. Passade sonen bra. Efter pumpning av däck och justering av styret blev det prov på trädgården. Fjädringen funkar faktiskt, både fram och bak!

2024-07-25-14-47-37-802.jpg

Sonen körde hela skinnyn på väg till bikeparken på en gång:

2024-07-25-18-05-16-545.jpg

Pumptrack:

2024-07-25-18-06-37-072.jpg

Svarta dual-slalom stigen:

2024-07-25-18-10-45-476.jpg

Blåa naturstig (inte mycket naturligt dock):

2024-07-25-18-11-57-616.jpg

Botning efter ett små hopp:

2024-07-25-17-59-03-256.jpg

Skills-park:

2024-07-25-19-20-19-186.jpg

Fabio Wibmer:

2024-07-25-19-11-01-585.jpg

Barncykling
Vi hittade en ny bikepark på semesterställen. Sonen ville gärna prova, men då behövdes det en cykel. Som tur finns det en gammal, oanvänd, heldämpad MTB I huset. Passade sonen bra. Efter pumpning av däck och justering av styret blev det prov på trädgården. Fjädringen funkar faktiskt, både fram och bak!

Visa bilaga 714692

Sonen körde hela skinnyn på väg till bikeparken på en gång:

Visa bilaga 714694

Pumptrack:

Visa bilaga 714695

Svarta dual-slalom stigen:

Visa bilaga 714696

Blåa naturstig (inte mycket naturligt dock):

Visa bilaga 714697

Botning efter ett små hopp:

Visa bilaga 714693

Skills-park:

Visa bilaga 714700

Fabio Wibmer:

Visa bilaga 714698
Det vore fint om varje semesterstuga plötsligt hade en heldämpad (än äldre) cykel stående...

Barncykling
IMG_0884.jpeg
IMG_0885.jpeg
IMG_0889.jpeg
IMG_0890.jpeg
IMG_0891.jpeg

två vändor borta vid pumtracken idag , lite mindre regn på förmiddagen än efter lunch .
Fick mecka lite vbroms under värsta skuren, ett helt knäckt handtag men pojkens pappa hade två äkta biltemahandtag med sig , var inte första gången tydligen ??.
Fantastisk dag trots regnet.

Barncykling
Spontan köpte en merida matts 20” i helgen. Vi campade på Isaberg och där var det en som sålde en. Stort lyft från Biltemas dämpade barn cykel. Super lätt och dom hydrauliska bromsarna gör att handen inte krampar på honom mer.
Det märks att cykeln väger så mycket mindre och att geometrin är lite bättte på denna cykeln. Han har inte tyckt om stig cyklingn innan men idag med nya cykeln var det kul!
IMG_5012.jpeg

Barncykling
Sonen är riktigt nöjd med sina Race Face Atlas pedaler, men han hade tappat redan två pins i mindre än ett halvt år. När han tåg bort en böjd pin såg vi att det fanns ingen gånglåsning. Borde vara där tycker jag, eller? Som tur tänkte sonen på elverktyget (som han var med att välja) så det blev mycket snabbare att tar bort, gånglåsa och skruva tillbaka 40 pins.

2024-08-22-21-26-46-404.jpg

Senast ändrad:
Barncykling
Loctite har ju flera olika gänglåsningar, 222 borde ju passa bra till pins :)

Du här väl rätt. Jag har bara 243 och använder det till allt på cykeln. Man brukar tappa pins så det gånglåsningen får gärna vara så stark som går. Och pins på Race Face pedaler har relativt grov gänga, t.ex. Crank Brothers Stamp har mycket finare.

Barncykling
Du här väl rätt. Jag har bara 243 och använder det till allt på cykeln. Man brukar tappa pins så det gånglåsningen får gärna vara så stark som går. Och pins på Race Face pedaler har relativt grov gänga, t.ex. Crank Brothers Stamp har mycket finare.
Jo den är väl medelhög :)
Blir nog bra det med! ?

Fick ju hjälp med att byta skivor jag också ?

IMG_1049.jpeg

Tillbaka
Topp