Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

I mitt fall är det en blandning av cyklar allt från 24" HT till barnen, en FS till mig och en EL-SUV till frugan. Elcykeln är en av de stora anledningarna till att jag tittar på en hållare för dragkroken. Har tidigare fått upp familjens alla fyra på taket.
Elvykeln har inget topprör utan bara en riktigt fet diagonal (typ damcykel) och rör till sadelstolpen. Frågan är om det funkar med en Epos och/eller EasyFold?

Är framförallt intresserad av dessa då de går att vika ihop.
Allt funkar med Epos skulle jag vilja säga. Om inte ramen funkar av oklar anledning fäster du i bakdäcket, så gör jag med min kolfibercykel.
Funkar antagligen med EasyFold också men riskerar bli meckigt.

Vilket är det bästa halvrejäla stället? Tänker mig i prisklassen mellan Jula och Thule. Mont blanc och Buzzrack är väl ungefär vad jag hittat. Behöver få på fyra cyklar nu när minsta barnets cykel börjar bli för stor för att lägga i bagaget... Ett Buzzrack wing går för strax under 5000 kr, kan det va nåt?

Vilket är det bästa halvrejäla stället? Tänker mig i prisklassen mellan Jula och Thule. Mont blanc och Buzzrack är väl ungefär vad jag hittat. Behöver få på fyra cyklar nu när minsta barnets cykel börjar bli för stor för att lägga i bagaget... Ett Buzzrack wing går för strax under 5000 kr, kan det va nåt?
Efter säkert 15 år med ett äldre thule för 3 cyklar köpte jag ett Buzzrack wing 4 i sommar och är än så länge nöjd efter ca 200 mil med 4 cyklar bakpå. Den funkar precis med min Nukeproof Scout 29 tummare men man ska nog inte ha cykel med speciell mycket längre mellan hjulen. Upplever att stället sitter stabilare på bilen än mitt tidigare.

Ni vill jag veta vad som stämmer, hör olika hela tiden…

Min cykel åker sällan bil, jag bor så nära skogen så jag cyklar direkt hemifrån.
Nu ska jag ut på en längre tur och tänkte åka med frugan hem. Vi har hundar i bilen så måste köra cykeln på ett cykelställ.
Jag äger bara ett gammalt hederligt ställ där man hänger upp cykeln.
Vissa säger att man absolut aldrig ska hänga en kolfibercykel, vissa säger att det funkar…

Så hur är det? Törs man hänga cykeln? Gäller en tur på ca 6-7mil. Cykeln är en Allebike Alpha

Min cykel åker sällan bil, jag bor så nära skogen så jag cyklar direkt hemifrån.
Nu ska jag ut på en längre tur och tänkte åka med frugan hem. Vi har hundar i bilen så måste köra cykeln på ett cykelställ.
Vissa säger att man absolut aldrig ska hänga en kolfibercykel, vissa säger att det funkar…

Så hur är det? Törs man hänga cykeln? Gäller en tur på ca 6-7mil. Cykeln är en Allebike Alpha
Självklart kan man hänga en kolfiberhoj. Har kört land och rike runt så. Se bara till att inte klämma fast den för hårt eller att något kommer rakt bakom avgasröret.

Det är något jag aldrig tvekat på, hur fasen skulle man våga cykla på den då?

Efter säkert 15 år med ett äldre thule för 3 cyklar köpte jag ett Buzzrack wing 4 i sommar och är än så länge nöjd efter ca 200 mil med 4 cyklar bakpå. Den funkar precis med min Nukeproof Scout 29 tummare men man ska nog inte ha cykel med speciell mycket längre mellan hjulen. Upplever att stället sitter stabilare på bilen än mitt tidigare.
Toppen, tack för svar ?

Köpte ett sånt där billigt ställ för fyra cyklar från Jula, 1990 kr. Det hade spännremmar för däcken vilket jag gillade och sen ska jag inte använda det så mycket. Transportera familjens cyklar till och från landet på semestern och sedan några kortare turer en mil enkel resa till Järvsöbacken.

Funderade på Mont Blanc men när jag knappade in regnumret på Bilias sida så stod det att den inte passar min bil!? Har en BMW X3.

Familjen visar inget jättestort intresse för cykling så prisskillnaden på drygt 10.000 kr upp till Thules ställ kändes stor.

Har inte monterat och provat det ännu men återkommer med ett omdöme.

Efter att ha använt cykelstället från Jula (Hamron), med plats för fyra cyklar, under ett par veckor på semestern så kan jag ge det klart godkänt betyg. Cykelstället ser precis ut som det från Biltema tycker jag. Kanske samma tillverkare? Ganska lätt att montera, även om det är tungt, smidiga hållare och remmar. Nackdelen är när man ska fälla ner det för att öppna luckan. Det är bara att undvika det. Det blir väldigt tungt och fästet för belysning och nummerplåt knäcks nog om man lämnar det i marken med några cyklar på.

Hej
Någon som vet vad som eventuellt skulle motivera 4kkr extra för ett Thule Epos 3 vs EasyFold XT3? Tycker det är svårt att se några större skillnader förutom viss design och hur cyklarna fästs men motiverar det ett så mycket högre pris??
Det blev till slut ett Epos 3 och har kört ca 120 mil med stället (Västkusten - Cykelvasan).

Omdömmet så lång är klart godkänt. Det är tungt med relativt smidigt trots sin vikt. Enkelt att få dit cyklarna och inte speciellt mycket pusslande för att få plats med tre cyklar.

Har dock tre saker som jag reagerat över och undrar om andra upplevt samma problem?

Har kört minimalt med grusväg under resan men trots det så låter det riktigt illa när jag fäller ihop/upp stället. Verkar som att det är fullt med sand/grus inne i stället och lyckas inte få bort det.

Låsen till armarna är tröga att både få ner och vrida runt. Irriterande...

Sladdarna från lamphusen till kontakten lyckas alltid komma så det känns som de skaver mot bilens stötfångare...

Jag har kört många kortare turer med mitt Epos 2, inkl en del grusväg
Har dock tre saker som jag reagerat över och undrar om andra upplevt samma problem?

Har kört minimalt med grusväg under resan men trots det så låter det riktigt illa när jag fäller ihop/upp stället. Verkar som att det är fullt med sand/grus inne i stället och lyckas inte få bort det.
Inget jag märkt av alls
Låsen till armarna är tröga att både få ner och vrida runt. Irriterande...
Jag låser sällan, men har noterat någon gång att det var lite trögt
Sladdarna från lamphusen till kontakten lyckas alltid komma så det känns som de skaver mot bilens stötfångare...
Ja, har noterat att det är tight. Har vant mig vid att dra kabeln runt så man får mindre slack. Ett större problem är att kabeln tenderar hamna under fästet, när man ställer ifrån sig stället kläms kabeln mellan fästet och marken, och det känns inte bra på sikt.

Är denna Thule HangOn (för 4 cyklar ngt att ha)?

Eller "måste" man ha ett Thule där ma ställer cyklarna, snarare än hänger dem?

Jag har ett hang on för tre cyklar och ett rejält ställ där man ställer cyklarna med plats för tre. Föredrar alltid att använda hang on för kortare resor (även om det också fått åka till åre ett par gånger) för att det väger så lite och att det är så lätt att montera. Har det alltid liggande i bagaget. Det går inte att få plats med tre mountainbikes men duger gott till två.
Det är nog ett sånt här jag har

Jag har ett hang on för tre cyklar och ett rejält ställ där man ställer cyklarna med plats för tre. Föredrar alltid att använda hang on för kortare resor (även om det också fått åka till åre ett par gånger) för att det väger så lite och att det är så lätt att montera. Har det alltid liggande i bagaget. Det går inte att få plats med tre mountainbikes men duger gott till två.
Det är nog ett sånt här jag har
Betyder det att ett ställ där man ställer cyklarna är bökigt att montera?
Jag har monterat hangon och kan instämma i att de är väldigt enkla, är det stor skillnad mot andra att montera på dragkrocken?

Jag har monterat hangon och kan instämma i att de är väldigt enkla, är det stor skillnad mot andra att montera på dragkrocken?
Inte bökigt att montera stället men det är lite bökigt att få på cyklarna. Blir tajt mellan cyklarnas pedaler, ram osv. Fick till slut rutin på det och senaste gången tog det bara 10 minuter.

Köpte ett för tre cyklar i panik i midsommarveckan eftersom behovet att frakta fler cyklar än 2 på kroken plötsligt uppstod. Det var ett felköp. Kommer byta till ett med plattform till nästa säsong.

Funderar på Buzzrack eller Epos för att slippa armarna Thule annars envisas med.

Ett ställ där cyklarna står på väger mycket mer och de jag har testat tar längre tid att montera även om man bortser från den dubbla vikten.

Hang on är smidiga. Men räkna aldrig med att kunna ta så många vuxencyklar som de anger. Sen är det ju en klar nackdel att den inte har lampor och skylhållare.

Om det är kolfiberhjul så säkerställ att hjulet inte hänger ner vid avgasröret. Kan bli dyrt.

Annars funkar nog racer/gravel bra på hangon MTB, särskilt långslagiga cyklar riskerar att hänga ner lågt. Jag tycker inte det tar så lång tid att häkta på ett plattformsställ, eller få dit cyklarna för den delen. Oftast är det ju samma cyklar och då kan man ju lista ut ett bra sätt. Ska tilläggas att jag har ett för två cyklar och då är det enkelt. Skulle jag lasta 4 MTB så skulle jag nog skaffa ett Epos.

Orkar inte läsa igenom hela tråden, men antagligen har någon redan delat med sig av följande reflektion: Thule Velocompact 3 är perfekt för två MTB, men tre går i princip inte att få på.

Orkar inte läsa igenom hela tråden, men antagligen har någon redan delat med sig av följande reflektion: Thule Velocompact 3 är perfekt för två MTB, men tre går i princip inte att få på.
Jodå, men rörisolering mellan cyklarna är ett måste.
Edit: och ta alltid bild på hur du satt armarna så går det någorlunda snabbt när du ska på med cyklarna igen.

Jodå, men rörisolering mellan cyklarna är ett måste.
Edit: och ta alltid bild på hur du satt armarna så går det någorlunda snabbt när du ska på med cyklarna igen.
Eller förresten, jag kom på nu att jag har bara en cykel med boost bakaxel, så med 3 cyklar med boost så blir det nog väldigt svårt...

Inte bökigt att montera stället men det är lite bökigt att få på cyklarna. Blir tajt mellan cyklarnas pedaler, ram osv. Fick till slut rutin på det och senaste gången tog det bara 10 minuter.
Jag har ett HangOn4 med lutning och håller med om att det är pilligt att få dit cyklarna. Dito att hänga min ljusramp från Biltema inte allför snett från några hjul. Den används typ två gånger per år till och från sommarstugan. Jag är nöjd med att numera endast behöva flytta barnens två cyklar (20" och 24"). Med fyra cyklar blir det tungt, bökigt och lite svajigt. Ändå i stort nöjd med pris och funktion för vårt ändamål. Minns inte om jag lyckades luta stället och öppna bakluckan med fyra cyklar på (barnens ytterst), men det var inga problem med tre. Skoda Octavia III kombi.

Alltså hang-on är bra när du ska köra barnen till en kompis eller köra cykeln från a-b utan att öppna bakluckan. I all övrig transport är en fällbart ställ där du ställer cykeln i att föredra.

Att snåla har aldrig gjort någon glad i detta avseende. ?

... och efter köpet blev du att heta fattiglapp ?;)
Euroride 3 kostar 3999 på xxl nu för övrigt.
Nädå, jag var fattig redan innan. Men köpet av Epos gör att jag håller mig kvar där.
Det är löjligt dyrt, men för mig är det värt varenda krona. Antar att någon konkurrent snor lösningen snart så det då kommer sjunka i pris...

Epos ser ut att ha bra utrymme mellan cyklarna också!

Har ett EuroWay med 19cm (samma som VeloCompact) men hade gärna haft några cm till. Bara en boost-cykel än så länge och då fungerar det utmärkt. Avtagbara armarna är guld. Och idealt lastas min FS längst ut som har krångligast ram...

Har en HangOn också men köpte bara för två cyklar då den alltid bara används till en cykel. Annars är plattform smidigare.

Alltså hang-on är bra när du ska köra barnen till en kompis eller köra cykeln från a-b utan att öppna bakluckan. I all övrig transport är en fällbart ställ där du ställer cykeln i att föredra.

Att snåla har aldrig gjort någon glad i detta avseende. ?
Håller med. Jag hade ett HangOn tilt 4. Det var helt värdelöst. Köpte ett Velospace inför semestern. Redan efter första användningen kände jag att det var värt varenda krona. Förenklar livet med cykel.

Epos ser ut att ha bra utrymme mellan cyklarna också!

Har ett EuroWay med 19cm (samma som VeloCompact) men hade gärna haft några cm till. Bara en boost-cykel än så länge och då fungerar det utmärkt. Avtagbara armarna är guld. Och idealt lastas min FS längst ut som har krångligast ram...

Har en HangOn också men köpte bara för två cyklar då den alltid bara används till en cykel. Annars är plattform smidigare.
Med Epos är boost inget problem, och ramarna kan se ut hur som helst utan att det blir det minsta krångel. Det sista är USPen, som jag inte hittat någon annan stans. Om det är värt att betala för beror ju på ens förutsättningar.

... och efter köpet blev du att heta fattiglapp ?;)
Euroride 3 kostar 3999 på xxl nu för övrigt.
Men 17cm mellan cyklarna låter snålt. Funkar kanske om man lastar vanliga cyklar men för MTB hade jag åtm velat ha de 19 som VeloCompact/EuroWay ger. Blir lite trångt mellan min boostgaffel och "vanlig" cykel ändå...

Eller förresten, jag kom på nu att jag har bara en cykel med boost bakaxel, så med 3 cyklar med boost så blir det nog väldigt svårt...
Lyckades med tre cyklar en gång, men det tog lång tid och jag fick tömma ett däck på luft för att det skulle gå.

Så här i efterhand låter det obegripligt på vilket sätt det skulle ha betydelse att lufta ett däck, men det var så iaf.

Lyckades med tre cyklar en gång, men det tog lång tid och jag fick tömma ett däck på luft för att det skulle gå..
Så här i efterhand låter det obegripligt på vilket sätt det skulle ha betydelse att lufta ett däck, men det var så iaf
Thule har väl längre remmar om det behövs?!

Bilen är bärgad med takräcke och allt så behåller låna en hållare till vår v40.
Ser att det är att dragkroken saknar en sån fix grej vad det nu heter. Det är väl nåt billigt eftermonterat....

Hur vet jag om det thule jag lånar funkar på sån dragkrok?

Edit
FIX4BIKE-fäste menar jag

Senast ändrad:
Bilen är bärgad med takräcke och allt så behåller låna en hållare till vår v40.
Ser att det är att dragkroken saknar en sån fix grej vad det nu heter. Det är väl nåt billigt eftermonterat....

Hur vet jag om det thule jag lånar funkar på sån dragkrok?

Edit
FIX4BIKE-fäste menar jag
Det är väl bara något enstaka Thuleställ som kräver sådana pluppar, känns tyvärr som det inte slog igenom. Men det borde väl synas tydligt på hållaren, annars är f i slutet av produktbeteckningen ett varningstecken

Jag har en sån cykelhållare. Tungt så in i… Cyklar med små ramar, barncyklar eller damcyklar, kan vara riktigt knepiga. Men har du väl fått dit alla så funkar det.
Var bor du? Jag kan tänka mig att låna ut det så får du testa på det.
Jag köpte Julas dragkrokshållare för fyra cyklar istället.

Det är väl bara något enstaka Thuleställ som kräver sådana pluppar, känns tyvärr som det inte slog igenom. Men det borde väl synas tydligt på hållaren, annars är f i slutet av produktbeteckningen ett varningstecken
Var uppe o kollade på bilen och till min förvåning har deras 2017 VW inte heller fix så problem solved. Då passar det vår v40 också.

Så det har inte slagit? Det lät logiskt att lösa det så och på nåt sätt hade jag fått för mig att sånt har man nu förtiden. Därför blev jag förvånad när v40 saknade Det...

Var uppe o kollade på bilen och till min förvåning har deras 2017 VW inte heller fix så problem solved. Då passar det vår v40 också.

Så det har inte slagit? Det lät logiskt att lösa det så och på nåt sätt hade jag fått för mig att sånt har man nu förtiden. Därför blev jag förvånad när v40 saknade Det...
Då är det ju lugnt. Möjligt att jag dissade det för snabbt, konstaterar bara att mitt Epos, som kostar som en bättre begagnad bil (nåja men begagnad i alla fall) inte finns med det alternativet. Och få cykelställ finns för plupparna. Men på nya bilar är det vanligt, min "gamla" Volvo och min nya Audi har båda det. Möjligt att cykelställstillverkarna väntar ut att tillräckligt många bilar har det.
Edit: jag har alltså en bil för närmare miljonen och ett cykelställ för ett femsiffrigt belopp, båda från 2024, och nu är jag på väg ut i regnet för att försöka montera cykelstället rakt. Montera, gå bakåt, kolla, justera, backa... Känns galet.

Senast ändrad:
Lite meckigt är det ju. Om jag skulle köpa ett Thule F så passar det bara en av våra bilar...

Sen är det väl så 2017 är rätt längesen numera och v40 är 2016...

Då är det ju lugnt. Möjligt att jag dissade det för snabbt, konstaterar bara att mitt Epos, som kostar som en bättre begagnad bil (nåja men begagnad i alla fall) inte finns med det alternativet. Och få cykelställ finns för plupparna. Men på nya bilar är det vanligt, min "gamla" Volvo och min nya Audi har båda det. Möjligt att cykelställstillverkarna väntar ut att tillräckligt många bilar har det.
Edit: jag har alltså en bil för närmare miljonen och ett cykelställ för ett femsiffrigt belopp, båda från 2024, och nu är jag på väg ut i regnet för att försöka montera cykelstället rakt. Montera, gå bakåt, kolla, justera, backa... Känns galet.
Så krångligt är det ju inte eller är du skelögd?.. Ta med ett vattenpass om synen krånglar så går det fortare ?

Så krångligt är det ju inte eller är du skelögd?.. Ta med ett vattenpass om synen krånglar så går det fortare ?
Nja det är ju tre axlar som skall bli tillräckligt bra. Och vattenpass funkar i bästa fall på två av tre, förutsatt att bilen står vågrätt (vilket min inte gör hemma).
Men visst, jag kanske överdrev en aning :-). Och kanske ett lätt fall av OCD försvårar ?

Efter att ha använt cykelstället från Jula (Hamron), med plats för fyra cyklar, under ett par veckor på semestern så kan jag ge det klart godkänt betyg. Cykelstället ser precis ut som det från Biltema tycker jag. Kanske samma tillverkare? Ganska lätt att montera, även om det är tungt, smidiga hållare och remmar. Nackdelen är när man ska fälla ner det för att öppna luckan. Det är bara att undvika det. Det blir väldigt tungt och fästet för belysning och nummerplåt knäcks nog om man lämnar det i marken med några cyklar på.
Du kan vända på fästen till ljusrampen så den sitter på ovanför istället för under cykelhållaren.
Då är det stålet som tar i marken om den är tungt lastad och lättare att ta tag i rören både när du fäller ner eller skall fälla upp den igen.

Tillbaka
Topp