Gjorde en del rekar-turer längs 45 mil långa Storuman Gravel XL-banan för några veckor sen och postade i den tråden, men hann inte igenom allt innan loppet gick 3-4 augusti. Så nu när jag körde en del av den övre delen av banan längs en 16-milsrunda har loppet redan varit (24 deltagare, varav 18 tog sig i mål) och jag tänker att denna tråd passar bättre.
Börjar med lite asfalt, 17% av banan är asfalt på ställen det inte finns grusvägsalternativ, men den här biten mellan Gardikfors och Ajaureforsen är ändå rätt fin trots lansdväg.
Visa bilaga 719568
Fors och fors, allt är ju vattenkraftat här, men idag gick det en del vatten genom dammen i Ajaureforsen
Visa bilaga 719567
Funderade på vilken fjälltopp jag såg där i horisonten, det brukar vara Ryfjället när det är pyramidformat, men var osäker på om riktningen stämde. Lång tur, så man får fylla på vatten i vattendrag man passerar här och var.
Visa bilaga 719566 Visa bilaga 719565
Utsikt över Björkvattnet, och därefter cirka 6 km när man smeker stranden, skönt med lite flackt som omväxling. I övrigt är det ganska kuperat, drog ihop 1900 höjdmeter på 16-milaturen.
Visa bilaga 719564 Visa bilaga 719562
Jag hoppade emellertid över Hemavan-delen av banan där man kör upp på randen till kalfjället, så den tuffaste stigningen var från Tärnamo upp mellan Rövattsliden och Skorvliden. Bilden är från precis där det börjar bära utför på andra sidan, vid parkeringen för skidspåret som går där på vintern. Tillfredsställande ställe att stanna och vila och fota på med en fin S-form på grusvägen som slingrar sig utför backen.
Visa bilaga 719561
Hopp till långt längre fram i turen, började bli kväll. Första bilden är från utgången av byn Jokksjaure med fjället Joksgaejsie i bakgrunden. Den andra är efter en dryg stigning då man kommer upp till toppen av backen och runt kurvan och på håll ser ett par hus tilhörande byn Storskog inbäddade i Mourrádsásieh-skogen.
Visa bilaga 719560 Visa bilaga 719559
Säsongens första punka, i bilden precis fixad genom att sätta i en slang. Det var inte en ärlig punka, utan kasst underhåll av tätningsvätskan så jag fick pyspunka, antagligen nånstans mellan däck och fälg och fanns inte nog med vätska kvar för att täta till det. Predikar om att man ska se till att cykeln är i ordning när man far ut på långtur, men är dålig på att följa det själv.
Visa bilaga 719557
Sista bilden från turen, bara ett par mil kvar av rundan. Bron över Kirjesån vid nedre Boksjöns utlopp. Packningen på cykeln är overkill för 16 mil, men ungefär hur det ser ut om man kör 45. Hade det med mig för att få bildmaterial till nästa års upplaga av loppet.
Visa bilaga 719558