The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Jag ska testa Conti Terra Speed, undrar om ngn har tips på lätt slang att kombinera?
Trevligt val. Kör samma däck. Själv har det tyvärr inte blivit bra i kombination med TPU-slangar. Men du kanske får ett annat resultat beroende på vilken typ av grus och underlag du cyklar på. Sen ska man aldrig underskatta att ha turen på sin sida!

The Gravel tråd
Gjorde en del rekar-turer längs 45 mil långa Storuman Gravel XL-banan för några veckor sen och postade i den tråden, men hann inte igenom allt innan loppet gick 3-4 augusti. Så nu när jag körde en del av den övre delen av banan längs en 16-milsrunda har loppet redan varit (24 deltagare, varav 18 tog sig i mål) och jag tänker att denna tråd passar bättre.

Börjar med lite asfalt, 17% av banan är asfalt på ställen det inte finns grusvägsalternativ, men den här biten mellan Gardikfors och Ajaureforsen är ändå rätt fin trots lansdväg.
01.jpeg

Fors och fors, allt är ju vattenkraftat här, men idag gick det en del vatten genom dammen i Ajaureforsen
02.jpeg

Funderade på vilken fjälltopp jag såg där i horisonten, det brukar vara Ryfjället när det är pyramidformat, men var osäker på om riktningen stämde. Lång tur, så man får fylla på vatten i vattendrag man passerar här och var.
03.jpeg 04.jpeg

Utsikt över Björkvattnet, och därefter cirka 6 km när man smeker stranden, skönt med lite flackt som omväxling. I övrigt är det ganska kuperat, drog ihop 1900 höjdmeter på 16-milaturen.
05.jpeg 07.jpeg

Jag hoppade emellertid över Hemavan-delen av banan där man kör upp på randen till kalfjället, så den tuffaste stigningen var från Tärnamo upp mellan Rövattsliden och Skorvliden. Bilden är från precis där det börjar bära utför på andra sidan, vid parkeringen för skidspåret som går där på vintern. Tillfredsställande ställe att stanna och vila och fota på med en fin S-form på grusvägen som slingrar sig utför backen.
08.jpeg

Hopp till långt längre fram i turen, började bli kväll. Första bilden är från utgången av byn Jokksjaure med fjället Joksgaejsie i bakgrunden. Den andra är efter en dryg stigning då man kommer upp till toppen av backen och runt kurvan och på håll ser ett par hus tilhörande byn Storskog inbäddade i Mourrádsásieh-skogen.
09.jpeg 10.jpeg

Säsongens första punka, i bilden precis fixad genom att sätta i en slang. Det var inte en ärlig punka, utan kasst underhåll av tätningsvätskan så jag fick pyspunka, antagligen nånstans mellan däck och fälg och fanns inte nog med vätska kvar för att täta till det. Predikar om att man ska se till att cykeln är i ordning när man far ut på långtur, men är dålig på att följa det själv.
12.jpeg

Sista bilden från turen, bara ett par mil kvar av rundan. Bron över Kirjesån vid nedre Boksjöns utlopp. Packningen på cykeln är overkill för 16 mil, men ungefär hur det ser ut om man kör 45. Hade det med mig för att få bildmaterial till nästa års upplaga av loppet.
11.jpeg

The Gravel tråd
Gjorde en del rekar-turer längs 45 mil långa Storuman Gravel XL-banan för några veckor sen och postade i den tråden, men hann inte igenom allt innan loppet gick 3-4 augusti. Så nu när jag körde en del av den övre delen av banan längs en 16-milsrunda har loppet redan varit (24 deltagare, varav 18 tog sig i mål) och jag tänker att denna tråd passar bättre.

Börjar med lite asfalt, 17% av banan är asfalt på ställen det inte finns grusvägsalternativ, men den här biten mellan Gardikfors och Ajaureforsen är ändå rätt fin trots lansdväg.
Visa bilaga 719568

Fors och fors, allt är ju vattenkraftat här, men idag gick det en del vatten genom dammen i Ajaureforsen
Visa bilaga 719567

Funderade på vilken fjälltopp jag såg där i horisonten, det brukar vara Ryfjället när det är pyramidformat, men var osäker på om riktningen stämde. Lång tur, så man får fylla på vatten i vattendrag man passerar här och var.
Visa bilaga 719566 Visa bilaga 719565

Utsikt över Björkvattnet, och därefter cirka 6 km när man smeker stranden, skönt med lite flackt som omväxling. I övrigt är det ganska kuperat, drog ihop 1900 höjdmeter på 16-milaturen.
Visa bilaga 719564 Visa bilaga 719562

Jag hoppade emellertid över Hemavan-delen av banan där man kör upp på randen till kalfjället, så den tuffaste stigningen var från Tärnamo upp mellan Rövattsliden och Skorvliden. Bilden är från precis där det börjar bära utför på andra sidan, vid parkeringen för skidspåret som går där på vintern. Tillfredsställande ställe att stanna och vila och fota på med en fin S-form på grusvägen som slingrar sig utför backen.
Visa bilaga 719561

Hopp till långt längre fram i turen, började bli kväll. Första bilden är från utgången av byn Jokksjaure med fjället Joksgaejsie i bakgrunden. Den andra är efter en dryg stigning då man kommer upp till toppen av backen och runt kurvan och på håll ser ett par hus tilhörande byn Storskog inbäddade i Mourrádsásieh-skogen.
Visa bilaga 719560 Visa bilaga 719559

Säsongens första punka, i bilden precis fixad genom att sätta i en slang. Det var inte en ärlig punka, utan kasst underhåll av tätningsvätskan så jag fick pyspunka, antagligen nånstans mellan däck och fälg och fanns inte nog med vätska kvar för att täta till det. Predikar om att man ska se till att cykeln är i ordning när man far ut på långtur, men är dålig på att följa det själv.
Visa bilaga 719557

Sista bilden från turen, bara ett par mil kvar av rundan. Bron över Kirjesån vid nedre Boksjöns utlopp. Packningen på cykeln är overkill för 16 mil, men ungefär hur det ser ut om man kör 45. Hade det med mig för att få bildmaterial till nästa års upplaga av loppet.
Visa bilaga 719558
Riktigt fin miljö och härliga bilder! Många bilar längs vägarna? :)

The Gravel tråd
Riktigt fin miljö och härliga bilder! Många bilar längs vägarna? :)
Längs asfalt-E12 ("blå vägen") kan det komma en del karavaner, vägen är så kurvig att det är svårt att köra om så när det väl kommer bilar brukar det komma flera på en gång. Men väl ute på grusvägarna är det inte mycket, men inte noll (stugor här och var), denna dag var det nog kanske i snitt en bil i timmen.

The Gravel tråd
Har du testat aliexpressvarianten? Man är ju lite intresserad av hållbarhet också.
Jag har använt de dyra tubolito på olika cyklar i 2-3 år nu,
utan några problem
Jag har denna sommar börja med slangar från AliE, men inte "Ride Now"
även dessa utan några som helst problem, men endast 10-20 mil hittills
Men TPU-slangar enbart på skivbromsade hjul.

Självklart varierar erfarenheterna, precis som med butylslang
Det finns en hel del om alla varianter av TPU-slang på Youtube

The Gravel tråd
Jag har använt de dyra tubolito på olika cyklar i 2-3 år nu,
utan några problem
Jag har denna sommar börja med slangar från AliE, men inte "Ride Now"
även dessa utan några som helst problem, men endast 10-20 mil hittills
Men TPU-slangar enbart på skivbromsade hjul.

Självklart varierar erfarenheterna, precis som med butylslang
Det finns en hel del om alla varianter av TPU-slang på Youtube
Tack för bra input

The Gravel tråd
+1

Varför inte den billigare RT-MT800?
RT-MT800 verkar bara väga 1g(!) mer än den ~180 SEK dyrare RT-MT900
Resultatet
IMG_8207.jpeg

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Alla ni får till så härliga rundor…!!!

Hur gör ni??

Ngn från Stockholm (södra) här…?

Jag bor i Huddinge, får till några km grus här o där…. Inte mer än så…Hittar inga bra rundor..?!?!

Ngn som har tips på 20-50km fin gruscykling kring södra Stockholm??
Kan tänka mig ta bilen en bit, vart parkera osv?

Använder Kamoot, ngn som kan ladda upp färdiga kartor jag kan använda mig av?

Har cyklat en hel del (främst pendling, VR osv) men är helt ny på gruscykling och vill gärna komma igång (alltså inte allt för svårt…)

Alla tips o tricks, kartor till Kamoot, förslag, bilparkering osv mottages väldigt gärna!!

The Gravel tråd

Hur gör ni??

Jag bor i Huddinge, får till några km grus här o där…. Inte mer än så…Hittar inga bra rundor..?!?!

Har cyklat en hel del (främst pendling, VR osv) men är helt ny på gruscykling och vill gärna komma igång (alltså inte allt för svårt…)

Alla tips o tricks, kartor till Kamoot, förslag, bilparkering osv mottages väldigt gärna!!
IMG_0329.png

The Gravel tråd

Hur gör ni??

https://teamutangranser.se/gravelrutter/

Just nu pågår ett etapplopp av grus/ ibland även lite "äventyrskaraktär" runt Stockholm. Man kan köra det när man vill och har tid fram till den 9/12. Tidtagningen sker via appen Strava. Deltagare håller nivå: glad motionärer och "bikepackers" som stannar och fotograferar och käkar gott vid varje tillfälle som ges till hyperambitiösa cyklister som siktar på en plats i VM. I skrivande stund 206 deltagare. Väldigt trevlig och kamratlig stämning.

Mer info hittar du på Facebooksidan: The Stockholm Gravel League https://www.facebook.com/groups/1420321015541555
Ett av de fina etapperna går passande i Huddinge och en lång etapp passerar Huddinge.

The Gravel tråd
Gjorde min plikt jobbade som volontär i lördags, langade för första gången i livet. Det var Ultra 90, staffet, 45 och 30 löpning -Vasan. Fick slita i kontrollen Vasslan. Blev inspirerad men inte av att springa. Tog gravel biken på söndagen, körde sträckan Eldris-Hökberg-Oxberg-Evertsberg och i retur. Många av Ultra löparna frågade hur långt det var till Lundbäck backen, den var ett mentalt och fysiskt fruktad. Men på cykel gick det förvånansvärt lätt. Jag var hemifrån i nära 5 timmar och det stod 102km och 1100hm på Gps:en
IMG_20240817_104556.jpg
IMG_20240814_164122.jpg
IMG_20240814_163921.jpg
IMG_20240817_104640~2.jpg
IMG_20240814_164126.jpg
IMG_20240818_155730.jpg

The Gravel tråd
Gjorde min plikt jobbade som volontär i lördags, langade för första gången i livet. Det var Ultra 90, staffet, 45 och 30 löpning -Vasan. Fick slita i kontrollen Vasslan. Blev inspirerad men inte av att springa. Tog gravel biken på söndagen, körde sträckan Eldris-Hökberg-Oxberg-Evertsberg och i retur. Många av Ultra löparna frågade hur långt det var till Lundbäck backen, den var ett mentalt och fysiskt fruktad. Men på cykel gick det förvånansvärt lätt. Jag var hemifrån i nära 5 timmar och det stod 102km och 1100hm på Gps:enVisa bilaga 720341Visa bilaga 720336Visa bilaga 720337Visa bilaga 720335Visa bilaga 720338Visa bilaga 720339
Kul runda!

The Gravel tråd
Körde 6:e sträckan, som är den näst sista sträckan av The Stockholm Gravel League. Södertälje-Taxinge(Kakslottet)-Södertälje 85 km grus.

Härligt väder. Trevligt sällskap och omväxlande grus, asfalt och snabba roliga stigar. Två tävlingssegment - ett lätt motlut och en snirklig backe som inte tog slut. Total tävlingstid under tio minuter! Men inget tvång om att köra fort. Gick lika bra att bara trampa lugnt och njuta av naturen och vyerna.

Taxinge aka. Kakslottet bjöd som vanligt på allt gott man kan önska sig.

Jag tror att denna etapp var den snabbaste. Den som kikar noga på bilderna ser att det går utmärkt att cykla rundan även med MTB. Tyvärr inga bilder från de snabba stigarna. "De var så kul att jag glömde ta fram kameran". Så kan det gå!

1000016718.jpg
1000016706.jpg
1000016713.jpg
1000016709.jpg

The Gravel tråd
Runt sthlm så tycker jag många rundor innehåller en hel del tveksamheter, t ex passager på banor som används för travträning (från Munsörundan). Vi har väl olika tröskel för var det känns ok att cykla men jag gillar inte när det känns som man gör intrång på privat mark även om man har "rätt" att cykla där.

Den här gravel-ligan, undviker man sådana segment eller förekommer gårdsplaner, ridvägar mm även där? En och annan gårdsplan är väl ok men blir det mycket sånt så får man ju inget flyt heller.

The Gravel tråd
Körde 6:e sträckan, som är den näst sista sträckan av The Stockholm Gravel League. Södertälje-Taxinge(Kakslottet)-Södertälje 85 km grus.

Härligt väder. Trevligt sällskap och omväxlande grus, asfalt och snabba roliga stigar. Två tävlingssegment - ett lätt motlut och en snirklig backe som inte tog slut. Total tävlingstid under tio minuter! Men inget tvång om att köra fort. Gick lika bra att bara trampa lugnt och njuta av naturen och vyerna.

Jag tror att denna etapp var den snabbaste. Den som kikar noga på bilderna ser att det går utmärkt att cykla rundan även med MTB. Tyvärr inga bilder från de snabba stigarna. "De var så kul att jag glömde ta fram kameran". Så kan det gå!

Visa bilaga 720376Visa bilaga 720377Visa bilaga 720378Visa bilaga 720379
Snabba stigar är det roligaste tycker jag. Synd att det är så svårt att hitta längre, bra rundor med den typen av cykling. Lite längre motionsspår, typ 10-15k, hade varit kul att cykla på, men det finns ju tyvärr väldigt få sådana som är dedikerade för cykling. De MTB-spår vi har här i Västerås är alldeles för tekniska och långsamma för min smak.

The Gravel tråd
Runt sthlm så tycker jag många rundor innehåller en hel del tveksamheter, t ex passager på banor som används för travträning (från Munsörundan). Vi har väl olika tröskel för var det känns ok att cykla men jag gillar inte när det känns som man gör intrång på privat mark även om man har "rätt" att cykla där.

Den här gravel-ligan, undviker man sådana segment eller förekommer gårdsplaner, ridvägar mm även där? En och annan gårdsplan är väl ok men blir det mycket sånt så får man ju inget flyt heller.
Av de sex av sju loppen jag har kört, så förekommer det flera gårdsplaner mellan stall och liknande. Massor av bommar. Något ställe får man lyfta över eller krypa under. Några bommar med "förbudsskyltar" - som inte betyder något för mig som cyklist. Ingen travbana. Men några ställen är det lämpligt att iaktta större försiktighet och hänsyn. Då kan man passa på att hämta andan någon sekund. Ingen katastrof när cyklingen oftast tar en halv dag eller längre. Personligen tycker jag att det flyter på. Snarare andra ställen med sten och rötter som är för tekniska för mig och blir då mer promenadvänligt än cykeldito. Men det handlar aldrig om mer än maximalt en halv procent av hela rundan.

The Gravel tråd
Snabba stigar är det roligaste tycker jag. Synd att det är så svårt att hitta längre, bra rundor med den typen av cykling. Lite längre motionsspår, typ 10-15k, hade varit kul att cykla på, men det finns ju tyvärr väldigt få sådana som är dedikerade för cykling. De MTB-spår vi har här i Västerås är alldeles för tekniska och långsamma för min smak.
Ta dig till Heby, där finns snabba och långa MTB-leder, som lätt kan köras med gravelhoj.

The Gravel tråd

Visa bilaga 720376Visa bilaga 720377Visa bilaga 720378Visa bilaga 720379
Fingrus!

The Gravel tråd
Jag vet att du vill att ligan avslutas innan du gör en ansats, men jag skulle verkligen uppskatta om rundorna kunde publiceras efter avslut! Har inget Facebook, men kan gärna swisha ett stöd någonstans.
Fick precis besked av de som håller i loppet att alla rundor kommer att släppas då loppet är över. Du får med andra ord vänta några veckor, men det blir gratis. :)

The Gravel tråd
Låter som ett spännande utflyktsmål på lagom cykelavstånd. Känner du till någon karta på nätet där lederna är utmärkta?
Man får ofta använda en kombination av olika datakällor. Finns site:r med gravel-turer (t ex https://teamutangranser.se/vastmanland/), road-finder som kan berätta hur trafikerad en väg är, heatmaps i strava och garmin connect.

Dubbelkolla med Google streetview och lantmäteriets "min karta".

Komoot och ridewithgps finns ju också men dessa använder jag inte just nu för mitt ruttplaneringsflöde.

Viktigt att kolla varje del av sträckan, i somras råkade jag få med 1km av stenig sörmlandsled på en runda jag satt ihop. Var inte så sugen på att släpa cykeln där så blev 10km längre än jag tänkt för att cykla en annan väg. Rundan i fråga var 18 mil så blir rätt mycket jobb om man ska detaljkolla allt...

The Gravel tråd
52 snabba km från flygplatsen till Zsambek ( 25 km av det genom Budapest). Fy fan, på utkanter av stan finns många backar typ 25% ( inte den på bilden.den hade bara 17 ?) ??? Räknade snitt (till mål) ca 25km/h men det blev bara 22,5. På första biden ”min” hörna bakom flygplatsen ?
IMG_1374.jpeg
IMG_1375.jpeg
IMG_1376.jpeg
IMG_1377.jpeg
IMG_1378.jpeg
IMG_1380.jpeg
IMG_1382.jpeg
IMG_1383.jpeg
IMG_1384.jpeg
IMG_1385.jpeg
IMG_1386.jpeg
IMG_1387.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
52 snabba km från flygplatsen till Zsambek ( 25 km av det genom Budapest). Fy fan, på utkanter av stan finns många backar typ 25% ( inte den på bilden.den hade bara 17 ?) ??? Räknade snitt (till mål) ca 25km/h men det blev bara 22,5. På första biden ”min” hörna bakom flygplatsen ?Visa bilaga 720950Visa bilaga 720951Visa bilaga 720952Visa bilaga 720953Visa bilaga 720954Visa bilaga 720955Visa bilaga 720956Visa bilaga 720957Visa bilaga 720958Visa bilaga 720959Visa bilaga 720960Visa bilaga 720961
Härligt att se att du är igång igen.

Tillbaka
Topp