Cykla 31,5 mil. Hur?

Cykla 31,5 mil. Hur?
Hej alla cyklister

Jag började motionscykla för drygt 2 år sedan och har cyklat 2 lopp sedan dess, båda på 110 km.
Var helt slut efter dom 11 milen båda gångerna och då har jag bara cyklat 1 tredjedel av Vätternrundan.
De har vart rätt mycket backar i båda loppen (Varbergs sommargiro och Orust runt) men Vätternrundan e väl inte utan backar heller?
Har fått några grejer förklarat för mig att man sparar energi på att ha clips på pedalerna så man sitter fast och att cykla i klunga istället för solo.
Men ändå, 315 km ÄR långt.
Några tips?
Mvh David

Cykla 31,5 mil. Hur?
Ja VR innehåller backar.

Att cykla i grupp hjälper till att spara energi (om man kan cykla avslappnat i en grupp, annars kan det nog bli tvärtom om man åker runt och spänner sig).

Många cyklister kör med pedaler som du klickar i dig i men det funkar även bra med vanliga pedaler med lite styvare sko.

Sen finns det inga genvägar. Träna, träna och träna.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Gruppcykling är den enskilt största faktorn som kan underlätta. Kräver dock att man är tillräckligt van att cykla i grupp s.a. man kan göra det på ett bra och avspänt sätt samt att man har en väl fungerande grupp.

Att bli van på att cykla i grupp innebär att göra det så ta kontakt med någon cykelklubb och delta i deras gemensamma träningar/turer.

Att hitta en väl fungerande grupp är lite mer av ett lotteri i mina ögon då det kan räcka med en cyklist som cyklar ryckigt för att i det närmaste totalpaja en grupp.

Tänk också på att gruppcykling innebär en rätt varierande belastning - när du är i spets så får du jobba relativt hårt medan du när du ligger bak har en betydligt lättare resa. Beroende på hur mkt samträning du kan få till med andra kan det finnas skäl att köra på lite varierande belastning även på solorundor.

Cykla 31,5 mil. Hur?
På Vätternrundan kommer du behöva hushålla med energin på ett annat sätt än vad du kanske är van vid. Cyklar du solo kommer snitthastigheten helt enkelt att bli mycket lägre än på en 11 milstävling. Cyklar du i en större grupp spar du mycket energi och du kommer kunna cykla längre och/eller snabbare än om du cyklar solo. Att äta och dricka ordentligt är också otroligt viktigt.

Klarar du 11 jobbiga mil idag fixar du garanterat betydligt längre distanser bara du håller igen på ansträngningen/hastigheten.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Anekdotisk bevisföring i syfte att uppmuntra, men jag hade aldrig cyklat längre än 10-11 mil när jag cyklade vätternrundan för länge sen. Höll ungefär samma medelhastighet som på de långa träningsrundorna, men självklart lägre ansträngning. Det var dock på den gamla goda tiden när rundan var lite kortare, och man var glad över att ta sig runt på 9-10 timmar på en beggad cykel för 6000kr. Nu vill väl alla vara cykla under 7h på en cykel för en miljon :-)

Nu vet jag inte hur man cyklar Orust runt, men tex backen från Ellös till soptippen är tuffare än nåt du stöter på runt vättern.

Senast ändrad:
Cykla 31,5 mil. Hur?
Det lättaste du kan göra för att orka cykla längre är att sänka hastigheten. Är du helt slut efter 11 mil så har du kört för hårt (om det inte var målet att bli helt slut). Försök få en känsla för vilken ansträngning du kan ligga på länge och gå inte över den, även i backarna.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Det är viktigt att få i sig tillräckligt med energi och vatten men det underlättar jättemycket om du är med i rotationen i en klunga. Varje gång jag ligger sist i klungan äter jag eller dricker lite. Det blir en rutin, cyklar jag själv eller mitt i en klunga glömmer jag bort det.
Du förlorar lite energi med cykelskor som du klickar i (jämfört med cykelskor som är platta), GCN gjorde ett test för några år sedan där de cyklade på motionscykel och mätte utandningsluften (sök på Youtube). Vinsten med att klicka i är att du kan använda fler om än svaga muskler.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Det är viktigt att få i sig tillräckligt med energi och vatten men det underlättar jättemycket om du är med i rotationen i en klunga. Varje gång jag ligger sist i klungan äter jag eller dricker lite. Det blir en rutin, cyklar jag själv eller mitt i en klunga glömmer jag bort det.
Men cyklar du själv ligger du ju hela tiden sist i klungan så då borde du ju konstant äta och dricka. ??

Cykla 31,5 mil. Hur?
Så här förberedde jag mig 1982 som nybörjare. Körde även kolhydratuppladdning för första och enda gången och tror det gjorde susen. Körde mest solo och gick i mål på 9.30 med tröja och byxa i ylle. Var helt väck efter loppet och det dröjde timmar på ett golv i en gympasal, innan jag piggnade till.
vättern2.jpg
vättern1982.jpg

Senast ändrad:
Cykla 31,5 mil. Hur?
@Davidcyklar, du har inte skrivit hur långt (och hårt) du cyklar annars när du tränar. Inte heller om du cyklade "hårt" på dina 2 lopp. Du skrev "motionscykla", det kan vara allt från mysrundor till hård träning. Så svårt att säga vad som behövs.

Jag är solskenscyklist så blir inget under vinterhalvåret Oktober-April. Får därför börja om varje sommar. Har en favoritrunda på 10 mil. Cyklar väl typ halvhårt, första gången varje säsong stannar jag och pustar ut 3-4 ggr, någon gång har jag t.o.m. haft med bullar och kaffetermos. Kan vara helt slut med värkande muskler efter det.

Efter hand efter några såna rundor (och lite annan träning) behöver jag inte pausa så mycket, till sist inte alls, och är mer skönt trött efter rundan.
Min poäng är att för att kunna cykla långt, även om man tar det lugnt, så måste man träna på det, också, inte bara hårda korta rundor. Så fungerar iaf jag.

Ett vanligt upplägg för att träna upp sig är 1-2 korta pass på någon timma med intervall eller tröskel, och ett längre distanspass, sisådär 3-4 timmar, per vecka. Distanspasset gärna med några andra, t.ex. närmaste cykelklubb.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Året jag cyklade Vättern - 2019 - bestod min träning i stort sett uteslutande av pendling till / från jobbet 40km fram och tillbaka ett par gånger i veckan samt en helgrunda på ca 2-3 timmar. Cyklade solo på 10 timmar. Det som var viktigast för mig var att trycka i mig energi med slavisk regelbundenhet var 45 minuter under loppet.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Körde ett par kvällar i veckan ca 2-3 mil from oktober, längre turer (försökte varje lör eller söndag men tappade några) på ca 6-10 mil. Körde sedan en 15-17mils runda två veckor innan loppet. Givetvis blev jag förkyld två gånger av tre direkt efter dessa rundor men kunde köra ändå (men snorig).
Startade ensam men frågade om jag kunde hänga på om en grupp passerade lagom långsamt - gick alltid bra (givetvis var jag med o drog)
Tempo från 11,5 till 10 timmar sista rundan (gamla sträckningen). Åt ingen mat - bara energibars och stannade bara kort vid depåerna för att hämta dricka o ta en kopp kaffe.
Nacke o handleder var värst

Cykla 31,5 mil. Hur?
Hej alla cyklister

Jag började motionscykla för drygt 2 år sedan och har cyklat 2 lopp sedan dess, båda på 110 km.
Var helt slut efter dom 11 milen båda gångerna och då har jag bara cyklat 1 tredjedel av Vätternrundan.
De har vart rätt mycket backar i båda loppen (Varbergs sommargiro och Orust runt) men Vätternrundan e väl inte utan backar heller?
Har fått några grejer förklarat för mig att man sparar energi på att ha clips på pedalerna så man sitter fast och att cykla i klunga istället för solo.
Men ändå, 315 km ÄR långt.
Några tips?
Mvh David
Börja med spinning 3-4 ggr i veckan när det är höst och dåligt väder som det är nu.
Börja med Spinning activio 30 min intensivt i någon månad eller 2.
Kör sedan Spinning activio 60 min tills du känner att du är stark.
Kör sedan Spinning activio 90 min tills du känner att du är stark.
Variera sedan detta med styrketräning av rygg armar och ben till våren 2025 och börja köra utomhus.

När du känner att allt detta flyter på börja köra utomhus. Du kommer känna stor skillnad och du kommer klara Vätternrundan. Kombinera landsväg med Mountainbike av det skäl att du blir mycket starkare och mer uthållig av mountainbike när du sedan går över till landsväg. Mountainbike gör dig stark på grund av teknisk jobbig terräng och långa sträckor. Detta gör att du blir mer uthållig.

Finns ett skäl varför Sagan från Slovakien blev duktig racer cyklist och det var just pga mountainbike. Han körde mycket MTB som han hade nytta av i Racing.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Börja med spinning 3-4 ggr i veckan när det är höst och dåligt väder som det är nu.
Börja med Spinning activio 30 min intensivt i någon månad eller 2.
Kör sedan Spinning activio 60 min tills du känner att du är stark.
Kör sedan Spinning activio 90 min tills du känner att du är stark.
Variera sedan detta med styrketräning av rygg armar och ben till våren 2025 och börja köra utomhus.

När du känner att allt detta flyter på börja köra utomhus. Du kommer känna stor skillnad och du kommer klara Vätternrundan. Kombinera landsväg med Mountainbike av det skäl att du blir mycket starkare och mer uthållig av mountainbike när du sedan går över till landsväg. Mountainbike gör dig stark på grund av teknisk jobbig terräng och långa sträckor. Detta gör att du blir mer uthållig.

Finns ett skäl varför Sagan från Slovakien blev duktig racer cyklist och det var just pga mountainbike. Han körde mycket MTB som han hade nytta av i Racing.
Visst kan man skaffa en MTB och växla mellan lvg och MTB. Om TS inte har och inte är intresserad av skaffa en MTB går det dock alldeles utmärkt att hålla sig på lvg.

Sen fattar jag inte första meningen. Om man tycker att vädret nu är för dåligt för utomhuscykling och rekommenderar inomhuscykling kan det inte vara många veckor per år man kan cykla ute. Nej, kör ute så länge du tycker det är ok. Inomhuscykling är ett bra komplement, men även om du t.ex. håller ut och cyklar ute fram till slutet av oktober kommer du att hinna få tillräckligt med inomhusgnetande för att du ska längta ut fram emot vårkanten.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Sen fattar jag inte första meningen. Om man tycker att vädret nu är för dåligt för utomhuscykling och rekommenderar inomhuscykling kan det inte vara många veckor per år man kan cykla ute. Nej, kör ute så länge du tycker det är ok. Inomhuscykling är ett bra komplement, men även om du t.ex. håller ut och cyklar ute fram till slutet av oktober kommer du att hinna få tillräckligt med inomhusgnetande för att du ska längta ut fram emot vårkanten.
Cykling är som att bada - avbryter man inte när hösten närmar sig så funkar det länge - ibland hela vintern?

Cykla 31,5 mil. Hur?
Så här förberedde jag mig 1982 som nybörjare. Körde även kolhydratuppladdning för första och enda gången och tror det gjorde susen. Körde mest solo och gick i mål på 9.30 med tröja och byxa i ylle. Var helt väck efter loppet och det dröjde timmar på ett golv i en gympasal, innan jag piggnade till.Visa bilaga 720749Visa bilaga 720753
82, ett toppenår att göra sin vr-debut! (Året efter bröt jag, cyklade med en klen svåger på den tiden ;))

Cykla 31,5 mil. Hur?
En dubbel portion extrasaltade pommes en stund efter att man kommit fram brukar sitta fint - bra med en fru som är idrottsmassör och har släkt i Vadstena också (nära t bra dusch o en whisky, sedan sängen).

Cykla 31,5 mil. Hur?
Anekdotisk bevisföring i syfte att uppmuntra, men jag hade aldrig cyklat längre än 10-11 mil när jag cyklade vätternrundan för länge sen. Höll ungefär samma medelhastighet som på de långa träningsrundorna, men självklart lägre ansträngning. Det var dock på den gamla goda tiden när rundan var lite kortare, och man var glad över att ta sig runt på 9-10 timmar på en beggad cykel för 6000kr. Nu vill väl alla vara cykla under 7h på en cykel för en miljon :-)

Nu vet jag inte hur man cyklar Orust runt, men tex backen från Ellös till soptippen är tuffare än nåt du stöter på runt vättern.
Mmmm den backen känner jag till, fy.
Jag håller ungefär 20 km/h på mina rundor och även på lopp, går bara snabbare nerför:)
Har en 9 växlad gravel cykel med landsvägsdäck på 32 mm.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Det räcker att köra igång i april, sedan skramlar man ihop ca 100 mil fram till loppet. Nån runda på 10-12 mil en-två veckor innan för att se att allt funkar och hur kroppen reagerar på att vara ute i 3+ timmar.

Cykla 31,5 mil. Hur?
@Davidcyklar, du har inte skrivit hur långt (och hårt) du cyklar annars när du tränar. Inte heller om du cyklade "hårt" på dina 2 lopp. Du skrev "motionscykla", det kan vara allt från mysrundor till hård träning. Så svårt att säga vad som behövs.

Jag är solskenscyklist så blir inget under vinterhalvåret Oktober-April. Får därför börja om varje sommar. Har en favoritrunda på 10 mil. Cyklar väl typ halvhårt, första gången varje säsong stannar jag och pustar ut 3-4 ggr, någon gång har jag t.o.m. haft med bullar och kaffetermos. Kan vara helt slut med värkande muskler efter det.

Efter hand efter några såna rundor (och lite annan träning) behöver jag inte pausa så mycket, till sist inte alls, och är mer skönt trött efter rundan.
Min poäng är att för att kunna cykla långt, även om man tar det lugnt, så måste man träna på det, också, inte bara hårda korta rundor. Så fungerar iaf jag.

Ett vanligt upplägg för att träna upp sig är 1-2 korta pass på någon timma med intervall eller tröskel, och ett längre distanspass, sisådär 3-4 timmar, per vecka. Distanspasset gärna med några andra, t.ex. närmaste cykelklubb.
Jag brukar hålla i snitt 20 km/h både på lopp och i träning, samma intensitet men olika distanser.
korta rundor på 2-3 mil och längre på 3-8 mil, men jag cyklar "bara" 2 gånger i veckan eftersom jag löptränar 3 ggr i veckan och klämmer in 1 eller 2 gympass för att det ska verka skadeförebyggande.
Kanske vilar för lite, vet inte, man ska väl inte jämföra sig med andra men triatleter och många andra tränar betydligt mer.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Finns 3000 tips på hur man uträttar det på bästa sätt.
Eftersom det är ett långlopp dessutom gör det "knepigare" att träna till.
Prio är att hitta en cykel du är bekväm på och med, skulle säga att det är a och o oavsett.
Kör backträning någon dag i veckan.
Cykla ev tempo men även långdistans 7-10mil brukar vi köra i vår grupp.
Vila och ha kul är viktigt också. Vättern är 31 mil men inget omöjligt, beror på vad du siktar på för tid också förstås. Men ha kul med träningen dit samt sätt ingen gräns för risken är att man tar ut sig för tidigt. Där är ju en mördarbacke efter Jönköping mot Fagerhult annars tycker jag inte turen utmärker sig på något sätt.
Väldigt många rycks med i början av VR pga andra cyklister som kanske har bättre fysik/tempo än en själv vilket kan vara farligt efter första milen.

Cykla 31,5 mil. Hur?
korta rundor på 2-3 mil och längre på 3-8 mil, men jag cyklar "bara" 2 gånger i veckan eftersom jag löptränar 3 ggr i veckan och klämmer in 1 eller 2 gympass för att det ska verka skadeförebyggande.
Du får nog omprioritera om du vill bättre på cykel. Du behöver fler cykelpass. Du bör se en förbättring om du klämmer in 2 extra korta rundor. Kläm gärna in några backar med fartökning.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Får erkänna att jag har svårt att se att det i sig är så viktigt att cykla i backe. Det är inte så att det är intervallträning som är det man eftersträvar och att ett sätt att göra det kan vara att köra intervallerna i backe?

Cykla 31,5 mil. Hur?
Jag brukar hålla i snitt 20 km/h både på lopp och i träning, samma intensitet men olika distanser.
Kanske vilar för lite, vet inte, man ska väl inte jämföra sig med andra men triatleter och många andra tränar betydligt mer.

Det kanske framgått och jag läser slarvigt, men är ditt mål att "bara" klara av VR, eller har du ett tidsmål?
Ditt snitt på 20 km/h säger inte heller så mycket egentligen, kan vara zon1-2 för vissa, och zon 3-4 för andra - typ.
Googla på pulszoner om det är obekant.

Om du tar det hyfsat lugnt och inte har något tidsmål på VR så skulle jag säga att det viktigaste är att cykla några längre rundor innan VR. Upp mot 15 mil, för att vänja kroppen.

När jag är otränad så kan jag få muskelvärk om jag ligger länge i zon2, går jag upp i intensitet blir jag mer trött. Men vi funkar alla olika.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Om man inte är onormalt svag eller sjuk, och om man bara får i sig tillräckligt med energi, så kommer man att kunna hasa sig runt Vättern på max 16-17 timmar.

Det som däremot kan haverera hela projektet är specifik utmattning och/eller smärta. Tex nacke, rygg, händer, rompa el annat. Även detta förebyggs genom att nöta mil efter mil, timme efter timme.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Det kanske framgått och jag läser slarvigt, men är ditt mål att "bara" klara av VR, eller har du ett tidsmål?
Ditt snitt på 20 km/h säger inte heller så mycket egentligen, kan vara zon1-2 för vissa, och zon 3-4 för andra - typ.
Googla på pulszoner om det är obekant.

Om du tar det hyfsat lugnt och inte har något tidsmål på VR så skulle jag säga att det viktigaste är att cykla några längre rundor innan VR. Upp mot 15 mil, för att vänja kroppen.

När jag är otränad så kan jag få muskelvärk om jag ligger länge i zon2, går jag upp i intensitet blir jag mer trött. Men vi funkar alla olika.
Mitt mål är att ta mig runt på ungefär 15 timmar, men jag har aldrig suttit på cykeln längre än 5 tim och 30 min.
De e väl strategi och pannben som gör resten.
Brukar äta nåt 1 gång var 30e minut och dricka 1 gång var 15e minut. Men blir lätt att dom tiderna förskjuts.
Cyklar i zon 2-3, i början går det lätt sedan när timmarna går känns zon 2 tempo i början som zon 5 tempo mot slutet.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Cyklar du 10 mil så ska det inte vara ett vansinnigt problem att cykla vättern tror jag. Jag cyklade med klubb runt sjön och tränade med dem rätt mycket det året. Körde två lite längre pass på 15 mil den våren men det var det längsta jag cyklat vid ett tillfälle.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Min erfarenhet är att oavsett vilken (lite längre) längd man bestämt sig för att cykla så känner man sig helt slut efteråt. Ska man cykla 7 mil så är man ofta lite seg i slutet, ska man cykla 11 så är man seg i slutet, 15 mil.. 31,5 likaså..

Hade inte heller cyklat superlångt innan jag cyklade VR och var lite nervös eftersom jag ofta var helt slut efter en 10-12milstur. Men väl nere i jönköping efter ca 10 mil så kändes det som jag nyss hade börjat. Nåt psykologiskt är det och vet inte vad.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Min erfarenhet är att oavsett vilken (lite längre) längd man bestämt sig för att cykla så känner man sig helt slut efteråt. Ska man cykla 7 mil så är man ofta lite seg i slutet, ska man cykla 11 så är man seg i slutet, 15 mil.. 31,5 likaså..

Hade inte heller cyklat superlångt innan jag cyklade VR och var lite nervös eftersom jag ofta var helt slut efter en 10-12milstur. Men väl nere i jönköping efter ca 10 mil så kändes det som jag nyss hade börjat. Nåt psykologiskt är det och vet inte vad.
Körde du solo eller i grupp? Gruppcykling är ju mycket lättare mentalt och till viss del (beroende på grupp/tempo) även fysiskt vs solocykling tycker jag.

Tillbaka
Topp