Vuelta España 2024

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Vuelta España 2024
Ja han slutade ju trampa i stort sett. Så dumt i den typen av spurt. Finns ju ingen anledning någonsin att inte köra hela vägen fram till linjen

Vuelta España 2024
Officiellt uppmätt temperatur vid Sevillas flygplats kl. 14.00: 32,7 grader:

1724247431732.png

Vuelta España 2024
Helt otroligt att han snarare uttökade ledningen än att de tog igen något. Kan kanske räcka en stund för Ben. Men det lät som han inte skulle vara förvånad om han förlorade tröjan redan imorgon.

Vuelta España 2024
Jag skulle nog bli lite förvånad om han blir av med den imorgon. Finns förvisso en andrakategoribacke, men med tanke på att det är en bra bit till målet från toppen av den ser jag inte riktigt ngn av GC-åkarna attackera där.
1724354146309.png

Vuelta España 2024
Kan Vueltan, precis som damernas Tour, avgöras genom ett värdelöst teambeslut?

Ben är ju en inte helt oäven cyklist och har ett ok lag omkring sig och fem minuter är ju en del tid för UAE och Bora mfl att försöka ta in.

Vuelta España 2024
Kan Vueltan, precis som damernas Tour, avgöras genom ett värdelöst teambeslut?

Ben är ju en inte helt oäven cyklist och har ett ok lag omkring sig och fem minuter är ju en del tid för UAE och Bora mfl att försöka ta in.
Om de underskattar försprånget så finns det absolut en chans. Ben är dock relativt ojämn i sina prestationer. Men det vore kul om han kunde hålla undan!

Vuelta España 2024
I bästa fall skulle det kunna öppna för mer offensiv cykelåkning då de andra lagen/GC-åkarna faktiskt måste se till att plocka en hel del tid om de vill vinna vueltan.

Vuelta España 2024
Märktes ju ändå att Roglic lite desperat med tanke på hur han körde i 2:a-kategorian. Till lite nytta...

Synd om Groves. Dråplig vurpa i ett läge man inte direkt var orolig för nån vurpa

Vuelta España 2024
Jag tror det är många nervösa lag i med cyklister i täten av sammandraget som gärna vill skaka lite i trädet och se vad som trillar ner. Roglič körde inte hårt för att få en lucka (det var ändå för långt till mål) utan se vilka som kör med lånta fjädrar.

Vuelta España 2024
När Rogla satte fart första gångne gick nästan Ben baklänges. Men Landa, han gick inte ner i bocken ens nördar gick utför - oväntat.

Vuelta España 2024
När man ser etapper som dagens så undrar man lite varför Vueltan är den tredje Grand Touren, här kan vad som helst hända - med attacker och omkastningar t.o.m på Cat 3 stigningar.

Vuelta España 2024
När man ser etapper som dagens så undrar man lite varför Vueltan är den tredje Grand Touren, här kan vad som helst hända - med attacker och omkastningar t.o.m på Cat 3 stigningar.

Vueltan var ganska länge rätt trist med öde motorvägscykling i brunbrända landskap o glest med publik, och är det väl på vissa sätt fortfarande även om den blivit mycket bättre i det avseendet. Men att den känts lite öde har väl gjort att mediaintresset o prestigen att vinna varit svalare än de andra grand toursen. Banprofilmässigt är den fullt i klass eller tom bättre än girot o touren.

Vuelta España 2024
Min känsla var att O'Connor spände bågen lite väl hårt i början av slutbacken. Var ju nästan uppe bredvid Roglic och hetsade honom. Sen får jag erkänna att jag har svårt att tro att han ska hålla till Madrid. Lite för ojämn i mina ögon.

Vuelta España 2024
Sen får jag erkänna att jag har svårt att tro att han ska hålla till Madrid. Lite för ojämn i mina ögon.
Nä, det är lite för långt och motståndet lite för bra för att han ska kunna hålla hela vägen men det borde gå att förvara en pallplacering i totalen vilket vore en stor framgång för både Ben och laget.

Vuelta España 2024
Banprofilmässigt är den fullt i klass eller tom bättre än girot o touren.
Håller med om ditt svar men med tillägget att det inte bara är banprofilmässigt utan även racingmässigt som Vueltan ofta är bättre än de andra två.

Är det tack vare avsaknaden av riktiga spurtetapper? Eller att det är ”last chance saloon” för flertalet? Eller att prestigen är lite mindre så man vågar satsa/offra mer ?

Vuelta España 2024
Håller med om ditt svar men med tillägget att det inte bara är banprofilmässigt utan även racingmässigt som Vueltan ofta är bättre än de andra två.

Är det tack vare avsaknaden av riktiga spurtetapper? Eller att det är ”last chance saloon” för flertalet? Eller att prestigen är lite mindre så man vågar satsa/offra mer ?
Känns som många yngre ofta får chansen i Vueltan, Och det bidrar nog till roligare körning.
Verkar vara en bra grand tour att köra för totalen utan allt för stor press. Det är ju många som blivit stora stjärnor efter att ha visat upp sig på vueltan.

Tillbaka
Topp