Rambygge - landsvägsprojekt

fredrikforsberg

Aktiv medlem
Har snöat in lite på landsvägscykling på senaste men har haft lite svårt att hitta en ram som känns bra. Efter en enkel online bikefit märkte jag att jag har tydligen en lite oproportionerlig kropp med långa ben (smalben) och normal(?) överkropp.
Jag behöver ha en XL-ram för att få en hyfsad stack men det påverkar såklart hela geometrin och då får jag en för lång reach. Det är väl ingen stor problem egentligen men det är såklart kul att bygga något nytt!

Har hunnit testa lite olika ramar och har väl fått en hyfsad bild av vad jag vill ha. har svetsat några ramar tidigare så materialvalet föll på stål, gängat BSA vevlager, 12x142 dropout samt skivbromsad.

Byggde en cykel i bikeCad:
Bikecad.jpg

La till en ganska brant sadelrörsvinkel på 76 grader för att få en bra sittposition med mina längre smalben men också för att hålla ner reachen med ett bra axelavstånd.
Reach på 392mm med en 120mm stam och ett bb drop på 90mm borde göra att jag får en bra position.

Vad tror ni? är jag helt fel ute eller kan det bli bra?
Jag är 186cm lång, 112cm från golv till höftkula och knäskålen är 57cm över golvet om någon med liknande kroppsmått vill hjälpa mig jämföra.

Gör en byggtråd av det hela om någon vill följa och komma tips och idéer längs vägen.

Har beställt dropout och headtube från usa så det borde komma om någon vecka.
Rören blir Docol R8 45mm downtube och 35mm toptube. sadelrör blir i kolfiber för att jag gillar utseendet.

Något liknande denna är målbilden:
DSC03911.jpg

Är inte första gången för TS:

Har snöat in lite på landsvägscykling på senaste men har haft lite svårt att hitta en ram som känns bra. Efter en enkel online bikefit märkte jag att jag har tydligen en lite oproportionerlig kropp med långa ben (smalben) och normal(?) överkropp.
Jag behöver ha en XL-ram för att få en hyfsad stack men det påverkar såklart hela geometrin och då får jag en för lång reach. Det är väl ingen stor problem egentligen men det är såklart kul att bygga något nytt!

Har hunnit testa lite olika ramar och har väl fått en hyfsad bild av vad jag vill ha. har svetsat några ramar tidigare så materialvalet föll på stål, gängat BSA vevlager, 12x142 dropout samt skivbromsad.

Byggde en cykel i bikeCad:
Visa bilaga 720985

La till en ganska brant sadelrörsvinkel på 76 grader för att få en bra sittposition med mina längre smalben men också för att hålla ner reachen med ett bra axelavstånd.
Reach på 392mm med en 120mm stam och ett bb drop på 90mm borde göra att jag får en bra position.

Vad tror ni? är jag helt fel ute eller kan det bli bra?
Jag är 186cm lång, 112cm från golv till höftkula och knäskålen är 57cm över golvet om någon med liknande kroppsmått vill hjälpa mig jämföra.

Gör en byggtråd av det hela om någon vill följa och komma tips och idéer längs vägen.

Har beställt dropout och headtube från usa så det borde komma om någon vecka.
Rören blir Docol R8 45mm downtube och 35mm toptube. sadelrör blir i kolfiber för att jag gillar utseendet.

Något liknande denna är målbilden:
Visa bilaga 720993
Kul!

BB dropp på 90mm låter ganska lågt. Vilken däcksbredd och vevlängd tänker du använda? Av anledning att undvika markkontakt. Sen kan man fundera på hur en lvghoj uppför sig med allt för lågt BB, känns den mer rapp och snärtig med högre BB? vanligtvis ligger lvg ramar kring 70-75 och touringhojjar på 80mm dropp.

Roligt att det intresserar!

Motsvarar en stack på 588 mm verkligen en normal ram i XL? Jag tycker att det låter lågt. Vilka ramar har du jämfört med?
En Supersix EVO har en stack på 594mm i storlek 58 och 574mm på 56.
Jag är inte superkänslig mot en lite lägre stack men ska jag ner på en rimlig reach så är jag nere på en stack på 540 och det är i lägsta laget tror jag.

Ska inte sticka under stol med att jag vill nog hålla ned stacken lite också på grund av utseendet på cykeln.

Kul!

BB dropp på 90mm låter ganska lågt. Vilken däcksbredd och vevlängd tänker du använda? Av anledning att undvika markkontakt. Sen kan man fundera på hur en lvghoj uppför sig med allt för lågt BB, känns den mer rapp och snärtig med högre BB? vanligtvis ligger lvg ramar kring 70-75 och touringhojjar på 80mm dropp.
Jo det är lågt, stämmer väl att de flesta ligger runt 70-75mm. blir nog som du säger men kan jag tjäna 15-20mm på droppet till styret så är det värt det tycker jag.
Kör 175mm vevar och 32mm däck så något högre än vanligt.

Ska väl tillägga att jag måttet jag är mest intresserad av är vågräta måttet sadel-styre men jag måste få upp delarna i ramjiggen så jag kan mäta mig fram.
även droppet från sadel till styre är intressant och det kan jag också mäta då.

Så måtten kan ändras under tidens gång.

Finns det nån tanke med de kralliga rören? 45mm är rejält. Har ett Docol8 35mm här hemma till några planerade byggen, och jag tycker det känns stort.

Är det någon som tycker jag är heeelt fel ute med reach/toptube längd? lite orolig att jag tänker fel.
på min "gamla" cykel som jag har idag har jag topetube som är 585mm med en 80mm stam vilket ger en total på 665mm.
På den jag ska bygga har jag toptube på 540mm med en stam på 120mm vilket ger en total på 660mm

Möjligen att jag skulle öka på reach 10-15mm eller liknande.

Har hur som helst justerat in jiggen, det tar sin tid! mycket mätande för att hitta alla mått.
IMG_2096.jpeg

Behöver tillverka några nya delar för att kunna montera vevlager, headtube och dropouts.

Stammen i din ritning sitter ovan ett par spacers och är även ej parallel med överröret. Sadelröret är även mycket brantare. Kontentan är att cykeln kommer upplevas kortare an den jämförelse du drar. Kanske borde du lägga till en 10mm?

Mät sadelns nos till styre och jämför med mått i ritningen.

Stammen i din ritning sitter ovan ett par spacers och är även ej parallel med överröret. Sadelröret är även mycket brantare. Kontentan är att cykeln kommer upplevas kortare an den jämförelse du drar. Kanske borde du lägga till en 10mm?

Mät sadelns nos till styre och jämför med mått i ritningen.
Jag har inte måttet från sadel till styre. men ska försöka mäta mig fram nu när jag ställt in jiggen för att kontrollera mot mina andra två cyklar.
spacer och vinkel på stam påverkar väl inte varken reach eller toptube längd? eller tänker jag fel?

Men jag kommer nog ligga kvar på det jag ritat upp, sadelröret är brantare för att få ett kortare toptube med bibehållen reach samt att för att få en bra sadelposition men benen jag bär.

Finns det ett tänk bakom relativt kort överrör och lång styrstam? Risk för tå-överlapp? Att förlänga överröret nån cm och ha en kortare styrstam ökar ju möjligheten att ändra styrstam till det längre ifall det visar sig inte bli bra. Med ram anpassad till 120 mm stam så blir det ju jättelång styrstam ifall det visar sig att du tänkt fel med sadelvinkeln och hamnar för långt fram med överkroppen.

Men, jag kanske tänker tokigt, jag saknar ju all form av relevant utbildning.

Jag har inte måttet från sadel till styre. men ska försöka mäta mig fram nu när jag ställt in jiggen för att kontrollera mot mina andra två cyklar.
spacer och vinkel på stam påverkar väl inte varken reach eller toptube längd? eller tänker jag fel?

Men jag kommer nog ligga kvar på det jag ritat upp, sadelröret är brantare för att få ett kortare toptube med bibehållen reach samt att för att få en bra sadelposition men benen jag bär.
Nej, du har rätt, det påverkar inte måttet reach. Men det är den upplevda länden mellan kontaktpunkterna som är det viktiga. Sadelröret och styrhuvudets vinkel, sitthöjd ovan BB, sadel till bar drop, styrets bredd etc kommer alla att påverka cykelns upplevda längd.

Då styrhuvudet lutar ca 73grad så hamnar stammen längre bak ju högre upp den sitter. Handlar inte om många mm i det här fallet men att addera överrörets längd med stammens längd är inte helt korrekt.

Sadelrörets brantare vinkel jämfört med din nuvarande cykel kommer ha långt större påverkan på upplevd reach när man sitter på sadeln.

Får det inte riktigt att fungera nu men går att visualisera och räkna på här. https://www.bike-stats.de/en/

Finns det ett tänk bakom relativt kort överrör och lång styrstam? Risk för tå-överlapp? Att förlänga överröret nån cm och ha en kortare styrstam ökar ju möjligheten att ändra styrstam till det längre ifall det visar sig inte bli bra. Med ram anpassad till 120 mm stam så blir det ju jättelång styrstam ifall det visar sig att du tänkt fel med sadelvinkeln och hamnar för långt fram med överkroppen.

Men, jag kanske tänker tokigt, jag saknar ju all form av relevant utbildning.
Toptube längden blir kort eftersom vinkeln på sadelröret är ganska brant. skulle anse att det är en ganska normal reach för en storlek 56 så tå-överlapp bör inte vara något bekymmer.

Men jag är öppen för ett länge toptube och kortare stam kanske 560/100
Det bidrar nog till bättre proportioner på cykeln också!

Problemet jag har idag är att jag cyklar på en storlek 61 för att få en en bra stack med mina långa ben. men det gör att jag får en lång reach och måste ha en kort stam vilket jag tycker ser tråkigt ut.

Nu vill jag bygga en cykel med stack och reach som motsvarar typ 58 men med toptube/stam från en 56

Nej, du har rätt, det påverkar inte måttet reach. Men det är den upplevda länden mellan kontaktpunkterna som är det viktiga. Sadelröret och styrhuvudets vinkel, sitthöjd ovan BB, sadel till bar drop, styrets bredd etc kommer alla att påverka cykelns upplevda längd.

Då styrhuvudet lutar ca 73grad så hamnar stammen längre bak ju högre upp den sitter. Handlar inte om många mm i det här fallet men att addera överrörets längd med stammens längd är inte helt korrekt.

Sadelrörets brantare vinkel jämfört med din nuvarande cykel kommer ha långt större påverkan på upplevd reach när man sitter på sadeln.

Får det inte riktigt att fungera nu men går att visualisera och räkna på här. https://www.bike-stats.de/en/
Jag antar att du har rätt. men det största som skiljer sig från min nuvarande cykel är att jag sänker bb 20mm, brantare sadelrör vilket ger 45mm kortare toptube, vilket jag planerar att kompensera med en 30-40mm längre stam (110 eller 120)

Jag antar att du har rätt. men det största som skiljer sig från min nuvarande cykel är att jag sänker bb 20mm, brantare sadelrör vilket ger 45mm kortare toptube, vilket jag planerar att kompensera med en 30-40mm längre stam (110 eller 120)

Det blir nog toppen!

Vad jag menar är att inte stirra sig blind på ett fåtal mått. Det är helheten och hur cykeln upplevs som är det viktiga! Lycka till, det ska bli kul att följa med!

Toptube längden blir kort eftersom vinkeln på sadelröret är ganska brant. skulle anse att det är en ganska normal reach för en storlek 56 så tå-överlapp bör inte vara något bekymmer.

Det bidrar nog till bättre proportioner på cykeln också!

Problemet jag har idag är att jag cyklar på en storlek 61 för att få en en bra stack med mina långa ben. men det gör att jag får en lång reach och måste ha en kort stam vilket jag tycker ser tråkigt ut.

Nu vill jag bygga en cykel med stack och reach som motsvarar typ 58 men med toptube/stam från en 56
Utifrån perspektivet att allt kan bli fel så skulle jag ha byggt med sikte på att ha en 100 mm stam, då går det att kompensera 20 mm fram Eller tillbaka, tot 40 mm, massor! Och designa droppet för att ha ca 20 mm spacers, då går det att kompensera drop-höjden ca 20 mm åt varje håll också, utan att det ser för jävligt ut. Dock tycker ju TS att 80 mm stam ser förjävligt ut ?

Men det är den upplevda länden mellan kontaktpunkterna som är det viktiga.
+1

Nej
Oavsett sadelrörets vinkel vill man ju sitta i samma position i förhållande till vevpartiet
Sadelrörets vinkel påverkar alltså inte upplevd reach när man sitter på cykeln,
däremot har det stor betydelse för vilken sadelstolpe som behövs för att man skall kunna få den sittställning man vill ha.

+1

Med styret lågt och en (onödigt) lång styrstam kan inte endast "styrbalansen" bli "konstig",
det kan även i vissa fall bli lite onödigt "spännande";
Tänk brant utför och tighta serpentiner och du då mitt i en sådan tight sväng helt plötsligt måste tvärbromsa!

Jag är skeptiskt till att förkorta reach genom en brant sadelrörsvinkel.
För att sitta behagligt utan för mycket tryck på armarna så brukar åtminstone jag justera sadelpositionen i längsled så att jag i princip kan släppa händerna när jag sitter i normal position. För att uppnå det så behöver man ha sadeln i en viss position i förhållande till vevlagercentrum. Har man då en väldigt brant sadelrörsvinkel så får man kompensera med en stor offset på sadelstolpen, men sådan offset är sällan mer än 25 mm.
Varför har du inte istället mer normala vinklar men med kortare över och underrör?

Edit: HåkanC skrev visst ungefär samma samtidigt.

+1

Nej
Oavsett sadelrörets vinkel vill man ju sitta i samma position i förhållande till vevpartiet
Sadelrörets vinkel påverkar alltså inte upplevd reach när man sitter på cykeln,
däremot har det stor betydelse för vilken sadelstolpe som behövs för att man skall kunna få den sittställning man vill ha.

+1

Med styret lågt och en (onödigt) lång styrstam kan inte endast "styrbalansen" bli "konstig",
det kan även i vissa fall bli lite onödigt "spännande";
Tänk brant utför och tighta serpentiner och du då mitt i en sådan tight sväng helt plötsligt måste tvärbromsa!

Ja okej, men förutsatt att samma stolpe och sadeln är monterad lika så blir ju cykeln kortare med en brantare STA. Kanske har TS haft en zero setback stolpe tidigare och vill nu ha en med setback men de detaljerna framgår ej.

Jag är skeptiskt till att förkorta reach genom en brant sadelrörsvinkel.
För att sitta behagligt utan för mycket tryck på armarna så brukar åtminstone jag justera sadelpositionen i längsled så att jag i princip kan släppa händerna när jag sitter i normal position. För att uppnå det så behöver man ha sadeln i en viss position i förhållande till vevlagercentrum. Har man då en väldigt brant sadelrörsvinkel så får man kompensera med en stor offset på sadelstolpen, men sådan offset är sällan mer än 25 mm.
Varför har du inte istället mer normala vinklar men med kortare över och underrör?

Edit: HåkanC skrev visst ungefär samma samtidigt.
Det har väl TS svarat på – korta överben, långa underben = kort horisontellt avstånd mellan sadel och vevlager.

Det har väl TS svarat på – korta överben, långa underben = kort horisontellt avstånd mellan sadel och vevlager.
Ja, jag läste det. Men det är inget bra skäl. Om det vore viktigt så går det ju inte att cykla på en liggcykel.
Man har i princip tre punkter på cykeln att förhålla sig till, vevlagercentrum, sadel och styre. Om man roterar fram kroppen, vilket sker genom att ha sadeln långt fram, så hamnar tyngdpunkten långt fram och ger överdriven belastning på händerna.
Du kan ju testa att stå upp med helt lodräta ben och se hur långt fram du kan böja dig då jämfört med om du skjuter bak rumpan.

Nu blev det många inlägg men för att svara på sadelstolpsvinkeln så har jag alltid strävat efter regeln att ha en lodrät linje från knä till axeln på pedalen.

Nästan oavsett vilken cykeln jag sitter på så måste jag alltid skjuta fram sadeln så mycket det går för att komma i närheten.
Därför vill jag ha en brantare vinkel, jag borde med det få samma tyngdpunkt som vem som helst med vanliga längder på benen.

Tanken är att cykeln ska vara klar till våren så förvänta er inte några regelbundna uppdateringar.

Det har dock ramlat in lite prylar, kanske kul att se!

Köpte dropouts och headtube från BFS.
IMG_2242.jpeg

IMG_2246.jpeg

Gaffeln kommer från kina, intern dragning.
IMG_2244.jpeg

IMG_2243.jpeg

Hjul, också kina 60mm höga 25/31mm bredd, passar bra med mina GP5000 32mm
IMG_2248.jpeg

IMG_2250.jpeg

Näst på listan blir att tillverka lite prylar till ramjiggen.

Tanken är att cykeln ska vara klar till våren så förvänta er inte några regelbundna uppdateringar.

Det har dock ramlat in lite prylar, kanske kul att se!

Köpte dropouts och headtube från BFS.
Visa bilaga 730199

Visa bilaga 730200

Gaffeln kommer från kina, intern dragning.
Visa bilaga 730201
Visa bilaga 730202

Hjul, också kina 60mm höga 25/31mm bredd, passar bra med mina GP5000 32mm
Visa bilaga 730203
Visa bilaga 730204

Näst på listan blir att tillverka lite prylar till ramjiggen.
Jag blev nästan lika nyfiken på vad du tycker om den kinesiska elgruppen som av den kommande ramen?

Sakta framåt, men i ändå planerad takt.

Fick låna en svarv av en snäll kompis, så jag kunde tillverka delar till jiggen. tack för det!
IMG_2352.jpeg

IMG_2355.jpeg

- Passbit till nedre lagerläge
- Distans till vevlagerhylsa
- Axel till dropouts

Passbit till nedre lagerläge, 52,05mm blev bra passning. Kona på övre, mäter in jiggen från undre delen på styrhuvudet.
IMG_2356.jpeg

IMG_2359.jpeg

Axel till dropouts, 142mm 19mm i ändar med 12mm hål.
IMG_2361.jpeg

IMG_2362.jpeg

18,5mm Distans för att få rätt linje på vevlager
IMG_2360.jpeg

IMG_2358.jpeg

Näst på tur blir att ta ner dimensionen på rören jag köpt och sedan börja passa in dom i jiggen.

Jag letar också efter delar eller donatorcykel. Jag är på jakt efter kedje och sadelstag tillsammans med en BB86 hylsa i stål. Helst av allt skulle jag vilja att det får plats ett 700x32 däck med bra passform för att slippa svetsa nya kedjestag. Dropouts och resten av cykeln behövs inte!

Skicka meddelande om ni har något!

Tillbaka
Topp