[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Otroligt fint Marcus och Salle.

Jag fick till sommarens äventyr idag. Vinden åt rätt håll för ovanlighetens skull och kanske sista riktigt varma helgen avgjorde.
Tog båten från ön i morse, sen spårvagn och slutligen tåg till Jonsered.
Sen Supen nedför Säveån, ut genom hamnen, hamburgerstopp vid bockkranen och sen hem genom skärgården.
Kommer inte ihåg vem som tipsade om detta tidigare i våras men tack iaf.
EDIT: Det var @SIE som tipsade här: https://happyride.se/forum/threads/ot-kanotaventyrsletande-i-goteborgsomradet.3700675/post-4480583 Tack!

Bilagor

• 20240907_101821-EDIT.jpg
    20240907_101821-EDIT.jpg
    1.1 MB · Besök: 52
  • 20240907_124116.jpg
    20240907_124116.jpg
    1,009.8 KB · Besök: 54
  • 20240907_124112.jpg
    20240907_124112.jpg
    791.7 KB · Besök: 53
  • 20240907_115416-EDIT.jpg
    20240907_115416-EDIT.jpg
    801.5 KB · Besök: 50
  • 20240907_112506-EDIT.jpg
    20240907_112506-EDIT.jpg
    881.3 KB · Besök: 51
  • 20240907_105727.jpg
    20240907_105727.jpg
    1.2 MB · Besök: 50
  • 20240907_073040-EDIT.jpg
    20240907_073040-EDIT.jpg
    1.2 MB · Besök: 51
Senast ändrad:
A7407441-Enhanced-NR.jpg

För er som missade roll-SM i Göteborg förra helgen kommer här ett par bilder. Mest på min bror och hans dotter, och en vän till oss.

Bilagor

• A7407478-Enhanced-NR.jpg
    A7407478-Enhanced-NR.jpg
    827.4 KB · Besök: 55
  • A7407629-Enhanced-NR.jpg
    A7407629-Enhanced-NR.jpg
    624 KB · Besök: 57
  • A7407654-Enhanced-NR.jpg
    A7407654-Enhanced-NR.jpg
    515.2 KB · Besök: 49
  • A7407753-Enhanced-NR.jpg
    A7407753-Enhanced-NR.jpg
    609.4 KB · Besök: 46
  • A7407827-Enhanced-NR.jpg
    A7407827-Enhanced-NR.jpg
    439.8 KB · Besök: 51
  • A7407948-Enhanced-NR.jpg
    A7407948-Enhanced-NR.jpg
    407.6 KB · Besök: 46
  • A7407958-Enhanced-NR.jpg
    A7407958-Enhanced-NR.jpg
    601 KB · Besök: 50
  • A7408067-Enhanced-NR-2.jpg
    A7408067-Enhanced-NR-2.jpg
    595.3 KB · Besök: 58
  • A7408143-Enhanced-NR.jpg
    A7408143-Enhanced-NR.jpg
    546.8 KB · Besök: 56
  • A7407297-Enhanced-NR.jpg
    A7407297-Enhanced-NR.jpg
    1.1 MB · Besök: 51
  • A7407224-Enhanced-NR.jpg
    A7407224-Enhanced-NR.jpg
    672.4 KB · Besök: 46
  • A7407151-Enhanced-NR-1.jpg
    A7407151-Enhanced-NR-1.jpg
    646.8 KB · Besök: 50
  • A7406954-Enhanced-NR.jpg
    A7406954-Enhanced-NR.jpg
    377.8 KB · Besök: 49
  • A7406957-Enhanced-NR.jpg
    A7406957-Enhanced-NR.jpg
    477.3 KB · Besök: 50
  • A7406965-Enhanced-NR.jpg
    A7406965-Enhanced-NR.jpg
    742.8 KB · Besök: 51
  • A7406973-Enhanced-NR.jpg
    A7406973-Enhanced-NR.jpg
    762.7 KB · Besök: 55
  • A7407022-Enhanced-NR.jpg
    A7407022-Enhanced-NR.jpg
    591.8 KB · Besök: 52
  • A7407031-Enhanced-NR-1.jpg
    A7407031-Enhanced-NR-1.jpg
    656 KB · Besök: 48
  • A7407058-Enhanced-NR.jpg
    A7407058-Enhanced-NR.jpg
    339 KB · Besök: 52
  • A7407072-Enhanced-NR.jpg
    A7407072-Enhanced-NR.jpg
    557.6 KB · Besök: 53
Visa bilaga 724538
För er som missade roll-SM i Göteborg förra helgen kommer här ett par bilder. Mest på min bror och hans dotter, och en vän till oss.
Coola bilder! Måste passa på och fråga kring detta med rollning, tycker mig ofta se att det tävlas i det och många som till synes verkar rolla mer än att paddla, vad är själva grejen? Förstår att det är ett grymt sätt att snabbt vända sig rätt och kunna fortsätta paddla om man mot förmodan går runt med kajak, dvs ett säkerhetsmoment.

Coola bilder! Måste passa på och fråga kring detta med rollning, tycker mig ofta se att det tävlas i det och många som till synes verkar rolla mer än att paddla, vad är själva grejen? Förstår att det är ett grymt sätt att snabbt vända sig rätt och kunna fortsätta paddla om man mot förmodan går runt med kajak, dvs ett säkerhetsmoment.
Om man lekpaddlar i tidvattenbrytet utanför Engelska kusten så är det nog bra att vara vass på roll (riktigt vass för att kunna göra i skarpt läge) I svensk skärgård eller sjö är det nog inte så nödvändigt, tror att få vält ofrivilligt i havskajak och färre klarar en roll i skarpt läge. Det finns många andra räddningstekniker inklusive att paddla någorlunda nära land, att paddla sufski och bara hoppa upp igen, att paddla skärgårdskajak typ VKV och klättra i kajaken via den rymliga sittbrunnen osv... Så jag tror att det är lite ett egensyfte och en kul grej, inget fel i det. Lite som enhjuling, fixie eller telemark i pisten om nån förstår liknelsen ;-)

Om man lekpaddlar i tidvattenbrytet utanför Engelska kusten så är det nog bra att vara vass på roll (riktigt vass för att kunna göra i skarpt läge) I svensk skärgård eller sjö är det nog inte så nödvändigt, tror att få vält ofrivilligt i havskajak och färre klarar en roll i skarpt läge. Det finns många andra räddningstekniker inklusive att paddla någorlunda nära land, att paddla sufski och bara hoppa upp igen, att paddla skärgårdskajak typ VKV och klättra i kajaken via den rymliga sittbrunnen osv... Så jag tror att det är lite ett egensyfte och en kul grej, inget fel i det. Lite som enhjuling, fixie eller telemark i pisten om nån förstår liknelsen ;-)
Ja du har nog rätt i din beskrivning. Vill bara förtydliga; har verkligen inget emot att man håller på med rollning, blev mest förvånad över hur populärt det verkar vara. Jag som paddlar surfski vet ju förstås vikten av att kunna ta sig upp snabbt igen, sk re-entry, och det är ju jätteviktigt att träna på men såg det inte som en gren i sig...

Ja du har nog rätt i din beskrivning. Vill bara förtydliga; har verkligen inget emot att man håller på med rollning, blev mest förvånad över hur populärt det verkar vara. Jag som paddlar surfski vet ju förstås vikten av att kunna ta sig upp snabbt igen, sk re-entry, och det är ju jätteviktigt att träna på men såg det inte som en gren i sig...
Havskajak kan vara lite speciellt. Vissa som är lite mer inbitna på vår klubb kan tillbringa hela kvällar mellan bryggorna och göra olika stöttningar med paddel, svänga på olika sätt, tömma kajak på vatten tillsammans osv. Innan dess håller man på med torrdräkt, snöre till paddeln, pumpar, kompass, kapell mm. Det är inte ovanligt att det tar en halvtimme eller mer bara för att komma i vattnet. Och hos några är intresset för att paddla framåt påtagligt lågt. Men åt var och en sin egen lycka brukar jag tänka, kul att folk är ute och gör nåt! Tror det finns en stor kamratskap inbyggt i det där.

Havskajak kan vara lite speciellt. Vissa som är lite mer inbitna på vår klubb kan tillbringa hela kvällar mellan bryggorna och göra olika stöttningar med paddel, svänga på olika sätt, tömma kajak på vatten tillsammans osv. Innan dess håller man på med torrdräkt, snöre till paddeln, pumpar, kompass, kapell mm. Det är inte ovanligt att det tar en halvtimme eller mer bara för att komma i vattnet. Och hos några är intresset för att paddla framåt påtagligt lågt. Men åt var och en sin egen lycka brukar jag tänka, kul att folk är ute och gör nåt! Tror det finns en stor kamratskap inbyggt i det där.
Ja men du har ju helt rätt, "åt var och en sin egen lycka" är någon man ska applicera ofta, gör du något du mår bra av och ingen annan tar skada av så kör på! Sen är det ju alltid kul att göra utomhusaktiviteter med kompisar.

En till spaning är att många rollare verkar föredrag grönlandspaddel. Har inte provat själv men ska ju vara skonsamt emot axlar och rygg.

En till spaning är att många rollare verkar föredrag grönlandspaddel. Har inte provat själv men ska ju vara skonsamt emot axlar och rygg.
Och bara därför har jag alltid tänkt att om jag nån gång skall lära mig roll (paddlar normalt bara räserlåda/surfski) så måste det vara med vingpaddel. Hålla på att tramsa med en träpinne sådär ?

Och bara därför har jag alltid tänkt att om jag nån gång skall lära mig roll (paddlar normalt bara räserlåda/surfski) så måste det vara med vingpaddel. Hålla på att tramsa med en träpinne sådär ?
Haha - instämmer! Grönlandspaddeln verkar vara helig för många, så du ger dig ut på farligt vatten - lycka till!

Tror att Martin Nordstrand rollat med vinge och surfski (krävs nån slags band runt kajaken för att hålla kvar killen) Här roll med en lite snabbare havskajak https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=30674

Att tävla i roll verkar ju vara mer som konståkning och yoga, men att rolla är vare sig särskilt svårt att lära sig eller att använda i skarpt läge. Varenda kotte som paddlar fors lär sig det, det tar typ en 1h för grundtekniken och sen får man träna på att använda det skarpt.

En sväng i trist hyrkanot på Ljusnan under helgens Utefest i Järvsö, men magiskt väder!

Bilagor

• IMG_4341.jpg
    IMG_4341.jpg
    217 KB · Besök: 38

Lite som att det är roligare att cykla på rotiga stigar så är det roligare att paddla när det är vågor och stökigt. Jag tycker det är väldigt kul att manövrera kajaken i vågor mellan stenar, nära land osv.

Eller så kör man som med landsvägscykel och paddlar fort på platt vatten.

Sen finns det ju alla varianter - stötte på en paddlare i helgen som hade flagga, uppblåst flottör, pump på däck osv, och handskar trots att det inte var kallt i vattnet. Paddlade dock roderkajak, men av havskajakvariant.

Haha - instämmer! Grönlandspaddeln verkar vara helig för många, så du ger dig ut på farligt vatten - lycka till!
Jag vet, vi har ju rätt många havspaddlare på MKK :rolleyes:
Men skämt åsido, det hade faktiskt varit lite kul att sätta en roll nån gång.

Övning för den intresserade: vi har ett foto på klubben med fyra gubbar som sätter roll i räser-K4, förvisso anno 1984 men ändå!

Oj, otippat. Snacka om en detaljrik konstform.

Kör man kajak eller motionslåda måste det ju vara grymt att kunna rolla då det på egen hand är rätt tidskrävande/stökigt att tömma båten på vatten om man gått runt och klättrat upp, och inte alltid man har land så nära att man snabbt kan paddla in och tömma.

I fors eller stökig havspaddling är det väldigt smidigt och för de som är duktiga är det inte ens en grej. Det gör det ju helt klart bekvämare att testa gränserna.

Tyvärr har jag inte varit riktigt där själv, fixade det utan problem under kontrollerade förhållanden men ingen säker roll i skarpt läge. Och nu paddlar jag för lite för att det ska läggas så mycket tid på sånt.

I fors eller stökig havspaddling är det väldigt smidigt och för de som är duktiga är det inte ens en grej. Det gör det ju helt klart bekvämare att testa gränserna.

Tyvärr har jag inte varit riktigt där själv, fixade det utan problem under kontrollerade förhållanden men ingen säker roll i skarpt läge. Och nu paddlar jag för lite för att det ska läggas så mycket tid på sånt.
Jag har hört att roll inte är som att cykla, att det måste hållas lite färskt...?

Undrar just hur han håller sig kvar, plockat bort fotstödet och sitter tillräckligt långt fram för att få in knäna under överdäck?
Han tycks sitta fast ordentligt i kajaken. Kanske två remmar mellan fotstödsfäste och sitsfäste. Med remmarna på insidan av respektive ben kan kanotisten hålla sig kvar i kajaken (samma princip som sittbrunnsvingar). Har sett lösningen på kajaker som används i strömmande vatten, men vet ej hur pass bra det fungerar vid roll.

Är inte helt ovanligt att racingkanotister kan rolla racinglåda med en packrem spänd över sittbrunnen. De som lekt med polokajaker kan vara duktiga rollare.

Han tycks sitta fast ordentligt i kajaken. Kanske två remmar mellan fotstödsfäste och sitsfäste. Med remmarna på insidan av respektive ben kan kanotisten hålla sig kvar i kajaken (samma princip som sittbrunnsvingar). Har sett lösningen på kajaker som används i strömmande vatten, men vet ej hur pass bra det fungerar vid roll.

Är inte helt ovanligt att racingkanotister kan rolla racinglåda med en packrem spänd över sittbrunnen. De som lekt med polokajaker kan vara duktiga rollare.
Kom precis på en lösning till; rem över låren under sitsen. Syns inte under kapellet och du sitter bergfast kvar.

Angående rollar: Det är helt enkelt kul att hålla på med. Se det som vilket sorts trixande som helst. Trackstand exempelvis.

En vanlig sveproll går jättebra med vinge. Det är värre med sådana där du ska föra bladet bakåt.

Att lära sig rolla är för de flesta inte svårt. Med någon som kan ge dig instruktioner och som kan hjälpa dig att välta upp då du missar så klarar nog många inom en kvart. Är man ensam och måste simma in och tömma båten så tar det lite längre tid, så för mig tog det kanske 40 minuter.

Jag rollar rätt säkert i de flesta förhållanden, MEN på rygg under vattnet så får jag vatten i näsan. Utan näsklämma är risken stor att det blir en kallsup den vägen om jag inte är maximalt beredd. Så för mig: Combat ready? Ja, typ. Utan näsklämma? Ja, om jag har väldigt mycket tur. Alltså nej.

Ok, gammal forspaddlare?
Jepp. Fattar att man inte prioriterar rollar om man paddlar motionslådor, VKV och surfskis men det känns som någon slags konstig myt (kanske grundad av Kåre på Utsidans kanotforum) att det är väldigt svårt och komplicerat och rent av dumt att kunna rolla.
Behöver man kunna det: Nej
Är det en smidig grej att kunna om man paddlar ett flytetyg som man inte trillar ur när man går runt: Ja.
Kan man uppskatta att paddla både motionslåda/surfski och typ havskajaker eller liknande: Ja
Behöver man snacka ner folk mer andra preferenser än sig själv: Nej.
Den sista gäller inte vattenskoterfolket.

Jepp. Fattar att man inte prioriterar rollar om man paddlar motionslådor, VKV och surfskis men det känns som någon slags konstig myt (kanske grundad av Kåre på Utsidans kanotforum) att det är väldigt svårt och komplicerat och rent av dumt att kunna rolla.
Behöver man kunna det: Nej
Är det en smidig grej att kunna om man paddlar ett flytetyg som man inte trillar ur när man går runt: Ja.
Kan man uppskatta att paddla både motionslåda/surfski och typ havskajaker eller liknande: Ja
Behöver man snacka ner folk mer andra preferenser än sig själv: Nej.
Den sista gäller inte vattenskoterfolket.
Vet inte om du refererar till mig som en av de som ”snackar ner” de med andra preferenser och vill bara vara tydlig att det var inte alls mitt syfte. Var bara facinerad över att jag på flera forum (happy, FB, instagram) stött på mkt rollande och inte förstått att det var så poppis.

Senast ändrad:
Det är inte min upplevelse. De flesta jag känner har växlat fram och tillbaka mellan olika discipliner, DH, landsväg, gravel, XC osv. Men det kanske bara är de jag cyklar med :-)

Ja det där är märkligt bland kajakpaddlare, det ska rackas ner på att det ena eller det andra är "fel sätt". Du kanske har rätt i varför?
det finns en historia. Havskajaken lanserades offensivt tidigt 80-tal med en retorik om att andra sätt att paddla var fel och farliga och det blev en rejäl affärsframgång. Länge sen nu, de sista farbröderna av den generationen är gamla på riktigt nu och syns inte längre på klubben. Men det var en tråkig tid och jag tror det är klart bättre nu. Storyn finns här.: https://web.archive.org/web/20061004113215/http://www.arnstrom.org/paddlingskultur.php

Tillbaka
Topp