[OT] Datafrågor - En samlingstråd

kan de vara så jävliga? Ser ju riktigt skumt ut
1724922401425.png

Verkar läskigt! Nä, jag vet inte, men om det inte är fäst på baksidan borde litet försiktig ryckning visa var hakarna sitter, om det finns några.

Kondensatorerna (capacitators) och kylningen antyder moderkortet har några år på nacken. Support eller service kan nog ASUS inte ställa upp med. Det här server-kortet är från omkring 2019:

Det är ett sprillans nytt moderkort för Epyc4. Det kom med DHL Express idag från Asus Advanced Replacement Service i Tjeckoslovakien.

Sånhär maskin sitter det i.

Hej Bullen.
Finns det något smidigt sätt att skapa en app eller liknande för att få ett gui för att mata in info till en xml-fil?
Xml-filen finns redan så jag skulle vilja kunna mata in den få ut inmatningsfält som jag kan använda.

Hej Bullen.
Finns det något smidigt sätt att skapa en app eller liknande för att få ett gui för att mata in info till en xml-fil?
Xml-filen finns redan så jag skulle vilja kunna mata in den få ut inmatningsfält som jag kan använda.
Chatgpt kan hjälpa dig med det.

Jag skrev i chatgpt:
could you give me a blazor ui to edit an xml file containing the following xml:
<todos>
<todo>
<topic>First todo</topic>
<text>Some text for first todo</text>
</todo>
</todos>

Och jag får fram kod som ser vettig ut...dock ej testkört.

Hej Bullen.
Postman, insomnia etc är väl inte idealt men de kan göra sånt. För att få bra svar bör du kanske ge lite mer info om vad du vill göra egentligen

Postman, insomnia etc är väl inte idealt men de kan göra sånt. För att få bra svar bör du kanske ge lite mer info om vad du vill göra egentligen
Lång historia kort:
Spanska myndigheterna har ändrat hur man ska registrera airbnb-gäster.
Antingen kör jag genom ett antal formulär och skriver in allt varenda gång eller så skickar jag upp en xml-fil med uppgifterna i, där hälften är uppgifter som är kopplade till mig och inte ändrar sig.

Lång historia kort:
Spanska myndigheterna har ändrat hur man ska registrera airbnb-gäster.
Antingen kör jag genom ett antal formulär och skriver in allt varenda gång eller så skickar jag upp en xml-fil med uppgifterna i, där hälften är uppgifter som är kopplade till mig och inte ändrar sig.
Enklast är väl bara att redigera xml-filen i valfri text-editor, t ex Notepad++...

Google sheets då?
Screenshot 2024-09-14 215027.png

Sedan gå till "tillägg/apps script".

Klista in följande som chatgpt skapat (byt sheetname till vad nu ditt blad heter, visas längst ned i google sheets):
Källkod:
function exportSheetToXML() {
  // Change this to your sheet name
  const sheetName = 'Blad1';

// Get the active spreadsheet and the specified sheet
  const spreadsheet = SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet();
  const sheet = spreadsheet.getSheetByName(sheetName);

if (!sheet) {
    Logger.log('Sheet not found: ' + sheetName);
    return;
  }

// Get all data in the sheet
  const data = sheet.getDataRange().getValues();

if (data.length === 0) {
    Logger.log('No data found in sheet.');
    return;
  }

// Create XML structure
  let xml = '<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>\n<root>\n';

// Get headers
  const headers = data[0];

// Process rows
  for (let i = 1; i < data.length; i++) {
    xml += '  <row>\n';
    for (let j = 0; j < headers.length; j++) {
      xml += `    <${headers[j]}>${data[i][j]}</${headers[j]}>\n`;
    }
    xml += '  </row>\n';
  }

xml += '</root>';

// Create a new file in Google Drive
  const fileName = sheetName + '.xml';
  const file = DriveApp.createFile(fileName, xml, "application/xml");

Logger.log('XML file created: ' + file.getUrl());
}
Resultat:
Källkod:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<root>
  <row>
    <Förnamn>Anders</Förnamn>
    <Efternamn>Andersson</Efternamn>
    <Adress>Storgatan 87</Adress>
  </row>
  <row>
    <Förnamn>Nils </Förnamn>
    <Efternamn>Nilsson</Efternamn>
    <Adress>Vasagatan 2</Adress>
  </row>
</root>

Kan nog få chatgpt att anpassa det efter det xml-format du ska leverera...

Google sheets då?
Visa bilaga 726574

Klista in följande som chatgpt skapat (byt sheetname till vad nu ditt blad heter, visas längst ned i google sheets):
Källkod:

if (!sheet) {
    return;
  }

if (data.length === 0) {
    return;
  }

// Create XML structure

// Get headers
  const headers = data[0];

// Process rows
    xml += '  <row>\n';
    }
    xml += '  </row>\n';
  }

xml += '</root>';

}
Resultat:
Källkod:
<root>
  <row>
  </row>
  <row>
    <Förnamn>Nils </Förnamn>
  </row>
</root>

Tackar och bockar.
Ska ta tag i det sen. :)

Google sheets då?
Visa bilaga 726574

Källkod:

if (!sheet) {
    return;
  }

if (data.length === 0) {
    return;
  }

// Create XML structure

// Get headers
  const headers = data[0];

// Process rows
    xml += '  <row>\n';
    }
    xml += '  </row>\n';
  }

xml += '</root>';

}
Resultat:
Källkod:
<root>
  <row>
  </row>
  <row>
    <Förnamn>Nils </Förnamn>
  </row>
</root>

Hmm, det var en bra bit framåt.
Behöver tweaka lite men på det stora hela ser det bra ut.

Hej Bullen.
Om du redan har filen och några exempel på hur den skall bete sig så be förslagsvis chatgpt författa ett script åt dig. Till exempel i Excel kan du använda några celler som är dynamiska och uppdaterar filen.

Edit: såg nu att du fått svar

Smidigaste...för mig.. vore att skriva ett vba script i Excel och lägga till en meny eller knapp som skapar xml fil från scratch...om vba fortfarande finns.

Powershell kan också enkelt iterera Excel eller csv

Har en linuxburk (ubuntu, på usb-sticka) som står på dygnet runt, som jag ffa kopplar upp mig mot med ssh (men kör även gui på tvn om det krävs).

Den tvärhänger sig då och då, finns det nån chans att jag kan hitta nån logfil som berättar var/hur/varför?

Det ska väl ligga i /var/log och sen gör man tail på respektive fil.

Jag har nog aldrig klarat nåt värre än att port busy men är inte heller nån expert

Jag har haft episoder med plötsliga krascher, som inte synts i loggarna.

I ena fallet var det en trasig minnesmodul som orsakade hängningar.

I andra fallet var det en gammal PSU som orsakade plötsliga omstarter. (datorn tvärslocknade och startade sen)

/var/log/syslog på en ubuntu men det hänger ju på att du har skrivbart filsystem på nåt annat än RAM.
journalctl -r
är annars också användbart, med samma restriktion.

Om det är en modern maskin så har du nog en journal:
journalctl -t kernel ger vad kärnan tycker, som ibland spelar roll. Stora G tar dig till slutet (närmast dig i tid), alltså vanliga vim-bindings.

-u <unit> kan du få log från tjänster, t ex sshd. Kolla även fail2ban om du använder det.

Hm ja, nåt är det. krascherna kommer oftare nu också, innan var det nån gång i månaden men på senaste så är det en eller flera gånger i veckan. Man kan ev även skylla på uppgradering till ubuntu 24.04..

Inser att jag haft minipcn sen 2016 och påslagen typ 24/7, köpt från AliExpress för ~1500kr så är nog dags att kosta på sig nåt nytt.

Får man nån vettig mini-pc för ~max 2000kr (inkl ram, ev exkl ssd)? Den ska mest stå låglastad o köra lite bittorrent, rclone-backuper et.c. under linux. Det mest krävande kan nog vara om jag ska köra immich för att serva bildbibliotek (istf google photos), och dess ansiktsigenkänning-ML.

Önskemål är tyst, sval, strömsnål, driftsäker.

Hm ja, nåt är det. krascherna kommer oftare nu också, innan var det nån gång i månaden men på senaste så är det en eller flera gånger i veckan. Man kan ev även skylla på uppgradering till ubuntu 24.04..

Inser att jag haft minipcn sen 2016 och påslagen typ 24/7, köpt från AliExpress för ~1500kr så är nog dags att kosta på sig nåt nytt.

Får man nån vettig mini-pc för ~max 2000kr (inkl ram, ev exkl ssd)? Den ska mest stå låglastad o köra lite bittorrent, rclone-backuper et.c. under linux. Det mest krävande kan nog vara om jag ska köra immich för att serva bildbibliotek (istf google photos), och dess ansiktsigenkänning-ML.

Önskemål är tyst, sval, strömsnål, driftsäker.

Raspberry pi? Jag har en 4a som snurrar med HA (Linux i botten).

Raspberry pi? Jag har en 4a som snurrar med HA (Linux i botten).
RPi4/5 skulle vara en lösning (kör själv en rPi 4 med HA) men vill nog ha lite större flexibilitet som en "vanlig" mini-pc kan ge.

Förhoppningen är att flytta över befintlig installation också, då det lagts en del jobb på diverse setuper (rclone, ssh, wireguard, sonarr, radarr, lidarr, sabnzbd, deluge, portainer, immich, ..) som jag gärna slipper göra om i närtid. :-)

Nu hängde sig datorn igen, så spontanbeställde denna: https://www.amazon.se/dp/B0BZCQZ4TK.. Ingen aning om det är ett bra köp, men borde duga till det jag vill iaf. Får hoppas den inte är nerlusad med kinesisk spyware gömt djupt ner i firmware bara.

Skulle detta vara/varit ett bättre köp? https://www.aliexpress.com/item/1005007424934423.html (Intel Core i9 8950HK-varianten)

..Eller nåt helt annat för typ samma pengar? (Kan ju allid returnera Amazon-paketet..)

Nu hängde sig datorn igen, så spontanbeställde denna: https://www.amazon.se/dp/B0BZCQZ4TK.. Ingen aning om det är ett bra köp, men borde duga till det jag vill iaf. Får hoppas den inte är nerlusad med kinesisk spyware gömt djupt ner i firmware bara.

Skulle detta vara/varit ett bättre köp? https://www.aliexpress.com/item/1005007424934423.html (Intel Core i9 8950HK-varianten)

..Eller nåt helt annat för typ samma pengar? (Kan ju allid returnera Amazon-paketet..)

För ungefär samma pengar kan du hitta en bättre begagnad dell optiplex micro om du nu är nojjig över kinesisk spyware.
De går dessutom att uppgradera om behovet finns.

Varför inte bara köpa en riktig Intel NUC istället för något från Kina?
Finns på amazon eller hos svenska handlare.

Varför inte bara köpa en riktig Intel NUC istället för något från Kina?
Finns på amazon eller hos svenska handlare.
Intel NUC finns inte längre. Intel håller på att gå i kånken och det varumärket har sålts till Asus eller nåt sånt kinabolag. Beelinken är bra skit. Finns såklart bättre om en vill jaga hundralappar men vem orkar?

Har en linuxburk (ubuntu, på usb-sticka) som står på dygnet runt, som jag ffa kopplar upp mig mot med ssh (men kör även gui på tvn om det krävs).

Den tvärhänger sig då och då, finns det nån chans att jag kan hitta nån logfil som berättar var/hur/varför?
Troligen lagras dina loggfiler i ramdisk och förloras då när burken hänger sig.

Troliga orsaken till att den hänger sig är väl minnesfel - det är enligt min erfarenhet en av de vanligare orsakerna till oväntade hängningar på burkar som saknar ECC och som går 24/7.

Drivrutinsstrul och också rätt vanligt. Felaktig hantering av powerstates också.

Jag har ett par Thinkcentre m93p och ett par HP 800 g2 mini hemma som mediaburkar till TV-apparaterna bl.a.
Fantastiska små burkar 🥰
Inköpta på ebay för en tusenlapp styck.
Kolla amso.eu också.
Linux Mint rullar superbra på dem.
T.ex dessa
20240920_053830.jpg

Senast ändrad:
Ska göra en dator till verkstaden, fick den utan hårddisk.

Är alla ssd bakåt kompatibla? Kabeln kvar i burken, kan jag bestämt vilken ssd som helst?

Bilagor

• PXL_20241001_191407670.jpg
    PXL_20241001_191407670.jpg
    346.2 KB · Besök: 41
Tillbaka
Topp