[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Fast det är de som är byggda i USA som haft dålig karosspassning. Ryska bilar har jag ingen större erfarenhet av, inte byggda detta årtusende iaf :-) (fast jag har faktiskt åkt UAZ-buss i Sibirien, kollade inte karosspassningen på den tyvärr)

Vad beträffar ID7 så skiljer sig bagageutrymmena knappast alls mellan Tourern och CCn, varken vad gäller absoluta liter eller t.ex. hundburskapacitet. Däremot kommer Tourern med rails, medan CCn inte gör det.
Intressant. Men det går att sätta takräcke på vanliga också väl?
Vi har ju takräcke till ID.4, frågan är om det passar rakt av på Tourern.

Haft två Espacer i familjen, att kunna lossa stolarna individuellt var fantastiskt. Trist ID Buzz knappt kommer till kommungränsen och inte kan dra släp.
Är väl lite många prisbasbelopp med för de flesta.
S-Max funkar ju likadant, och alla tre sätena bak är likadana vilket gör att inget av barnen känner sig förfördelad. Nu har vi ett som alltid får sitta i mitten eftersom han är mellansyskonet (hehe, fast det stämmer att det alltid är han som sitter där).

Intressant. Men det går att sätta takräcke på vanliga också väl?
Vi har ju takräcke till ID.4, frågan är om det passar rakt av på Tourern.

Ja, men det är ju så mycket smidigare med rails!

Själv valde jag CCn och den enda extrautrustning jag la till var en dragkrok för att kunna få med mig cykeln - jag har aldrig gillat att lasta saker på taket.

S-Max funkar ju likadant, och alla tre sätena bak är likadana vilket gör att inget av barnen känner sig förfördelad. Nu har vi ett som alltid får sitta i mitten eftersom han är mellansyskonet (hehe, fast det stämmer att det alltid är han som sitter där).
Ingen har någonsin velat sitta bakom mig, men frugan är kort. Har bara två "barn" men under uppväxten, och efter en viss längd på båda, blev Tetris att, ett barn med, bakom frugan, två barn med, frugan bakom mig. Eller om hon kör, något barn bakom henne. Jag har alltid fått flytta fram lite vilket är jobbigt på långa sträckor när man kör. Förstår dilemmat med ett tredje barn och barnstolar. Ett faktum man inte kan ta lättvindigt på.

Ja, men det är ju så mycket smidigare med rails!

Själv valde jag CCn och den enda extrautrustning jag la till var en dragkrok för att kunna få med mig cykeln - jag har aldrig gillat att lasta saker på taket.
När hela familjen ska med, med cyklar, så måste taket också användas.

Bilagor

• DJI_0267.JPG
    DJI_0267.JPG
    1,019.1 KB · Besök: 81
Helt fel slutsats, jag sade ju att jag INTE valde Q4 för utseendet. Och jo jag gillar nytt. Men iX är nytt för att ingen tidigare låtit en treåring med linjal designa bilen.
Vilken grå färg förresten, Q4 finns i typ 14 färger (varav tolv kommunalgråa).
Audi är ju sällan nyskapande med design, och det har nog bidragit till att jag aldrig tidigare ägt Audi. Samt kvalitetsryktet hos VAG. Men efter Volvon tänkte jag att allt måste vara ett steg upp :-).
Jag tänkte den fula grå färgen BMW har.
Raka linjer är snyggt, men inte som tex Volvo 740... och gillar man runda bilar så är väl Audi bra :) jag tycker ix är fet, och hade gärna ägt en. Plånboken säger dock MEB och jag är nöjd med id4 :) nästa bil? Oklart

Lite OT, men på många nya bilar går motorhuven upp lite över vindrutetorkarna, design eller kanske aero? Man kan bara lyfta dessa någon cm utan att de tar i huven. För att fälla upp torkarna måste man ställa de i serviceläge.

Hur gör man på vintern när man skrapar rutorna eller torkarna frusit fast? Även om man kan lyfta någon cm på torkarna så riskerar torkararmen att skada lacken på huven om man är oförsiktig.

Att ställa torkarna i serviceläge vid varje parkering lär man ju knappast komma ihåg/orka? Mer troligt är väl att jag missat något här?

Jag tänkte den fula grå färgen BMW har.
Raka linjer är snyggt, men inte som tex Volvo 740... och gillar man runda bilar så är väl Audi bra :) jag tycker ix är fet, och hade gärna ägt en. Plånboken säger dock MEB och jag är nöjd med id4 :) nästa bil? Oklart
Aha ja det är ju en ful grå färg som är väldigt modern på många märken i lite olika nyanser. Något jag inte alls förstått.
Tur att smaken är olika, det är ju det som driver världen framåt. Jag har respekt för att fölk tycker annorlunda än mig. I fallet iX får jag verkligen anstränga mig för att respektera att folk gillar den, jag får kväljningar varje gång grannen kommer hem. Hon säger själv att det funkar utmärkt, hon sitter på insidan så hon slipper se utsidan :-).

Lite OT, men på många nya bilar går motorhuven upp lite över vindrutetorkarna, design eller kanske aero? Man kan bara lyfta dessa någon cm utan att de tar i huven. För att fälla upp torkarna måste man ställa de i serviceläge.

Hur gör man på vintern när man skrapar rutorna eller torkarna frusit fast? Även om man kan lyfta någon cm på torkarna så riskerar torkararmen att skada lacken på huven om man är oförsiktig.

Att ställa torkarna i serviceläge vid varje parkering lär man ju knappast komma ihåg/orka? Mer troligt är väl att jag missat något här?

Tjena!

Aero, minskar luftmotståndet ganska mycket.
Jag har aldrig haft problem med att peta loss dom med isskrapan, varken skadat blad eller huv.

Många bilar har värmeslingor i glaset där torkarbladen har sin utgångsposition i gömslet.

Fast det är de som är byggda i USA som haft dålig karosspassning. Ryska bilar har jag ingen större erfarenhet av, inte byggda detta årtusende iaf :-) (fast jag har faktiskt åkt UAZ-buss i Sibirien, kollade inte karosspassningen på den tyvärr)

Tjena!

Åkte du aldrig i min Niva? Den var från denna sidan millennieskiftet.

Många bilar har värmeslingor i glaset där torkarbladen har sin utgångsposition i gömslet.
och många fler bilar har kupevärmare, sladdburen eller egen, fossildriven eller elektrisk. är det värsta påfrusna snöslasket kan det dock ta ett tag innan det får verkan så att iskockorna som omger torkarbladen lossnar från glaset.

att riva loss bladen från isen de begravts i är en äventyrlig operation; när det gäller torkarbladets hållbarhet.

extern värme kan alltså vara värdefull. bäst är väl ändå hålla reda på vädret och fälla ut torkarna vid aktuella situationer. är det besvärligt kan man ju köpa ett sånt där förhänge som kännetecknar pensionärer:)

Senast ändrad:
Tjena!

Aero, minskar luftmotståndet ganska mycket.
Jag har aldrig haft problem med att peta loss dom med isskrapan, varken skadat blad eller huv.
och många fler bilar har kupevärmare, sladdburen eller egen, fossildriven eller elektrisk. är det värsta påfrusna snöslasket kan det dock ta ett tag innan det får verkan så att iskockorna som omger torkarbladen lossnar från glaset.

att riva loss bladen från isen de begravts i är en äventyrlig operation; när det gäller torkarbladets hållbarhet.

extern värme kan alltså vara värdefull. bäst är väl ändå hålla reda på vädret och fälla ut torkarna vid aktuella situationer. är det besvärligt kan man ju köpa ett sånt där förhänge som kännetecknar pendionärer:)
Ok kanske inte är ett problem i verkligheten..har inte haft denna bilen i vinterklimat än. Kupé/motorvärmare blir ju svårt för el-stolpe är ju inte så vanligt vid lägenhetshus i sthlm även om man har egen parkering.

Har iof besinvärmare på denna bilen och det kanske man kan använda ibland. Men under min uppväxt längre norrut hade vi kupévärmare och vad jag minns är att smält snö/is rann och orsakade isbildning som gjorde att dörrar och tanklock kunde vara svåra att få upp.

Ok kanske inte är ett problem i verkligheten..har inte haft denna bilen i vinterklimat än. Kupé/motorvärmare blir ju svårt för el-stolpe är ju inte så vanligt vid lägenhetshus i sthlm även om man har egen parkering.

Har iof besinvärmare på denna bilen och det kanske man kan använda ibland. Men under min uppväxt längre norrut hade vi kupévärmare och vad jag minns är att smält snö/is rann och orsakade isbildning som gjorde att dörrar och tanklock kunde vara svåra att få upp.
Det kan vara ett elände. Vintern är sådan så det är väl bara att tugga i sig eller flytta till spanien.

Kupevärmare är bra skit tycker jag nog ändå...

Det kan vara ett elände. Vintern är sådan så det är väl bara att tugga i sig eller flytta till spanien.

Kupevärmare är bra skit tycker jag nog ändå...
Jag gillar iof vinter med snö men den variant av snömodd och mörker vi har 6 månader av i sthlm är ju inte så rolig... Men å andra sidan vet jag inte om spansk sommar med +40 grader i 4 månader vore så mycket bättre..

Vindrutetorkarna är ett litet problem någon enstaka gång för mig. Däremot ramlösa fönster, är värre. Kräver mer värme för att lossna och riskerar bli dyrare om man tar till våld. Snyggt, men har inte på familjebilar att göra.

Man sopar av bilen innan man kör igång kupévärmaren.

Många nya bilar har möjligheten att fjärrstyra klimatet i kupén så att bilen tinar tills det är dags att köra.

Många nya bilar har möjligheten att fjärrstyra klimatet i kupén så att bilen tinar tills det är dags att köra.
Nya? Kupévärmare av olika slag har funnits sedan 60-talet åtminstone. Det är fascinerande hur många sörlänningar det är som tror/tycker att detta är nåt fantastiskt och nytt…

Kul att du avsiktligt tolkade mitt inlägg lite snett. Hur fjärrstyrdes inbyggda kupévärmare på 1960-talet?

Tjena!

Man sa åt en av ungjävlarna att gå ut och stoppa i sladden, annars fick dom smisk?

Vindrutetorkarna är ett litet problem någon enstaka gång för mig. Däremot ramlösa fönster, är värre. Kräver mer värme för att lossna och riskerar bli dyrare om man tar till våld. Snyggt, men har inte på familjebilar att göra.

Inga problem på min TT med ramlösa fönster, jag lämnar dom bara öppna om det är risk för snö och is.

Mer seriöst så smörjer jag listerna ofta och då krånglar det väldigt sällan.

Jag gillar iof vinter med snö men den variant av snömodd och mörker vi har 6 månader av i sthlm är ju inte så rolig... Men å andra sidan vet jag inte om spansk sommar med +40 grader i 4 månader vore så mycket bättre..
Nä, trivs nog här. Bara man får gnälla lite så blir det bra! 😄

Inga problem på min TT med ramlösa fönster, jag lämnar dom bara öppna om det är risk för snö och is.

Mer seriöst så smörjer jag listerna ofta och då krånglar det väldigt sällan.
Vet inte var du bor, men här på västkusten är det inte sällan man kommer ut till ett lager is som fryst på bilen. Vet inte riktigt vilken smörja som hjälper mot det. Vaselin över hela bilen kanske?

Kul att du avsiktligt tolkade mitt inlägg lite snett. Hur fjärrstyrdes inbyggda kupévärmare på 1960-talet?
Du ställer in ett mekaniskt tidur när du lämnar bilen. Funkar fortfarande utmärkt, då de flesta vet när de ska iväg nästa gång. Men visst, fjärrstyrningen är väl det nya, men hur nödvändigt är det? I värsta fall får man gå ut och ändra inställningen om planer ändras. Det är inte jättefarligt att behöva lämna soffan för en sån övning, även om man kan tro det idag.

med fast förbindelse ad modum gammeldags har man med fördel en timer som slår till samma tid varje morgon.

annars finns fjärrstyrda strömbrytare på kjells och andra ställen.

Senast ändrad:
Du ställer in ett mekaniskt tidur när du lämnar bilen. Funkar fortfarande utmärkt, då de flesta vet när de ska iväg nästa gång. Men visst, fjärrstyrningen är väl det nya, men hur nödvändigt är det? I värsta fall får man gå ut och ändra inställningen om planer ändras. Det är inte jättefarligt att behöva lämna soffan för en sån övning, även om man kan tro det idag.
Låt säga att du åker till skidspåret och det är 15 minusgrader, var stoppar du in ditt mekaniska tidur i då?

Låt säga att du åker till skidspåret och det är 15 minusgrader, var stoppar du in ditt mekaniska tidur i då?
Vad är det som ska frysa fast på de 2-3 timmar jag max är ute i skidspåret när det är 15 minusgrader? Har under de drygt 20 år jag regelbundet under vintrarna åkt längdskidor i södra Norrland ärligt talat aldrig haft det behovet, tina av kupén behövs ju bara när bilen stått en längre tid, ex.vis över natten. Värma motorn skulle jag dock gärna göra om bilen stått 3-4 timmar.

Vad är det som ska frysa fast på de 2-3 timmar jag max är ute i skidspåret när det är 15 minusgrader? Har under de drygt 20 år jag regelbundet under vintrarna åkt längdskidor i södra Norrland ärligt talat aldrig haft det behovet, tina av kupén behövs ju bara när bilen stått en längre tid, ex.vis över natten. Värma motorn skulle jag dock gärna göra om bilen stått 3-4 timmar.
Jag har inga problem med att du är nöjd med sladdbaserad kupévärmare. Efter ett par timmar i pulkabacken med frusna barn och föräldrar är i alla fall jag glad att jag kan sätta igång värmen med telefonen. Eller kylan på sommaren.

Ooms har däremot enligt tidigare inlägg svårt att veta om han ska åka på långresa de närmaste timmarna och därför passar inte elbil honom. Men kupe/motorvärme däremot, det är lätt att planera :-)
Det där är dessutom en lysande elbilsgrej. Slå på värmen när du börjar borsta tänderna så är bilen varm och tinad när du fått på skorna. Tar mycket längre tid med bränslevärmare.

Jag har inga problem med att du är nöjd med sladdbaserad kupévärmare. Efter ett par timmar i pulkabacken med frusna barn och föräldrar är i alla fall jag glad att jag kan sätta igång värmen med telefonen. Eller kylan på sommaren.
Vi som har det lär oss att gilla det. Sen finns det folk som gillar att köra Ford modell T från 1923 också. Man gillar olika

I4 var ju verkligen fin. Kanske är så att om jag ser en snygg bil så fattar jag inte att det är el...
För dyr som andrabil. Kanske kommer en i2 eller i3.

Min fru sitter gärna högt men själv vill jag ha en pendlarbil att dela på. Helst låg. Gärna med lite fart men mindre batteri. 20mil hade räckt bra.

I4 var ju verkligen fin. Kanske är så att om jag ser en snygg bil så fattar jag inte att det är el...
För dyr som andrabil. Kanske kommer en i2 eller i3.

Min fru sitter gärna högt men själv vill jag ha en pendlarbil att dela på. Helst låg. Gärna med lite fart men mindre batteri. 20mil hade räckt bra.
i3 finns redan, och har funnits länge. Kanske t.o.m. är fanns numer. Snygg är den dock inte…
AD8647D2-C8EB-4544-AB14-1ECA0B9A9920.png

Däremot är jag förundrad över att de inte gör elbil av 3-serien, det går ju uppenbarligen eftersom 4-serien bygger på samma platta. Eller ja, de har en i3 byggd på 3-serie G20, men bara i Kina…

Tillbaka
Topp