[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

i3 finns redan, och har funnits länge. Kanske t.o.m. är fanns numer. Snygg är den dock inte…
Visa bilaga 728116

Däremot är jag förundrad över att de inte gör elbil av 3-serien, det går ju uppenbarligen eftersom 4-serien bygger på samma platta. Eller ja, de har en i3 byggd på 3-serie G20, men bara i Kina…
Men i4 är ju en elbil av 3-serien? Bara att de inte gjort en kombi

i3 finns redan, och har funnits länge. Kanske t.o.m. är fanns numer. Snygg är den dock inte…
Visa bilaga 728116

Däremot är jag förundrad över att de inte gör elbil av 3-serien, det går ju uppenbarligen eftersom 4-serien bygger på samma platta. Eller ja, de har en i3 byggd på 3-serie G20, men bara i Kina…
Ok. Jag får backa och börja om.
Stora bilar finns uppenbarligen. Gillar både bmw och VW ovan.

Finns det några låga golfklass+ som inte ser ut som fan?

Cupra Born och kineser
Kanske. Beroende på vinkel.

Inte bästa vinkeln

1726927313155.png

Ok. Jag får backa och börja om.
Stora bilar finns uppenbarligen. Gillar både bmw och VW ovan.

Finns det några låga golfklass+ som inte ser ut som fan?
låg bil vs batteri mellan hjulen under passagerarutrymmet för optimerad tyngdpunkt på ekipaget..?

does not compute.

låg bil vs överblick vid t ex omkörning vs nöjda baksätespassagerare som slipper sitta som en fällkniv..?

does not compute

låg bil vs batteri mellan hjulen under passagerarutrymmet för optimerad tyngdpunkt på ekipaget..?

does not compute.

låg bil vs överblick vid t ex omkörning vs nöjda baksätespassagerare som slipper sitta som en fällkniv..?

does not compute
Jag tolkar Jonte som att han menar inte-suv när han säger låg. Inte sportbilslåg. Och det finns ju flera exempel på att det funkar numera.

ja inte kan man kalla cupra born/id3 för låg. ändå sitter man som en fällkniv där bak.

ett pris man får betala när bilen är för kort i förhållande till inre höjden. är bilen låg krävs längd. men låg bil har så många andra nackdelar, vilket marknaden sent omsider upptäckt. synd att man skulle behöva gå igenom suv-träsket för att få det klart för sig. det finns idag rätt gott om bilar med rymligare höjd utan att för den skull ha suv-stämpel..

exempel på en bil som är möjligen obetydligt högre än id3 men inte längre, och där man ändå sitter bekvämt i baksätet är kia niro elutgåva.

var den har sina batterier vet jag inte.

Nä, av 4-serien, som iofs bygger på samma platta som 3-serien. Men 3-serie är sedan och kombi (där kinesiska i3 är en sedan), medan 4-serien är kupé, gran kupé, och cab. Där i4 är en gran coupe.
Det är ju mest en namnsättningssak. Vissa karosskombos kallas 4, andra 3. Fortfarande samma bil. På samma sätt som Id4 och Id5 är samma bil oavsett vad de heter.
Men visst, sedan/kombi-elbilen saknas ju.

Innan jag hade bil med värmare och fjärr så tog jag varmt vatten i en petflaska, hällde på och slog till torkarna.

Rutan spricker direkt etc etc, det går aldrig osv osv, men det gick i ~18 år utan några som helst problem.

Innan jag hade bil med värmare och fjärr så tog jag varmt vatten i en petflaska, hällde på och slog till torkarna.

Rutan spricker direkt etc etc, det går aldrig osv osv, men det gick i ~18 år utan några som helst problem.
Nej rutan spricker väl inte direkt, men nog är det ett bra sätt att hitta små stenskott (som förvandlas till stora om man har lite otur).

Det är ju mest en namnsättningssak. Vissa karosskombos kallas 4, andra 3. Fortfarande samma bil. På samma sätt som Id4 och Id5 är samma bil oavsett vad de heter.
Men visst, sedan/kombi-elbilen saknas ju.
Precis, det är ju det jag säger, det går ju uppenbarligen att bygga på den plattformen så varför bygger de inte en ”riktig” i3 och i3 Touring. Framförallt när de gjort just det i Kina…

Superben är ju stor och bekväm men rätt omodern. BYD är ju förvånansvärt bra ändå sett till infotainment, 360-kamera osv.

Takräcket passade tacksamt nog perfekt från passaten.

Ja, tills den dag du har otur. Kan säkert funka i 18 år, kan också skita sig på första försöket. Och ju kallare vatten desto säkrare. Du kanske använde "kallt" varmvatten, tar någon till varmare ökar risken.

Eller så är det bara överdriven ängslighet.
"Min morfars granne gick förbi sin Valiant med varmt vatten 1965, den rutan sprack direkt!"

Min erfarenhet är att har man stenskott nära en kant på rutan, och det finns sprickbildning i stenskott, då kan det växa iväg om allt är svinkallt och man drar på mycket värme mot rutan inifrån. Hälla vatten på utsidan vet jag inget om. Min erfarenhet är också att en spräckt vindruta i yttre laminatet är tålig för tryck utifrån, men inte inifrån bilen.

Har faktiskt råkat ut för en ruta som sprack tvärsöver från ett stenskott under färd. Det var -20 på väg upp till Borgafjäll och vi körde in i några dimbankar som gjorde att vi var tvungna att köra max värme på rutan.

Min erfarenhet är att har man stenskott nära en kant på rutan, och det finns sprickbildning i stenskott, då kan det växa iväg om allt är svinkallt och man drar på mycket värme mot rutan inifrån. Hälla vatten på utsidan vet jag inget om. Min erfarenhet är också att en spräckt vindruta i yttre laminatet är tålig för tryck utifrån, men inte inifrån bilen.
i den situationen brukar jag stoppa sprickbildningen genom att med dremel och diamantstift göra ett cm-stort hål genom yttre rutan precis där sprickan slutar.

det funkar. man måste dock vara snabb på bollen.

glasmästerierna kan säkert göra något liknande, och har möjlighet fylla hålet med massa som inte syns så farligt.

i den situationen brukar jag stoppa sprickbildningen genom att med dremel och diamantstift göra ett cm-stort hål genom yttre rutan precis där sprickan slutar.

glasmästerierna kan säkert göra något liknande, och har möjlighet fylla hålet med massa som inte syns så farligt.
Tror att processen de använder är vakuumtork och fylla med isocyanat. Det syns att någon gjort något. Men syns inte mycket, och jag har aldrig fått fortsatt spricka från ett lagat stenskott.

Blir det inte blåsigt med ett cm-stort hål i vindrutan? 😏

Spruckna stenskott brukar sammanfalla med att rutan behöver bytas i alla fall.
Inte om man bor i Stockholmsområdet och måste ut på E20/E4. Alldeles för många SUV med sten i däcksmönstret som måste accelerera max från påfart till vänster fil. Stenarna som missar ligger kvar på körbanan. Man kan få stenskott närsomhelst på alla rutor oavsett skick. Risiga rutor spricker även ibland av dubbskott, det brukar nya rutor överleva.

Inte om man bor i Stockholmsområdet och måste ut på E20/E4. Alldeles för många SUV med sten i däcksmönstret som måste accelerera max från påfart till vänster fil. Stenarna som missar ligger kvar på körbanan. Man kan få stenskott närsomhelst på alla rutor oavsett skick. Risiga rutor spricker även ibland av dubbskott, det brukar nya rutor överleva.
Jo, stenskott kan jag få tidigt men spricker bukar det inte göra.

De två gånger som jag fått stenskott som spräckt rutan så har det varit vid mötande trafik.
Asfalt med mitträcke första gången, andra gången på grusväg.

Har faktiskt råkat ut för en ruta som sprack tvärsöver från ett stenskott under färd. Det var -20 på väg upp till Borgafjäll och vi körde in i några dimbankar som gjorde att vi var tvungna att köra max värme på rutan.
Samma här, men då var det nåt slags underkylt regn som frös direkt på rutan. Mellan Uppsala och Gävle. Sprickan startade i en gammal lagning, först ett par cm, nån sekund senare ett par dm, sedan hela vägen över rutan.

Blir det inte blåsigt med ett cm-stort hål i vindrutan? 😏
haha🤪

rutan är ju laminerad, och både det mellersta plastlagret liksom inre rutan är kvar ograverad. när jag började med vanan på 0-talet fylllde jag igen gropen, men slutade snart med det. det ser ju då lite fult ut, och störs man kan man ju åtgärda.

det är viktigt att inre kanten av hålet är 90 grader på tvären rakt igenom yttre rutan, och har jämna inre kanter. och förstås att man verkligen når slutet av sprickan.

de bilar som för övrigt utan konkurrens sprider mest dubbar och stenskott är välmotoriserade bakhjuldrivna bilar under acceleration. t ex om du hänger på en bmw när ni byter fil för att köra om en långtradare.

undvik den situationen om du är rädd om din vindruta.

haha🤪

rutan är ju laminerad, och både det mellersta plastlagret liksom inre rutan är kvar ograverad. när jag började med vanan på 0-talet fylllde jag igen gropen, men slutade snart med det. det ser ju då lite fult ut, och störs man kan man ju åtgärda.

det är viktigt att inre kanten av hålet är 90 grader på tvären rakt igenom yttre rutan, och har jämna inre kanter. och förstås att man verkligen når slutet av sprickan.

de bilar som för övrigt utan konkurrens sprider mest dubbar och stenskott är välmotoriserade bakhjuldrivna bilar under acceleration. t ex om du hänger på en bmw när ni byter fil för att köra om en långtradare.

undvik den situationen om du är rädd om din vindruta.
Men håller du på sådär trots att en professionell lagning oftast är gratis eller kostar 100kr i självrisk beroende på försäkringsbolag? Är ju bara att svänga förbi Carglass eller Ryds så gör de det medan man dricker en kopp kaffe, de hanterar all admin mot försäkringsbolaget också.

det är förstås att föredra, men man har ju gärna andra saker för sig än att lämna in bilen.

nu har jag sedan en tid ny ruta, den tredje bilen har på sina 46000 mil. och får den stenskott innan den blivit sliten försöker jag förstås få till att lämna in den.

en rolig obs i sammanhanget är att när bilen fick ruta nr 2 monterades den typ 3mm djupare än original. var med när det gjordes via en bekant som är glasmästare, kul att se hur smidigt det är. det här är definitivt något man kan klara att göra själv med hjälp av ett par kompisar. om man t ex har en äldre bil utan glasförsäkring.

den djupare positionen av rutan fick iaf till följd att inget vatten hamnade på sidorutorna. vilken framgång!

så när bilen denna gång var inne på en större ryds-enhet för byte; undrade jag om de inte ville upprepa tricket och sätta även denna ruta djupare. det hade de ingenting emot🤩

Iallafall Carglas garanterar att rutan inte skall spricka vid lagat stenskott. Gör den det ändå, så byter de rutan utan kostnad. Hände mig för ett par år sedan.

Iallafall Carglas garanterar att rutan inte skall spricka vid lagat stenskott. Gör den det ändå, så byter de rutan utan kostnad. Hände mig för ett par år sedan.
Ja, deras deal är att spricker den vid lagning får du stå för ny ruta via försäkring. Spricker den inte då så står de för att den lagningen håller. Så har jag förstått det i alla fall.

Hej
Jag har gjort min läxa. Varit och provsuttit och provkört flera bilmodeller. Har läst på samt sett recensioner på Youtube. Jag vet exakt vilken bilmodell jag vill köpa. Nu till problemet:

Basmodellen
+ har tygsäten
- har inte Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert eller Panoramic View Monitor
- förarsäte justeras manuellt

Nivå högre
+ har Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert och Panoramic View Monitor
+ förarsäte justeras elektroniskt
+ har tonade rutor (är detta ett + alla gånger ?)
- syntestisk halvskinnklädsel (fixar inte skinnsäten egentligen och föredrar tyg, dock är det halvskinn så en liten del är tyg)
- kostar 50 000 kr mer

Vet inte om jag ska gå på nivå högre betala 50 000 kr mer och leva med skinnsäten eller gå ned till basmodellen och acceptera att man inte får all utrustning.

Hej
Jag har gjort min läxa. Varit och provsuttit och provkört flera bilmodeller. Har läst på samt sett recensioner på Youtube. Jag vet exakt vilken bilmodell jag vill köpa. Nu till problemet:

Basmodellen
+ har tygsäten
- har inte Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert eller Panoramic View Monitor

Nivå högre
- syntestisk halvskinnklädsel (fixar inte skinnsäten egentligen och föredrar tyg, dock är det halvskinn så en liten del är tyg)
- kostar 50 000 kr mer

Vet inte om jag ska gå på nivå högre betala 50 000 kr mer och leva med skinnsäten eller gå ned till basmodellen och acceptera att man inte får all utrustning.

Tjena!

För mig är tonade rutor minus, det är väl jätteskönt varma sommardagar. Men i övrigt ser jag ingen fördel med det. Skulle vilja ha som på Mercedes glastak där man kan trycka på en knapp för att välja tonat eller otonat. Men eftersom det taket kostar 50' mer än ordinarie glastak så kan jag tänka mig vad det skulle kosta att få den funktionen på fem rutor eller fler.

Skinnklädsel (helst äkta) är givet för mig, enda nackdelen är att det blir varmt på sommaren. Kallt på vintern spelar ingen roll för rövgrillen är igång så fort iallafall.
På en elbil spelar det ju mindre rolmfär den är ju kall/varm innan man åker

Hej

Basmodellen
+ har tygsäten

Nivå högre
- kostar 50 000 kr mer

bara plus på basmodellen. skönare sittkomfort, och skönt slippa en del elektroniskt bjäfs.

apropå inlägg 3730:)

Hej

Basmodellen
+ har tygsäten

Nivå högre
- kostar 50 000 kr mer

Elsäte är viktigt eller helt oviktigt beroende på hur bilen används.
Skinn är en smaksak, för mig ett krav.
Men Blind Spot och 360 skulle jag inte vara utan om det inte är en billig bil.

Tillbaka
Topp