[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Fortsätter att spamma med högtalarbygget.
Printade lite fler frontpaneler :D

Bilagor

• 455950109_18452550484005018_24620428996095811_n.jpg
    455950109_18452550484005018_24620428996095811_n.jpg
    305.3 KB · Besök: 151
[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
Efter diskuterat nyköp av printer några sidor bak så gick jag för inköp av en bambus lab a1 mini. Har nu haft igång någon månad och inte hunnit printa så väldigt mycket, men jag är otroligt nöjd! Natt och dag i enkelhet jämfört med min gamla ender 3 v2. Att slippa flytta sd-kort var inget krav på något vis, jag främst sökte en printer som "bara gick", men jag uppskattar verkligen att kunna starta en print på distans.

Fråga, är det dumt att lämna den på, med tanke på säkerhet? Nu har jag blivit bekväm med att printern är igång och att jag kan starta en print från soffan utan att först gå neri källaren, men kanske onödigt om det skapar fler bakdörrar.

[OT] Visa din 3D-print
Efter diskuterat nyköp av printer några sidor bak så gick jag för inköp av en bambus lab a1 mini. Har nu haft igång någon månad och inte hunnit printa så väldigt mycket, men jag är otroligt nöjd! Natt och dag i enkelhet jämfört med min gamla ender 3 v2. Att slippa flytta sd-kort var inget krav på något vis, jag främst sökte en printer som "bara gick", men jag uppskattar verkligen att kunna starta en print på distans.

Fråga, är det dumt att lämna den på, med tanke på säkerhet? Nu har jag blivit bekväm med att printern är igång och att jag kan starta en print från soffan utan att först gå neri källaren, men kanske onödigt om det skapar fler bakdörrar.
Sätt en fjärrkontrollerad strömbrytare till den.

[OT] Visa din 3D-print

Jag har gjort exakt samma sak, min Ender3 v2 står kvar för att göra större prints, men den A1 mini jag köpte för en månad sedan när jag tröttnade på mekandet är den som används.

Säkerheten? Tror det finns minst 3 risker som man hypotetiskt kan anta:
1. Brandsäkerhet - den verkar så välbyggd att jag litar på den.
2. Bambulab / Kina använder din skrivare som bakdörr eller för att stjäla din idéer - just skrivaren är kanske en udda pryl att misstänka som privatperson. Känns som paranoid i överkant.
3. Någon hackergrupp knäcker Bambulabs server för att komma åt dig och / eller ditt lösenord.

För en privatperson är gissar jag att 3. den största risken, samma som med de flesta IoT prylar.

Företag får resonera annorlunda- gör man hemliga patenterade saker så är klokt att isolera sina företagshemligheter på nätverket från alla möjliga aktörer - och Bambu har gjort det möjligt att skriva ut enbart lokalt om man vill det.

Själv kör jag på den smidiga molnlösningen. Har varken hemliga, oanständiga eller smarta utskrifter :) och har ett unikt lösenord.

/A

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Jag behövde ett cykelställ. Det ska vara så enkelt som möjligt att lasta och lasta av cykeln utan att ta loss hjul m.m. Min bil har ingen dragkula heller så det finns inte så mycket att köpa som är lämplig. Sen är det roligare att göra eget. Många timmar CAD blev det, och en hel del utskrifter i mer eller mindre exotiska material (TPU, PAHT-CF, PPA-CF) innan jag blev nöjd. Det blev inte så billigt men jag har nu ett fungerande cykelställ!

Skärmavbild 2024-09-24 kl. 23.40.32.png

IMG_3861.jpeg

IMG_4210.jpeg

IMG_4222.jpeg

[OT] Visa din 3D-print
Jag behövde ett cykelställ. Det ska vara så enkelt som möjligt att lasta och lasta av cykeln utan att ta loss hjul m.m. Min bil har ingen dragkula heller så det finns inte så mycket att köpa som är lämplig. Sen är det roligare att göra eget. Många timmar CAD blev det, och en hel del utskrifter i mer eller mindre exotiska material (TPU, PAHT-CF, PPA-CF) innan jag blev nöjd. Det blev inte så billigt men jag har nu ett fungerande cykelställ!

Visa bilaga 728847
Visa bilaga 728846

Visa bilaga 728843
Visa bilaga 728848
Stiligt!

[OT] Visa din 3D-print

Visa bilaga 728847
Visa bilaga 728846

Visa bilaga 728843
Visa bilaga 728848
Kul projekt! Kan nog vara en idé att få tag på ett billigare beg. cykelställ och plocka belysningen från, så att du slipper problem med farbror blå?

[OT] Visa din 3D-print
Om du har en vettig router, lås ner den bakom brandväggen så att den inte kan stälma till med dumma saker.

Och om den går vid cloud, sätt den på nån slags gästnätverk.

[OT] Visa din 3D-print
Hur noga ska man vara med är stänga av moderna printers?
Vet inte vad som finns i en Bambu, men min kör ett helt litet linuxsystem ombord.

Försöker vara noga med att göra en korrekt avstängning innan jag bryter strömmen, men kanske är overkill
På min så sitter det bara en fysisk brytare som slår av elen rakt av, ingen kontrollerad avstängning. Så med min blir det ingen skillnad med fjärrkontrollerad brytare innan skrivarens egna brytare.

[OT] Visa din 3D-print
Kul projekt! Kan nog vara en idé att få tag på ett billigare beg. cykelställ och plocka belysningen från, så att du slipper problem med farbror blå?
Fast då måste man ha eluttag också. Det finns nog inte om man saknar dragkrok.. I realiteten är risken för problem med polisen minimal, och så länge lysena syns hyggligt genom hjulen är det knappast ett säkerhetsproblem heller. En skylt skulle du kunna slänga på.

Om du ändå vill ha en belysningsramp så har jag en över.

[OT] Visa din 3D-print
Fast då måste man ha eluttag också. Det finns nog inte om man saknar dragkrok.. I realiteten är risken för problem med polisen minimal, och så länge lysena syns hyggligt genom hjulen är det knappast ett säkerhetsproblem heller. En skylt skulle du kunna slänga på.

Om du ändå vill ha en belysningsramp så har jag en över.
Bara vrida på den BLINKANDE baklampan på cykeln så den pekar bakåt? ;)

[OT] Visa din 3D-print
Finns väl fler bilder på en annan BRZ/AE86 med en snarlik men inte riktigt lika elegant lösning. Riktigt propert i alla fall.

[OT] Visa din 3D-print
Snyggt
Men hur hållbart är det? Nylon framförallt nylon med cf som är utskrivna i en 3d skrivare utan aktivt uppvärmd kammare över 80c är inte så starkt mellan lagrena. CF fibrerna gör materialet lätt med det får betydligt sämre egenskaper efter utskrift mot ren nylon. Den enda egenskapen man får som är ”bättre” är att det blir styvare.
CF använder tillverkarna bara för att lura oss konsumenter. Vi köper dyra material som pga utblandningen mister många av sina bra egenskaper. Vi har hade många fall aldrig kunnat printa ut dessa material i våra skrivare utan just cf, pga av krymp bland annat.
Själv använder jag endast material med cf av estetiska skäl. Det döljer alla lager linjer.
Är även hjulhållarna i nylon eller är dom i tpu/tpe?

Jag hade istället valt att sls printa nylonet. Men det är ju din cykel i slutändan. Så länge den inte trillar av och skadar någon annan billist får du göra som du vill.

[OT] Visa din 3D-print
Nja, Bambu PAHT-CF och PPA-CF har väldigt bra lagervidhäftning och jag har designat för att skriva ut i optimal orientering. Sen är det dimensionerat och designat för att M12 bultar, M16 gängstång eller alu fyrkantsrör tar det mesta av kraften.

[OT] Visa din 3D-print
Nån som har tips på ett bra arbetsflöde för att omvandla ett fotografi till en 2d-ritning, typ rita "uppepå" och måttsätta några av måtten för att få rätt skala? Har några projekt som jag inte kommer till skott med.

[OT] Visa din 3D-print
Nån som har tips på ett bra arbetsflöde för att omvandla ett fotografi till en 2d-ritning, typ rita "uppepå" och måttsätta några av måtten för att få rätt skala? Har några projekt som jag inte kommer till skott med.
Använder Fusion360 och lägger in bilden som Canvas. Nedan har jag fotat kundens klippa-och-klistra, sen ritat in det i CAD-programmet och 3D-fräst det på en Buell-kåpa.
PXL_20240423_212912955.jpg
PXL_20240424_133029065.jpg
PXL_20240425_102725898.jpg
PXL_20240425_103507074.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Ta bilder från några olika vinklar. Försök fota så "rakt på" som du kan.
Ta referensmått på de viktigaste delarna.
Plocka in fotografierna som bakgrundslager i ditt ritprogram (vektorprogram INTE bitmap).
Skala fotografiet så att det har samma skala som originalet, använd referensmåtten till detta.
Rita av.

Kom ihåg att att de olika sidorna behöver sättas ihop till ett objekt ifall du vill ha en 3-d modell

[OT] Visa din 3D-print
Aron, använder du också Fusion 360? Det är ju mer och mer som tyder på att det är det jag borde lära mig :-)

Är främst ute efter en 2d-ritning att utgå från.

[OT] Visa din 3D-print
Aron, använder du också Fusion 360? Det är ju mer och mer som tyder på att det är det jag borde lära mig :-)

Är främst ute efter en 2d-ritning att utgå från.

Jag använder Rhino 3d. Fusion verkar vara 3d-programmet alla rekommenderar, (främst för att det är gratis) men jag tycker att gränssnittet är så trögjobbat att jag gav upp på det. Enda anledningen för mig att ha Fusion liggande på datorn är att det har sk parametrisk funktionalitet, men i praktiken har jag inte haft mycket behov av det.

Ska du bara ha något i 2d har Illustrator eller ett likvärdigt vektorprogram en mycket lägre inlärningströskel än ett cadprogram.

[OT] Visa din 3D-print
Jag har ritat en hel del i Sketchup tidigare så själva cadritandet i sig behöver inte vara ett problem. Men det var på den tiden man instalerade det, nu verkar gratisvarianten vara webbaserad och mera begränsad.

Tanken är ju att rita vidare i 3d men att få in grunden från en befintlig detalj.

[OT] Visa din 3D-print
Tycker den här videon förklarar det bra! Är dock för Onshape men funkar nog som grund.
Onshape är min favorit när det ska hobbycaddas just för att den är gratis och "obegränsad". Men när det kommer till att få in bakgrundsbild att rita runt är arbetssättet beskriven i videon förvånansvärt omständigt och krångligt. Fusion 360 har en mycket enklare och elegantare sätt att kalibrera och rikta upp en bild.

[OT] Visa din 3D-print
Fusion 360 har en mycket enklare och elegantare sätt att kalibrera och rikta upp en bild.
ja, det är ju väldigt lätt i F360. Bara slänga in bilden, sedan tar du ett bra mått som du lätt kan se och skriver in vad det ska vara för mått på bilden. Sedan är det bara till att börja sketcha :) brukar bli rätt bra. Det svåraste är nästan att ta ett korrekt foto :)

Tillbaka
Topp