Dirty_rider
Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det är det. Eller rättare sagt för sadel och sadelräls.Ingen som 3D-printat sadelstolpsfästen till garmin varia?
Okej! Skulle haft en modell på sadelstolpe :) har en kompis med 3D skrivare, heheJo, det är det. Eller rättare sagt för sadel och sadelräls.
Går dock alldeles utmärkt att printa gängor. Framförallt så stora gängor.Påfyllning av växelhusolja i gamla Mercuryn. Hur? Jo, man printar en M6 till M10 adapter till sitt bleeding kit:
(Gängorna är förstås inte printade utan gängade med tapp)
Visa bilaga 728123
Det gäller att inte dra för hårt, bara.
Visa bilaga 728124
Inte med min schletna gamla Flashforge Finder. Skam till sägandes gör jag för det mesta modellerna i Sketchup, och det är väl inte jättelätt att knixa till gängor där.Går dock alldeles utmärkt att printa gängor. Framförallt så stora gängor.
Lika hållbara som dom du gängar själv. Varför skulle dom vara vekare?Inte med min schletna gamla Flashforge Finder. Skam till sägandes gör jag för det mesta modellerna i Sketchup, och det är väl inte jättelätt att knixa till gängor där.
Dessutom ställer jag mig tveksam till hur hållbara printade gängor är.
Min erfarenhet är att 3d-printade prylar i PLA dels är svaga mellan lagren om tvärsnittsytan är liten, dels svaga i detaljer vid ytterkanterna, t.ex. vid överhäng.Lika hållbara som dom du gängar själv. Varför skulle dom vara vekare?
Sätt en fjärrkontrollerad strömbrytare till den.Efter diskuterat nyköp av printer några sidor bak så gick jag för inköp av en bambus lab a1 mini. Har nu haft igång någon månad och inte hunnit printa så väldigt mycket, men jag är otroligt nöjd! Natt och dag i enkelhet jämfört med min gamla ender 3 v2. Att slippa flytta sd-kort var inget krav på något vis, jag främst sökte en printer som "bara gick", men jag uppskattar verkligen att kunna starta en print på distans.
Fråga, är det dumt att lämna den på, med tanke på säkerhet? Nu har jag blivit bekväm med att printern är igång och att jag kan starta en print från soffan utan att först gå neri källaren, men kanske onödigt om det skapar fler bakdörrar.
Jag har gjort exakt samma sak, min Ender3 v2 står kvar för att göra större prints, men den A1 mini jag köpte för en månad sedan när jag tröttnade på mekandet är den som används.Efter diskuterat nyköp av printer några sidor bak så gick jag för inköp av en bambus lab a1 mini. Har nu haft igång någon månad och inte hunnit printa så väldigt mycket, men jag är otroligt nöjd! Natt och dag i enkelhet jämfört med min gamla ender 3 v2. Att slippa flytta sd-kort var inget krav på något vis, jag främst sökte en printer som "bara gick", men jag uppskattar verkligen att kunna starta en print på distans.
Fråga, är det dumt att lämna den på, med tanke på säkerhet? Nu har jag blivit bekväm med att printern är igång och att jag kan starta en print från soffan utan att först gå neri källaren, men kanske onödigt om det skapar fler bakdörrar.
Stiligt!Jag behövde ett cykelställ. Det ska vara så enkelt som möjligt att lasta och lasta av cykeln utan att ta loss hjul m.m. Min bil har ingen dragkula heller så det finns inte så mycket att köpa som är lämplig. Sen är det roligare att göra eget. Många timmar CAD blev det, och en hel del utskrifter i mer eller mindre exotiska material (TPU, PAHT-CF, PPA-CF) innan jag blev nöjd. Det blev inte så billigt men jag har nu ett fungerande cykelställ!
Visa bilaga 728847
Visa bilaga 728846
Visa bilaga 728843
Visa bilaga 728848
Kul projekt! Kan nog vara en idé att få tag på ett billigare beg. cykelställ och plocka belysningen från, så att du slipper problem med farbror blå?Jag behövde ett cykelställ. Det ska vara så enkelt som möjligt att lasta och lasta av cykeln utan att ta loss hjul m.m. Min bil har ingen dragkula heller så det finns inte så mycket att köpa som är lämplig. Sen är det roligare att göra eget. Många timmar CAD blev det, och en hel del utskrifter i mer eller mindre exotiska material (TPU, PAHT-CF, PPA-CF) innan jag blev nöjd. Det blev inte så billigt men jag har nu ett fungerande cykelställ!
Visa bilaga 728847
Visa bilaga 728846
Visa bilaga 728843
Visa bilaga 728848
Om du har en vettig router, lås ner den bakom brandväggen så att den inte kan stälma till med dumma saker.Fråga, är det dumt att lämna den på, med tanke på säkerhet? Nu har jag blivit bekväm med att printern är igång och att jag kan starta en print från soffan utan att först gå neri källaren, men kanske onödigt om det skapar fler bakdörrar.
Hur noga ska man vara med är stänga av moderna printers?Sätt en fjärrkontrollerad strömbrytare till den.
På min så sitter det bara en fysisk brytare som slår av elen rakt av, ingen kontrollerad avstängning. Så med min blir det ingen skillnad med fjärrkontrollerad brytare innan skrivarens egna brytare.Hur noga ska man vara med är stänga av moderna printers?
Vet inte vad som finns i en Bambu, men min kör ett helt litet linuxsystem ombord.
Försöker vara noga med att göra en korrekt avstängning innan jag bryter strömmen, men kanske är overkill
Fast då måste man ha eluttag också. Det finns nog inte om man saknar dragkrok.. I realiteten är risken för problem med polisen minimal, och så länge lysena syns hyggligt genom hjulen är det knappast ett säkerhetsproblem heller. En skylt skulle du kunna slänga på.Kul projekt! Kan nog vara en idé att få tag på ett billigare beg. cykelställ och plocka belysningen från, så att du slipper problem med farbror blå?
Bara vrida på den BLINKANDE baklampan på cykeln så den pekar bakåt? ;)Fast då måste man ha eluttag också. Det finns nog inte om man saknar dragkrok.. I realiteten är risken för problem med polisen minimal, och så länge lysena syns hyggligt genom hjulen är det knappast ett säkerhetsproblem heller. En skylt skulle du kunna slänga på.
Om du ändå vill ha en belysningsramp så har jag en över.
Som tur är finns det två uttag för bogseröglor på baksidan av bilen, så jag använder en gängstång i vardera hål för att fästa stället.Väldigt stiligt men hur sitter den fast i bilen?
Jag behövde ett cykelställ.
Det sitter med gängstång, bultar och aluminium fyrkantsrörSupercoolt projekt! Sitter allt lastbärande ihop metall mot metall, eller har du använt printat material även där?
SnyggtJag behövde ett cykelställ. Det ska vara så enkelt som möjligt att lasta och lasta av cykeln utan att ta loss hjul m.m. Min bil har ingen dragkula heller så det finns inte så mycket att köpa som är lämplig. Sen är det roligare att göra eget. Många timmar CAD blev det, och en hel del utskrifter i mer eller mindre exotiska material (TPU, PAHT-CF, PPA-CF) innan jag blev nöjd. Det blev inte så billigt men jag har nu ett fungerande cykelställ!
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/cykelhallare/ljusramp-for-cykelhallare-2000035881 enkel o billigKul projekt! Kan nog vara en idé att få tag på ett billigare beg. cykelställ och plocka belysningen från, så att du slipper problem med farbror blå?
Använder Fusion360 och lägger in bilden som Canvas. Nedan har jag fotat kundens klippa-och-klistra, sen ritat in det i CAD-programmet och 3D-fräst det på en Buell-kåpa.Nån som har tips på ett bra arbetsflöde för att omvandla ett fotografi till en 2d-ritning, typ rita "uppepå" och måttsätta några av måtten för att få rätt skala? Har några projekt som jag inte kommer till skott med.
Ta bilder från några olika vinklar. Försök fota så "rakt på" som du kan.Nån som har tips på ett bra arbetsflöde för att omvandla ett fotografi till en 2d-ritning, typ rita "uppepå" och måttsätta några av måtten för att få rätt skala? Har några projekt som jag inte kommer till skott med.
Aron, använder du också Fusion 360? Det är ju mer och mer som tyder på att det är det jag borde lära mig :-)
Är främst ute efter en 2d-ritning att utgå från.
Tycker den här videon förklarar det bra! Är dock för Onshape men funkar nog som grund.Nån som har tips på ett bra arbetsflöde för att omvandla ett fotografi till en 2d-ritning, typ rita "uppepå" och måttsätta några av måtten för att få rätt skala? Har några projekt som jag inte kommer till skott med.
Onshape är min favorit när det ska hobbycaddas just för att den är gratis och "obegränsad". Men när det kommer till att få in bakgrundsbild att rita runt är arbetssättet beskriven i videon förvånansvärt omständigt och krångligt. Fusion 360 har en mycket enklare och elegantare sätt att kalibrera och rikta upp en bild.Tycker den här videon förklarar det bra! Är dock för Onshape men funkar nog som grund.
ja, det är ju väldigt lätt i F360. Bara slänga in bilden, sedan tar du ett bra mått som du lätt kan se och skriver in vad det ska vara för mått på bilden. Sedan är det bara till att börja sketcha :) brukar bli rätt bra. Det svåraste är nästan att ta ett korrekt foto :)Fusion 360 har en mycket enklare och elegantare sätt att kalibrera och rikta upp en bild.