Jag har läst på lite mer om just gaffelvinkeln och iaf fattat skillnaderna mellan brant och flack. Sen är ju frågan hur man ska relatera det till barn. Kikade igenom BMC, Scott och Cannondales värsting XC cyklar (FS och HT) för vuxna. De verkar alla ligga kring 66-67 grader.
Dock skiljer sig kapacitet och förmåga mellan XCO elit och en 9-14 åring.
Kikar man på tex VPace MAX 27" så är den 69 grader. Eller DYI- Carbon bikes DCS JK27 Junior Kids Trailcraft Timber 27.5 style mtb frame på 69,5 grader eller SCott Scale 700 (27,5") 69,5
Det kanske är mer fördelaktikgt för ett barn att ha en lättsvängd cykeln med brantare gaffelvinkel för att kunna manövrera runt rötter och sten jmf med eliten som har fart och förmåga att 'bomba' rakt över. Därmed olika krav på gaffelvinkeln.
Jag misstänker att jag missar andra fördelar/nackdelar som blir konsekvensen i reach och stack i kombination med så stora hjul som möjligt här..
Kontentan av vad jag försöker komma fram till är om det går att gå direkt från en 24" Scott Scale RC 400 till en 27,5" när barnet börjar närma sig 140cm. Användingsområdet är mtb träning. Oklar ambitionsnivå då hon är 8 år.. Sen är jag lite nyfiken själv på geometrin hur jag ska tänka för mig själv. Tränade en del mtb med klubb i tonåren. Men det är ju mer än 20 år sen, så min gamla 26" Scott vågar jag inte ta fram :D