Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Söker tips på stänkskärmar till barncykel 24” närmare bestämt en White XC 240.

Ska användas för höstens cykling till och från skola. Ser gärna att skärmarna går att ta bort hyfsat enkelt vid mtb-körning.

Någon som har tips?

Barncyklar samlingstråd
Barn och cyklar är inget man ska ta lätt på. När grabben har blivit sex och tom. närmar sig sju är det hög tid att han får börja göra rätt för sig.

1. Rita en cykel.
IMG_5009.jpeg

2. Sätt ut de olika delarna, rätt siffra på rätt plats (skriv gärna så att man kan läsa, gubbe!)
IMG_5013.jpeg

3. Sätt igång.
IMG_5011.jpeg

4. Facit, alla rätt. Stolt far.
IMG_5012.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Ännu en här med segväxlad Frog 52, bytte wire och höljen men ger mig tusan på att triggern var problemet.
Rengjorde och smorde frikostigt, fick inte riktigt till det innan jag lossade indikatorn/visaren eller vad man kallar det. Känns som den trögade mycket och hindrade resten av mekanismen från att återfjäda.

Växlar som en dröm nu iaf!

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte 140 mm vevarmar och 30T klinga av Goldix för ett kommande barncykelbygge.
Jag måste säga att jag är imponerad av yttre kvalitet på delar. Inget metallspån och jämn anodisering, tätt passform på axeln. Gänglåsning på bultar saknas dock, men det är enkelt att ordna.

IMG_20240912_132043895.jpg

Jag känner mig nästan avundsjuk, undrar om Goldix 160 mm vevarmsmodell skulle hålla vuxenvikt under utförscykling.

Tighten to 9–9 N•W. Hmm, var ligger min momentnyckel graderad i Newton-Watt? Och värdeintervallet är lite för tätt, ingen felmarginal alls.

IMG_20240912_132124288.jpg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Har Vpace någonsin rea på sina cyklar eller är det bara att bita i det sura äpplet? allternativ till vpace?

På hösten kan det hända, men inte ofta och inte så mycket rabatt. Priserna är dock redan bra för vad man får, så jag förstår att de inte behöva sänka priserna mycket. Nu verkar det dock vara många cyklar kvar så nära slutet av säsongen, så kanske en bra chans på rabatt.

Barncyklar samlingstråd
Är i valet och kvalet. Snart 5 åring som älskar hoppa, pumptrack och luftburen cykling (flow trails). Någon som har rekommendationer utifrån egna erfarenheter?

Propain står högst upp på listan pga låga vikten, Specialized har fördelen med en Manitou Junit gaffel som är testad och godkänd av sonen. Men väger rätt mycket.

Står mellan:
Propain Dreckspatz
Nya Specialized P1 Trail
Orbea laufey h20 10
Woom off-air

Barncyklar samlingstråd
Nu när XC 240 Lite är på rea med 40% rabatt så vart det för bra pris. Frågan nu är hur mäter jag för att kolla vilken storlek däck jag kan uppgradera till? Finns det någon guide man kan förhålla sig till? Tänker spontant att man kan mäta max bredd fram och bak, men höjden blir annorlunda också antar jag? Tacksam för svar!

Barncyklar samlingstråd
Nu när XC 240 Lite är på rea med 40% rabatt så vart det för bra pris. Frågan nu är hur mäter jag för att kolla vilken storlek däck jag kan uppgradera till? Finns det någon guide man kan förhålla sig till? Tänker spontant att man kan mäta max bredd fram och bak, men höjden blir annorlunda också antar jag? Tacksam för svar!
Jag satte dessa på grabbens efter tips här i tråden, de har fungerat fint.

Barncyklar samlingstråd
Jag har två cyklar 20” + 24” och ett barn som är 136 cm idag och behöver minst en cykel till våren. Har inte bestämt mig än för om det ska vara en skogshoj och en skolhoj eller en kombinerad än. I skolan står cykeln inte under tak, men stöldrisken är inte stor. Hemma är han bra på att ställa in cykeln i förrådet så cyklarna han haft är i gott skick ändå.

Han gillar att cykla i skogen och vi besöker pumptracks eller liknande nån gång per år, men det är inte huvudintresset just nu så att lägga 20k på en Vpace är inte aktuellt. Lutar åt cykel med framdämpare, främst för att han skulle tycka att det vore coolt.

Cyklarna jag har har båda hydrauliska bromsar, på ena sitter ett 10-drev med SRAM X0 bak och tvådelat vevparti.

Är det en rimlig idé att bygga en 27.5” HT, behålla 2x10 och bromsar? Går det att komma undan billigare på så sätt eller blir det dyrare ändå eftersom kompletta cyklar reas ut? Går det ens att hitta en bra ram till 27.5”?

Barncyklar samlingstråd
Jag har två cyklar 20” + 24” och ett barn som är 136 cm idag och behöver minst en cykel till våren. Har inte bestämt mig än för om det ska vara en skogshoj och en skolhoj eller en kombinerad än. I skolan står cykeln inte under tak, men stöldrisken är inte stor. Hemma är han bra på att ställa in cykeln i förrådet så cyklarna han haft är i gott skick ändå.

Han gillar att cykla i skogen och vi besöker pumptracks eller liknande nån gång per år, men det är inte huvudintresset just nu så att lägga 20k på en Vpace är inte aktuellt. Lutar åt cykel med framdämpare, främst för att han skulle tycka att det vore coolt.

Cyklarna jag har har båda hydrauliska bromsar, på ena sitter ett 10-drev med SRAM X0 bak och tvådelat vevparti.

Är det en rimlig idé att bygga en 27.5” HT, behålla 2x10 och bromsar? Går det att komma undan billigare på så sätt eller blir det dyrare ändå eftersom kompletta cyklar reas ut? Går det ens att hitta en bra ram till 27.5”?
Hur är det att uppgradera en White med lite bättre komponenter?https://www.xxl.se/white-xc-275-pro-1x9-speed-ultra-teal-24-terrangcykel-junior/p/1226959_1_Style

Barncyklar samlingstråd
Om han växer till 140+ går det nog.

Om du menar bygga och ta de få komponenterna från 24'' som passar så blir det dyrare ja och det finns inga lämpliga ramer som passar ett bygge som ska billigare än vpace.

Det är Kina ramar då och hittade nyligen en fins men för 1700 + 1500 i frakt så blir även det meningslöst.

De ramar jag känner till är Bird AM zero och MB31 JR

Barncyklar samlingstråd
Börjar bli dags att köpa ny cykel till äldsta sonen. Han blir 5 år i januari. Han har nu en 12", relativt tung sak med fotbroms. Han är nu ca 105 cm.
Har provsuttit en 16" som såg ut att vara bra storleksmässigt. En 20" blir nog för stor.
Letar efter något med hyfsat låg vikt, runt 6-8 kg. Handbroms bak. MTB-stuk. Gärna röd till färgen.
Budget runt 3000-5000:-, gärna närmare 3000 då den troligtvis ganska snart kommer bytas mot en 20" och hanteras ganska vårdslöst:)
Vad skulle ni rekommendera?

Barncyklar samlingstråd
Börjar bli dags att köpa ny cykel till äldsta sonen. Han blir 5 år i januari. Han har nu en 12", relativt tung sak med fotbroms. Han är nu ca 105 cm.
Har provsuttit en 16" som såg ut att vara bra storleksmässigt. En 20" blir nog för stor.
Letar efter något med hyfsat låg vikt, runt 6-8 kg. Handbroms bak. MTB-stuk. Gärna röd till färgen.
Budget runt 3000-5000:-, gärna närmare 3000 då den troligtvis ganska snart kommer bytas mot en 20" och hanteras ganska vårdslöst:)
Spawn Yoji 16 finns i röd

https://www.bcsport.eu/spawn-cycles/accbyo162201re/spawn-cycles-yoji-16-red-red

Frågan är väl om den blir lite liten istället, har den till 3-åringen som iofs är av längre sort och räknar nog med att den ur urvuxen nästa år

Barncyklar samlingstråd
Ni som monterade vanliga (== avsedda för vuxna) sänkstolpar men på en barncykel, hur är era erfarenheter?
Sjunker stolpen stabilt under barnets vikt? Några knep att dela med?

Jag vet att det finns barnspecifika sänkstolpsmodeller, men de kostar oftast skjurta, och jag är snål och skulle hellre köra med en begagnad vuxenstolpe.

Barncyklar samlingstråd
Ni som monterade vanliga (== avsedda för vuxna) sänkstolpar men på en barncykel, hur är era erfarenheter?

Jag vet att det finns barnspecifika sänkstolpsmodeller, men de kostar oftast skjurta, och jag är snål och skulle hellre köra med en begagnad vuxenstolpe.
Jag har montera på barn som vägt över 40. D har funkat utan trix.

Barncyklar samlingstråd
över 40 inga problem. De barnstolpar jag sett är dessutom max 40 och vuxenvariant min 50. Lustigkurrar....

Gissar att det funkar hjälpligt en bit under 40 med.
Brandx

Barncyklar samlingstråd

Har funkat bra för min son, men han är relativt tung (fick första dropper med 30 kg) och har (haft) fina BikeYoke droppers.

Ingen problem alls. Men det kan vara trevligt med en kortare spak på remoten. Då måste utlöskraften dock vara låg. Det är det med BikeYoke, men kanske inte med biligare stolpar.

Barncyklar samlingstråd

Har nästan bara kört ”vuxen stolpar” och funkar bra även på runt 25kg. Det jag har behövt göra är att montera ett bättre reglage. Wolf Toth light action trigger funkar riktigt bra (har använt på 3 cyklar). Besparingen kanske är försvunnen, men reglagen som följer med på ”barn stolpar” (typ VPACE stolpar) är ofta mediokra (enligt mitt tycke).

Barncyklar samlingstråd
Råd sökes! MTB-intresserad 12-åring ylar efter ny cykel. Han har lidit med sin Occano i fem år så jag vill gärna köpa något vettigt denna gång. (Han har kollat på Superior team 27. Är det en vettig cykel?) Kravlistan är: lättare cykel, ”bra” dämpning i framgaffeln, inga växlar fram. Han sågar Specializeds instegsmodell. Jag är ute efter en färdig cykel, är kass på att fixa. Tacksam för råd!

Barncyklar samlingstråd
Råd sökes! MTB-intresserad 12-åring ylar efter ny cykel. Han har lidit med sin Occano i fem år så jag vill gärna köpa något vettigt denna gång. (Han har kollat på Superior team 27. Är det en vettig cykel?) Kravlistan är: lättare cykel, ”bra” dämpning i framgaffeln, inga växlar fram. Han sågar Specializeds instegsmodell. Jag är ute efter en färdig cykel, är kass på att fixa. Tacksam för råd!
Superior är väl inte så kul kanske. Ganska lätt. Det står att det är stålfjäder men hos tillverkaren står det luft. Det får man kolla innan köp.

Eventuellt tycker man denna är roligare. Tyvärr betydligt tyngre

Barncyklar samlingstråd
Allebike MB31 Rescue och Grand Canyon 6 går väl att få för samma pris ungefär nu när de är nersatta.
(Dålig koll på skillnaden mot föreslagen superior dock, kanske någon annan kan bidra med)

Barncyklar samlingstråd
Våra barn har kört Islabikes Beinn 20 small från 5 år. Med MTB-däck rullar den hyfsat på blå stigar i Högbo men 20" är ju fortfarande litet i skogen. Ca 7-8 kg.
beinn20s.jpg

Barncyklar samlingstråd
Superior är väl inte så kul kanske. Ganska lätt. Det står att det är stålfjäder men hos tillverkaren står det luft. Det får man kolla innan köp.

Tack för svar! Är Superior Issue också av det trista slaget? Eller kan den vara värd sina 12 000 på rea? https://superiorbikes.com/ch-en/bikes/product/team-27-issue/788

Barncyklar samlingstråd
Jag kanske snubblar in o fel tråd här, sorry isf. Min 12-åring som är desperat efter ny MTB är inte riktigt 150 än. Men det cyklas i skog och inte till skolan. Till skolan får han använda skrutt-Occanon 😅
Nej, det är rätt tråd men ofta ska det fortsättas med samma cykel till skolan och i skogen och enligt mig håller det inte när man blir större. Inte om det är en "riktig" mtb.

Superior är säkert bra om man vill ha en traditionell xc cykel med brant gaffelvinkel. Det är svårt att rekommendera det om det inte ska tävlas och knappt då.

Om storlek small passar så är mb31 rescue på rea överlägset mest prisvärt.

Men man ska inte ha för stor cykel så det är frågan hur lång han är till våren och hur tolerant han är. Mina barn vill inte ha för högt till marken

Jag har inget riktigt förslag på mindre cykel. Kanske laufey för stig och för xc får det kanske bli superior i alla fall. Jag vet inte

Barncyklar samlingstråd
Nej, det är rätt tråd men ofta ska det fortsättas med samma cykel till skolan och i skogen och enligt mig håller det inte när man blir större. Inte om det är en "riktig" mtb.

Superior är säkert bra om man vill ha en traditionell xc cykel med brant gaffelvinkel. Det är svårt att rekommendera det om det inte ska tävlas och knappt då.

Om storlek small passar så är mb31 rescue på rea överlägset mest prisvärt.

Men man ska inte ha för stor cykel så det är frågan hur lång han är till våren och hur tolerant han är. Mina barn vill inte ha för högt till marken

Jag har inget riktigt förslag på mindre cykel. Kanske laufey för stig och för xc får det kanske bli superior i alla fall. Jag vet inte
Tack! Det där med gaffeln hänger jag inte med på, vad är nackdelen med brant vinkel? mb31 rescue låter intressant, måste pitchas för sonen!

Barncyklar samlingstråd
Tack! Det där med gaffeln hänger jag inte med på, vad är nackdelen med brant vinkel? mb31 rescue låter intressant, måste pitchas för sonen!
Det är inte så förlåtande i stök men fungerar bra på grus och enklare stig.

Mb31 och liknande är mer allround. Vet man att det är en ren xc man vill ha är det inget fel med det

Barncyklar samlingstråd
Det är inte så förlåtande i stök men fungerar bra på grus och enklare stig.

Mb31 och liknande är mer allround. Vet man att det är en ren xc man vill ha är det inget fel med det
Jag har läst på lite mer om just gaffelvinkeln och iaf fattat skillnaderna mellan brant och flack. Sen är ju frågan hur man ska relatera det till barn. Kikade igenom BMC, Scott och Cannondales värsting XC cyklar (FS och HT) för vuxna. De verkar alla ligga kring 66-67 grader.
Dock skiljer sig kapacitet och förmåga mellan XCO elit och en 9-14 åring.

Kikar man på tex VPace MAX 27" så är den 69 grader. Eller DYI- Carbon bikes DCS JK27 Junior Kids Trailcraft Timber 27.5 style mtb frame på 69,5 grader eller SCott Scale 700 (27,5") 69,5

Det kanske är mer fördelaktikgt för ett barn att ha en lättsvängd cykeln med brantare gaffelvinkel för att kunna manövrera runt rötter och sten jmf med eliten som har fart och förmåga att 'bomba' rakt över. Därmed olika krav på gaffelvinkeln.

Jag misstänker att jag missar andra fördelar/nackdelar som blir konsekvensen i reach och stack i kombination med så stora hjul som möjligt här..

Kontentan av vad jag försöker komma fram till är om det går att gå direkt från en 24" Scott Scale RC 400 till en 27,5" när barnet börjar närma sig 140cm. Användingsområdet är mtb träning. Oklar ambitionsnivå då hon är 8 år.. Sen är jag lite nyfiken själv på geometrin hur jag ska tänka för mig själv. Tränade en del mtb med klubb i tonåren. Men det är ju mer än 20 år sen, så min gamla 26" Scott vågar jag inte ta fram :D

Barncyklar samlingstråd
Jag har läst på lite mer om just gaffelvinkeln och iaf fattat skillnaderna mellan brant och flack. Sen är ju frågan hur man ska relatera det till barn. Kikade igenom BMC, Scott och Cannondales värsting XC cyklar (FS och HT) för vuxna. De verkar alla ligga kring 66-67 grader.

Kikar man på tex VPace MAX 27" så är den 69 grader. Eller DYI- Carbon bikes DCS JK27 Junior Kids Trailcraft Timber 27.5 style mtb frame på 69,5 grader eller SCott Scale 700 (27,5") 69,5

Det kanske är mer fördelaktikgt för ett barn att ha en lättsvängd cykeln med brantare gaffelvinkel för att kunna manövrera runt rötter och sten jmf med eliten som har fart och förmåga att 'bomba' rakt över. Därmed olika krav på gaffelvinkeln.

Jag misstänker att jag missar andra fördelar/nackdelar som blir konsekvensen i reach och stack i kombination med så stora hjul som möjligt här..

Kontentan av vad jag försöker komma fram till är om det går att gå direkt från en 24" Scott Scale RC 400 till en 27,5" när barnet börjar närma sig 140cm. Användingsområdet är mtb träning. Oklar ambitionsnivå då hon är 8 år.. Sen är jag lite nyfiken själv på geometrin hur jag ska tänka för mig själv. Tränade en del mtb med klubb i tonåren. Men det är ju mer än 20 år sen, så min gamla 26" Scott vågar jag inte ta fram :D

Jag har aldrig sett någon mer gedigen analys av geometri av MTB till barn. Jag tror att MTB till barn har gammalsdags geometri för att tillverkare tänker ännu mindre på geometri hos barncyklar än hos billiga vuxen-MTB (som bruka har gammaldags geometri). Jag tror att det inte säger nånting om vad skulle vara bra för barn.

Med dämpad gaffel ger en flackare gaffelrörsvinkel en mer aktiv gaffel, det berör inte på cyklisten. Kanske skulle en brantare gaffelrörsvinkel vara bra i låg hastighet och många barn kör inte så snabbt.

Brant utför är det bättre med framhjulet längre fram. Om barn kör en lite för stor cykel behövs det inte. Många barn kör dock länge på en för liten cykel innan de far en nu och då blir risken för OTB klart större. Jag har sett det i barngruppen jag kör med och önskat att billige MTB hade lite modernare geometri.

Min son körde mycket tekniskt stig när han var ung. Han har haft en Vpace Max 24 och 26. Jag tyckte att 70 grad gaffelrörsvinkel (vid sag) var för brant och sätte en 1,5 grad angleset på både. Det funkade riktigt bra. Men kanske hade det funkat lika bra utan.

Barncyklar samlingstråd

Jag vet inte säkert för 20-24'' men på 148cm och 45 50 KG så kan vi lämna allt hopp om att det skulle spela mindre roll för barn än för vuxna.

Jag har kört low & slack så långt det gått från 16'' eftersom ingen kunnat berätta varför ett barn ska sitta med styret i ansiktshöjd på mtb. Det har gått bra nu och det är först nu på 160cm som hon fått för sig att styret ska upp. Jag försöker förklara att negativt drop ska vi inte ha. Neutralt är det bästa jag kan erbjuda.

Low och slack på budget har 16-24'' inneburit låga, långa men rätt branta cyklar och det har gått bra som sagt. Från 26'' har jag vägrat > 67

Främst menar jag att om barn på 150-160 cm ska ha barncyklar så kan vi själva också ha det.

Barncyklar samlingstråd
Jag kanske snubblar in o fel tråd här, sorry isf. Min 12-åring som är desperat efter ny MTB är inte riktigt 150 än. Men det cyklas i skog och inte till skolan. Till skolan får han använda skrutt-Occanon 😅
Köpte nyss en MB31 Discovery i storlek S till min son som är 145. Med ett smalare styre med mer rise och en annan styrstam så funkar det utmärkt. Det finns så klart saker som kanske hade varit ännu bättre med en något mindre cykel men innan höst blivit vår så hade den varit för liten. Det enda som han har problem med är att komma långt bakom sadeln. Nu är det inte så att han inte kan cykla utför, han kör utför berghällar jag aldrigt funderat att cykla utför men det finns än brantare han vill testa...

VID20240929181349_exported_8305.jpg

Barncyklar samlingstråd
Min dotter kör slammat med minimal rise och 35mm stam. Stammen är visserligen 5mm+.
Det börjar bli neutral drop nu vid 160cm med 155mm vev och 120mm slag.

Tillbaka
Topp