White GX LTD - årsmodell 2022 och framåt

Bele

Aktiv medlem
Skapar en tråd specifikt för den. Det skrivs mycket i andra trådar, men det är svårt att hitta allt och kopplingen till tex tråden om White GX Pro är inte uppenbar. Tråden ska bara handla om årsmodell 2022 och framåt, då geometrin gjordes om helt då och det därmed blev en helt annan cykel.

Först ett allmänt betyg för de som funderar på att köpa en. Det avser 2022 år modell, men så vitt jag vet är ändringarna hittills begränsade (2024 års modell har ev sämre hjul). Storlekarna är normala. Cykeln har en snäll geometri, dvs du sitter ganska upprätt, åtminstone strl S och M i 2022 års modell. Den funkar bra både till pendling och till grusvägscykling, även om däcken är mer lämpade för grusväg. Den är vettigt specad med bla hydrauliska skivbromsar och det är genomgående ungefär samma nivå på alla komponenter. Utväxlingen 46/30 fram och 11-34 är mer anpassad för gruscykling, men funkar även för landsväg. Lättaste växeln är snarast en Alputväxling och jag hade föredragit några tyngre växlar och en något tätare kassett. Fälgarna är tube less ready och tyvärr svåra att byta däck på. Styrlindan är en riktig snikvariant. Cykeln är mycket prisvärd till ordinarie pris och ännu mer så när den reas ut. Det finns så klart roligare cyklar, men jag känner inte till några i samma prisklass. Ett mycket bra köp enligt min uppfattning.

Jag har noterat att 2022 års modell levererades med åtminstone två olika framgafflar där fästet för framskärmen sitter helt olika, vilket påverkar vilka skärmar som kan monteras.

Den levereras även med ett WTB hjulpar som är TCS, dvs tubeless compatible system (WTBs lösning för tubeless enl en ETRTO standard) som det är svårt att byta däck på. Det var nästan omöjligt att montera Schwalbe Marathon Winter, men även de WTB Riddler som levererades med cykeln är ganska jobbiga att montera. Ni som har vinterpendlat med den, vilka däck har ni använt? Har ni behövt laga en punka i fält och hur gick det?

Edit: förtydligat att upprätt geometri gäller åtminstone strl S och M i 2022 års modell med tanke på @Murdock input längre ner i tråden.

Senast ändrad:
Är det något fel på tråden som avser alla årsmodeller?

Jag vet inte om jag vill hålla med om att det är en ganska upprätt körställning på årsmodell 24. Detta är en XL och jag är 193cm med 91cm innerben:
IMG_8833.jpeg

Notera droppet från sadel till hoods med alla distanser under styret. Styrstammen är bytt till 120mm och sadelstolpen har jag ersatt med en med setback. Om det är samma gaffel på alla storlekar så kanske de mindre storlekarna är mindre aggressiva?

Hjulen kan jag inte uttala mig om då jag bytte till 650b med däck på 622x48. Härligt nog slipper jag tåöverlapp med mina 47:or med klossen så långt bak det går på skon. Fram finns det hur mkt utrymme som helst, bak får jag in lite till om jag pressar.

Det finns faktiskt ett hål i gaffeln för montering av t ex lampa, tyvärr går den inte rakt igenom. Vissa säger att det bara är att ta fram borren, men det vågar inte jag.

Helt ärligt är denna cykel helt fel prissatt. Galet prisvärt med marknadens bästa mekaniska växelgrupp och till på köpet hydrauliska bromsar. Grx är ju så mkt bättre än Srams/Microshifts motsvarighet enligt min erfarenhet.

den här tråden är egentligen helt onödig då de flesta diskussionerna i andra tråden gäller de nyare "geometrierna".
Den nya är ju rätt liten. Xxl själv har ingen aning om några mått så jag skulle åka till butiken och provmäta, typ.

Hjulen kan jag inte uttala mig om då jag bytte till 650b med däck på 622x48.
Stämmer verkligen det?

Det finns faktiskt ett hål i gaffeln för montering av t ex lampa, tyvärr går den inte rakt igenom. Vissa säger att det bara är att ta fram borren, men det vågar inte jag.
När jag provade med gaffelmontering av dynamolampa på en av mina cyklar tyckte jag att skärmen skuggade onödigt mkt.
Därför blev det en sådan här lampmontering på den cykeln
lamphallare-jpg.537880

På styrröret under styrtappen sitter en Minoura CS-500 På den sitter en SON Bracket delux 2D long (för att få lampan fri från slangar o vajrar) och på den är lampan, en B+M Luxos, monterad. Alla skruvar har Loctite och det har fungerat utan problem i snart fyra år.

Helt ärligt är denna cykel helt fel prissatt. Galet prisvärt med marknadens bästa mekaniska växelgrupp och till på köpet hydrauliska bromsar. Grx är ju så mkt bättre än Srams/Microshifts motsvarighet enligt min erfarenhet.
+1

Stämmer verkligen det?

När jag provade med gaffelmontering av dynamolampa på en av mina cyklar tyckte jag att skärmen skuggade onödigt mkt.
Därför blev det en sådan här lampmontering på den cykeln
lamphallare-jpg.537880

På styrröret under styrtappen sitter en Minoura CS-500 På den sitter en SON Bracket delux 2D long (för att få lampan fri från slangar o vajrar) och på den är lampan, en B+M Luxos, monterad. Alla skruvar har Loctite och det har fungerat utan problem i snart fyra år.

+1
Bra att du har ögonen med dig. 584 x 48 skall det ju såklart vara.

2022 års modell i strl M. Inte mkt drop för mig som är 179 cm lång med 83 cm långa innerben..

20240704_202039.jpg

Senast ändrad:
Jag vet inte om jag vill hålla med om att det är en ganska upprätt körställning på årsmodell 24. Detta är en XL och jag är 193cm med 91cm innerben:
Visa bilaga 708939

Notera droppet från sadel till hoods med alla distanser under styret. Styrstammen är bytt till 120mm och sadelstolpen har jag ersatt med en med setback. Om det är samma gaffel på alla storlekar så kanske de mindre storlekarna är mindre aggressiva?

Hjulen kan jag inte uttala mig om då jag bytte till 650b med däck på 622x48. Härligt nog slipper jag tåöverlapp med mina 47:or med klossen så långt bak det går på skon. Fram finns det hur mkt utrymme som helst, bak får jag in lite till om jag pressar.

Är du säker på att det är en XL? I så fall måste det vara som @NickPick antyder, att den nya ramen är mindre än den gamla. Bild på min gamla Lite som jämförelse, inställd för nästan lika lång cyklist. Skillnaden på styrrörets längd är slående.
IMG_20230628_172023.jpg

Är du säker på att det är en XL? I så fall måste det vara som @NickPick antyder, att den nya ramen är mindre än den gamla. Bild på min gamla Lite som jämförelse, inställd för nästan lika lång cyklist. Skillnaden på styrrörets längd är slående.
Visa bilaga 710202
Visst kan dom ha klistrat på fel klistermärke, men mäter jag sadelröret blir det 580mm. Överröret får jag till 57cm.
IMG_8836.jpeg

Håller nog med om att admin kan merga denna tråd med den stora GX-tråden:

White GX LTD 24 1228506 lanserades i april för 12 990:-
Nu är 2024 modellen ute,
12990 känns väl väldigt rimlig som ordinarie pris, lägre än ordinarie förra året.

21/4 12 990:-
Gravel Hydrauliska skivbromsar
ModellWhite GX LTDRock Machine Gravelride 500
ÅFXXL 12 990:-
Spobik koncernen 12 990 KR
Skistart 17 390 11 890 kr (Slut)
Träningsmaskiner 17 990 12 990 kr
BakväxelShimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400
FramväxelShimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400
VäxelreglageShimano GRX ST-RX400-L/RShimano GRX ST-RX400-L/R
KasettShimano Tiagra CS-HG500-10 11-34TShimano Deore CS-HG50-10 11-36T
VevpartiShimano GRX FC-RX600-2 46/30T 170/175 mmShimano GRX FC-RX600-2, 46/30T
KedjaKMC X10 NPBKKMC X10
BromsarShimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/160 mmShimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/140 mm
BaknavFormula RX-142SHIMANO TX FH-TX505-8, 32H, CL, M10x135mm, QR
FramnavFormula RX-812SHIMANO TX HB-TX505, 32H, CL, QR
FälgarWTB ST i21 TCS 2.0 32HWTB SX19 32H
DäckWTB Riddler Comp 37-622WTB Riddler Comp 45-622
Vikt10,4 kg11,4 kg

I maj hade priset höjts till 13 990:-

I början på augusti fortfarande 13 990:-

Nu är den uppe i 15 990:-

Screenshot_20240829-215621~2.png

Plötsligt högre ordinarie pris än en del av konkurrenterna...
Gavia Terra Alu GRX400 Gravelbike 14 999,-
Rose Blend Gravel 15 577,10 kr
~Cube Nuroad PRO 15599 SEK
Rock Machine Gravelride 500 15 820 KR

Rock Machine Gravelride 500 16 849 KR
Canyon Grizl 6 17.999 SEK
Nishiki Gravel Master SEK 18.995
Merida Silex 400 20 499 kr
BERGAMONT GRANDURANCE 6 SEK 21 995
GT Grade Comp 21 999/23 990:-
Cannondale Topstone 2 SEK 21,999
2022 Specialized Diverge Elite E5 24 000 kr

Sen har 157 XCC typ permanent klubberbjudande på 25%.
2022 PRINCIPIA GRAVEL ALU GRX RX400 17 995 kr -25% 13 496,30 kr
GHOST ASKET ESSENTIAL AL U 20 295 kr -25% 15 221,30 kr

Senast ändrad:
Skulle tippa på att nuvarande höjning var inför 25% rabatten som pågår för tillfället så det ska verka billigare, även om 12k redan varit reapris ett par gånger under sommaren.

Min köptes för 11 041:- den 14e april när dom körde en tidig rea, har dock inte sett den för det priset sedan dess, legat på 12k när det varit rea.

Ja jag hittade en GX LTD i min butik i storlek L nu när de har 30% på alla vuxencyklar och tänkte glatt att den tar jag. Men min mentala huvudräkning gjordes med 70%*13000, när det visade sig att det nya priset var 16000*0,7 fick det vara. Då kan jag lägga på några tusen och köpa en annan (men det kommer jag inte göra, men jag KAN).

Ja jag hittade en GX LTD i min butik i storlek L nu när de har 30% på alla vuxencyklar och tänkte glatt att den tar jag. Men min mentala huvudräkning gjordes med 70%*13000, när det visade sig att det nya priset var 16000*0,7 fick det vara. Då kan jag lägga på några tusen och köpa en annan (men det kommer jag inte göra, men jag KAN).
Det är ju fortfarande ett bra pris. 11200:- liksom :)

Hej på er! Köpte precis en sån här
Står så konstigt, på 2 olika ställen står det 2 olika rekommendationer på längd
Jag är 180-181 cm och köpte L, blir den för stor eller ska man ta M?

Se bifogade filer : under produktbeskrivningen står ett mått och under storleksguide står en annan storlek, har ni erfarenhet av vilken storlek som stämmer?

Bilagor

• IMG_2592.webp
    IMG_2592.webp
    96.3 KB · Besök: 121
  • IMG_2590.webp
    IMG_2590.webp
    58.2 KB · Besök: 93
  • IMG_2591.webp
    IMG_2591.webp
    164.1 KB · Besök: 96
Tjena! Köpte nyligen en White GX LTD-25 och är sugen på att sätta på ett par rejäla däck för cykling i lite grövre terräng med god komfort. Hur stora har ni som pressat gränserna med den nya ramen fått på som mest, med/utan stänkskärm? Jag ser att det gått på riktigt breda på äldre modeller, extra intresserad nu då XXL skriver på hemsidan att det ska gå på ännu lite bredare bakdäck på nya ramen 👀

Senast ändrad:
Tjena! Köpte nyligen en White GX LTD-25 och är sugen på att sätta på ett par rejäla däck för cykling i lite grövre terräng med god komfort. Hur stora har ni som pressat gränserna med den nya ramen fått på som mest, med/utan stänkskärm? Jag ser att det gått på riktigt breda på äldre modeller, extra intresserad nu då XXL skriver på hemsidan att det ska gå på ännu lite bredare bakdäck på nya ramen 👀
Det är tajt i ramen med dessa. Insexnyckeln på 4mm går inte in mellan däck och kedjestag. Däcket är även helt nytt så jag förväntar mig att det kommer att töja sig en aning:

IMG_0213.webp

Jag mätte bredden, glömde dock bort vad det blev - men det var inte i närheten av vad som specificeras hos tillverkaren:

Mina fälgar har ett innermått på 24mm tror jag det var.

I gaffeln får de plats utan några som helst problem, jag slipper även tåislag helt med mina skor i storlek 47 - ännu en anledning att inte köra 700C-hjul.

Tillbaka
Topp