Tankar om White GX Pro 20

Har kört min i lite drygt 2år nu och är väldigt nöjd med den. Men då jag börjat köra mer mtb så står den mest i förrådet så tänkte sälja den nu. Om någon är intresserad av en i storlek 56 ligger den ute på annons här på happy.

Vevarmen lossnade för tredje gången idag. Jag ska lämna tillbaka cykeln, vilket XXL sa att jag kunde göra om dom inte lyckas åtgärda samma fel tre gånger.
Förutom att vevarmen lossnar med jämna mellanrum när jag är 10 km hemifrån i skogen så är jag nöjd med cykeln.
Har någon annan här haft samma problem?

Vevarmen lossnade för tredje gången idag. Jag ska lämna tillbaka cykeln, vilket XXL sa att jag kunde göra om dom inte lyckas åtgärda samma fel tre gånger.
Förutom att vevarmen lossnar med jämna mellanrum när jag är 10 km hemifrån i skogen så är jag nöjd med cykeln.
Har någon annan här haft samma problem?
har varit en del shimano vevpartier som haft det problemet sen nåt år tillbaka, om xxl inte bytte ut vänsterveven är det inte konstigt att den lossnat, sannolikt skadade splines. (och materialfel om den inte levererades felmonterat.

har varit en del shimano vevpartier som haft det problemet sen nåt år tillbaka, om xxl inte bytte ut vänsterveven är det inte konstigt att den lossnat, sannolikt skadade splines. (och materialfel om den inte levererades felmonterat.
Borde ju rimligtvis kunna lösas med ett nytt vevparti, om inte XXL vill fixa ett sånt kanske det är värt att köpa själv om man är nöjd med cykeln i övrigt?

Har sett väldigt olika bud om hur storlekarna är, någon som vet om en S skulle var vettigt för ca 181cm? Har inte möjligt att åka och testa innan köp för tillfället och det är den enda tillgängliga storleken just nu.

Har sett väldigt olika bud om hur storlekarna är, någon som vet om en S skulle var vettigt för ca 181cm? Har inte möjligt att åka och testa innan köp för tillfället och det är den enda tillgängliga storleken just nu.
Beror på hur aggressivt du vill sitta. Jag är 176cm, har en innebenslängd på 83cm och lite kortare armar. Jag kör styrstammen i botten och har en styrstam med -17° som är 110mm lång. Jag har en i storlek S.

Har en polare som är 180 som kör runt på en S och är helnöjd... men sen hänger det ju på ben/arm/överkroppslängd.

Men köp en S, går ofta att byta storlekar på XXL när de får in rätt storlek i lager om det är EXAKT samma produkt i övrigt.

Enligt @Bele så är ju storlekarna normala sedan år 2022 tror jag.
Jag på 184 hade en "L" men sålde den till någon ännu längre. Medium skulle varit rätt för mig.
Däremot så kanske man inte behöver sitta utan spacers och med minusstammar deluxe på en gubbgravel, men alla är ju olika ??

Enligt @Bele så är ju storlekarna normala sedan år 2022 tror jag.
Jag på 184 hade en "L" men sålde den till någon ännu längre. Medium skulle varit rätt för mig.
Däremot så kanske man inte behöver sitta utan spacers och med minusstammar deluxe på en gubbgravel, men alla är ju olika ??

Ja. GX Lite och GX LTD har normal storlek åtminstone på årsmodell 2022. Geometrin är vettig och åt det snällare hållet.

Väldigt "snäll" jämfört med de flesta lvghojar

Ja, fast det är en gravel :sneaky:

Den har kanske en ganska upprätt sittställning jämfört med många gruscyklar. Eftersom White är notoriskt dåliga med geometritabeller är det svårt att säga säkert. Tycker att den funkar bra både till pendling och grusväg.

Nu är 2024 modellen ute, verkar vara samma specs som innan, dock lite ändingar på ram om bilden är att döma, bland annat är växelörat nytt. ramen överlag verkar snarlik den uppdaterade "gx lite claris" varianten som kom ut förra året, fast med TA och lite färg.
12990 känns väl väldigt rimlig som ordinarie pris, lägre än ordinarie förra året. väntar dock på reor innan jag eventuellt smäller till.
https://www.xxl.se/white-gx-ltd-24-gruscykel-unisex-gron/p/1228506_1_Style

Du har kanske sett
och då även

Är det samma ram som tidigare? Ser lite annorlunda ut.
Skillnaden är att nu är lackeringen snygg :) Med lite bättre hjul och däck är det en helt OK cykel. För pengarna är den riktigt bra. Jag använder väl egentligen bara min till pendling vid risk för regn, pendling på vintern osv.
I storlek L får jag ha sadeln längst bak, alla distanser (var fel antal när den var ny, bara en sån grej...) under stammen för att den ska kännas ok.

Dock är det ju eviga storlekarna... Särskilt nu när geometrin inte finns online. Denna nya i L är "lika lång" som den förra i "M". Funderar på om kineserna gödslar med klistermärken lite hur som (storleken är bara ett klistermärke).

Är det samma ram som tidigare? Ser lite annorlunda ut.
Skillnaden är att nu är lackeringen snygg :) Med lite bättre hjul och däck är det en helt OK cykel.
Det verkar vara mer än enbart färgen som skiljer. För så här står det i beskrivningen
"Den nya ramen ger plats för lite större bakdäck än tidigare modeller. Den har också mer praktisk kabeldragning, vilket gör cykeln mer elegant."

Dock är det ju eviga storlekarna... Särskilt nu när geometrin inte finns online. Denna nya i L är "lika lång" som den förra i "M".
Även det står det om i beskrivningen, men reklamtexten försöker vrida det till ngt bra
"Den lätta aluminiumramen är relativt kort och ger bättre sittställning och högre komfort än tidigare modeller."
Att prova själv, eller använda de generösa returreglerna i öppet köp, verkar bästa sättet att hitta rätt storlek.

Ramen är definitivt uppdaterad.
- Undre diagonalrörets form och möte med "head tube" är annorlunda.
- Fast framväxelfäste fanns inte tidigare (var klämma).
- Bakre triangeln är ny.

Kan mycket väl vara så att dom kortat reach. Jag har en MY23 och reach är 38cm+ i storlek S.

Skillnaden är att nu är lackeringen snygg :) Med lite bättre hjul och däck är det en helt OK cykel. För pengarna är den riktigt bra. Jag använder väl egentligen bara min till pendling vid risk för regn, pendling på vintern osv.
I storlek L får jag ha sadeln längst bak, alla distanser (var fel antal när den var ny, bara en sån grej...) under stammen för att den ska kännas ok.

Dock är det ju eviga storlekarna... Särskilt nu när geometrin inte finns online. Denna nya i L är "lika lång" som den förra i "M". Funderar på om kineserna gödslar med klistermärken lite hur som (storleken är bara ett klistermärke).
Haha ja den lackeringen är nu faktiskt väldigt snygg i förhållande till den gamla.
Använder också pendlingscykel

Men man blir väl alltid sugen på en ny :D

Någon som har en pakethållare att rekommendera till denna i 2022modell?
Tänkte ta en ”bikepacking” runda i sommar och behöver hänga på väskor där bak

Olika men likadana? Nytt svetslag på fabriken kanske.

Bilagor

• IMG_3754.jpeg
    IMG_3754.jpeg
    713.3 KB · Besök: 240
Jag köpte 2024 modellen i storlek L för ett par månader sedan när den fanns för 11k.
Har inte kört med den mycket ännnu då jag håller på och byter ut ett par saker och annat kom i vägen. men jag har kollat på ramen och mätt lite.
Stack och reach verkar vara rätt likt geometritabellen för L, har inget exakt sätt att mäta men det skiljer inte mycket.
TT verkar vara 56cm rätt exakt, vilket inte stämmer med tabellen, så gissar på att det är den gamla tabellen som är ute och cyklar, då stack och reach verkar rätt.

Har tittat på lite andra gravelcyklars geometritabeller och mätt min ram, kom fram till att den är storleksmässigt väldigt lik tex en specialized diverge i storlek 56, alltså rätt normal i storlek för en gravelcykel med snäll geometri.

MEN styret har väldigt udda mått jämfört med de flesta cyklar i denna kategorin, reach på 90mm(!) vilket är väldigt långt. De flesta moderna gravelcyklar kommer med styren som har ca 65-75mm i reach, Divergen som nämndes innan kommer med 70mm reach på styret, så där får du 2cm extra reach till hoods och drops på köpet. Min storlek L kom med 42cm bredd, står dock på sidan att det skall vara 44cm.

Gör inte så mycket för mig då jag ändå håller på och bytter ut det med ett mer normalt gravelstyre (Zipp Xplr 42cm), men det gör ju att cykeln känns längre än vad den är egentligen.

Den färgen får bara finnas på en Bianchi!! ?

Någon som har en pakethållare att rekommendera till denna i 2022modell?
Tänkte ta en ”bikepacking” runda i sommar och behöver hänga på väskor där bak
Jag monterad en Racktime Light-it för 26". Rätt smal pakethållare (kör mest sidoväskor), men det blev tajt och snyggt. Lite i tajtaste laget för stänkskärmar men det funkar.
1000012978.jpg

Senast ändrad:

Tjena,
Har en 2020 idag i storlek S och är sugen på att byta till den nya gröna, trivs bra med denna hoj och har inte varit något problem på dessa fyra år.
Läste att en skrev i recensionen på XXL att det inte är WTB fälger (eller omärkta iaf) samma sak med naven, att de är omärkta.
Har du kollat / jämfört din nya om det är så och om det är något annat som är insnålat på jämfört med tidigare modell?

Tjena,
Har en 2020 idag i storlek S och är sugen på att byta till den nya gröna, trivs bra med denna hoj och har inte varit något problem på dessa fyra år.
Läste att en skrev i recensionen på XXL att det inte är WTB fälger (eller omärkta iaf) samma sak med naven, att de är omärkta.
Har du kollat / jämfört din nya om det är så och om det är något annat som är insnålat på jämfört med tidigare modell?
Jag kan kolla sen, men originalhjulen (även om dom varit WTB) har ju varit skräp hela tiden, så inget att bry sig om säger jag :)
Jag bytte till lättare hjul som "bara" vägde 1850g ganska direkt, men jag ska kolla!

Tjena,
Jag som skrev det på XXL, det är omärkta fälgar med 19mm intern bredd, syns även på deras bilder att det inte är samma som förr. Dock som nick säger så var de gamla inte något att hänga i granen ändå från vad jag hört. Kör ett par Mavic Allroad på min som var några hundra gram lättare per hjul även fast de också är budgetmodell.
Testade aldrig originalen då jag ändå hade dessa hjulen, så har varken något gott eller ont att säga om dom mer än att dom är tunga (vilket dom flesta inkluderade hjul i priklassen <20k är), men dom kanske funkar vettigt.

För den som funderar på breda däck.
Detta är en Small ram från 2022 med Continental Raceking shield Wall 622x2.0 (50mm) på WTB KOM Light i25 fälg!
Rätt tight bak men funkar. Gummispröten på däcken tar precis i kedjestaget.
Viktigt att fälgen är bra dishat..
Ca 4-5mm utrymme axialt. Ska kika hur ramen ser ut efter lite användning..

Funkade prima att hänga på dottern (8år) på MTB träningen med ?

Bilagor

• IMG_0052.jpeg
    IMG_0052.jpeg
    234.2 KB · Besök: 92
  • IMG_0054.jpeg
    IMG_0054.jpeg
    341.5 KB · Besök: 92
  • IMG_0053.jpeg
    IMG_0053.jpeg
    306.5 KB · Besök: 81
  • IMG_0051.jpeg
    IMG_0051.jpeg
    315.8 KB · Besök: 88
  • IMG_0050.jpeg
    IMG_0050.jpeg
    257.3 KB · Besök: 105
  • IMG_0049.jpeg
    IMG_0049.jpeg
    554.7 KB · Besök: 100
Någon med input på om detta är korrekt monterat?

Tyckte slitbanan såg konstig ut på farsans hoj. Båda fram och bak.

Visa bilaga 729378Visa bilaga 729380
Det är wide-skivor och narrow-belägg. Jag tror faktiskt den kombon är okej, kolla hur beläggen slits. Så länge de slits jämnt över hela och det inte blir en klack så funkar det.

Wide-belägg på narrow-skivor är däremot inte okej.

Farsan har kärat ned sig i sänkstolpe efter att ha cyklat min MTB.

Leker med tanken att köpa och montera en extern dragen stolpe på hans White GX PRO (blå svart 2023).

Någon som kan bidra med diameter på sadelstolpe? Hans cykel står 30mil bort.

Är det någon ide att köpa en S om man är 167 eller är den för stor? Sambon är ute efter cykel och provade, men den såg lång ut. Tänker direkt byta styre från 90mm till 70 och möjligtvis 10mm kortare stam så är nog reach helt okej. Ingen som har lyckats hitta geo för nya modellen?

Jag tror inte det har funnits någon geometritabell sen 2021. Riktigt uselt.
Frågade cykelmeken på xxl om dom hade någon geo tillgänglig. Fick svaret att man inte brukar ha tabeller för "instegscyklar". Aldrig sett en cykel från ett "riktigt" märke oavsett prisklass som inte haft geometri publicerad. Får kanske ta med måttband nästa gång man åker till xxl😆

Tillbaka
Topp