[OT] Happys symaskinstråd!

Kollar här om någon har förslag.

Jag ska sy en höftväska till kameran och letar skumplast. Just nu har jag expanded polypropylene (EPP) högst upp på söklistan.

Q1: Vet någon var man kan köpa EPP i ”metervara”?

Q2: Har någon materialexpert tips på något material som funkar ännu bättre till kameraskydd än EPP?

Ja! Typ som ILEs sadelväska.

Exakt, så hade jag gjort om jag hade gjort en! Nu har jag bara en kopia av ett första hjälpen kit jag snurrarihop och har ett band runt. Men jag har bara saker som lagar sår, punka mm. där så problemet är inte att få loss väskan utan de man faktiskt ska fixa! :)

Kollar här om någon har förslag.

Jag ska sy en höftväska till kameran och letar skumplast. Just nu har jag expanded polypropylene (EPP) högst upp på söklistan.

Q1: Vet någon var man kan köpa EPP i ”metervara”?

Q2: Har någon materialexpert tips på något material som funkar ännu bättre till kameraskydd än EPP?
Jag har en hel del med olika packmaterial på jobbet jag kan ta med mig, EPP, don't know men kan nog finnas något som funkar! Men detta i Göteborg och inte värt att skicka.

Mitt första försök att sy en pendlingsryggsäck med bara nödvändiga features kan kanske inte visas upp i fulmeckstråden, men kanske här passar den bättre. ? Tyvärr blev de strategiska måtten fel, och 30l självsytt (50*30*20cm) blev nog betydligt större än fabrikssydda utgångspunkten (Deuter Trans Alpine 30) så jag är osäker på om den kommer till användning... ?
Har någon bättre koll på vilken storlek man borde sikta på för att få en lämplig pendlingsryggsäck? Egna fack i säcken behövs för regnkläder, extraslang+ pump+kedjeolja, samt stora säcken för lunchlåda och en extra tröja till jobbet?

Bilagor

• IMG_20240310_071251.jpg
    IMG_20240310_071251.jpg
    667.3 KB · Besök: 99
  • IMG_20240310_071258.jpg
    IMG_20240310_071258.jpg
    454.3 KB · Besök: 95
  • IMG_20240310_071309.jpg
    IMG_20240310_071309.jpg
    288.8 KB · Besök: 105
  • IMG_20240310_071324.jpg
    IMG_20240310_071324.jpg
    421.8 KB · Besök: 101
Mitt första försök att sy en pendlingsryggsäck med bara nödvändiga features kan kanske inte visas upp i fulmeckstråden, men kanske här passar den bättre. ? Tyvärr blev de strategiska måtten fel, och 30l självsytt (50*30*20cm) blev nog betydligt större än fabrikssydda utgångspunkten (Deuter Trans Alpine 30) så jag är osäker på om den kommer till användning... ?
Har någon bättre koll på vilken storlek man borde sikta på för att få en lämplig pendlingsryggsäck? Egna fack i säcken behövs för regnkläder, extraslang+ pump+kedjeolja, samt stora säcken för lunchlåda och en extra tröja till jobbet?
Fint jobbat!

Jo, 30l är nog i överkant. Jag har en Haglöfs tight small på 15 liter som ibland är snudd på för liten. Kanske att 18l hade varit perfekt. Bär med mig laptop, ombyte (skor bor på jobbet) och matlåda. Packar inte med mig regnkläder, slang och verktyg sitter på cykeln.

Edit: har funderat på att så en pendlarryggsäck ett tag och nu kanske jag får tummen ur. Tror jag vill ha framsidan som en löparryggsäck och att själva säcken sitter lågt på ryggen. Känns spontant svårt att få till med en hel del svåra moment. Vi får se...

Senast ändrad:
Hallå! Har fått för mig att sy en ramväska. tänkte i mitt stilla sinne att det borde gå bra att göra av ett gammalt slaktat thermarest-liggunderlag. Det visade sig dock var jävla mycket bökigare än jag tänkt, pga alldeles för tunnt och flimsigt, så jag tänkte kolla om någon här har bra uppslag kring material?
Maskin för att hantera tjockare tyger finnes.

Bilagor

• 20240715_143029.JPG
    20240715_143029.JPG
    447.8 KB · Besök: 100
Fint jobbat!

Jo, 30l är nog i överkant. Jag har en Haglöfs tight small på 15 liter som ibland är snudd på för liten. Kanske att 18l hade varit perfekt. Bär med mig laptop, ombyte (skor bor på jobbet) och matlåda. Packar inte med mig regnkläder, slang och verktyg sitter på cykeln.

Edit: har funderat på att så en pendlarryggsäck ett tag och nu kanske jag får tummen ur. Tror jag vill ha framsidan som en löparryggsäck och att själva säcken sitter lågt på ryggen. Känns spontant svårt att få till med en hel del svåra moment. Vi får se...
Froste, blev det sytt någon ryggsäck?

Hallå! Har fått för mig att sy en ramväska. tänkte i mitt stilla sinne att det borde gå bra att göra av ett gammalt slaktat thermarest-liggunderlag. Det visade sig dock var jävla mycket bökigare än jag tänkt, pga alldeles för tunnt och flimsigt, så jag tänkte kolla om någon här har bra uppslag kring material?
Maskin för att hantera tjockare tyger finnes.
Jag har sytt ryggsäckar, väskor och hållare till cykeln i Xpac 220 & Cordura, 500d & 1000d, de är mastiga material som är rätt lättsydda & vattentäta! När jag sydde en svart väska hade jag ett orange tyg på insidan för man skulle hitta bättre, det var nice och behöver inte vara tjockt alls, typ valfritt ripstop tyg!

Froste, blev det sytt någon ryggsäck?

Jag har sytt ryggsäckar, väskor och hållare till cykeln i Xpac 220 & Cordura, 500d & 1000d, de är mastiga material som är rätt lättsydda & vattentäta! När jag sydde en svart väska hade jag ett orange tyg på insidan för man skulle hitta bättre, det var nice och behöver inte vara tjockt alls, typ valfritt ripstop tyg!
Tack! Det får nog bli något sådant.

En till fråga, jag funderar på en ramväska som täcker hela triangeln, någon som har tankar kring hur man bäst löser det med öppning? Känns som att en dragkedja i överkant kan vara lite knepigt eftersom väskan ändå blir ganska djup? Har sett att många kör med en dragkedja till vid halva men jag har någon ide om att kunna få ner datorn i väskan för pendling och då vet jag inte om jag har så mycket glädje av den.

En till fråga, jag funderar på en ramväska som täcker hela triangeln, någon som har tankar kring hur man bäst löser det med öppning? Känns som att en dragkedja i överkant kan vara lite knepigt eftersom väskan ändå blir ganska djup? Har sett att många kör med en dragkedja till vid halva men jag har någon ide om att kunna få ner datorn i väskan för pendling och då vet jag inte om jag har så mycket glädje av den.
Om du inte ska ner ofta under turen (jag har regnkläderna i en halv ramväska) så är ju rolltop en tanke. Jag har tänkt testa det vid tillfälle. Typ porcelain rocket :)

Jag har haft en sån med rolltop, tycker egentligen full ramväska är kass för man inte får plats med vattenflaska & jag tycker en snyggt skräddad ramväska som passar med vattenflaskorna är jävligt tjusigt, @Froste har en bild på sin randocykel som är en evig inspiration, den ramväskan har han sytt och är jäkligt tjusig! Tror den finns i denna tråd!

Jag har haft en sån med rolltop, tycker egentligen full ramväska är kass för man inte får plats med vattenflaska & jag tycker en snyggt skräddad ramväska som passar med vattenflaskorna är jävligt tjusigt, @Froste har en bild på sin randocykel som är en evig inspiration, den ramväskan har han sytt och är jäkligt tjusig! Tror den finns i denna tråd!
Hmm, rolltop skulle ju kunna vara en lösning ja.

Håller med om att det inte är särskilt snyggt, har ett antal andra ramväskor som passar rätt bra och är bra mycket mer elegant. Här är det dock möjligheten att på ett vettigt sätt få med dator som är lockande och då får fåfängan (kanske) vika för den här gången...

Nä, tanken här är rent pendlingsbetonat. Annars prioriteras vattenflaskorna.
Ah förstår, då blir det svårt med dator i en halv ramväska! Men du är inte rädd att datorn blir kantstött av de tre hårda rör som omringar den i en ramväska? Kanske sy en intern sleeve?
Jag köpte precis på K&S en Carradice Camper för pendling, har axelrem & kan packa gymkläder, dator osv osv osv, en sån kommer jag nog kopiera i moderna material i höst!

Halloj!

@Moses95 na det blev ett köp av en TNF Basin 18 istället. Har inte hunnit/orkat sätta mig och sy på ett tag nu men hoppas få feeling i höst!

@L.and vad ska du förvara eller frakta i ramväskan. Kanske att en wedge kunde vara ett alternativ? Då får man med en flaska och ganska mycket volym.

Går även att sy med "lucka" för snabbare åtkomst.

Jag hade nog helt siktat på styrväska. Bättre form, bättre placering, framförallt enkel att ta av/på när man går in till kontoret.
Ja, har jobbat med en racklösning tidigare och det funkar väl ok, men hade en tanke på att det skulle påverka cyklingen mindre om jag lyckades knöla ner allt i en ramväska. Tanken var en internal sleeve eller möjligen ett gammalt datorfodral i neopren typ.

Även prövat med en sån rövraket bakom sadeln, vilket faktiskt funkade över förväntan, även om den riskerade att bli lite vinglig. Det kanske är så att jag ska ge upp ramväskan för att istället få till en lösning med typ en caradice som @Moses95 förespråkar eventuellt förstärkt med ett litet rack undertill. Många bra ideer här!

Även wedgen är lockande som @Froste säger, men jag är rädd att datorn inte får plats då.

Ja, har jobbat med en racklösning tidigare och det funkar väl ok, men hade en tanke på att det skulle påverka cyklingen mindre om jag lyckades knöla ner allt i en ramväska. Tanken var en internal sleeve eller möjligen ett gammalt datorfodral i neopren typ.

Även prövat med en sån rövraket bakom sadeln, vilket faktiskt funkade över förväntan, även om den riskerade att bli lite vinglig. Det kanske är så att jag ska ge upp ramväskan för att istället få till en lösning med typ en caradice som @Moses95 förespråkar eventuellt förstärkt med ett litet rack undertill. Många bra ideer här!

Även wedgen är lockande som @Froste säger, men jag är rädd att datorn inte får plats då.
Rimligt! Mitt största problem med ramväska är att sätta dit och ta av :) intern påse låter klokt.

Det kanske är så att jag ska ge upp ramväskan för att istället få till en lösning med typ en caradice som @Moses95 förespråkar eventuellt förstärkt med ett litet rack undertill. Många bra ideer här!
Om du vill kan jag jag fota och mäta min camper så kan du få se deras smarta lösningar och referensmått!

De påverkar onekligen cyklingen och framförallt om man har bockstyre!

Om du vill kan jag jag fota och mäta min camper så kan du få se deras smarta lösningar och referensmått!

De påverkar onekligen cyklingen och framförallt om man har bockstyre!
Köpte du den på k&s? Sneglade lite på den också!
Ja, om du orkar skulle ju det vara toppen! Blir ett lite mer omfattande syprojekt än jag tänkte mig, men det är ju kul det med.

Håller med om styrningen och bock, med min surly spelar det fan ingen roll vad jag kastar på på styret men med bock blir det inte en superkul cykling, speciellt inte när man ske navigera sig genom stan sista biten.

Semesterns första projekt är i hamn. ?

Mitt senaste projekt blev ingen nyproduktion, utan en modifikation av befintlig rygga. Modifikationen bestod i att sy på en ny dragkedja och sy in en ny botten för att avgränsa regnkläderna från resten av huvudfacket. För verktyg sydde jag en egen "rulle" som ryms fint in i väskans extrafack.

Hoppas bara den funkar lika bra som den verkar.?

Bilagor

• IMG_20240717_144010.jpg
    IMG_20240717_144010.jpg
    908.5 KB · Besök: 87
  • IMG_20240717_144047.jpg
    IMG_20240717_144047.jpg
    654.5 KB · Besök: 90
  • IMG_20240717_143623.jpg
    IMG_20240717_143623.jpg
    939.3 KB · Besök: 96
  • IMG_20240717_143623.jpg
    IMG_20240717_143623.jpg
    939.3 KB · Besök: 79
Köpte du den på k&s? Sneglade lite på den också!
Ja, om du orkar skulle ju det vara toppen! Blir ett lite mer omfattande syprojekt än jag tänkte mig, men det är ju kul det med.

Håller med om styrningen och bock, med min surly spelar det fan ingen roll vad jag kastar på på styret men med bock blir det inte en superkul cykling, speciellt inte när man ske navigera sig genom stan sista biten.
Yes jag fixar det ikväll! Men tror tbh att en sån väska är lättare att få bra än en ramväska! Det är större svängar och mer tyg att dra i!

Det finns en DIY guide på Bikepacking.com

Semesterns första projekt är i hamn. ?

Mitt senaste projekt blev ingen nyproduktion, utan en modifikation av befintlig rygga. Modifikationen bestod i att sy på en ny dragkedja och sy in en ny botten för att avgränsa regnkläderna från resten av huvudfacket. För verktyg sydde jag en egen "rulle" som ryms fint in i väskans extrafack.

Hoppas bara den funkar lika bra som den verkar.?
Snyggt! Har en sådan jag fick -96. Riktigt bra väska. Använder den fortfarande. Väldigt snygg tool roll!

Yes jag fixar det ikväll! Men tror tbh att en sån väska är lättare att få bra än en ramväska! Det är större svängar och mer tyg att dra i!

Det finns en DIY guide på Bikepacking.com
Ja, frame bag är oväntat komplext att få bra tycker jag. Man vill ha den lagom spänd och jämnt spänd i alla riktningar.

Senast ändrad:
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa till att sy två väskor till mig.

Tanken är något liknande detta, har provat med färdiga väskor, men upplever att "upprullningen"
blir för snäv.

Har fästen hemma och "skrivbordsunderlägg" för att få till lite styvhet i väskan/tuben

Tack på förhand
/S

1727088744193.png

Senast ändrad:
I sommar räddade den gamle Singern morgnarna för draghunden. Röda Dragråttan-selens nylonband verkar ha "sytts av" från fabrik? Smäller rakt av vid de bästa urladdningarna. Mina ersättande spännband håller däremot. Nu monterade emot fler av de gamla tyglagren. Skönt att maskin fanns tillgänglig!
20240829_213439.jpg

Har en rullgardin med lite hål i. Tror ni det skulle funka att ta en gammal gardin att ersätta rullgardinstyget med?
Eller kommer det bara knöla ihop sig?

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa till att sy två väskor till mig.

Tanken är något liknande detta, har provat med färdiga väskor, men upplever att "upprullningen"
blir för snäv.

Har fästen hemma och "skrivbordsunderlägg" för att få till lite styvhet i väskan/tuben

Tack på förhand
/S

Visa bilaga 728485
Ingen respons.....Men fortfarande intresserad om någon skulle kunna hjälpa till

Ingen panik från min sida då jag inte har någon resa inbokad för tillfället.

Har skaffat väv, remmar, spännen mm för att få till väskorna

/S

Ingen respons.....Men fortfarande intresserad om någon skulle kunna hjälpa till

Ingen panik från min sida då jag inte har någon resa inbokad för tillfället.

Har skaffat väv, remmar, spännen mm för att få till väskorna

/S
Beror på vad du betalar? Gärna om timlönen är +700kr/h efter skatt :))

Seriöst - skaffa en symaskin och börja testa själv :) Att be någon annan sy är som att ta taxin runt ett maraton. Hela poängen är ju glädjen det skänker att göra det själv

Beror på vad du betalar? Gärna om timlönen är +700kr/h efter skatt :))

Seriöst - skaffa en symaskin och börja testa själv :) Att be någon annan sy är som att ta taxin runt ett maraton. Hela poängen är ju glädjen det skänker att göra det själv
Och att sy åt någon annan utifrån dennes ideer utan ersättning är ungefär som att knuffa taxin runt sagda marathon. Massor av krångel och stök utan att få något (egen väska eller annan ersättning) för det i slutänden.
:)

Kanske går att modda två av dessa om du inte vill sy själv? Blir dessutom mer vattentätt.

Fina! är det något speciellt man behöver tänka på för att sy i Tyvek? Känns som ett lagom projekt.

/A
Använd den spetsigaste nål du kan få tag i, och byt ofta. 90-100 nål med matchande tråd brukar jag använda. Sikta på 2,5-3 mm stygnlängd, syr man för tätt blir det som en perforering, dvs ordentligt försvagat.

Och viktigast: Preppa noggrant! Hålen syns, så man kan inte sprätta sig ur misstag på samma sätt som med vanligt tyg.

Fått en Norrøna dunjacka med endel småhål i. Vad skulle ni göra med detta? Handsy kaststygn? Finns några knep? Finishen behöver inte vara topp, vill mest stoppa att det inte blir värre eller stoppning faller ut. Kommer nog användas som mellanlager.
1000034431.jpg

Tillbaka
Topp