Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
och såna där praktiska backar för att hålla axlar mm, typ Park Tool AV-5 eller liknandeEftersom verktygsarsenalen verkar vara ambitiöst satt slänger jag in ett skruvstäd, inkl mjuka backar, i förslagslistan. Ingen verkstad är helt komplett utan.
Vad är det där?
SågguideVad är det där?![]()
En helt ärlig fråga: När är använder ni ett skruvstäd vid cykelmekande? Eller snarare, när är det omöjligt att klara sig utan?Eftersom verktygsarsenalen verkar vara ambitiöst satt slänger jag in ett skruvstäd, inkl mjuka backar, i förslagslistan. Ingen verkstad är helt komplett utan.
Har det hänt att du önskat att det fanns en tredje hand med i verkstaden som kunde hjälpa till och hålla fast något? Har det hänt att du behövt hålla något helt stadigt, som i ett järngrepp? Har du önskat att du kunde trycka ihop något, tex dämparbussningar, helt parallellt från bägge sidor? Osv.Men övertyga mig gärna så får jag komplettera arsenalen!
Vi har fortfarande cup&cone-lager i hjulen till alla pendlarcyklar och när dessa ska justeras är det mycket enklare om man kan sätta fast axels ena ände när man justerar.En helt ärlig fråga: När är använder ni ett skruvstäd vid cykelmekande? Eller snarare, när är det omöjligt att klara sig utan?
Gör ju en hel del cykelmekande men hittills har jag faktiskt inte kommit till en punkt när jag känt att jag måste ha ett skruvstäd. Sen har jag funderat på att skaffa det flera gånger men det har mest fallit på det faktum att jag tyvärr inte har möjlighet att ha en riktig arbetsbänk i förrådet så det finns inget bra ställa att fästa städet.
Men övertyga mig gärna så får jag komplettera arsenalen!
Undrar om någon märker om jag slänger lite grejer, typ krukor, leksaker, en uppblåsbar båt mm?![]()
Haha. Va det det du gjorde efter att du kört smutsiga bildelar i eran diskmaskin?Kom ihåg att det alltid är lättare att be om ursäkt än att be om lov.![]()
Hon märkte faktiskt inte det. Det var fyra riktigt skitiga navkapslar till en Chevrolet som först fick åka diskmaskin och sedan fick ett lager vax. Dom blev som nya.Haha. Va det det du gjorde efter att du kört smutsiga bildelar i eran diskmaskin?![]()
Nu är jag ju alldeles för sen och du har redan beställt, men jag har en skarp invändning mot det kassettverktyget. Jag gillar att kunna ha vanligt 1/2-tumsfäste på kassetthylsan för att kunna köra med spärrskaft eller momentnyckel. Park Tools variant bygger på att du använder en skiftnyckel, vilket jag inte alls gillar. Jag har både Park Tools och Biltemas version och (fan vad det tar emot att säga det här) jag använder bara den sistnämnda.Funkar den?
![]()
Park Tool FR-5.2G Kassettverktyg med 5 mm guide-pin | TCMcykel.se
Köp Park Tool FR-5.2G Kassettverktyg med 5 mm guide-pin online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Park Toolwww.tcmcykel.se
Ser ut som en toaborste, men jag vet inte varför jag tänker på det, hihi!Nu är jag ju alldeles för sen och du har redan beställt, men jag har en skarp invändning mot det kassettverktyget. Jag gillar att kunna ha vanligt 1/2-tumsfäste på kassetthylsan för att kunna köra med spärrskaft eller momentnyckel. Park Tools variant bygger på att du använder en skiftnyckel, vilket jag inte alls gillar. Jag har både Park Tools och Biltemas version och (fan vad det tar emot att säga det här) jag använder bara den sistnämnda.
Ekernyckel finns i multiverktyget som jag har beställt.Ser ut som en toaborste, men jag vet inte varför jag tänker på det, hihi!
Åter en sak det inte är så bråttom med, och på en ny cykel - om du köpt lokalt - fixar affären sådant, men en ekernyckel minns jag inte i din lista. Mer för din egen del kan vara jobbarhandskar, så du inte sprider smuts i hela huset.
+1, Hornbach har bra handskar för bra pris. Bättre än biltema enligt mig(, kanske även billigare).Mer för din egen del kan vara jobbarhandskar, så du inte sprider smuts i hela huset.
Tack.Vi kan väl med lätthet, slå fast 1 sak. Precis som (N.Blomqvist), fastslår. Kräver cykelmek 1 mängd olika verktyg. Jag har inte alla och förmodligen ingen annan heller. Få discipliner inom mek, kräver en sådan mängd av verktyg, som hojar. Har själv fått beställa svindyra verktyg ifrån Italien!
Men köper man verktyg av god kvalitet, brukar dessa också kunna leverera! Så när man gör som (Blomqvist) och vill jobba med hojar, är detta 1 god investering inför framtiden...
Ps Stor eloge!!!
Utan tvekan min bästa investering. Har 2 uppsättningar fasta nycklar och ett set med lösa bits och spärrskaft.Köp Wera om du vill ha insex/torx som inte rundar skallarna.
Kråkfotsnycklar om du ska serva dämpare. Kitt för att lufta bromsar är också bra att ha. Shimano och sram använder inte samma bromsvätska. Så sprutorna när inte blandas utan man får ha separata.Nu snackar vi överkurs!
Det jag har/har beställt är alltså följande:
Två, tre exemplar av varje ”basic” verktyg såsom fasta nycklar, skruvmejslar, hylsor, spärrskaft, bits, tänger, osv.
Alltså en komplett uppsättning vardagsverktyg.
Mekställ.
Momentnyckel, skjutmått, bladmått.
Kabel/vajersax, kedjelåstång, kedjebrytarverktyg, kedjeslitageindikator, däckjärn.
Till nödväskan som ska följa med ut på cykeln har jag köpt:
Cykelpump.
Multiverktyg.
En liten bits- och hylssats med spärrskaft.
Ventilverktyg.
Adapter så jag kan fylla presta-ventiler på macken.
Ett par extra slangar, kedjelås, ventiler…
Nu känns det som att jag har så att jag klarar av grundläggande reparationer på cykeln.
Nästa steg blir att nörda in mig i vilka avdragare och dylikt jag kommer att behöva för att byta drev och lager i vevpartiet, osv. -Men det får bli en senare historia.
Är det NÅGOT som är helt uppenbart nödvändigt som jag har glömt bort?
Det är mycket nytt att ta in.
Det mest avancerade mekjobb jag hittills utfört på en cykel är nog att justera sadeln…
+1 för bleed kit med nipplar som passar bromsarna man har. Kråkfötter kan man skippa tills man behöver dem. Man behöver dem ju bara för ”storservice” vilket ganska få gör själva.Kråkfotsnycklar om du ska serva dämpare. Kitt för att lufta bromsar är också bra att ha. Shimano och sram använder inte samma bromsvätska. Så sprutorna när inte blandas utan man får ha separata.
En riktig tång för att klippa vajer och hölje. Biltema säljer en bra och billig som funkar kanon.
Är du allvarlig?. Få discipliner inom mek, kräver en sådan mängd av verktyg, som hojar.
Jag gillar också min Wera bits och spärrskaft-sats.Utan tvekan min bästa investering. Har 2 uppsättningar fasta nycklar och ett set med lösa bits och spärrskaft.
Tång har jag köpt.Kråkfotsnycklar om du ska serva dämpare. Kitt för att lufta bromsar är också bra att ha. Shimano och sram använder inte samma bromsvätska. Så sprutorna när inte blandas utan man får ha separata.
En riktig tång för att klippa vajer och hölje. Biltema säljer en bra och billig som funkar kanon.
Tveklöst. Besitter du själv 40st avdragare?Är du allvarlig?![]()
För cykel? Nä, men har tillbringar drygt 30 år med så väl meka som att praktiskt utbilda andra i förebyggande och avhjälpande underhåll. I det yrket använde jag betydligt fler verktyg än jag någonsin behövt med att skruva cyklar.Tveklöst. Besitter du själv 40st avdragare?
Det finns silikonolja, DOT5. Obsolet då det i princip endast används av amrikanska militären.Tång har jag köpt.
Luftningskit är på inköpslistan för senare beställning när det blir dags.
Finns det fler olika bromsvätskor än mineralolja och DOT?
Dom ser ju rätt lika ut som BIltemas motsvarande.Jag kör tegeras billigare montagehandske. Kostar bara 20 spänn paret så när de är för grisiga tar jag ett par nya. Köper ofta10 par åt gången. Jag har dem även som cykelhandske på hösten.
Dom ser ju rätt lika ut som BIltemas motsvarande.
Jag använder också dom nästan som "engångshandskar". Men kan man få tegeras för 20 är det ju en bättre deal!![]()
Montagehandske
Smidig, tunn och elastisk handske till precisionsarbete. EN 388 (4131X).www.biltema.se
Kör man ex racerhoj, med endast smidig ryggsäck. Detta i komb med vrånga, trånga, jävliga, alufälgar, lär man vara i behov av handskar, vid punkor ute på vägarna! För då krävs: Teknik, dämpn av friktion, samt styrka i nävarna! Har man detta + 1 reservslang, verktyg och rutin, bör jobbet kunna fixas på under 10min. Även om man inte är särskilt erfaren och kanske är 1 smula handfallen. Men det kräver övning innan och att man gjort jobbet tidigare!
Tyvärr är inte detta min erfarenhet ute vägarna, bland glada amatörer. Har hjälpt tillräckligt många "Strandsatta" cyklister genom åren, för att veta vad jag talar om ifråga om handskar!
Vidare: Har man då kanske en skitig Frihjulskrans / Kassett + en helt grisig kedja, är dagen garanterat förstörd utan åtminstone lätta bomullsvantar, samt helst, 1gångshandskar...
Grisig kedja? Varför pillar du på kedjan om du ska byta slang?Kör man ex racerhoj, med endast smidig ryggsäck. Detta i komb med vrånga, trånga, jävliga, alufälgar, lär man vara i behov av handskar, vid punkor ute på vägarna! För då krävs: Teknik, dämpn av friktion, samt styrka i nävarna! Har man detta + 1 reservslang, verktyg och rutin, bör jobbet kunna fixas på under 10min. Även om man inte är särskilt erfaren och kanske är 1 smula handfallen. Men det kräver övning innan och att man gjort jobbet tidigare!
Tyvärr är inte detta min erfarenhet ute vägarna, bland glada amatörer. Har hjälpt tillräckligt många "Strandsatta" cyklister genom åren, för att veta vad jag talar om ifråga om handskar!
Vidare: Har man då kanske en skitig Frihjulskrans / Kassett + en helt grisig kedja, är dagen garanterat förstörd utan åtminstone lätta bomullsvantar, samt helst, 1gångshandskar...
Inte smidigare att använda en rörkapare? Det tycker åtminstone jag. Gör sjukt snabbt. Behövs inte massa extra grejer och det blir alltid rena och snygga skär.