Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Kanonväder idag men det blev ingen långtur i helgen som tänkt, efter femton mil sprack bakfälgen och den fälg cykelhandlaren i Kristianstad lurade på mig passade förstås inte med ekrarna så det blev att cykla hem igen.Femte turen i år som bakhjulet gått sönder. Skräpcykel.

Senast ändrad:
Bikepacking
Tänkte precis på det. Vad väger du @aben, och hur mycket vikt lastar du på bakhjulet? Utgår man från bilder jag har sett på din cykel, i kombination med din längd och en 35 år gammal instegsfälg, är jag inte superförvånad. Dödlig kombination, gissar jag. Har kanske mindre med cykeln att göra, och mer med användaren?

Bikepacking
Kanske dags att bygga ett stadigare hjul? Ifall det är orginal miyata-hjulet med araya enkelbottnade fälgen så är den ju rätt sladdrig
Jag tycker också det låter rimligt. Om hjulet är fixat efter konstens alla regler och ändå gått sönder fem gånger på ett år är det nog en god idé att satsa på ett nytt hjul. I alla fall med mindre än att det finns något i själva cyklandet som kan ändras på som kan minska risken för framtida haverier.

Bikepacking
Finns det någon optimal viktfördelning man bör sträva efter då man lastar en cykel för bikepacking? Typ 50% på framhjul, 50% på bakhjul e.d. 40/60? Annat? Väger ni hur mycket vikt ni har på framhjul resp. bakhjul, inkl. er själva och all packning ni har på cykeln?

Bikepacking
Finns det någon optimal viktfördelning man bör sträva efter då man lastar en cykel för bikepacking? Typ 50% på framhjul, 50% på bakhjul e.d. 40/60? Annat? Väger ni hur mycket vikt ni har på framhjul resp. bakhjul, inkl. er själva och all packning ni har på cykeln?
Väger ingenting (då skulle man kanske bli förskräckt!). Jag har cyklat ala aben med allt bak. Det går, men jag föredrar känslan med totalvikten fördelad mellan fram och bak.

Bikepacking
Väger ingenting (då skulle man kanske bli förskräckt!). Jag har cyklat ala aben med allt bak. Det går, men jag föredrar känslan med totalvikten fördelad mellan fram och bak.
Jag kollade idag ett avsnitt av Top Gear där de testade Mazda MX-5. Där höjde de den till skyarna bl.a. för att den kändes så balanserad och hade bra väghållning och att viktfördelningen mellan fram- och bakaxel var exakt 50/50. Jag tänker att det kanske kan vara på liknande sätt med cyklar, men har egentligen ingen aning. Någon som vet?

Bikepacking
Om man vill så kan man ju köpa ett rejält hjul istället, som inte pajjar. Mavic A719 fälgar och bra ekrar. Helst som färdigbyggt touringhjul, almost bombproof !
Det är nästan alltid bättre att bygga hjul själv, även om det inte alltid blir lika billigt som färdigköpta hjul.

Jag kollade idag ett avsnitt av Top Gear där de testade Mazda MX-5. Där höjde de den till skyarna bl.a. för att den kändes så balanserad och hade bra väghållning och att viktfördelningen mellan fram- och bakaxel var exakt 50/50. Jag tänker att det kanske kan vara på liknande sätt med cyklar, men har egentligen ingen aning. Någon som vet?
Oftast är det mer vikt på bakhjulet även utan packning.
Men vad den är för dig kan du ju enkelt kontrollera själv,
åtminstone om du har en badrumsvåg.

Bikepacking
Tänker man med insidan, fördelar man packningen, för belastningen fram kommer nästan alltid till korta.
Har sett obalans från 100tals cyklister genom åren. Naturligt blir då att gärna ha ett grövre däck bak och fylla detta med maxtryck. Gjorde detta själv, när jag och min fru cyklade Vänern runt, (Kämpigt nog med i veckas regn och blött tält). Men att ha tung packning bak, på 1 hoj, som redan är i obalans, är inte att rekomendera!
Låt oss säga att idealet är 60/40. Detta kommer man inte i närheten av genom att belasta bakhjulsaxeln med bly!!!

Bikepacking
Det är bara cyklisten själv som vet hens preferenser. @aben gillar packningen bak, jag gillar bak och fram (mest bak av naturliga skäl). På bikepackcykeln är mest fram. Den känslan gillar jag minst (men, det är lättast packning, så det är inte utan fördelar).

Bikepacking
Det är nästan alltid bättre att bygga hjul själv, även om det inte alltid blir lika billigt som färdigköpta hjul.

Oftast är det mer vikt på bakhjulet även utan packning.
Men vad den är för dig kan du ju enkelt kontrollera själv,
åtminstone om du har en badrumsvåg.
Jag kollade på min racer då jag sitter i drop-position. Då är fördelningen nära 60/40 på bak-/framhjul. Förmodligen högre viktandel på bakhjulet då jag sitter på gubbcykeln i en mer upprätt position.

Bikepacking
Dolomiterna! Fy Fan! Har stönat mig genom alperna, tillräckligt många gånger. Detta med full packning! Tänker mig nästa cysemester, typ, småland runt... Kanske 14dagar, får se. Lovar att rapportera...

Det är lögn att det är nödvändigt att segla. Däremot 1 sanning att det är nödvändigt att cykla!

Bikepacking
Dolomiterna! Fy Fan! Har stönat mig genom alperna, tillräckligt många gånger. Detta med full packning! Tänker mig nästa cysemester, typ, småland runt... Kanske 14dagar, får se. Lovar att rapportera...

Det är lögn att det är nödvändigt att segla. Däremot 1 sanning att det är nödvändigt att cykla!
Är det någon som pratat om Dolomiterna i denna tråd på sistone?

Bikepacking

Alperna är fantastic för biketouring. Om man inte kör för brant och högt såklart. Fördela packningen mellan fram och bak, och ta med en massa prylar - man måste ju ha det lite bekvämt !

ba7.jpg

Bikepacking
Aben, när du cyklar ganska långa dagsetapper och sover i vindskydd... hur planerar du dina turer? Kollar du upp på förhand var du vill sova och planer rutten därefter?
När jag sover i vindskydd så har jag oftast bara en tänkt total rutt och när jag börjar bli trött eller det blir mörkt så börjar jag leta närliggande vindskydd. Vilket ibland leder till att jag får cykla tillbaka en bit eller åt fel håll ett tag.
Verkligen intresserad av hur du gör.

Bikepacking
Stort + för bilden av din hoj. Packningen du har på framhjulen, ser exemplarisk ut. Känner på något lustigt vis igen bilden. var är den tagen?
Ang plats att sova? Allt beror på årstid och temp. Men cyklistens bästa vän, nämligen diket, är ju aldrig långt borta. Har tillbringat mkt njutbar sömn, med liggunderlag + sovsäck och i nödfall hållit tillgodo med Svenska diken. Faktiskt ofta förvånansvärt bekväma. Bara man väljer rätt plats och att det är uppehåll. Det är inte många förunnat att blicka upp på stjärnorna och dödstrött få slumra in! I synnerhet om man är ensam...

Bikepacking
Har aldrig spenderat tid i ett dike frivilligt (efter lumpen). :) Varför ligga i en öppen vattenledning när det finns bättre underlag!?

Bikepacking
Svaret är lika enkelt som självklart. Närmar sig klockan 00:00 på natten och man har kört fel. Eller läst kartan galet. Får man som Skäggmanslaget sjöng på 70:talet, "Ta vad som står till buds".
Fråga: Vem har talat om vatten?

Bikepacking
Aben, när du cyklar ganska långa dagsetapper och sover i vindskydd... hur planerar du dina turer? Kollar du upp på förhand var du vill sova och planer rutten därefter?
När jag sover i vindskydd så har jag oftast bara en tänkt total rutt och när jag börjar bli trött eller det blir mörkt så börjar jag leta närliggande vindskydd. Vilket ibland leder till att jag får cykla tillbaka en bit eller åt fel håll ett tag.
Verkligen intresserad av hur du gör.
Under vinterhalvåret nästan alltid planerat på förhand, normalt har jag redan när jag ger mig iväg på en tur en lös plan och bestämmer sen den slutliga antingen på morgonen varje dag eller om jag inte är för trött kvällen innan. Börjar med att kolla väderrapporten så jag vet vind och nederbörd och hur långt jag räknar med att cykla och ser sen var det finns möjlighet att övernatta i vindskydd eller annat. Och märker jag under dagen att jag inte kommer klara nå fram bestämmer jag en annan plats.

Ibland kan det bli som du beskriver men jag försöker undvika det, jag cyklar ofta till ganska sent på kvällen och det finns inte riktigt marginal för att leta övernattning och det är heller inte så kul att sova i skogen när det är mörkt och man inte kan leta upp en fin plats

Senast ändrad:
Bikepacking
Självklart är inte diken ngt jag rekommenderar! Det har bara blivit så ibland. Det finns alltid en charm med att cykla på natten. Men i främmande land, kan det då och då uppstå problem. Som inte alltid går att förutse.
Räddningen för mig har då varit 1 just, sovsäcksöverdrag. Har man cyklat, kanske över 100km, bryr man sig inte så mycket om övernattningens plats. Bara den känns något så när trygg! Vilket inte alltid har varit fallet...

Bikepacking
Finns ju en del vikt på bakhjulet på dina cykelturer. :)
Det var skrivet på skoj, förutom ett nästan nytt nav som gav upp och gick på garantin har det bara varit lite småsaker :) Jag har inte så jättemycket vikt på bakhjulet, den klarar hjulen utan problem. Att fälgen gick sönder var mest för att jag har haft ett bredare ballongdäck hårt pumpat och fälgen är inte gjord för det med höga fälgsidor. Finns en genomskärningsbild i Miyatatråden för de som är intresserade av fälgkonstruktion. Så jag testade medvetet gränsen med det här hjulet.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det var skrivet på skoj, förutom ett nästan nytt nav som gav upp och gick på garantin har det bara varit lite småsaker :) Jag har inte så jättemycket vikt på bakhjulet, det klarar hjulen utan problem. Att fälgen gick sönder var mest för att jag har haft ett bredare ballongdäck hårt pumpat och fälgen är inte gjord för det med höga fälgsidor. Finns en genomskärningsbild i Miyatatråden för de som är intresserade av fälgkonstruktion. Så jag testade medvetet gränsen med det här hjulet.
Jo, det lät lite konstigt att en räv som du plötsligt skulle få problem. :) Bra byggda bakhjul ska ju tåla till och med dina långturer. Länge leve Mavic520!

Bikepacking
Många hjul kan lev bra. I Grunden handlar det om att ekrarna är likformigt spända, Navet är väl insmort med fett, för skydda "kulorna", samt rätt lufttryck, i framför allt bakhjulet, vilket kan variera med axeltryckets belastning i form av vikt!

Bikepacking
Många hjul kan lev bra. I Grunden handlar det om att ekrarna är likformigt spända, Navet är väl insmort med fett, för skydda "kulorna", samt rätt lufttryck, i framför allt bakhjulet, vilket kan variera med axeltryckets belastning i form av vikt!

Kom igen nu Koltrasten. Nu väntar vi på några av dina Touringbilder, kanske från diket !! Yes. Eller en mytoman ?

Senast ändrad:
Bikepacking
He, he, he... Jodå äldre är jag. men mina längsta cykelturer och semestrar, är ifrån tiden då man fick hålla till godo med "Instamatic". Foto via telefoner eller digitalkameror var inte ens påtänkta! Men visst skall jag leta upp bilder. Självklart. Har bilder ifrån bikepacking. Behöver bara gå igenom gamla hårddiskar. Lovar att återkomma med bilder!
På påståendet eller frågan Mytoman. Kan jag garantera att lev, bilder av minst 300 cyklar. Då jag betraktat dom flesta, som ointressanta och irrelevanta här på forumet, har jag inte publicerat några bilder på dessa.
Men det kommer framöver. Cyklar och cykling har varit mitt liv och räddning. Det har kostat ibland. Är bla blind på mitt ena öga, efter en smäll med en betongsugga. Den stod inte veckan innan smällen. Men den stod där den här septemberkvällen. Nåja = Ambulanstransport, operationer och stort blodvite! Inte mkt att gnälla om. Har faktiskt varit med om värre: Då med dödsfall som följd. Orkar inte i skrivande stund inte prata jus nu om detta!!!!!!

Bikepacking
Har min första vilodag på en månad här i Pamplona. Hade första riktiga klättringen igår för att komma över bergen, och benen är inte vana vid det efter att ha legat på lågintensiv långdistanseffekt så länge.
Men det var en härlig känsla när bilförare saluterade med V-tecken när jag tog en paus på toppen.

Bikepacking
Har min första vilodag på en månad här i Pamplona. Hade första riktiga klättringen igår för att komma över bergen, och benen är inte vana vid det efter att ha legat på lågintensiv långdistanseffekt så länge.
Men det var en härlig känsla när bilförare saluterade med V-tecken när jag tog en paus på toppen.
Screenshot_20241017-153430991 (1).jpg

eller

Screenshot_20241017-153449873 (1).jpg

?

Bikepacking
Spanien har jag hört positivt om från flera cyklister :)

Bikepacking
Spanien har jag hört positivt om från flera cyklister :)

Har alltid tyckt att Spanien ser trist ut när man kollar på Vueltan. Varmt och tråkig & trist & bränd natur, inget att se förutom dom stora städerna. Pyrenéerna kanske ? MedelhavsKusten är väl knökfull av trafik & turister & motorvägar -- :cautious:

Bättre att hålla sig N om Alperna på sommaren, pga hettan. Ev kan man våga sig över till N Italien & Dolomiterna, superfint där. :cool:

Bikepacking
Har alltid tyckt att Spanien ser trist ut när man kollar på Vueltan. Varmt och tråkig & trist & bränd natur, inget att se förutom dom stora städerna. Pyrenéerna kanske ? MedelhavsKusten är väl knökfull av trafik & turister & motorvägar -- :cautious:

Bättre att hålla sig N om Alperna på sommaren, pga hettan. Ev kan man våga sig över till N Italien & Dolomiterna, superfint där. :cool:
Inte så trist och bränd natur igår iallafall.
PXL_20241016_091149750.jpgPXL_20241016_110321525.jpgPXL_20241016_120450798.jpg

Tillbaka
Topp