Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Trist! Vi har väl också alla varit med om bilar från vänster som väntar på andra bilar men tycker att det är ok att köra när det kommer en cykel...Var väldigt nära smälla med en SUV. Kom i hög fart i en trevägskorsning, SUV:en kom från vänster så hade väjningsplikt. Jag hade ögonkontakt med föraren så trodde han skulle stanna, men istället gasade han på. Var inte långt från att vi smällde ihop, fick lite sladd på bakhjulet så kunde ev ha kraschat själv också. Men gick bra. Tror han bad om ursäkt vart fall. Var väl lite mitt fel också, borde inte litat på att han skulle väja utan tagit det lite lugnare också. Men störigt detta med att så många inte kan/bryr sig om högerregeln.
I övrigt skön morgon.
Påminner om gårdagens hempendlig när jag råkade ut för en bil som kom upp från Atlasområdet och ställde sig tvärs över cykelbanan på Torsgatan för att spana ut när han kunde köra ut i trafiken. Ingen koll på att det kom ett pack med cyklar uppifrån. Längre ner på Torsgatan fick jag tvärnitat och väja för en bil som bestämde sig för att backa upp tvärs över cykelbanan.Trist! Vi har väl också alla varit med om bilar från vänster som väntar på andra bilar men tycker att det är ok att köra när det kommer en cykel...
Finns en korsning här i närheten av mig där det är väldigt vanligt att bilförarna inte kollar alls mot cykeltrafiken som kommer från förarnas höger. Där är det ofta som man får testa bromsbeläggen ordentligt på cykeln när förarna har huvudet vridet helt åt vänster samtidigt som de kör framåt utan att tänka det minsta på cykeltrafiken.Påminner om gårdagens hempendlig när jag råkade ut för en bil som kom upp från Atlasområdet och ställde sig tvärs över cykelbanan på Torsgatan för att spana ut när han kunde köra ut i trafiken. Ingen koll på att det kom ett pack med cyklar uppifrån. Längre ner på Torsgatan fick jag tvärnitat och väja för en bil som bestämde sig för att backa upp tvärs över cykelbanan.
Utanför Centralen var det de sedvanliga taxibilarna som blockar cykelbanan. Sedan klarade jag mig nästan hela vägen hem, tills det stannade en bil, mitt framför mig, på cykelbanan på Lugnets Allé. Då kom bilen som ska få Dagens ros. Han stannade och vinkade fram mig så att jag kunde köra ut i vägbanan och ta mig förbi den varningsblinkersblinkande bilen (Hon skulle ju bara in och hämta ett paket på Direkten).
Jag dunkade in lite lätt i dörrsidan på en sådan bil här i somras. Jag hade kanske kunnat undvika det om jag hade nypit lite hårdare i bromsen, men samtidigt ville jag vara lite demonstrativ, så jag nitade inte allt vad jag kunde. Jag fick rikta styret efteråt, men annars inga blessyrer för min del. Det var iaf. värt att rikta styret. Jag stannade aldrig för att kolla om det blev någon bula i dörren, men det hade inte gjort mig något om det vore så.Finns en korsning här i närheten av mig där det är väldigt vanligt att bilförarna inte kollar alls mot cykeltrafiken som kommer från förarnas höger. Där är det ofta som man får testa bromsbeläggen ordentligt på cykeln när förarna har huvudet vridet helt åt vänster samtidigt som de kör framåt utan att tänka det minsta på cykeltrafiken.
Blir mer spektakulärt om du flyger in med huvudet före genom passagerarfönstret och säger till föraren att den står i vägen.Jag dunkade in lite lätt i dörrsidan på en sådan bil här i somras. Jag hade kanske kunnat undvika det om jag hade nypit lite hårdare i bromsen, men samtidigt ville jag vara lite demonstrativ, så jag nitade inte allt vad jag kunde. Jag fick rikta styret efteråt, men annars inga blessyrer för min del. Det var iaf. värt att rikta styret. Jag stannade aldrig för att kolla om det blev någon bula i dörren, men det hade inte gjort mig något om det vore så.
Jag hade inte hjälmen på mig den gången. Cyklade lugnt på vardagscykeln så jag ville inte riskera allt för mycket. Ska tänka på det nästa gång då jag har skyddsutrustning på mig. Jag hoppas iaf. att föraren lärde sig något till nästa gång. Flickvännen (motsv.) som satt på passagerarsidan upptäckte mig före föraren och såg allmänt förskräckt ut.Blir mer spektakulärt om du flyger in med huvudet före genom passagerarfönstret och säger till föraren att den står i vägen.
Har nån ställt fler suggor på bron?Nån som såg hur det gick för mannen som flög in i betongsuggan på skanstullsbron vid 16:30 idag?
Tyckte det var mer folk än vanligt i trafiken för att vara fredag. Folk kanske rundar av på jobbet inför höstlovet..?Fin och lugn cykling i morse från Tyresö till Solna. Bra temp och lite folk
Hmmm, Kungsholmen före kl 07…menar jag.Tyckte det var mer folk än vanligt i trafiken för att vara fredag. Folk kanske rundar av på jobbet inför höstlovet..?
Alltid svårt det där. "om om ej i vägen vore..."Hm, hade egentligen varit en perfekt morgonpendling. Perfekt väder, perfekt klädd, ljust, medvind. Gick snabbt.
Men så var det där med bilar. Vid en passage vid en cirkulationsplats kommer det två bilar mot passagen samtidigt som jag kommer ner för en backe. Eftersom bilen längst fram är en hantverkare saktar jag ner och är beredd på att stanna. Men tror hantverkaren blev skrämd när den såg mig ganska sent och bestämmer sig för att tvärnita. Sedan följer det karakteristiska ljudet av metall mot metall när en bil blir påkörd bakifrån eftersom ingen håller avstånd. Då var veckan förstörd för de två bilisterna. Jag cyklade vidare för vet inte vad jag skulle göra i det fallet. Jag hade känt mig mer skyldig om jag inte hade saktat in och var beredd på att stanna och bara flög ut framför. Känns ändå inte helt toppen med antagligen två bilister till som nu hatar cyklister.
Och nu hörde frugan av sig och sa att hennes två månader gamla cykel hade blivit stulen under helge.Pendlingen sög elefantb...e då någon rövhatt hade stulit mitt lampfäste. Fick cykla med lampan i handen hela jävla vägen. Suck!
Bara att beställa nytt fäste och hoppas på att det inte får ben det också.
Ungefär som när man kissar i byxorna. Först varmt och skönt, sent kallt och otrevligt.Trevligt med litet tidsomställning och omväxlingen.
Nu var det ljust och fint på morgonen
(och NEJ, det kommer inte vara, mörkt och kladdigt på vägen hem, det förtränger vi tills solnedgången - kl16.09)
En bättre liknelse.Ungefär som när man kissar i byxorna. Först varmt och skönt, sent kallt och otrevligt.![]()
Jag gjorde samma sak. Var tvungen att prova min nyinköpta vinterjacka och det blev alldeles för varmt. De nyinköpta handskarna höll dock måttet och kommer nog funka ner till 0 C åtminstone.4 grader sade termometern.
Klädde på mig lite extra. Blev för varm. Fick ta av buff och öppna jacken en aning.
Övning för klungkörning ju , pilen visar exakt vart framaxeln ska vara i förhållande till framförvarande (se bara till att ha lite bättre bromsar denne)
Ja, det är lite osäkert om älgar respekterar ringklockor, ibland, ibland inte.På väg från hemmakontoret drog en älg ner rullsnittet. Använde inte ringklockan.
Onödigt? Tror många här i pendlingstråden skulle älska det!
Lite som övriga fotgängare.Ja, det är lite osäkert om älgar respekterar ringklockor, ibland, ibland inte.
Onödigt? Tror många här i pendlingstråden skulle älska det!I och för sig skulle pilen behöva vara några meter längre bak som riktmärke för det ack så viktiga "hjulsugaravståndet" men det kanske går att ställa in?
Brukar ha med mig ett knippe med sådana reflexband med mig när jag är ute och cyklar för att dela ut till gångtrafikanter som syns dåligt.På eftermiddagen igår mörkt. Många cyklister har lampor som knappt syns. Vissa lite för starka/felriktade. 2 rullskidåkare utan lampa eller reflex. Gående ska vi inte prata om. Hoppas det letats i garderoben tills idag.
Läskigaste tiden på året oavhängigt halloween.