Får inte bakväxeln att funka. Vad är felet?

johan12345

Aktiv medlem
Ok. Har stångat mig blodig på sonens bakväxel nu och jag blir inte klok på vad som är problemet.

Bakväxeln är en SRAM NX på en trail/endurohoj som började få problem med växlingen efter en dag i Flottsbro. Jag har nu justerat växlarna, bytt kassett (XG-1275 som var rätt sliten), bytt kedja och t.o.m. bytt växelöra. Och får fortfarande inte alla växlar att fungera ordentligt.

Problemet är att alla växlar funkar klockrent förutom nr 2 och 3 (näst och nästnäst lättaste och alltså näst och nästnästa största drevet bak). Ställer jag in resten av växlarna ordentligt ”hoppar” dessa växlar upp ett drev (till ett större/lättare) och sen tillbaka och ligger sen och växlar mellan sitt och det större drevet. Ställer jag däremot in så att dessa drev funkar får jag problem med dom tyngsta.

När jag bytte växelöra reagerade jag på att hela bakväxeln kändes ”sladdrig” och även om den var fastskruvad ordentligt var det som att den glappade mot ramen och växelörat. Jämförde med min egen cykel och den hade inte alls samma ”glapp”. Den bytte jag också för något år sen så den är rätt ny.

Den på sonens hoj är förmodligen från 2020 (vi köpte hojen beg 2023) så kan det vara hela bakväxeln som måste bytas? Är det en rimlig gissning med tanke på ovanstående symptom?

Just NX har jag gått bet på att justera in, en helt ny bakväxel i mitt fall. Inte alls så illa som i ditt fall, men fick det inte att växla rent. Jag hade en annan bakväxel att använda istället och då gick det direkt.

Så jo, bakväxlar kan vara så sladdriga att de inte går att få till. Imho. Men om du vill felsöka vidare är det ändå växelörats riktning som ska undersökas. Det kan ju, teoretiskt iaf, vara så att det helt raka växelörat hamnar snett i ramen.

Lite bilder men osäker på hur mycket hjälp det är. Första bilden visar iaf hur det ser ut när kedjan hoppar mellan dreven.

IMG_2288.jpeg
IMG_2289.jpeg
IMG_2290.jpeg
IMG_2291.jpeg

Svårt att säga… om du går ner på de mindre kuggen, ser trissorna ut att ligga i rät linje under varandra då? Fast det bästa är ju om du kan få tag på/låna ett verktyg för att kolla/rikta öron

Svårt att säga… om du går ner på de mindre kuggen, ser trissorna ut att ligga i rät linje under varandra då? Fast det bästa är ju om du kan få tag på/låna ett verktyg för att kolla/rikta öron
Ja på dom mindre kuggen ser trissorna ut att ligga helt rakt. Kan dubbelkolla imorgon bitti. Har ju tyvärr inget eget riktverktyg (jo jag vet att jag egentligen borde ha ett men dom är så satans dyra och väldigt sällan man använder.) Vet nog ingen jag kan låna av heller.

Sen insåg jag precis att jag faktiskt har ytterligare ett helt nytt växelöra till den här cykeln liggande i en låda. Ev skulle jag ju kunna testa det också och se om problemet kvarstår. Känns ju inte sannolikt att bägge dom nya växelöronen skulle vara sneda?

Ja på dom mindre kuggen ser trissorna ut att ligga helt rakt. Kan dubbelkolla imorgon bitti. Har ju tyvärr inget eget riktverktyg (jo jag vet att jag egentligen borde ha ett men dom är så satans dyra och väldigt sällan man använder.) Vet nog ingen jag kan låna av heller.

Sen insåg jag precis att jag faktiskt har ytterligare ett helt nytt växelöra till den här cykeln liggande i en låda. Ev skulle jag ju kunna testa det också och se om problemet kvarstår. Känns ju inte sannolikt att bägge dom nya växelöronen skulle vara sneda?

Det ska gå att använda ett hjul med QR som riktvertyg. Jag har dock aldrig försökt själv, eller kan värdera videon nedan, men kan ju vara värt att testa? Om du har något qr-hjul alltså...

Ja jag vet inte, enda erfarenhet jag har av NX är att jag skruvat av en från en ny cykel för att byta ut mot en GX jag hade liggande. Om problemet kom helt plötsligt så kan det kanske vara att den fått en smäll utan att örat gav vika?

Jag tycker örat ser snett ut. Det ska ju vara parallellt i förhållande till kassetten. Såklart svårt att bedöma på bild.

Jag hade iaf liknande symptom med en deore 12 bakväxel. Gick inte att få ordning på hur jag än försökte. Köpte tillslut en billig riktare från kina och örat var toksnett. Nu växlar den så fint

ZTTO Hag-5
Sett samma under varumärket toopre också
Finns att köpa på aliexpress temu osv för så lite som 150kr. Tror jag gav 200

Och när du ändå är igång, köp AXS så slipper du vajrarna som kan spöka😀

NX är sladdrig, men kan växla okej ändå. I slutetändan är det liksom rätt enkel mekanik.

- Har du kollat vajer och hölje från bakväxel in till reglaget? Har varit med om att plastplupparn mellan höljestoppet och höljet spruckit/ slitits och då höljet rör sig mer på vissa växlar så att dessa inte går rent
- Är der heldraget hölje? inga konstiga böjar längs ramen där höljet kan ha fastnat/ satt sig?
- utifrån bilderna ser örat möjligtvis snett ut, otroligt svårt att avgöra från bild då det krävs så lite för att det ska spöka.
- Sitter kassetten fast som den ska utan spel?
- Har du kollat B skruven / avstånd på övre trissan till kassetten?

Högst troligt handlar det om Fabrikationsfel = Slarv vid tillverkning, alt materialfel!
Reklamera bakväxeln och begär en ny. Det är din rätt enligt Konsumentköpslagen!

Högst troligt handlar det om Fabrikationsfel = Slarv vid tillverkning, alt materialfel!

Men den har ju funkat tidigare och vi vet fortfarande inte om örat ens är rakt (eller ramen för den delen). Lite väl förhastat att direkt åberopa tillverkningsfel.

- Har du kollat vajer och hölje från bakväxel in till reglaget? Har varit med om att plastplupparn mellan höljestoppet och höljet spruckit/ slitits och då höljet rör sig mer på vissa växlar så att dessa inte går rent
- Är der heldraget hölje? inga konstiga böjar längs ramen där höljet kan ha fastnat/ satt sig?
- utifrån bilderna ser örat möjligtvis snett ut, otroligt svårt att avgöra från bild då det krävs så lite för att det ska spöka.
- Sitter kassetten fast som den ska utan spel?
- Har du kollat B skruven / avstånd på övre trissan till kassetten?
- vajer/hölje ser ok ut. Heldraget ja och internt.
- kassetten sitter fast bra (har varit med om att det lossnat en gång så det kan ju absolut hända)
- b-skruven är inställd enligt konstens alla regler med SRAM's lilla vita gap adjustment tool och under sag (sonen satt på). Avståndet ser bra ut och ungefär samma som på min hoj.

Håller med om att NX har en sladdrig konstruktion. Bytte ju på min egen hoj från NX till GX för nåt år sen just på grund av det och det var förvånansvärt stor skillnad (även om NX kan funka bra när dom är nya).

Min prel plan är att försöka hitta en GX växel (+ ny vajer och hölje) hos nån lbs under dagen och testa. Ev slår jag till på ett riktverktyg om jag kan få tag på det också. Är dessutom lite tight med tid då han behöver cykeln allra senast onsdag nästa vecka så vågar inte riktigt beställa på nätet. I den bästa av världar kanske vi t.o.m. hinner med nån sista parkdag nu på söndag eller måndag men då är det ännu mer brådis. (Varför händer sånt här alltid när det är som viktigast att cykeln funkar och man har som mest att göra på jobbet? 🙁)

Tyvärr är det ofta svårare med billigare växlar. Som andra sagt:
- Kolla vajer och hölje hela vägen
- Glappar växeln i sidled kan bussningarna vara utslitna och då är det bara att byta
- Jag råkade ut för mitt konstigaste fel på 30 års MTB-cykling förra året. Trots timmar av justering, skrik och panik, byte till XX1 AXS så fick jag inte till det. Till sist upptäckte jag en spricka i navet som gjorde att navkroppen flexade. Nytt nav så funkade allt perfekt igen.

Det kallas Murphys lag :)
Har du provat att dra höljet lite fram och tillbaka i ramen? Långskott men ibland kan höljena kila fast sig invändigt vilket kan leda till spök med växlarna.

Det kallas Murphys lag :)
Har du provat att dra höljet lite fram och tillbaka i ramen? Långskott men ibland kan höljena kila fast sig invändigt vilket kan leda till spök med växlarna.
Hade det problemet med min hoj faktiskt när den kom direkt från affären. Men tyckte inte det såg ut så på sonens när jag gjorde en snabb okulär koll igår. Drog dock aldrig höljet fram och tillbaka i ramen. Kan kolla lite noggrannare sen idag.

Låter som att något är skevt eller som att hölje och vajer behöver bytas.

Hjälper inte ts, men under lite stress här om veckan lyckades jag sätta vajern på fel sida skruven. På Shimano leder det till väldigt spännande beteende inte helt olikt det ts beskriver... Tog ett tag innan jag såg vad jag ställt till med.

Trodde inte jag skulle göra ett sådant misstag efter mer än 20 år av cyklande. Men jodå.

Tjena!

Kan lova dig att konsumentköplagen inte täcker en sliten mtb-bakväxel som är fyra år gammal och köpt begagnad.

Den enda vettiga lösningen här är att köpa en GX istället och samtidigt byta ut vajer och hölje. Fyra säsonger på en NX är lååång tid.

När jag bytte växelöra reagerade jag på att hela bakväxeln kändes ”sladdrig” och även om den var fastskruvad ordentligt var det som att den glappade mot ramen och växelörat.
Det låter som att det är den här du behöver: https://www.bike24.com/p2292161.html

SX/NX/GX har den sladdriga varianten som slits fort och börjar glappa, X01/XX1 har den bättre varianten: https://mtbengineer.blogspot.com/2019/11/improving-sram-gx-derailleur-with-parts.html

Det låter som att det är den här du behöver: https://www.bike24.com/p2292161.html

SX/NX/GX har den sladdriga varianten som slits fort och börjar glappa, X01/XX1 har den bättre varianten: https://mtbengineer.blogspot.com/2019/11/improving-sram-gx-derailleur-with-parts.html

Alltså upgrades i alla ära, men jag har haft två NX bakväxlar som båda sladdrat rejält och där jag köpte bolt kit till den ena av dem, men bägge växlade över hela registret trots sladdret utan problem och boltkitet fick nästa ägare av den ena cykeln med sig oanvänt. Så det är inte givet att det är "sladdret" som är problemet. They all do that mer eller mindre :)

Precis! Det är ju precis det här glappet jag har på sonens (rätt ordentligt dessutom!). Och nästan inte alls på min hoj (som ju iof "bara" har GX men ändå rätt ny). Får kolla om jag kan beställa såna skruvar. På videon i bloggen var det ju en grym skillnad i spel/glapp.

Hur som helst, jag hade först löst det med ett rakt öra och en annan växel innan jag uppgraderar en eventuellt sned NX.
Tex genom att byta växel med en annan hoj och då kan man passa på att kolla att kassett är ok också som ovan

Nu när alla förslag lagts fram om växel och vajer så är det väl kassetten, hjulet och växelreglaget kvar att kolla.

Jag har haft en lös kassett en gång, har för mig att jag gjorde nått fel vid monteringen. Men den kan kanske lossna något under färd också. Hursomhelst var det märkliga växlingar odyl.
Genomgående axel ska inte lossna men testa ändå att vicka hjulet i sidled för att se om det glappar något. Bör inte ge de växelproblem du har men ändå.
Kolla växelreglaget så att det funkar som det ska. Lagom mycket skit, en liten sten eller vad som helst lär väl kunna ställa till det om du har otur.

ingen har nämnt kedjelängd? förmodligen inte det, men obligatoriskt att nämna i samma andetag som sram och växelproblem. jag trodde jag visste hur man gjorde rätt längd, men fick inte ordning på min sram-drivlina förrän jag läste manualen för växeln och fixade exakt rätt längd.

ja den ser lite spänd ut.

det är också otroligt nog så på en del pizzakassetter hos sram, att kedjan på de större dreven måste ligga rätt avseende narrow-wide.

så flytta kedjan ett steg kan då göra susen:)

ingen har nämnt kedjelängd? förmodligen inte det, men obligatoriskt att nämna i samma andetag som sram och växelproblem. jag trodde jag visste hur man gjorde rätt längd, men fick inte ordning på min sram-drivlina förrän jag läste manualen för växeln och fixade exakt rätt längd.
Det här var intressant. Fipplar med en gx-växel nu och tycker kedjan känns för lång trots att jag gjort "som jag alltid gjort". Men då finns det alltså något specialhack för stam?

Jag brukar alltid ha mina kedjor så långa det går utan att "spännaren slår över runt" på minsta drevet, om det är rätt eller jag borde köpa en lott har jag ingen aning om :-)

Det är väl oklart om det är störst risk att något böjer sig eller om kedjan blir längre efter ett besök i bikepark.

Tillbaka
Topp