[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Personligen skulle jag helst se att de som tycker att "man kan ta bussen om man inte kan koncentrera sig i mer än 2,5 timmar" är de som borde ta bussen. Visar bara hur dålig koll man har på hur länge man kan koncentrera sig (och det har inte ett jota med bilkörning att göra).

Det lite som att anse att det är hur lungt som helst att köra bil efter tre stora stark. Klart i princip alla klarar det. Tills man behöver vara alert. Och det bestämmer man inte alltid själv. Hör och häpna, men det går alltså att både låta bli att dricka öl innan man kör och ta paus efter 2,5 timme ÄVEN om man med största sannolikhet kan köra vidare utan problem. För att det är säkrare att låta bli.

Men framför allt är det märkligt att macho-attityd fortfarande finns i civiliserade kulturer. Sjukt töntigt.
EU har världens striktaste regler för yrkeschaufförer och enligt de reglerna är det ok att köra 4,5 timmar utan paus. Snacka om macho. :)

20 mil? Det är bara spännande att referensramarna är så olika. Jag har IRL aldrig hört talas om att nån stannar för en liten tupplur i Halmstad om man ska köra Malmö - Gbg.
(…)
Poängen är att bara för att man själv tycker att 45 minuter sträckkörning är livsfarligt så är det inte ett argument för andra människor att köpa elbil.
Att köra 20 mil på 45 minuter skulle nog de flesta säga är livsfarligt;)

(Jag hoppas alla tar pauser i god tid innan de börjar tappa koncentrationen, oavsett hur lång tid det tar)

Elbilar är bara en fluga. Med tanke på att alla normalt kör 40-50 mil med tungt släp på småvägar fem mil från närmaste plats, strax norr om kartan, med mackar var hundrade meter, kommer elbilar aldrig slå.

Mekaniken i en ICE-bil är också överlägsen. Jag minns med glädje när kamkedjan i min SAAB gick av mitt i en flytt på vintern, dock utan tungt släp. Och när fläktremmen gick av av på väg hem från semester en sen sommarkväll med familjen i bilen och tre cyklar bak. Det var tider det! Vilken nostalgi!

Jag hämtade ut min tredje elbil igår och kommer aldrig ens överväga en fossildriven bil igen.

Mysteriet är inte det utan varför det ska tjatas om att elbilar är bra för att ingen kan eller ska sträcköra mer än 15 mil i alla fall.

"Det är ingen skillnad för man stannar ändå var 15e mil för att äta"

Det är ju helt verklighetsfrämmande.

Däremot kan man fråga sig om man ska köpa bil baserat på två semesterresor om året.
Jag skulle vilja ha en elbil för pendling med mindre batteri.

Eftersom jag själv pendlar mindre än 12mil om dagen så tycker jag att alla som har elbil med batteri för 50 mil är macho-idioter.
Så, är vi nöjda nu?

Mysteriet är inte det utan varför det ska tjatas om att elbilar är bra för att ingen kan eller ska sträcköra mer än 15 mil i alla fall.

Däremot kan man fråga sig om man ska köpa bil baserat på två semesterresor om året.

Eftersom jag själv pendlar mindre än 12mil om dagen så tycker jag att alla som har elbil med batteri för 50 mil är macho-idioter.
Så, är vi nöjda nu?
Vissa pausar säkert efter 15 mil, andra inte, vi är ju olika :) Jag hoppas alla tar pauser i god tid innan de börjar tappa koncentrationen, oavsett hur lång tid det tar. :)

Elbilar är bara en fluga. Med tanke på att alla normalt kör 40-50 mil med tungt släp på småvägar fem mil från närmaste plats, strax norr om kartan, med mackar var hundrade meter, kommer elbilar aldrig slå.

Mekaniken i en ICE-bil är också överlägsen. Jag minns med glädje när kamkedjan i min SAAB gick av mitt i en flytt på vintern, dock utan tungt släp. Och när fläktremmen gick av av på väg hem från semester en sen sommarkväll med familjen i bilen och tre cyklar bak. Det var tider det! Vilken nostalgi!

Jag hämtade ut min tredje elbil igår och kommer aldrig ens överväga en fossildriven bil igen.
Har du köpt din elbil för egna pengar eller kör du em leasingbil där skattebetalarna subventionerar ditt förmånsvärde med 350000?
Har du haft nån elbil som var lika gammal som din saab när kamremmen gick sönder? 😄

Så, är vi nöjda nu?
Du jobbar hårt för världsmästartiteln i halmgubbe märker jag. Vem fan har sagt nåt om 15 mil???

Edit: Det var det här som sas (inte av mig): "Sen är ju 20 mil i lagligt släpvagnshastighet 2,5 timmars körning, kanske inte är helt fel med en paus då när man kör med släp."

Du jobbar hårt för världsmästartiteln i halmgubbe märker jag. Vem fan har sagt nåt om 15 mil???

Edit: Det var det som sas (inte av mig): "Sen är ju 20 mil i lagligt släpvagnshastighet 2,5 timmars körning, kanske inte är helt fel med en paus då när man kör med släp."

Lägg av nu. Jag citerar inte ens dig. Du stannar hur ofta du vill eller behöver.

Men allt beror väl på hur man ser det. Jag kan inte se en enda snabbladdare i Tranemo eller Svenljunga? Stämmer der verkligen? med risk för att jag inte jan lösa dessa kartor.
Svenljunga är väl knappast en ort man kör förbi på långresa? Tranemo däremot skulle kunna vara det. Men då det fnns många snabbladdare i Borås och några i Gislaved, där man får fler passager, gissar jag att de kommersiella aktörerna bedömt att det inte lönar sig (än).
Min killgissning: Svenljunga får klara sig utan snabbladdare ganska länge om ingen lokal aktör ser ett värde, medan Tranemo har laddare inom tre år.

Men allt beror väl på hur man ser det. Jag kan inte se en enda snabbladdare i Tranemo eller Svenljunga? Stämmer der verkligen? med risk för att jag inte jan lösa dessa kartor.
Stämmer. Det var förvisso filtrerat på snabba snabbladdare i min bild ovan, 100 kW+, men det blir inte mycket bättre med 50 kW+.

1729930354993.png

Rätt gott om långsamladdare däremot. Är man på genomresa är det inte konstigare än att man laddar i Borås eller Gislaved. Hälsar man på släkten i Tranemo duger ju 11 kW fint medans man käkar smörgåstårta.

1729930520872.png

Det här är från chargefinder.com för övrigt.

Lägg av nu. Jag citerar inte ens dig. Du stannar hur ofta du vill eller behöver.
Och man har olika behov av bil. Vi hade tidigare en Mazda MX-30. Det är en ganska värdelös elbil med kort räckviddd och långsam "snabbladdning". Helt oanvändbar för långresa. Men som andrabil för den som bor strax utanför storstad var den alldeles perfekt. Och vi körde inte runt med en massa tunga och miljöskadliga batterier i önödan.
De flesta som säger "aldrig elbil" skulle klara sig utmärkt vågar jag påstå. Men transporterar du hästar runt landet varje vecka skall du absolut inte ha elbil (än). Och kan du inte ladda hemma blir det besvärligt.

Svenljunga är väl knappast en ort man kör förbi på långresa? Tranemo däremot skulle kunna vara det. Men då det fnns många snabbladdare i Borås och några i Gislaved, där man får fler passager, gissar jag att de kommersiella aktörerna bedömt att det inte lönar sig (än).
Min killgissning: Svenljunga får klara sig utan snabbladdare ganska länge om ingen lokal aktör ser ett värde, medan Tranemo har laddare inom tre år.
Och det är ju just det som är frågeställningen. Det som inte är ett problem för dig (som håller dig till de större allfartslederna) kan vara det för andra. Nu börjar ju räckvidderna bli vettiga så för normal körning klarar man sig ändå, men som muffin (som startade diskussionen) med släp kanske är nere på 15-20 mils räckvidd kan det bli problem (behöva köra omvägar bara för att ladda).

Suck, ytterligare en som inte alls fattar frågeställningen🤦‍♂️

F.ö., servar och underhåller man inte grejerna är det klart det blir problem. Varken kamkedja eller fläktrem går av som en blixt fr klar himmel, det finns varningstecken långt innan.

Tjena!

Finns ganska många bilar där det inte finns ett enda tecken på att kamkedjan är på väg att ge sig och helt plötsligt brakar det till och det har inte ett skvatt med bristande service att göra.

Eller multiremmen som gick av på vår XC60, några veckor efter byte, hur ska man kunna förutse det? Som tur var så var det på hemmaplan några hundra meter från närmsta Volvoverkstad. Några dagar innan var vi i Bohuslän på semester och blivit tvungna att ta en bärgare, hade inte varit kul om det var på natten när vi körde hem.

Och det är ju just det som är frågeställningen. Det som inte är ett problem för dig (som håller dig till de större allfartslederna) kan vara det för andra. Nu börjar ju räckvidderna bli vettiga så för normal körning klarar man sig ändå, men som muffin (som startade diskussionen) med släp kanske är nere på 15-20 mils räckvidd kan det bli problem (behöva köra omvägar bara för att ladda).
Om du menar Borås-Gislaved som en större allfartsled har vi lite olika referensramar :-). Men ja, släpkörning är en svaghet hos elbilar ännu, särskilt om det inte är på stora vägar man kör släp.

Om du menar Borås-Gislaved som en större allfartsled har vi lite olika referensramar :-). Men ja, släpkörning är en svaghet hos elbilar ännu, särskilt om det inte är på stora vägar man kör släp.
Det går ju ändå en riksväg där emellan, och är orter jag som norrlänning känner till. Jag tänker mig mer orter som Östervåla, Svabensverk och Voxnabruk, där det idag på sin höjd finns en lokalt/ideellt driven mack.

De vita vägarna har mer än 10 mil mellan snabbladdare.
Men återigen, med släp finns det andra problem än existensen av laddare. Och visst finns det fläckar där inga vägar är markerade på denna kartan.

Bilagor

• Screenshot_20241026-115454.png
    Screenshot_20241026-115454.png
    429.6 KB · Besök: 69
Apropå släp och elbil: jag kör ofta med ett minimalt mc-släp bakom min EV-6a. Med motorcykel på släpet drar den då ca 19-20kwh/100 i ca 90 km/h. Utan släp drar den i samma fart och temp runt 17. Så med ett minimalt släp är det inga problem.
MEN, ibland drar jag eller frun hästsläp. Det skulle jag inte rekommendera någon att göra på längre sträckor. Den tömmer batteriet ungefär dubbelt så snabbt då. Så stort och/eller tungt släp och elbil är inget vidare annat än undantagsvis. Små lätta släp inga problem.

Har du köpt din elbil för egna pengar eller kör du em leasingbil där skattebetalarna subventionerar ditt förmånsvärde med 350000?
Har du haft nån elbil som var lika gammal som din saab när kamremmen gick sönder? 😄
Jag har köpt alla tre för egna pengar och betalat moms så varsågod 😁
Vilken mekanik i en elbil motsvarar en kamkedja/-rem?

De vita vägarna har mer än 10 mil mellan snabbladdare.
Men återigen, med släp finns det andra problem än existensen av laddare. Och visst finns det fläckar där inga vägar är markerade på denna kartan.
Ser ut som att det är Europavägar och riksvägar som är med på den kartan, och det är jag helt med på att det sällan är nåt problem. Men inga länsvägar, det jag skulle kalla landsvägar, är med. Vintertid kör jag ofta sådana, för att slippa det vidriga saltslasket. Och storhelger, för att slippa trängseln.

Jag har köpt alla tre för egna pengar och betalat moms så varsågod 😁
Vilken mekanik i en elbil motsvarar en kamkedja/-rem?
Grattis, då tillhör du en liten exklusiv skara eftersom 80% är förmånsbilar.
Troligtvis drabbas gamla elbilar av andra fel än att kamkedjan går av. 😄

Grattis, då tillhör du en liten exklusiv skara eftersom 80% är förmånsbilar.
Troligtvis drabbas gamla elbilar av andra fel än att kamkedjan går av. 😄
Självklart kommer elbilar få andra problem. Men mekaniken i en elbil är väldigt mycket enklare än en förbränningsbil, och båda är beroende av elektronik för att funka.

Problemet är väl inte att hitta en snabbladdare, utan att hitta en snabbladdare vid en trevlig restaurang. Man vill ju i det längsta undvika Donken, BK, Max, Chop Chop och dylikt.

Om man ska äta samtidigt som man laddar så behöver man inte snabbladdare, 50-100kW är mera lagom då.

Det är vägen för all trafik Göteborg/Borås-Växjö/Kalmar/Öland.

Det blir liksom inte större än så i stora delar av landet..

För min del så skulle jag gärna köra elbil trots att jag bor i obygden och har 53 km till jobbet. Men jag vill inte betala i häradet av min husbil eller mitt hus för en bil, så det får vänta till lite mer begagnat finns tillgängligt (med rimlig räckvidd).

Edit: En eldriven husbil/skåpbil med najs räckvidd däremot. DET vore grejer.

Edit: En eldriven husbil/skåpbil med najs räckvidd däremot. DET vore grejer.

Det kommer nog ske lite utveckling på den fronten. 100-150kWh som även används som husbatteri blir ju rätt trevligt, speciellt om man kan smälla upp 10 kvadratmeter solpaneler på taket också.

Nja, jag skulle säga minst 100 kWh, men det är ju lite olika beroende på matvanor förstås. Är jag ute själv tar ett lunchstopp max en halvtimme och då vill jag allt ha fått i 50 kWh.

Fast ett halvtimmes-stopp på en icke snabbmatsrestaurang känns väldigt snabbt. Sen är nog min verklighetsuppfattning just nu lite skruvad av att vi har tre barn, vi hinner inte ens få ut alla ur bilen, beställa mat och kissa innan det är dags att åka vidare (om bilen får bestämma). Sen kan man ju ladda vidare med sjunkande hastighet ändå förstås och då slipper man senare stopp.

Menar mest att man inte behöver ladda med så hög effekt det går alla gånger. Det är lite hysteri i att det måste gå fort-fort-fort.

Menar mest att man inte behöver ladda med så hög effekt det går alla gånger. Det är lite hysteri i att det måste gå fort-fort-fort.
Det håller jag absolut med om. Snällt att du och familjen lämnar 150+ kW:aren till mig :-)
Nu får man dessutom sänka hemma för att ha råd att köra elbil med effektavgiften. Straffskatt på elbilar är ett intressant drag.

Konsekvensen blir väl att jag och grannen båda laddar med runt 5 kW varje natt, i stället för att jag laddar med 10 kW varannan natt och hon med 10 kW varannan. Varför det första är bättre för elnätet i det stora hela övergår mitt förstånd, men vad förstår väl en enkel medborgare som jag.

Senast ändrad:
Det håller jag absolut med om. Snällt att du och familjen lämnar 150+ kW:aren till mig :-)
Nu får man dessutom sänka hemma för att ha råd att köra elbil med effektavgiften. Straffskatt på elbilar är ett intressant drag.

Jag tror (hoppas..) att EI kommer styra upp hur effektavgifterna tas ut. Nu verkar det ju vara vilda västern med hur det tillämpas. Hålla på att snål-ladda med 2-3kW ger onödigt mycket förluster så det kommer kosta mer i förbrukning istället.

Nu laddar jag inte från vårt "hushållsabonnemang" och föreningens abonnemang där vi har laddningen har redan effektavgifter så det kommer inte bli dyrare för oss. Kanske billigare till och med om de ändrar på något, nu är det nästan 100 kr / kW dygnet runt i avgift.

Tror det kommer vara ganska ovanligt att batteriet går från 100 till noll, det blir snanare sämre med tiden. Du kommer alltså oftast hem även när batteriet får problem.
Medan remmen gör att du inte kommer hem.
Båda orsakar en rejält dyr reparation om man har otur.
Själv tror jag också batteriet kommer orsaka problem efterhand på äldre elbilar, men betydligt färre och mindre allvarliga problem än brustna remmar, läckande kylare, skärande bränslepumpar, läckande topplock, trasiga växellådor, brända kopplingar.

Jag tror (hoppas..) att EI kommer styra upp hur effektavgifterna tas ut. Nu verkar det ju vara vilda västern med hur det tillämpas. Hålla på att snål-ladda med 2-3kW ger onödigt mycket förluster så det kommer kosta mer i förbrukning istället.

Nu laddar jag inte från vårt "hushållsabonnemang" och föreningens abonnemang där vi har laddningen har redan effektavgifter så det kommer inte bli dyrare för oss. Kanske billigare till och med om de ändrar på något, nu är det nästan 100 kr / kW dygnet runt i avgift.
Det ska ju vara en tidskomponent i effektavgifterna, åtminstone när det blir lag på dem 2027. Sedan hur stark den ska vara blir väl en tolkningsfråga. Tanken bör ju vara att låglasttimmarna ska man kunna blåsa på ganska bra. Vissa bolag som redan infört skiter ju i tidskomponenten, så de lär få backning. Andra kör ju lite halvfult med halv effektavgift nattetid (ex.vis Ellevio), medan andra bara har effektavgift dagtid.

Det ska ju vara en tidskomponent i effektavgifterna, åtminstone när det blir lag på dem 2027. Sedan hur stark den ska vara blir väl en tolkningsfråga. Tanken bör ju vara att låglasttimmarna ska man kunna blåsa på ganska bra. Vissa bolag som redan infört skiter ju i tidskomponenten, så de lär få backning. Andra kör ju lite halvfult med halv effektavgift nattetid (ex.vis Ellevio), medan andra bara har effektavgift dagtid.

Ja precis. Sen är jag skeptisk till att gemene man kommer anpassa sig, det blir lite väl mycket med både timspotpriser och effektavgifter, svårt att sätta in sig i när många inte ens förstår skillnaden på kW och kWh.

Ja precis. Sen är jag skeptisk till att gemene man kommer anpassa sig, det blir lite väl mycket med både timspotpriser och effektavgifter, svårt att sätta in sig i när många inte ens förstår skillnaden på kW och kWh.
Vid årsskiftet införs effektavgift för mig. För att optimera har jag då:
Timpris (förutsägbart)
Effektavgift (förutsägbart)
Ersättning för att bolaget får pausa laddningen (oförutsägbart)
Samt olika kostnad om jag använder egen solel eller köper. (Delvis förutsägbart)

Klart man ger upp att optimera...

Är det någon som köper elbil för att slippa problem med kamremm?

Varför ska det fram så många konstiga argument?
Känns det inte tillräckligt att rädda klimatet genom lyxkonsumtion eller var klämmer skon?
Just den av alla sidodiskussioner här började väl iofs med en kommentar i stil med att alla elbilar snart kommer trilla i bitar, vänta bara (ja inte exakt så men typ).
Så det är väl snarare så att vi försöker förklara att argumentet om bilar som pajar kanske inte främst talar emot elbilar.

Tiden går fort när man har roligt. Idag fyller min Tesla model 3 tre år. Trots att jag kör som en hönsatjyv har det inte blivit mer än 155 Wh/km i snitt.

Har det kommit något nytt vettigt att byta till?

—-
edit.

bah. nu räknade jag fel, det är en hel månad kvar. Förbrukningen kan alltså ändras pyttelite till.

Senast ändrad:
Tiden går fort när man har roligt. Idag fyller min Tesla model 3 tre år. Trots att jag kör som en hönsatjyv har det inte blivit mer än 155 Wh/km i snitt.

Har det kommit något nytt vettigt att byta till?

—-
edit.

bah. nu räknade jag fel, det är en hel månad kvar. Förbrukningen kan alltså ändras pyttelite till.

Det är väl en ny Highland-trea då. Har blivit lite tystare, lite snålare, ventilerade stolar, bättre komfort. Sen beror det ju på om du är extra missnöjd med något också, det kanske kan peka i en annan riktning.

Det är väl en ny Highland-trea då. Har blivit lite tystare, lite snålare, ventilerade stolar, bättre komfort. Sen beror det ju på om du är extra missnöjd med något också, det kanske kan peka i en annan riktning.

Det är bara den, på vintern, smutsiga bakåtkameran och dom repiga fälgarna som jag är missnöjd med. Annars helt nöjd.

Tillbaka
Topp